LindaLunda
Jag är sugen på att prova på att göra egen ost.
Nu undrar jag om någon har gjort egen ost och kan "lära" mig hur det går till.
Vad behövs för redskap? Recept? mm.
Linda
KURT
Färslost kan du göra ganska enkelt, man skall bara få mjölkproteinet att koagulera, och det gör man oftast genom en kombination av värme och lägre pH (t ex filmjölk) . Skall du göra något mera avancerad ost så behöver du köpa ostlöpe på apoteket.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recep...20f%C3%A4rskost
Tosan
Jag tror receptet står på ostlöpeflaskan.
Mamma gjorde getost när jag var liten, mums till kaffet!
LadyG
Gör din egen ost av Anne Nilsson
ISBN/ISSN:91-534-0437-8

http://www.cheesemaking.com/

Harvey
Egen hårdost är inte helt lätt att få bra, när jag var barn fick jag göra getost flera ggr i veckan eftersom vi hade mjölkgetter, och jag hatar getost (dessutom fick jag mjölka getterna -för hand)! Fast det är egentligen bara mjölk o ostlöpe, värm, skär i rutor, ta upp och lägg i en tygklädd korg, sedan skall osten vändas och bytas tyg ett par ggr per dag.
Jag rekommenderar färskost! Jättegott, jättelätt. Smaksätts med vitlök, örter, peppar, papparrot eller vad du kan komma på.

1 Ost, liten

1 1/2 dl Gräddfil
1/2 l Filmjölk

Blanda filen i en kastrull. Värm till ca. 50C under omrörning. Låt blandningen rinna av i ett stort melittafilter. Det tar 4-5 timmar.

Blanda ostmassan med salt och valfri smaksättning.Slå in i folie och forma som du vill ha den.

Förvaras kallt. Håller sig 1 vecka.

MariaS
JAg har gjort ostar i massor.
1 liter mjölk värms tills den börjar sjuda. TAr av mjölken från plattan. Låter 3 dl filmjölk sakta rinna ner i den varma mjölken under omrörning. Silar ostmassan genom en bommullsduk och smaksätter med ex. 1 tsk vitlökssalt/ 1 tsk salt / 1tsk salt och 2 msk hackad färsk basilika... Det är bara att välja smak. Basen är 1 tsk salt.
Låt osten stelna i kylskåp över natten och låt den väl smaka.

Tipps: Vasslen som blir över, använder jag och gör franskbröd på, istället för vatten. Kanongott.
LindaLunda
Tack för alla era svar.
Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon