Full version: Mat i järngryta
Hans i Värmland
Varför använder inte folk sina järngrytor mera.
Det är så enkelt att lägga segt kött i grytan,salta och krydda, eventuellt grönsaker och sedan ta en promenad eller annat och maten är klar. JJu lägre värme -ju längre inne. Jag brukar mest ha 150 grader och 4 timmar men det kan variera med spis. Pröva.
KURT
Läs gärna journalisten Jens Linders nya bok "Långkok", förutom att tillaga mat på spisen, å hyllar han tillagning i ugn under 125 grader. Vid lägre temperatur har man också längre intervall på sig att avbryta tillagningen när maten är klar, och man minskar risken att t ex få en torr stek.
*Stintan*
jag använder min gamla järngryta jätteofta, det är helt suveränt.
Inga från Närke
Jag använder min järngryta ofta också till t.ex. nötstek, när jag steker tärnat sidfläsk till fläskpannkakan, när jag gör köttfärssås eller steker grytbitar både fläsk och nöt till t.ex. stroganoff men inte i ugnen utan på platta.
Det är nyttigt att steka i järngryta eller stekpanna av järn för att man får i sig lite järn ibland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon