Full version: Polkagrismaränger
netaave
Fanns på ett julbord vi åt förra året, har försökt göra med pepparmint o karamellfärg men det blev inte samma sak.
Aqvakul
Kan tyvärr inte hjälpa dig, men det låter farligt gott. Du tror inte att det skulle funka att krossa polkagriskarameller och röra ner i marängsmeten. ( man får väl minska på sockret i morsvarande mån.)
Mvh
Anders
Alba
Polkagrismaränger

8 stora eller 25 små
Tar 25 minuter + tid i ugnen
Svårighetsgrad: Lätt (jag gillar allt som är lätt!)

Du behöver:
3 äggvitor
2 dl socker
1 dl polkagrisar
1 tsk citronsaft
röd karamellfärg

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 100 grader.
2. Krossa polkagrisarna i en morterl
3. Häll vatten i botten på en kastrull. Sätt en rundbottnad skål ovanpå. Skålen ska vara så stor att den täcker kastrullens öppning
4. Blanda äggvitor och socker i skålen. Låt vattnet sjuda under skålen och vispa med elvisp tills smeten är fast, ca 10 minuter. Droppa i citronsaften under vispningen.
5. Lyft bort skålen från kastrullen och vänd ner de krossade polkagrisarna. Vänd försiktigt ner ett par droppar karamellfärg så att smeten blir rosastrimmig.
6. Klicka ut smeten glest på bakplåtspapper (man kan ju klicka ut dem ganska tätt, det är ju inte så att de jäser)
7. Grädda marängerna mitt i ugnen i ca 45 minuter för små, och 1 timme för stora. Marängerna ska kännas torra och lätta.
Ewa L
Det lät helsmarrigt!! Blir nog en ny favorit (som om jag behövde det... whistling.gif )
netaave
Tack Alba, var hittade du det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon