Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Maglarps nya kyrka har jag ingen minnesbild av tyvärr trots att jag säkert sett den några gånger. Däremot kommer jag svagt ihåg Håslövs spetsiga torn och Rängs kyrka. Dom låg utefter vår cykelväg ner till Fredshög för att bada. Den senare fö samma typ av kyrka som i Vellinge, som låg tvärs över gatan från morföräldrarnas hus. Just skånska landsortskyrkor är typexempel på varför kyrkor har rivits och kommer att rivas. Dom står som monument över urbaniseringen, folket har flyttat från landet in till samhällena. Hur många monument skall vi bevara? Beträffande Vellinge kyrka så var jag där första gången när jag döptes, sista gången när mormor begravdes för många år sen.

Liatorp kommer jag inte ihåg nåt om men däremot mer från Linnés Råshult som ligger några stenkast därifrån. Trollkast alltså. Där är fint och även i trakterna omkring. Höö t.ex. Jag var där med entomologföreningen. I samma förening där jag förra veckan lyssnade på ett föredrag av Marcus Franzén som doktorerat på insektsfaunans förändring i Råshults omgivning sen Linnès tid.

Nej, min bäste Sven Jönsson, jag är inget troll. Att ha åsikter medför ingen trollstämpel. Att däremot värna kyrkor samtidigt som man gör reklam för kommunismen är tillräckligt udda för att man skall bli misstänkt som troll.
Aqvakul
"Att däremot värna kyrkor samtidigt som man gör reklam för kommunismen är tillräckligt udda för att man skall bli misstänkt som troll."

Onekligen en udda kombination!!

Ralf
Var väl en till grej med Skånekyrkorna, att dom var skrytbyggen som visade hur rika bönderna var där nere.
Maglarsp kyrka var ju sketstor jämfört med församligen, o den lär inte ha varit fullsatt särskilt ofta
Gossen Ruda
CITAT (Ralf @ 19-11-2007, 18:20) *
Var väl en till grej med Skånekyrkorna, att dom var skrytbyggen som visade hur rika bönderna var där nere.
Maglarsp kyrka var ju sketstor jämfört med församligen, o den lär inte ha varit fullsatt särskilt ofta

Stämmer säkert. Enda gången en kyrka är fullsatt nu är när nån kändis skall begravas.
Ciczi
CITAT (Gossen Ruda @ 19-11-2007, 18:13) *
Maglarps nya kyrka har jag ingen minnesbild av tyvärr trots att jag säkert sett den några gånger....

dessa bilder hjälper kanske?

Ciczi
Gita
CITAT (aq42 @ 19-11-2007, 18:16) *
"Att däremot värna kyrkor samtidigt som man gör reklam för kommunismen är tillräckligt udda för att man skall bli misstänkt som troll."

Onekligen en udda kombination!!

Är det förbjudet att vara udda?

Sen undrar jag, river man verkligen gamla kyrkor? Det låter för mig heltokigt, precis lika tokigt som att riva gamla slott eller andra gamla byggnader med kulturhistoriskt eller arkitektoniskt värde. Är inte dessa byggnader K-märkta?

Till slut, det här om forumtroll är ju bara smörja, vad jag vet är det bara viss lagstifning (gäller hets mot folkgrupp, spridande av barnporr och lite annat) och forumägaren som kan sätta gränser för vad man får skriva i öppet forum.
Gita
Gossen Ruda
Tyvärr Ciczi, inte nåt. Fast när jag kollade igenom mina bilder ser jag att jag fotograferade vindkraftverket därstädes 1982 och kyrkan finns med på två bilder som jämförelse. Förmodligen gör hjärnan viss prioritering. laugh.gif

Hmmm, jo nog är det säkert en skrytkyrka utslängd på ett fält med inga hus i närheten. Uppe på en höjd så den skall ses på långt håll, särskilt från havet. Ok, Östersjön då.

CITAT (Gita @ 19-11-2007, 20:17) *
Sen undrar jag, river man verkligen gamla kyrkor? Det låter för mig heltokigt, precis lika tokigt som att riva gamla slott eller andra gamla byggnader med kulturhistoriskt eller arkitektoniskt värde. Är inte dessa byggnader K-märkta?

Gita

Vet inte om det finns K-märkta kyrkor, möjligen då dom äldsta. Att låta bli att riva uttjänta kyrkor är ingen bra idé, dom river sig själva ändå med risk för ras. "Av stoft är du gjord och stoft skall du åter bli" eller nåt ditåt.
Ciczi
CITAT (Gossen Ruda @ 19-11-2007, 20:36) *
Hmmm, jo nog är det säkert en skrytkyrka utslängd på ett fält med inga hus i närheten. Uppe på en höjd så den skall ses på långt håll, särskilt från havet. Ok, Östersjön då.
Vet inte om det finns K-märkta kyrkor, möjligen då dom äldsta. Att låta bli att riva uttjänta kyrkor är ingen bra idé, dom river sig själva ändå med risk för ras. "Av stoft är du gjord och stoft skall du åter bli" eller nåt ditåt.

LÄnge var det en kyrka som inte hade hus i närheten men nu med byggandet av bostadsområdet Stavstensudde så hade kyrkan fått hus.
Här kan man hitta många artiklar från Trelleborgs Allehanda som behandlar kyrkan. Finns även bilder på hur förfallen kyrkan faktiskt var.

Ciczi
Blomstertanten
CITAT (upp till kamp @ 19-11-2007, 15:52) *
Jag måste få säja att, det var tråkigt att jag inte får någon större förståelse här, men jag har sakt vad jag vill ha sakt, och kanske det finns någon liten förståelse, för min åsikt. smiley_small_hug.gif

Det var väl inte det smartaste sättet du använde dej av om du vill bli tagen på allvar och föra en saklig diskussion.
Berith
CITAT (Ciczi @ 19-11-2007, 22:15) *
LÄnge var det en kyrka som inte hade hus i närheten men nu med byggandet av bostadsområdet Stavstensudde så hade kyrkan fått hus.
Här kan man hitta många artiklar från Trelleborgs Allehanda som behandlar kyrkan. Finns även bilder på hur förfallen kyrkan faktiskt var.

Ciczi

Har bara tittat på bilderna.... Och kanske står det i nån av artiklarna som jag inte läste, men jag undrar - vem beslutar om att riva en kyrka? Politikerna? Svenska kyrkan själva? Församlingen?
Ciczi
CITAT (Berith @ 20-11-2007, 06:31) *
Har bara tittat på bilderna.... Och kanske står det i nån av artiklarna som jag inte läste, men jag undrar - vem beslutar om att riva en kyrka? Politikerna? Svenska kyrkan själva? Församlingen?

Citerar från en av artiklarna

"Församlingen fick tillstånd att riva kyrkan av regeringsrätten för två år sedan och nu i maj kom länsstyrelsen med villkor för rivningen."

Ciczi
Berith
CITAT (Ciczi @ 20-11-2007, 06:48) *
Citerar från en av artiklarna

"Församlingen fick tillstånd att riva kyrkan av regeringsrätten för två år sedan och nu i maj kom länsstyrelsen med villkor för rivningen."

Ciczi

Tackar. yes.gif
Ralf
CITAT (Berith @ 20-11-2007, 06:31) *

I det här fallet var det församlingen som ställldes inför den krassa naturalistiska och kaptialistiska verkligheten. Vind o kyla o sol gjorde så att cementen mellan tegelstenarna vittrade sönder o dessa stenar rasade ner. Inga församlingsmedlemmar ville jobba ideelt med att foga om fogarna och då församlingen ej hade tillräcklig mkt med pengar beslöt denna församling sig för att riva huset.

Det som hjälpte till beslutet var att man helt enkelt inte hade någon användning för denna jättekyrka som helt enkelt ej var funktionell för sin uppgift.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon