CITAT (flaxss @ 02-12-2007, 22:16)

den växer där det är väldigt långa och heta somrar och kalla vintrar . men den växer även där det är milda vintrar och heta somrar . den växer mer i inlands klimat än kustklimat . valnöt hinner ju bland annat inte få mogna frukter i allt för utpräglat kustklimat .
rättar mig själv , vintern är oftast mild och sen frost i kustklimat . men då valnöt behöver lång och varmsommar för att få bra härdighet och föröka sig själv . men i ksutklimat är sommaren svala och regninga vilka gör att mgonaden gåtr långsamnt och att sen kommer ändå en relativ kall vinter vilket gör att den inte för några frukter i utpräglat kustklimat . och jag var och reste ner i ''mindre Asien'' och där jag var var det inlandsklimat . även när jag va upppe i bergen var det realtivt inlandsklimat .
CITAT (kompostjord @ 02-12-2007, 23:38)

Men nu förstår jag ingenting, kustklimat brukar ju sägas ge bra avmognad, varmt vatten håller farbror frost borta.
Är det nåt hokus pokus med valnöt?
jo men sommaren är sval i kustklimat vilket är dåligt för en del . som i norge regnar det en hel del under sommaren plus låg temp och sedan en relativ mild men ostabil vinter vilket är negativt för inlandsklimat växter . som med valnöt (har jag lärt mig ,att den ska ha in.lands klimat och växer i det) så trivs den bättre i inlandsklimat än kustklimat . och som Anders Roslagen skrev en bra sak som man akkan fundera på , typ sandjord eller näringsrikjord och hur sommaren är och m.m. så den inskilda plasten där valnöt är planterad ger ju olika förutsättnigar och därav får kanske inte alla som har valnöt så kallade frusna toppar .
(obs- skirver dåligt på mrognen)