Full version: valnötsträd
Sidor: 1, 2
Anders Roslagen
CITAT (Big Gardener @ 02-12-2007, 18:48) *
.../Juglands regia är en relativt utpräglad maritim art vilket, J. mandshurica och J. nigra inte är.

Men den härstammar väl från relativt tydligt kontinentalt klimat, (Mindre Asien)? Eller har den blivit selekterad därefter så att den trivs bättre med Atlantens närhet?

Danmark har fuktigt och har näringsrika jordar till största delen, det kan säkert trigga tillväxten, mer än vad som är bra för trädet.

Jag har inte haft några infrusna skottspetsar att tala om , men jag har torrt så de stannar av tidigt i tillväxten. Problemet hos mig kan vara att vintern är lång och lägsta natttemperaturerna är i mars när träden verkar vilja sätta igång att växa.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders Roslagen @ 02-12-2007, 21:04) *
Men den härstammar väl från relativt tydligt kontinentalt klimat, (Mindre Asien)? Eller har den blivit selekterad därefter så att den trivs bättre med Atlantens närhet?

Danmark har fuktigt och har näringsrika jordar till största delen, det kan säkert trigga tillväxten, mer än vad som är bra för trädet.

Jag har inte haft några infrusna skottspetsar att tala om , men jag har torrt så de stannar av tidigt i tillväxten. Problemet hos mig kan vara att vintern är lång och lägsta natttemperaturerna är i mars när träden verkar vilja sätta igång att växa.

och här är också torrt . och dom träd jag vet av här fryser inte topparna in .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 02-12-2007, 18:48) *
Juglands regia är en relativt utpräglad maritim art vilket, J. mandshurica och J. nigra inte är.

den växer där det är väldigt långa och heta somrar och kalla vintrar . men den växer även där det är milda vintrar och heta somrar . den växer mer i inlands klimat än kustklimat . valnöt hinner ju bland annat inte få mogna frukter i allt för utpräglat kustklimat .
kompostjord
Men nu förstår jag ingenting, kustklimat brukar ju sägas ge bra avmognad, varmt vatten håller farbror frost borta.
Är det nåt hokus pokus med valnöt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 02-12-2007, 22:16) *
den växer där det är väldigt långa och heta somrar och kalla vintrar . men den växer även där det är milda vintrar och heta somrar . den växer mer i inlands klimat än kustklimat . valnöt hinner ju bland annat inte få mogna frukter i allt för utpräglat kustklimat .

rättar mig själv , vintern är oftast mild och sen frost i kustklimat . men då valnöt behöver lång och varmsommar för att få bra härdighet och föröka sig själv . men i ksutklimat är sommaren svala och regninga vilka gör att mgonaden gåtr långsamnt och att sen kommer ändå en relativ kall vinter vilket gör att den inte för några frukter i utpräglat kustklimat . och jag var och reste ner i ''mindre Asien'' och där jag var var det inlandsklimat . även när jag va upppe i bergen var det realtivt inlandsklimat .

CITAT (kompostjord @ 02-12-2007, 23:38) *
Men nu förstår jag ingenting, kustklimat brukar ju sägas ge bra avmognad, varmt vatten håller farbror frost borta.
Är det nåt hokus pokus med valnöt?

jo men sommaren är sval i kustklimat vilket är dåligt för en del . som i norge regnar det en hel del under sommaren plus låg temp och sedan en relativ mild men ostabil vinter vilket är negativt för inlandsklimat växter . som med valnöt (har jag lärt mig ,att den ska ha in.lands klimat och växer i det) så trivs den bättre i inlandsklimat än kustklimat . och som Anders Roslagen skrev en bra sak som man akkan fundera på , typ sandjord eller näringsrikjord och hur sommaren är och m.m. så den inskilda plasten där valnöt är planterad ger ju olika förutsättnigar och därav får kanske inte alla som har valnöt så kallade frusna toppar .

(obs- skirver dåligt på mrognen)
Jan Lindgren
Hej!
Inspirerande debatt om valnöt. Jag får nog köpa hem lite frön.Funderar på cinerea, mandshurica, nigra (northern), regia (hardy carpathian) och sieboldiana cordifolius. Tänkte prova Carya också men inser att jag lever troligen inte när de börjar ge frukt så det får bli något annat.
MVH
Jan Lindgren
Big Gardener
Har undersökt saken lite noggrannare nu. Juglands regia har ett ganska så stort utbredningsområde. Från Balkan , Kaukasus, Iran och Afghanistan. Många av de träd som har planterats i Sverige som nämns bl.a. i Linnés Skånska resa 1749 anses ha ursprung på Balkan och därefter spridits på många håll i Sverige. Men huruvida ursprungen verkligen är Balkan för dessa "ursprungliga" valnötterna är omtvistat.

Härkomsten och klimatprägligen är oklar och därför är proviniensen viktig. Det står dock klart att valnöten gynnas av hög sommartemperatur, vilket då tyder på att den snarare är en kontinentalt präglad art än en maritimt präglad art. Jag ber om ursäkt om jag påstått något annat. Det var det Balkanska ursprunget som lurade mig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 05-12-2007, 17:55) *
Har undersökt saken lite noggrannare nu. Juglands regia har ett ganska så stort utbredningsområde. Från Balkan , Kaukasus, Iran och Afghanistan. Många av de träd som har planterats i Sverige som nämns bl.a. i Linnés Skånska resa 1749 anses ha ursprung på Balkan och därefter spridits på många håll i Sverige. Men huruvida ursprungen verkligen är Balkan för dessa "ursprungliga" valnötterna är omtvistat.

Härkomsten och klimatprägligen är oklar och därför är proviniensen viktig. Det står dock klart att valnöten gynnas av hög sommartemperatur, vilket då tyder på att den snarare är en kontinentalt präglad art än en maritimt präglad art. Jag ber om ursäkt om jag påstått något annat. Det var det Balkanska ursprunget som lurade mig.

valnöt växer även runt himalaya trakterna . och när jag var där nere så växte inga valnötter vid kusten utan uppe i bergen och uppe på höglandet .men då den även växer i klimat med relativt milda vintrar så är som sagt proviniens viktig ( obs stavning)
Lotta i Gbg
CITAT (flaxss @ 05-12-2007, 18:40) *
milda vintrar så är som sagt proviniens viktig ( obs stavning)

Nu vill jag inte på något sätt vara besserwisser, men nu har jag flera gånger i denna tråd sett att ni skriver "proviniens", vilket inte är helt korrekt utan det heter "proveniens".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon