Full version: Julen är här!
Sidor: 1, 2
lissa
Sedan några år tillbaka pyntar jag till första advent, för då hinner jag njuta av alla mina tomtar och hoppas att den speciella julstämningen ska infinna sig. Att pynta den 23 blir alldeles för mycket jobb för en så kort tid . Jag minns att min stackars mamma alltid gjorde en riktig storstädning innan jul, hon skurade hela köket, tvättade trasmattorna, bakade och lagade mat, och pynta gjorde man inte före den 23dje, så granen fick stå ute på balkongen tills dess. Jag fattar inte att hon orkade, för hon jobbade ju dessutom heltid i en affär, och jag som nybliven tonåring hjälpte ju tyvärr inte till med mycket mer än att klä granen.
När jag tar bort pyntet den 7 Januari känns det numera skönt, men när jag pyntade den 23dje tyckte jag "synd" om mina tomtar som bara fick vara framme så kort tid.. tongue.gif
Eftersom dom 3 vise männen kommer med presenterna just på 13 dagen kan man ju inte ta bort pyntet tidigare. Det brukar komma några vänner då och äta ett förkortat julbord då, och gud nåde mig om mina tomtar inte är framme.
När jag först kom hit tyckte jag att det var helt knasigt att barnen skulle få presenterna den 6 januari , för dom börjar ju skolan igen den 7de eller när första vardagen infaller, men eftersom dom 3 vise männen kommer fram till krubban med sina presenter den dagen så kan man ju inte ändra på det, iaf inte helt. Numera så är det ju tomten som gäller här också, mest kanske för att barnen ska kunna hinna leka lite med leksakerna, men egentligen så tycker nog dom flesta att det är synd att traditionerna ändras bara för att vi blir matade andras traditioner, och dessutom blir det ju mycket dyrare, eftersom det blir dubbelt firande .
En del krubbor som folk gör själva är riktiga mästerverk med rinnande vatten, växter, mossor och handgjorda vackra figurer som går i arv .
I stället för adventskalender har man en julkrubba med Jesusbarnet ,Maria och Josef. Den är klar till den 25 December, för Jesusbarnets födelse firas ju då. Dom 3 vise männen med sina kameler sätter man en bit från själva krubban, och varje dag flyttas dom lite närmare krubban, för att den 6 Januari vara framme i stallet med alla presenterna.., så den 6 när barnen vaknar så har dom en massa paket som någon av dom vise männen eller någon page har lämnat under natten när dom sover..
Det är egentligen roligt med traditioner, faran är väl egentligen att man lätt blir slav under en massa bestämmelser om hur det SKA vara, och det är ju det som är synd. Varje familj måste ju göra det som känns bra för just dom, men Kalle Anka är ett måste, det har jag inspelat på band, och folk tror att hela Sveriges befolkning är jättekonstiga som sitter och tittar på Kalle Anka på julafton...för det framgick efter en opinionsundersökning om vilket program man inte vill vara utan
Christer i Falköping
CITAT (Markus_H @ 24-11-2007, 18:46) *
24 december är väl lagom att börja tänka på jul, sen tar det slut den 25e.

Precis min inställning numera. Vet inte, men har folk alltid varit så galna inför julen som de är numera? Faktum är att jag helst drar mig undan från alla "Julgalningar" under jul. Sitter nog hellre hemma ensam, tar mig en god öl, äter något gott (som jag inte mer än värmt själv laugh.gif ) och njuter av julefriden.
Christer.
Gillan
CITAT (pejori @ 24-11-2007, 20:08) *
g.gif g.gif vet inte om det var en bra idé, men jag har köpt en ljusslinga igen yes.gif slap.gif
denna gång ett nät med en hiskelig massa lampor i fear.gif
får se om det blir julstämmning när den kommer upp, om den kommer upp help.gif
pratade med dotter idag, och hon minns förra försöket, även om det gått 20 år sedan blush.gif blush.gif
lägger in en länk om det förra försöket crazy.gif

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=49583&hl=

Åhhh Pejjan!!! Jag hade inte ens behövt öppna länken om jag inte velat! Jag skrattade halvt ihjäl mig av bara tanken rotfl.gif . Du är oslagbar ( fast självklart öppnade jag ändå, fniss) Hoppas det går lite bättre med den nya giggle.gif

Berith! Jag kom inte på nåt bättre svar , mer än att det, nu för tiden, är sååååå himla lugnt, mysigt, stämningsfullt, jaaa, helt underbart är vad det är. Och det sa jag aldrig om julen förr ..................och jag är sååå glad att jag hittade den känslan..........................och precis som jag sa innan, alla gör som alla vill, och bara det i sig, är ju avstressande......................Och som Kerstin sa!!! I Januari, då är det inte jul, då är det vår igen yahoo.gif
Alba
CITAT (pejori @ 24-11-2007, 20:08) *
g.gif g.gif vet inte om det var en bra idé, men jag har köpt en ljusslinga igen yes.gif slap.gif
denna gång ett nät med en hiskelig massa lampor i fear.gif
får se om det blir julstämmning när den kommer upp, om den kommer upp help.gif
pratade med dotter idag, och hon minns förra försöket, även om det gått 20 år sedan blush.gif blush.gif
lägger in en länk om det förra försöket crazy.gif

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=49583&hl=

rotfl.gif rotfl.gif Underbar berättelse.....men jag förstår att du inte tyckte det ....då i alla fall.

Jag ser fram emot fortsättningen........hoppas det går bra denna gång.
Berith
CITAT (Gillan @ 25-11-2007, 10:56) *
Berith! Jag kom inte på nåt bättre svar , mer än att det, nu för tiden, är sååååå himla lugnt, mysigt, stämningsfullt, jaaa, helt underbart är vad det är. Och det sa jag aldrig om julen förr ..................och jag är sååå glad att jag hittade den känslan..........................och precis som jag sa innan, alla gör som alla vill, och bara det i sig, är ju avstressande......................Och som Kerstin sa!!! I Januari, då är det inte jul, då är det vår igen yahoo.gif

Bra att du tycker så nu, och hoppas också att årets jul blir som du vill ha den. tummenupp.gif

Hoppas såklart också att ni andra får den julen ni vill ha, och inte nån jul som ni skapar för att andra ska få den julen dom vill ha. yes.gif
malin72
CITAT (Betty @ 24-11-2007, 10:50) *
Julstämningen börjar så smått infinna sig från 1:a Advent för då ställer jag fram elljusstakar och adventsstjärnan hängs upp + sätter upp julgardinerna i köket. Skinkan griljeras och julgranen kläs på kvällen den 23:e, allt annat är otänkbart.
santa.gif

håller med där så gör jag med....lite exta lyktor ute (om det får plats) ev så hängs ljusslingan upp runt huset, annars så börjar jag med advent och sen granen kvällen innan för mysstämningen lite glögg till tummenupp.gif skinkan görs samtidigt som granen kläs, sen njuter vi med en skinkmacka och njuter av spänningen tillsammans med barnen (i väntan på tomten då) flirting.gif
fast jag måste erkänna att några extra änglar angel_not.gif dyker upp då och då efter advent giggle.gif
Wilmer
Tomtar upp är 1 advent. Då åker ljusstakar, adventstjärnor och tomtarna fram. Efter jul försvinner stämningen fort tycker jag. Måste njuta i lugn och ro innan. Granen kläs runt mitten av december och står inne till 20 knut.

Wilma
titti49zon6
jag har varit på julskyltning idag, men........jag känner ingen julstämmning ännu trots alla eldar, renar på gatan och kaffestugor ute med där man kokade kaffe över öppen eld och gästerna fick sitta på renskinn. Tomtar överallt, julmässa i Folkets Hus och sen har har det REGNAT hela dagen.
Det är ju inte 1:a advent ännu och jag har inte börjat julpynta än, det fär bli nästa vecka som julgardiner åker upp i köket och ljustakarna ställs fram, någon ljusslinga kring bron och ev. i nån buske.
Annars gör jag och min familj som dom flesta...kokar skinka och klär granen den 23 dec, men alla tomtar kryper fram fr.o.m 1:a advet och dom sista brukar ha hittar sin plats till julafton
Netha
Har ni haft julskyltning redan! Så trist med regn... då förstår jag att det är svårt att få julstämning.
Vi hade fem minusgrader på em och så har vi 25 -30 cm snö. (nu kryper termometern ner... -11.2°)

Ikväll tände jag utegranen... tyckte att det var dags... varför vänta en vecka till när allt varit på plats sedan förra lördag.
Var ju sååå enkelt... bara stoppa i kontakterna i vägguttaget. whist.gif tongue.gif
Adventsstjärnor och ljusstakar kommer fram till 1 advent.... granen inne till lucia.

Julbord har vi som tradition lördag före första advent... då kommer barnen m.fam.
pejori
CITAT (Alba @ 25-11-2007, 11:15) *
rotfl.gif rotfl.gif Underbar berättelse.....men jag förstår att du inte tyckte det ....då i alla fall.

Jag ser fram emot fortsättningen........hoppas det går bra denna gång.

funkade jättebra...lyser så fint så tummenupp.gif
"fuskade" lite och tände den nu på kvällen whistling.gif
Berith
Jaaa... vad ska man säga? slap.gif giggle.gif Jag är väldigt tacksam för att inte nån i min släkt eller familj förstör den riktiga julstämningen genom att fira jul långt långt i förväg, och sen när julen kommer klaga över att dom har tröttnat på pyntet för länge länge sedan... rolleyes.gif
Bettis
Det är så skönt att var och en får göra precis som dom vill santa.gif
Berith
CITAT (Bettis @ 26-11-2007, 07:34) *
Det är så skönt att var och en får göra precis som dom vill santa.gif

Jaa säger jag också, bara dom inte drar in mej. naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon