Full version: Dictamnus albus
Sidor: 1, 2
Anki V
Oh, va kul bravo.gif

Jag tror faktiskt att det finns en antydan till grodd på ett av eller kanske två av fraxinella-fröna hos mig också. yes.gif

Jisses va kul det här är.

/Anki
ewa zon 3
Jättekul yahoo.gif men hur gör jag nu då? help.gif
Planterar, i så fall hur djupt, eller ligga kvar i kylen ett tag till?

/Ewa
Anki V
Ja inte vet jag confused.gif

Men jag tog och lyfte över fröt från papperet och lade det i en kruka med vanlig plantjord sedan strödde jag lite jord över och täckte med plast. Den på bilden är drygt 3 cm.

[attachment=13999:Moses_Large_.jpg]

På dagen står de under lysrör och på natten gör de bergvallmon sällskap i kylen. Undra om det kommer någon rot där under? g.gif

Några har jag kvar i kylen och väntar på att det ska komma en rot ur fröet också. På en har grodden blivit flera cm så jag tror inte jag klarar av att vänta myckt längre med att sätta den i jord.

Rätt eller fel? help.gif
/Anki
ewa zon 3
Jadu Anki det ser ut att gå utmärkt att flytta över till kruka tummenupp.gif
Hur lång var grodden innan du flyttade?
Men varför har du dom i kylen på natten?

/Ewa
Anki V
Grodden var nog ca 1,5 cm när jag "planterade" den.

Varför jag har den i kylskåp?.........Jo, jag odlar ju i köket och har så svårt att få ner temperaturen på natten utan att jag håller på att frysa ihjäl själv. Dubbla duntäcken och en varm vetepåse på fötterna räcker inte laugh.gif

Tänk om det är så att den gör som bergvallmon....utvecklar rötter när det är svalt? Det verkar inte vara så många som har erfarenhet av att driva Brinnande buska inne så vem vet biggrin.gif
Det skadar ju inte i alla fall.

/Anki
ewa zon 3
CITAT (Anki V @ 27-02-2008, 20:24) *
Varför jag har den i kylskåp?.........Jo, jag odlar ju i köket och har så svårt att få ner temperaturen på natten utan att jag håller på att frysa ihjäl själv. Dubbla duntäcken och en varm vetepåse på fötterna räcker inte laugh.gif
rotfl.gif Ja, vad gör man inte för sina frösådder.............
Snart får jag väl läsa på forumet att Anki går runt i eluppvärmd astronautdräkt hemma.
- Jag gör allt för att mina sådder ska få optimala odlingsförhållanden Säger Anki i exklusivt hemma-hos-reportage för Odla

1.5 cm, Tack för det! Då väntar jag lite till innan jag planterar får se om jag kör med kyl på natten el de får stå kvar i uterummet.

/Ewa
Anki V
Grannen var hit i kväll på en kopp the och hon tyckte att 17 grader var kallt laugh.gif Och då hade jag ändå stängt fönstret och tänt några ljus för gästfrihetens skull rotfl.gif

Jag tänkte få visa min största lilla Dictamnusplanta……min stolthet! wub.gif

Men vad är det som växer nere i högra hörnet? Visst måste det väl var ”ogräs”? Inte är det väl något som kommer från plantan? g.gif

Hasselfors P-jord (älgen) är den liksom alla mina andra plantor utskolad i. Det har varit en hel del ogräs i jorden i år men det är första gången jag ser något som i den här krukan.
[attachment=14868:liten__Large_.jpg]

/Anki
ewa zon 3
CITAT (Anki V @ 12-03-2008, 20:50) *
Grannen var hit i kväll på en kopp the och hon tyckte att 17 grader var kallt laugh.gif Och då hade jag ändå stängt fönstret och tänt några ljus för gästfrihetens skull rotfl.gif

Nån måtta på gästfriheten får det väl vara. giggle.gif

Så fin din lilla planta är Anki! wub.gif

/Ewa
Eva 33c
CITAT (Anki V @ 12-03-2008, 20:50) *
Men vad är det som växer nere i högra hörnet? Visst måste det väl var ”ogräs”? Inte är det väl något som kommer från plantan? g.gif

Kan du ha spillt något frö? Det händer mig lite nu och då att jag har tappar frön från nån påse i jorden som sen hamnar i nån annan kruka med andra frön och gör mig förbryllad när det växer olika saker i samma kruka. Det beror kanske lite på hur duktig man är att hålla koll på allt när man sår. whistling.gif
Anki V

Den här lilla plantan hanteras som ett "guldägg" och jorden till krukan kom direkt ifrån påsen det är jag tvärsäker på. Den lilla dictamnusplantan har fått gro i vått hushållspapper så det finns ingen risk att jag blandat ihop sådden på något sätt.

Oj vad virrigt det här blev blink.gif.

/Anki
Anki V
Av 24 små brinnande buskfrön så har hittills 18 st grott och tre till har spruckit upp även om det inte kommit någon grodd ännu. De sista tre ser inte ut som om det skulle ”bli nå`t”.

En ganska bra groningsprocent! Men det här var den lätta delen…..Jag har ju egentligen inte behöv gjort något alls mer än bevaka fröna i kylskåpet och eftersom de grott lyft över dom i en kruka med plantjord. Plus att jag hade en herrans tur att få bra frön.

Nu kommer det svåra…..Nu ska de små bli tvungna att klara sig ute också!

Jag har gjort så här……..Tacksam om jag kunde få hjälp ifall det är helt åt he**skotta.

I min nya rabatt som har sol som på fm och em (skugga mellan 11 och 14) har jag grävt ner hinkar ( med ordentliga hål i botten) som jag fyllt till ungefär hälften grovt grus och resten ”matjord”. Sedan har jag skurit botten ur krukorna som Dictamnusen står i och grävt ner dom i hinken.

Hinken har jag för att säkerställa dräneringen och småkrukorna för att veta var plantorna förväntas komma upp nästa år. Det som syns på bilden är lite sågspån från en Björk för att försöka göra jorden lite mer ”genomsläpplig”
[attachment=19535:mose__Large_.jpg]
Anki
troja
Så här står det på odlingsanvisningarna från impecta: Lättgroende perenner. Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge. Perenner omskolas normalt en gång. Vintertäck gärna småplantor första vintern. Vissa arter kräver längre tid. OBS! Frö till perenner med odlingsanv. nr 4 kan även sås utomhus under hösten. Många perenner gynnas av höstsådd. HA HA HA det var väll kul skrivet
Jag trodde att det var jag som gjorde fel när mina fröer inte grodde, det tror jag inte efter att ha läst denna tråd, skönt att veta att man inte är helt värdelös på att dra fram plantor giggle.gif
Lycka till med era brinnande buskar, själv ska jag till plantskolan och fuska genom att köpa mig ett fint stort ex av busken.
ewa zon 3
Om jag fattat det hela rätt så ska färska fröer vara lättgrodda.
Tror inte att Impecta säljer färska fröer.
Det några av oss försökt sig på i den här tråden är att få "icke-färska" fröer att gro.

Jag har ett gäng småplantor som väntar på utplantering men de kommer nog dröja några år innan de blommar för de växer sakta.
Och inte är det fusk att köpa en stor planta nu, då kan du njuta av den vackra blomningen och de häftiga fröställningarna redan nu. tummenupp.gif

/Ewa

Eva 33c
2001 sådde jag frön av dictamnus, i år blommade den för första gången. De första åren såg det ut som om den stod alldeles stilla i växten. Varje år fick jag leta efter den lilla plantan i rabatten. Men i år så tog den plörsligt fart. Nu vet jag inte om 7 års väntan är normalt, jag kanske har misskött min stackars växt. Nu väntar jag på frön så jag kan så dem färska.
Anki V
.......å nu blommar den första av de brinnande buskarna som såddes 2007.

Väntar fortfarande på de rosa som inte visar minsta antydan till knoppar ännu.
[attachment=71353:mose.jpg]
/Anki V
Eva 33c
Vad kul! Det tog bara 5 år för dina då tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon