Full version: Dictamnus albus
Sidor: 1, 2
Anki V
Jag har frön från Mose brinnande buske både rosa och vita. På påsarna står det att man kan blanda fröna och fuktig vermikulit i en plastpåse och ha den i kylen. Grodd förväntas ske mellan 3 och 6 månader. När ett frö har grott tar man fröet och planterar det i en kruka. Såråden kommer från Gardens North.

Nu funderar jag om det inte skulle vara nästan samma sak att använda sig av ”stjärtlappsmetoden”. Det borde väl vara betydligt enklare att pilla loss det grodda fröet från en bit papper än att ha fröna huller om buller i en påse med vermikulit. Fröna bryr sig väl egentligen inte om vad de gror i bara det är lagom fuktigt.

Jisses vad det här blev virrigt…hoppas ni begriper ändå. confused.gif

/Anki
Gåsis
Jag har gjort vermiculitmisstaget crying.gif oxå rotfl.gif Det var inte alls kul att försöka pilla fram fröerna utan att skada svansarna... Ta du en stjärtlapp är mitt råd.

/Åsa
kerstin z5-6
lapp !
Anki V
Oh vad skönt att man tänker rätt....ibland laugh.gif . Tusen tack.

Nästa fråga....Fick ni till några brinnande buskar?

/Anki V
Gåsis
Nopp rtfm.gif

/Åsa
kerstin z5-6
nepp crazy.gif

så nu litar vi på att du lyckas och beskriver exakt HUR
Anki V
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif ...å jag skulle kunna lyckas när två profs misslyckadet rotfl.gif rotfl.gif

Ja, ja jag ska så hälften av fröna och skicka andra hälften till Ewa zon 3 så jag slipper misslyckas ensam

/Anki
ewa zon 3
Va, hur blev jag indragen i det här? help.gif
Men det är självklart Anki behöver du en frösåddskompis att testa "Svårgroddingar" med så ställer jag mer än gärna upp giggle.gif
Men vette sjutton vad vi ska till med för metoder när både Kerstin och Gåsis inte lyckats få sprutt på dom?
Jag gjorde mina tappra försök med brinnandebuskfröerna tidigt i år men inte grodde det något här inte.

/Ewa
Anki V
CITAT (ewa zon 3 @ 25-11-2007, 22:30) *

Ja, hur blev du inblandad i det här whistling.gif …… Det ”vetisjutton” confused.gif ….men så blev det i alla fall.

Fröna kommer nu under veckan. rotfl.gif

/Anki

Gåsis
CITAT (ewa zon 3 @ 25-11-2007, 22:30) *
Men det är självklart Anki behöver du en frösåddskompis att testa "Svårgroddingar" med så ställer jag mer än gärna upp giggle.gif
/Ewa

Joho, med såna vänner behöver man inga ovänner giggle.gif Själv fick jag upp tre bergvallmo, varav en klarade sig, det året Anki slog världsrekord i bergvallmogroning -cry-.gif Undrars just hur många dictamus ni får upp i år när jag sagt det inte gror. Jag ska hur som helst bara så sorter - eller rapportera resultat - från sånt ingen av er sår tongue.gif

/Åsa
Anki V
Var inte ledsen Gåsis trostar.gif .....vi skickar ett tjog eller två. rotfl.gif

/Anki
Gåsis
Jaha du, bli inte brydd om jag tar dig på orden rotfl.gif thanks.gif
Helst vill jag då ha en rosa, för min rosa blev vit. Tja, jag har en men den är köpt blush.gif

/Åsa
ewa zon 3
CITAT (Anki V @ 25-11-2007, 22:45) *
Var inte ledsen Gåsis trostar.gif .....vi skickar ett tjog eller två. rotfl.gif

Nu börjar jag bli riktigt orolig. sweatingbullets.gif
Gäller att skrynkla hjärnan ordentligt för att komma på hur jag ska får fröerna att gro då eftersom de mer eller mindre redan verkar vara på väg till mig rotfl.gif
Tack Anki dig kan man lite på! rotfl.gif

/Ewa
kerstin z5-6
crazy.gif räknar med slående resultat -som jag kan ta med i ev framtida sårådsbok smile.gif
kerstin z5-6
kan medddela att jag fått frö till nämnda växt i fröbytet .. jag hoppas på plantor från er om det går åt skogen ...
ewa zon 3
Spänningen stiger sweatingbullets.gif
Vem ska lyckas "kläcka" fröerna och varför känner jag mig som en ruvande höna?
Mina ligger på kylning men har delat in de i två försöksgrupper.
Tänker försöka få hälften att gro med värme efter lämplig längd på kallstratifieringen.
De andra får ligga kvar tills de förhoppningsvis gror i kylen.
Men funderar lite på hur många lager papper, tvättlapp/kaffefilter man bör ha ovanpå fröerna?
Fröerna är så stora att det är svårt att få det fuktiga pappret att sluta tätt till fröerna men det kanske inte spelar någon roll?

/Ewa
Owe J
Mose gror utan några större problem - men kräver minst 3 månader svalt och gärna 5. Ett test vid 4, 8,12, 16 och 20 veckor svalt innan de flyttats till varmt visar 0,0,42,64,73% groning (inom 2-6 dagar).
kerstin z5-6
ok -då kan man kyla nu då i kylskåp -hade du sått fröna i såjord Owe ? Eller annan metod smile.gif?
Helen i Piteå Zon 5
Jag har inte heller haft några problem att få fröna att gro... men jag hade 'superfärska' frön och krukan fick stå ute en hel vinter. Däremot så växer plantorna saaaakta.... Plantan som jag har kvar efter sådden för några år sedan är fortfarande inte mer än kanske ca. 15-20cm... om ens det..... jag har köpt en istället... det tar ändå lååång tid innan dom växer till sig och blir en 'buske'. Men det är min erfarenhet wink.gif sen när man väl har planterat ner plantan i rabatten bör den få stå i fred. Hoppas jag inte tog bort er 'frösåddarlust' nu sad.gif Ni får skriva och berätta hur det går smile.gif
kerstin z5-6
nää då- i jämförelse med annat jag ska så verkar den ok smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-12-2007, 22:16) *
nää då- i jämförelse med annat jag ska så verkar den ok smile.gif

Det där lät spännande... vad har du på G?
Owe J
Själv sådde jag i jord och förvarade ute första gången. Numera kan jag kruka upp några spontansådda plantor varje år. Testet är gjort av Norman Deno, i papper förstås, och visar på en av de arter där man inte får ha för bråttom att flytta in såkrukan. Två år gamla frön gror lika bra som färska.
kerstin z5-6
Dactylorhitza ninja.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-12-2007, 13:53) *
Dactylorhitza ninja.gif

w00t.gif oj,oj, oj..... Lycka till! tummenupp.gif Du får berätta senare hur det går och hur du gör, för visst är det ganska mycket 'golijocks' g.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att fröar ibland gro inte på grund att finns svamp inne i fröar, de attackera röttorna före att komma ut. Så man kan köpa fröar från kända företag med garanti som säga hur mycket procent fröar kan gro om man följa sina föreskrift, på den här sätt kan man spara tid och pengar.
Lycka till
H:Bassam
Gåsis
Ja, mina fröer var då köpta från känt företag och inte bara ett år utan två. Och nog tror jag att jag följa mina föreskrifter. Men dom är svårgrodda. Har du provat?

/Åsa
malin72
jaha kunde jga inte läst tråden innan jag skickade iväg beställningen rtfm.gif typiskt mig...var är dom där tålamods pillrerna vi skulle få whist.gif kan ju inte tänka mig att låta flera månader gå utan att något händer...sen när den gror så tar det år innan den börjar växa ohmy.gif nono.gif

vad kostade en planta att köpa färdig crazy.gif
Marita i Vasa
Vi har lyckats med Moses brinnande buske på följande sätt: Så fort fröna är mogna har vi sått direkt i rabatten utomhus. Följande vår gror de snällt. Spontana fröplantor dyker också upp ganska rikligt under moderplantan. I somras plockade vi inga frön utan de har spritt sig själva under busken. Välkomna nästa år att själva söka småplant i rabatten! yes.gif De växer verkligen långsamt men är värda att vänta på.[attachment=11021:Dictamnus_albus.jpg]

Marita.
malin72
men det verkar väldigt knepigt med köpe frön -cry-.gif piller piller(för tålamod) rotfl.gif rotfl.gif sitter och funderar över om jag ska göraa precis tvärtom mot vad ni andra gör...helt enkelt inte så dom, tror ni att dom gror då giggle.gif eller bara sätta dom i backen och sen glömma dom tills om ca 3 år när jag inte alls fattar vad som ev dyker upp där blink.gif
malin72
blev lite förvånad nu när jag fått mia frön g.gif på rara växters påse står det
"ställ sådden varmt i 2-3 veckor sedan kallt tills fröna grott"
whist.gif det låter ju plättlätt eller hur....inga problem med den inte rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Anki V
Ännu värre om man väljer tomclothiers såråd
"Dictamnus albus, fraxinella, and ruber , Sow at 23ºC (73ºF) for 6-8 wks, move to +4ºC (39ºF) for 6-8 wks, raise temperatures slowly to10ºC (50ºF) for germination, recycle, as germination may take a second year. Short viable" g.gif

Jag valde Gardens Norths eftersom de verkade enklast shy.gif

/Anki

kerstin z5-6
jag skulle vilja betrakta Deno som en vetenskapsMAN smile.gif han är väldigt intresserad av temperaturer -vilket i och för sig är rätt med största sannorlikhet -men sår man hemma kanske man inte står med termotern på det viset
Man får ta de göttaste ur hans såråd och göra sin egen mix
Egentligen säger sårådet väl att -varmperiod som bör vara 5-6 v följs av kyla -därefter växlande vårtemperaturer över nollan som då får fröet att gro -DVS Ha sådden inne ett par veckor ställ ut i mars april -för senare grodd -om inget händer spara sådden så kan den gro nästa år ..
Håller med o GN s råd och testar nog det
malin72
eftersom att jag inte har deras katalog eller kan söka på deras sida utan att vara kund så löd deras sätt hur blush.gif dunno.gif
ska ni ha dom inne i värme några veckor och sen in i kylen eller vad säger GN?????? shy.gif
ewa zon 3
CITAT (Anki V @ 03-01-2008, 20:01) *
"Dictamnus albus, fraxinella, and ruber , Sow at 23ºC (73ºF) for 6-8 wks, move to +4ºC (39ºF) for 6-8 wks, raise temperatures slowly to10ºC (50ºF) for germination, recycle, as germination may take a second year. Short viable"

Ok det var nog det rådet jag försökte med tidigt förra året duh.gif
Sen är det en annan historia att innehållet i alla fröbyttor, som skulle sparas, med frön som vägrat gro hamnade i komposten.
I år är det stjärtlappsmetoden i kyl till det förhoppningsvis gror som provas.

/Ewa
kompostjord
Kul att läsa i era såtrådar.
Sådde Moses för några år sedan men häpnar (eller läs surar, vill hoppa och stampa som en barnunge, så att den sätter fart)över hur långsamt den växer, åter igen förstår man varför en sån här seg planta kostar sina slantar.
Har även en Daphne Tangutica som jag oxå häpnar över :-)
Den är liten som ett Bonsai på 15 cm efter flera år, ja en del tar verkligen sin tid.

Annars så har jag lovat mig själv och omvärlden att jag inta skall så nåt speciellt, därför att det tar så mycket tid och plats, men i dag kliar det i såfingrarna, kan ju trösta mig med att det finns andra som sår, får väl fantisera om att jag går och snokar under era lysrör etc.

Men till våren skall jag krypa runt i kallbänken och se vad som tittat upp, alltid nåt mysko som dyker upp i gamla sådder, sånna där lapparna bleknat eller försvunnit/förväxlats för länge sedan, uj vad man längtar.......

malin72
CITAT (kompostjord @ 04-01-2008, 07:46) *
Kul att läsa i era såtrådar.
Sådde Moses för några år sedan men häpnar (eller läs surar, vill hoppa och stampa som en barnunge, så att den sätter fart)över hur långsamt den växer, åter igen förstår man varför en sån här seg planta kostar sina slantar.

jag vet att jag frågat förrut men vad kostar den på ett så där att köpa färdig unsure.gif jag menar den verkar ju ta år att ens få uppskattning över crying.gif
kompostjord
Jo jo, kostar och kostar :-)
Men det är ju inte samma sak att köpa färdigt, men visst går de att köpa för ungefär 60 spän
malin72
CITAT (kompostjord @ 04-01-2008, 12:09) *
Jo jo, kostar och kostar :-)
Men det är ju inte samma sak att köpa färdigt, men visst går de att köpa för ungefär 60 spän

nä klart att det inte är samma sak att köpa tummenupp.gif men mitt problem sitter i dåligt tålamod,vill oftast se ett resultat och glädjas..men jag lär mig väl sakta med säkert yes.gif
ewa zon 3
Både och kan vara en lösning Malin. tummenupp.gif
Köp ett stort exemplar till våren att glädjas över direkt och sen hoppas du att dina frösådda gror och att du kan glädjas åt "din egen" om några år. Men låt den gärna stå ifred när du väl planterat den. Jag har nog tyvärr "flyttat ihjäl" mitt exemplar för det blev bara några ynkliga blad och inga blommor i år. dunno.gif

/Ewa
malin72
CITAT (ewa zon 3 @ 04-01-2008, 14:57) *
Både och kan vara en lösning Malin. tummenupp.gif
Köp ett stort exemplar till våren att glädjas över direkt och sen hoppas du att dina frösådda gror och att du kan glädjas åt "din egen" om några år. Men låt den gärna stå ifred när du väl planterat den. Jag har nog tyvärr "flyttat ihjäl" mitt exemplar för det blev bara några ynkliga blad och inga blommor i år. dunno.gif

/Ewa

det lät som en bra ide tummenupp.gif men vad synd om din....hoppas att den tar sig i år yes.gif
malin72
man tager vad man haver visst 000.gif hoppas nu att ni tycker att jag gjort rätt
jag blötte hushållspapper och la fröna på...vek över och sen locket på, det är en TW ostkupa a0a.gif men eftersom att den "andas" så tänkte jag att den kanske blir bra blush.gif vad tror ni, klart den ligger ju i kylen nu
[attachment=11357:moses1.jpg]
[attachment=11358:moses2.jpg] vad gör jag nu då??? hur länge ska dom ligga och ska man lufta och kolla fukten ofta....
Anki V
Om du inte har papperet drypande vått så tror jag inte att du ska behöva lufta. Det viktiga är väl att fröna aldrig får torka (men naturligtvis inte heller drunkna).

Själva idén är väl att det ska vara jämt fuktigt. Jag har mina i en platt burk med tätt lock…..men många har sådden i plastpåsar. Nyfiken som jag är så kikar jag i burken ungefär två ggr i veckan.

Papper där man har tjuriga frön som ligger väldigt länge kan börja mögla…..Enl någon sålista jag läste i så är det då OK att försiktigt flytta över fröna till nytt fräscht papper.

Det är första gången för mig också med ”lappmetoden” så vi får gå på känsla och andras goda råd. smile.gif

/Anki
Anki V
Är det här det jag hoppas och tror att det är?

[attachment=13224:odla.jpg]

Visst ser det väl ut som en liten grodd?

/Anki
Lady Hamilton
yahoo.gif JA! Det är det yaay.gif Grattis! hbd.gif
ewa zon 3
Nog är det en grodd alltid, grattis Anki blomma.gif yahoo.gif
Hoppas nu att mina som börjat spricka också har vett att skicka ut en grodd -cry-.gif

/Ewa
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 11-02-2008, 18:32) *
yahoo.gif JA! Det är det yaay.gif Grattis! hbd.gif

thanks.gif ...
.....men hur gör man nu då? dunno.gif

Ewa...det är klart att dina gror också...de är ju syskon! Jag tror dinasåddes någon vecka efter mina.

Väntar på att den får växa tillsig lite och sedan placera den i kruka gissar jag, men ska den bara läggas på jorden eller ska den ner en bit? Ska den ha någon speciell sorts jord?

/Anki
Gåsis
Men varför gör ni på detta viset devil.gif
Man får gratulera bravo.gif

/Åsa
Anki V
CITAT (Gåsis @ 11-02-2008, 19:25) *
Men varför gör ni på detta viset devil.gif

Jag vet varken hur eller varför men säkert är att idag ska jag köpa en lott.

/Anki

malin72
wow grattis bravo.gif vad skojj att någon klarar av dom w00t.gif här går man minsan och stirrar på dom med onda ögat men inget händer devil.gif
ewa zon 3
Så har det blivit min tur att berätta lite hur Brinnande-busk-frö-gro exprimentet gått hittills.
Hoppas jag får godkänt nu Anki shy.gif

Dictamnus albus - 17 st fröer sådda i mitten på dec. Idag har 7 st spruckit upp ordenligt och visar en liten grodd.

[attachment=13992:Dictamnus_albus.JPG]

Dictamnus fraxinella syn. Dictamnus albus var. purpurea - 12 st fröer sådda i mitten på dec.
Idag har 5 st spruckit upp ordentligt och visar en lite grodd

[attachment=13993:Dictamnu...urpureus.JPG]

För alla fröer gäller att de är sådda i fuktat kaffefilter i småplastlådor och ställda i kylen.
Byttorna luftade ca 1 g/v och filterpapperna bytta så fort antydan till mögel.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon