Alexander-VG-zon3
hej hej

så irriterad på grannen , iför sig står träden på hennes tomt så jag kan inte göra nåt . men det var så ologiskt gjort .

bakom mormors garage på norr sidan växte(er) där gran,björk,tall . och dom växer uppe på en kulle vilket grannens tomt är högre än mormors hus . och det är sand och stenjord . så blir det en kraftig storm har träden två alternativ åka ner för baken åt väst eller åka ner på mormors hus dvs mitt rum som ligger i norr . grannens hus står skyddat från mormors hus så trädet trillar inte på grannens och nedåt åt skogen stödjer träden varann . så där stod då bakom garaget 2björkar och några små bakom dom två i mellan dom björkarna gran och två höga tallar . och granen är nästan lika höga som tallarna . när det väl va storm/orkan vindar stöttade tallen och björkarna granarna och tallarna- björkarna och varann , ni förstår och tallarna silade vinden bra vilket gjorde att jag va befriade för starka nordan vindar mot mitt fönster/rum/mormors hus

så tantan har nu skaffat hjälp för hon skulle röja på tomten . och granar har grunt rotsystem och åker först vilket menas i detta att tallen är den som klara sig längst och har gjort plus tallarna stöttade resten . så tantan har då sågat ner alla tallar på hennes tomt!!! och nu lämnat spinkiga höga björkar utan nån support alls som dom fick (björkar har stått skyddat ,vilket gör att nu helt plötsligt kommer dom utsättas för stormvindar). och lämnat alla höga granar och lika dant där dom står fritt . så jag tänkte ,, jätte kul i nästa storm nu kommer det trilla granar mot vårat hus!!!!! så vad tycker ni?
Maggan H
Man kan ju inte göra nåt åt växtlighet på annans tomt, och hon har säkert inte tänkt på detta. Om de höga träden står på hennes tomt så tycker jag att du kan prata med henne om detta problem, att tråden kan ramla och skada ert hus. Annars får ni glädja er åt ljuset, som nu måste ha lättare att nå er norrsida. rolleyes.gif
ninnisky
Känner riktigt hur f---d du är flaxss. Hade en liknande situation på landet för några år sedan - men då hade vi planerat att ta ner våra träd åndå - om än inte just då.
Kan du prata med tanten - är hon överhuvudtaget pratbar? så tala om för henne vad som kan komma att hända och sedan tycker jag kanske t o m att du ska informera kommunen.
Tänk vad bra om man alltid kunde tala med sina grannar när det gäller att ta ner sina och andras träd och sedan diskutera ev konsekvenser.....
Alexander-VG-zon3
hon är nog pratbar ,, men det bästa hade varit att låtit träden stå som dom va , tillsammans klarade dom sig någorlunda . eller ta veck alla höga träd eller bara ta granarna . men tack för svar , det ända raka är väl att försöka tala med någon ansvarig och förklara . läget nu är väl att ta veck alla träd ,, eller vad tror ni ?? ,, tråkigt nog gillar jag att ha träden där . så att ta veck alla skulle jag inte heller vilja . men bättre det än risker annat . iför sig ligger garage så att det är det som rycker och ev grenar slår in mot husväggen och toppen på gården . men allt beror ju även hur vinden går .
Christer i Falköping
Björkarna tror jag inte ni behöver oroa er för, de brukar stå kvar i stormar. Granarna däremot. Fast det brukar bli rätt stora vältor av dem så de faller hyfsat långsamt skulle jag tro. Men visst var det klantigt, det håller jag med om.
Christer.
Piccante
Lite klantigt att ta ned de träden som förmodligen står emot blåsten bäst. Björkarna är kanske ingen fara så löänge de är friska men de får ju lätt röta och kan bli farliga då.

Egentligen har grannen ingen skyldighet att fråga er och hon behöver inte ta ned träd om de inte utgör en absolut fara för någon men skulle de blåsa ned över ert garage så får vi hoppas hon har en bra försäkring som täcker ev skador.
kompostjord
Nej det är inte hennes försäkring som skall vara bra det är den egna som skyddar garaget.
Har för mig att jag hört nåt om det.
freddie
Dom är inte lätta att tas med, tanterna... wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (kompostjord @ 09-12-2007, 12:21) *
Nej det är inte hennes försäkring som skall vara bra det är den egna som skyddar garaget.
Har för mig att jag hört nåt om det.

Stämmer. Det är bara om grannen varit försumlig och inte tagit ner ett uppenbart riskträd som hon är skadeståndsskyldig. Tror inte ens om man tagit ner skyddande träd att ett ansvar uppkommer.
Flyguy
Ja Du Flaxss, det här ser ut som ett tvådelat problem. Du får börja med att tacka tanten för alla år hennes träd skyddat för nordan, att det blåser snålt är ju inget hon har skyldighet att åtgärda. Tråkigt ändå, precis som alltid när stora träd får maka på sig av en eller annan anledning.

Andra delen av problemet, att återstående träd skulle utgöra en risk är ju en annan sak. Red ut om det är farligt, ihop med gumman och nödvändig expertis.
Hoppas Ni lyckas lösa det som goda grannar!
kompostjord
Och man behöver ju inte måla fan på väggen, det är inte säkert att vinden kommer att tippa omkull dem, eller hur?
Ewa L
Jag har grannar som har höga, höga tallar i tomtgränsen mot mig. Två av de träden är helt döda, en har t.o.m. toppen hängande sedan typ ett år.
Dessa träd når definitivt fram till min terrass (med tak) om de faller åt mitt håll.

Har inte varit medveten om detta med ansvar tidigare, men det känns ju lite oroväckande. Kan jag "tvinga" dem till att ta ner tallarna innan de faller??
woodcreature
tallar må vara vindtåliga men det händer ju undantag

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...e&pid=67074[/url]

trädet i fråga står relativt skyddad.
kompostjord
Tvinga och tvinga nja
Men om du vänder dig till ditt försäkringsbolag så kan de hjälpa dig, de vill ju inte betala ut skade ers om de kan slippa.
Kommunen där du bor lär väl ha nån på byggnadskontoret som kan se risken med fallande träd och personskada.
Kakaduan
Nä, man kan inte tvinga grannen att ta ner något. Däremot ett vänligt öga-mot-öga-samtal där man frågar vänligt och intresserat om de inte skall ta bort de döda träden eftersom det blir deras hemförsäkring som får bekosta eventuella skador på din egendom eftersom det är uppenbart att de utgör en risk. Om ett till synes friskt träd däremot skadar din egendom har jag förstått att det är brukligt att man betalar självrisken gemensamt.

Kakaduan
Ewa L
CITAT (Kakaduan @ 11-12-2007, 13:42) *
Nä, man kan inte tvinga grannen att ta ner något. Däremot ett vänligt öga-mot-öga-samtal där man frågar vänligt och intresserat om de inte skall ta bort de döda träden eftersom det blir deras hemförsäkring som får bekosta eventuella skador på din egendom eftersom det är uppenbart att de utgör en risk. Om ett till synes friskt träd däremot skadar din egendom har jag förstått att det är brukligt att man betalar självrisken gemensamt.

Kakaduan

Träd som är uppenbar risk... Då får jag nog gå ut och fota dem, för annars står nog ord mot ord. Gemensam självrisk? Aldrig i livet att jag skulle betala för deras träd!
Kan öht inte förstå varför det är min försäkring som skall gälla om det är deras egendom som skadar min?? thumbdown.gif
kompostjord
Det allra enklaste är väl att ringa ditt försäkringsbolag, be dem komma innan det är försent.
Ditt försäkringsbolag vill inte betala ut pengar så de kommer att se till att skadan stoppas innan den inträffar.

Jag har varit med om att minskat en skada vid ett tilfälle och därefter fått världens bästa cervice av det bolaget. Tro mig, de vill behålla sina pengar.
Ewa L
Tack för bra tips!
carren
Fast... jag kan nog förstå tanten... Er norrsida är ju hennes södersida. Om jag förstår det hela rätt så stod de här träden dessutom på en liten höjd. Beroende på hur stora tomter ni har så kan jag tänka mig att ett antal höga träd på en kulle gjorde att hennes tomt blev väldigt mörk och skuggig medan din fick en gosig, solfångande vägg mot nordan. Kanske är det bara så enkelt att trädens olika påverkan på era respektive tomter gör att ni håller dem olika kära.
Alexander-VG-zon3
CITAT (carren @ 15-12-2007, 10:42) *
Fast... jag kan nog förstå tanten... Er norrsida är ju hennes södersida. Om jag förstår det hela rätt så stod de här träden dessutom på en liten höjd. Beroende på hur stora tomter ni har så kan jag tänka mig att ett antal höga träd på en kulle gjorde att hennes tomt blev väldigt mörk och skuggig medan din fick en gosig, solfångande vägg mot nordan. Kanske är det bara så enkelt att trädens olika påverkan på era respektive tomter gör att ni håller dem olika kära.

jo ,, fast träden är bakom/på sidorna av garaget och framför garaget är ena halvan av vår nordan sida , men hennes hus är på en högre höjd men själva hennes har 3våningar nedsänkt i backen och hennes hus är i en högre höjd , medan vårat hus ligger nedför hennes upphöjda tomt med träd plus hennes hus är högre än vårat , och hennes öst sida ligger vid vår väst sida . om,, du förstod ? så hon har en riktig fin och sol belyst södersida . skulle träden trilla blir det nedåt mot trädgården (hennes/eller vår gemensamma väg) då det lutar neråt där också , eller på garaget och nord/öst sidan av huset och eller mitten på huset på norr eller ner mot skogen (där skogen tar emot så träden faller inte). men då det lutar neråt till vårat mest för det är sådan höjdskillnader , hennes hus och trädens placering har samma nivå skillnader ,men då träden är lutandes åt vårat håll ,för träden är ju inte på planmark .hmm svårt att förklara , men tantan hon har tat ner fler av träden så det löste sig ändå .

kan visa en bild om du vill ??
( det bruna är högre terräng,och det orange är lägre terräng,och det gröna är planmark och nedanför det orange är det gröna låg terräng,sen då träd och hus plus väg )

Alexander-VG-zon3
CITAT (kompostjord @ 09-12-2007, 21:42) *
Och man behöver ju inte måla fan på väggen, det är inte säkert att vinden kommer att tippa omkull dem, eller hur?

målar inte fan på väggen , blåser det bara ordentligt så kan dom tippa . det är vad träden i skogen brukar göra nästan varje år då jag bor där det blåser . både grannens tak och vårat tak har fått skador i ett par höstar av alla stormar . och jag vet hur vinden beter sig . är det ordentlig storm ( plus blåser det kraftigare på högre höjd) så kommer det både virvlade vindar plus kraftiga vindar från fel håll . vilket gör att är det bara nivåskillnader i marken plus andra faktorer och vind från fel håll eller en kraftig vind gör då att dom trillar . men sen är man ju inte säker bara för marken är plant att dom trillar heller , men dom skyddar ju varandra bättre på planmark än oregelbunden mark ( utom granar,som får en effekt där alla trillar ) . och sen tänker jag ju inte bara på mig , för dom kan ju även trilla ner mot hennes trädgård/väg , så för båda hållen tycker jag det hade varit bättre att ta ner fler träd eller att spara alla träden .
Krokodilen
CITAT (Ewa L @ 11-12-2007, 17:11) *
Kan öht inte förstå varför det är min försäkring som skall gälla om det är deras egendom som skadar min?? thumbdown.gif

Därför att din hemförsäkring täcker skada på din egendom, och det är din egendom som blir skadad om hennes träd faller på den.

Om det inte vore så skulle du kunna råka riktigt illa ut. Om hennes träd då skulle falla på din egendom, skulle du vara illa ute om hon inte har någon hemförsäkring.
Fågelvägen
Kanske du skulle kunna sova lugnare när det blåser om du hade frågat ditt eget (eller mormors) försäkringsbolag vem det är som betalar om det händer något. De kan juridiken.

Jag har för mig att man kan kräva ersättning för skador också om grannen inte har någon hemförsäkring. Och så finns det kanske något finstilt om "oaktsamhet" från grannens sida, dvs. att grannen borde ha kunnat förutse att något träd skulle falla åt ert håll.
Det kanske du och mormor får lov att hjälpa grannen med: att förutse risken.

g.gif Att du kallar grannen för tantan är kanske inte världens bästa utgångsläge för ett konstruktivt samtal...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon