Full version: Jakten, igen.
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Det är bara att gratulera dig Bettson för att ha hamnat i den bästa av världar, det värsta är nog att situationen är unik. Fast när jag tänker på din inställning till rovdjurens rätt att vara så vinglar glorian lite. Du går inte heller in på min fråga om viltets rätt att existera på sina egna villkor.

Markus fyller i bra där jag slutade, jag kan bara hålla med.
Pirum
CITAT (Markus_H @ 28-11-2007, 23:37) *
Men vi är ju många som hävdar vår "rätt" till naturen. Skogsvandraren, svampplockaren, naturfotografen, fågelskådaren, målaren, entomolgen etc vill ju också kunna röra sig i naturen och kunna njuta av det djurliv som finns omkring oss. Varför ska jägarna ensidigt kräva att de ska få sätta ribban för hur många djur som ska få finnas?

I jägarens ögon så väger ofta äganderätten till skogen tyngre än allemansrätten (jag menar ju tvärtom, men, nu beskriver jag hur jag tror jägare resonerar - jag har jättemånga trevliga jägare i släkten). När någon 'klampar in' på jaktmarken så är det för jägaren jämförligt med fiskaren, som står och fiskar vid stranden, varpå någon plötsligt börjar tvätta sin hund i vattnet, med mycket plaskande, några meter bort. Eller jämförligt med att man är i skogen och plockar svamp, och så kommer ett gäng rollspelare och börjar bygga tält mitt på bästa kantarellstället. Eller fågelskådaren, som suttit i timmar vid en äng i väntan på en viss fågel, och så dyker plötsligt ett sällskap med barn upp och har picknick på ängen. Skillnaden är att jägaren, i hans/hennes egna ögon, ofta betalt rätt saftigt för att få jaga på marken. Mycket mer än fiskekort kostar. (Vapen etc räknar jag inte in som kostnad för jakt, vapen är något som de flesta jägare överinvesterar i av ren glädje). Att ett jaktlag skjuter 0 älgar istället för 10, vilket faktiskt lätt kan bli den lokala effekten för ett jaktlag om det finns varg i området, är inte bara ett antiklimax rent jaktmässigt (för folk jagar ju oftast för att det är kul - det är åtminstone få jägare som ser jakten som en plåga (undantaget vissa dagar i ösregn etc) ), det är dessutom en ekonomisk smäll som heter duga. Man kanske sparat hela året för att kunna fixa jakträtt, ta ledigt från jobbet, etc, och så får man bara kostnader och en trevlig naturupplevelse i mossan, men inte stort mera.
KURT
Misstänkt tjuvjakt på varg i Värmland. Nu klarade ju inte tjuvjägarna av att döda alfahanen i Jangenreviret, utan det ordnade Naturvårdsverket . Eftersom det var alfahanen som sköts, så kommer det väl bara att leda till att flocken splittras.
Jan Lindgren
Hej!
När man är ute i skogen så är man faktiskt gäst på någons mark. Som gäst är det väl självklart att man visar stor hänsyn till värden. När jag har besök i trädgården eller i min skog så förväntar jag mig att gästerna inte förstör eller hindrar mig i mina aktiviter. Jag skulle naturligtvis inte gå in i ett område när det bedrivs jakt där. Ansvarig för jaktlaget bör vara trevlig när han/hon informerar besökande. Ibland brister kanske tålamodet när jägaren fått alltför många otrevliga svar. Det är tråkigt. Älgjakten är viktig för många människor. Jag visar mina medmänniskor hänsyn genom att undvika att vara i skogen dagarna före älgjakten för att inte driva bort några älgar och onder första veckan i älgjakten så rider jag inte i skogen.
Allemansrätten fungerar bara om alla visar hänsyn!

I Sverige har vi några stora nationalparker. Där ska det absolut inte finnas några tamdjur. Tex Sareks nationalpark är ett mycket lämpligt område för vildren och stora rovdjur. Det borde kunna bli en ännu större turistattraktion än nu. Eventuellt kan man utvidga nationalparkerna. Sverige behöver virke men det bör gå att ha ett skapligt virkesuttag samtididigt som man skyddar området. En naturlig skog ska brinna var sjuttionde år i snitt. Om man tog ut det bästa timmret och sedan gjorde en kontrollerad brand på hygget så skulle det få samma effekt. Brandområden med lövsly och unga träd är viktiga betesområden för älg och ren. Många feta bytesdjur gör att en nationalpark kan innehålla fler vargrevir. Låt oss ha ett hyfsat antal rovdjur i Sverige. Det har vi råd med men ha dem inte inte i tätbefolkade områden där det finns mycket husdjur.
MVH
Jan Lindgren
Bettson
CITAT (Gossen Ruda @ 29-11-2007, 07:56) *
Det är bara att gratulera dig Bettson för att ha hamnat i den bästa av världar, det värsta är nog att situationen är unik. Fast när jag tänker på din inställning till rovdjurens rätt att vara så vinglar glorian lite. Du går inte heller in på min fråga om viltets rätt att existera på sina egna villkor.

Markus fyller i bra där jag slutade, jag kan bara hålla med.

Jag har inget alls emot rovdjurens existens Ruda. Frågan är mera var och hur många. Så tolka mig rätt är du snäll. Jag här inte rovdjurshatare men jag tillhör inte deras gulligullkrets heller.
Gossen Ruda
CITAT (Bettson @ 30-11-2007, 11:30) *
Jag har inget alls emot rovdjurens existens Ruda. Frågan är mera var och hur många. Så tolka mig rätt är du snäll. Jag här inte rovdjurshatare men jag tillhör inte deras gulligullkrets heller.

Jo, du tillhör inte dom värsta det håller jag med om. Men du anser dock att människan har rätt att decimera dom på lite luddiga grunder om jag kommer ihåg rätt så därför vinglar glorian lite. Den spricker dock inte eller ramlar av som på vissa andra.
ingrid fuxwall
Självfallet är det så som du skriver att besökare i skogen ska visa hänsyn och visst är det så att de som jagar betalar stora summor för sitt "nöje" MEN min åsikt är att även jägare kan visa hänsyn, vilket de flesta jag stött på gjort.

Självfallet undviker jag skogen under den första tiden älgjakten pågår men om inte alla tilldelade djur prickas första dagarna har de ju ganska lång tid på sig att ta resten av kvoten. Sedan har vi rådjursjakten och all annan.
Visas inte ömsesidig hänsyn skulle skogen få stå tom under ganska stor tid av året, och jag som bor som jag gör skulle bli tvungen att ta bilen in till samhällen för att rasta mina hundar och för egen del skulle det få bli mortionscykel.

ingrid
CITAT (Jan Lindgren @ 30-11-2007, 10:07) *
Hej!
När man är ute i skogen så är man faktiskt gäst på någons mark. Som gäst är det väl självklart att man visar stor hänsyn till värden. När jag har besök i trädgården eller i min skog så förväntar jag mig att gästerna inte förstör eller hindrar mig i mina aktiviter. Jag skulle naturligtvis inte gå in i ett område när det bedrivs jakt där. Ansvarig för jaktlaget bör vara trevlig när han/hon informerar besökande. Ibland brister kanske tålamodet när jägaren fått alltför många otrevliga svar. Det är tråkigt. Älgjakten är viktig för många människor. Jag visar mina medmänniskor hänsyn genom att undvika att vara i skogen dagarna före älgjakten för att inte driva bort några älgar och onder första veckan i älgjakten så rider jag inte i skogen.
Allemansrätten fungerar bara om alla visar hänsyn!

I Sverige har vi några stora nationalparker. Där ska det absolut inte finnas några tamdjur. Tex Sareks nationalpark är ett mycket lämpligt område för vildren och stora rovdjur. Det borde kunna bli en ännu större turistattraktion än nu. Eventuellt kan man utvidga nationalparkerna. Sverige behöver virke men det bör gå att ha ett skapligt virkesuttag samtididigt som man skyddar området. En naturlig skog ska brinna var sjuttionde år i snitt. Om man tog ut det bästa timmret och sedan gjorde en kontrollerad brand på hygget så skulle det få samma effekt. Brandområden med lövsly och unga träd är viktiga betesområden för älg och ren. Många feta bytesdjur gör att en nationalpark kan innehålla fler vargrevir. Låt oss ha ett hyfsat antal rovdjur i Sverige. Det har vi råd med men ha dem inte inte i tätbefolkade områden där det finns mycket husdjur.
MVH
Jan Lindgren

Bettson
CITAT (Gossen Ruda @ 30-11-2007, 16:21) *
Jo, du tillhör inte dom värsta det håller jag med om. Men du anser dock att människan har rätt att decimera dom på lite luddiga grunder om jag kommer ihåg rätt så därför vinglar glorian lite. Den spricker dock inte eller ramlar av som på vissa andra.

Tycker om dig också!!!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon