|
CITAT (anna_rispan @ 04-12-2007, 08:30)  Gillan hur griljerar du din annorlunda? Eftersom jag inte vill att det ska smaka julskinka till påsk eller midsommar, så brukar jag pensla skinkan med lite olivolja och "klappa in" lite olika torkade örtkryddor. Jättegott
Har en känsla av "bacillhärd" när jag tänker restaurangjulbord... Jag äter helst inte julbord före julafton. Vi firar jul hos dotter med familj, lite halvknytis. Sen äter vi vårt eget lite enklare julbord här hemma på juldagen. Jag köper färdigkokt skinka - spar massor av tid (och kanske en del pengar) på det - dessutom smakar den lika bra som hemkokt och är alltid saftig, förr blev ibland min hemkokade ganska torr. Jag honungsgriljerar skinkan på kvällen före julafton, tradition här sen 4-5 år tillbaka. Recept enligt gammal odlait - förlåt Wille, menade inte att du är gammal  , menade förståss receptet...
Jag tror att många som får torra och eller salta skinkor när man ungssteker dem har alltför hög temperatur på ugnen, vid 125 grader blir den inte lika torr.
kerstin z5-6
04-12-2007, 11:21
[quote name='ingrid fuxwall' date='03-12-2007, 22:07' post='713075'] Det bästa med att koka julskinkan är att man sedan kan använda spadet till ärtsoppa haha Ingrid ärt soppa Gör du det av den ? Här är det Blöta på ljusungsbröd som gäller- bäst på julbordet av allt!
Har provat olika färdigkokta skinkor. Vissa har varit bra, andra jätteblää! En gång var den liksom gummiaktig och skivorna blev alldeles glänsande, som plast. yäääk! Kurt har rätt, svag värme och termometer också så den inte blir överstekt. Samma gäller koka också, den blir torr om man kokar för länge och på för hög värme... Har provat olika färdigkokta skinkor. Vissa har varit bra, andra jätteblää! En gång var den liksom gummiaktig och skivorna var alldeles glänsande, som plast. yäääk! Kurt har rätt, svag värme och termometer också så den inte blir överstekt. Samma gäller koka också, den blir torr om man kokar för länge och på för hög värme...
Snöflinga
04-12-2007, 21:00
De senaste tre åren har jag alltid köpt färdigkokta skinkor och har aldrig blivit besviken  Saftiga , goda och perfekta i konsistens  Har kollat in olika testresultat och handlat därefter, oftast har de kostat lite mer men det har det varit värt.
Färdigkokt brukar vi köpa efter jul o nyår och till påsk. Har aldrig blivit besviken, skinkan har varit lagom kokt, saftig och god. God också som smörgåspålägg.
Till jul vill vi ugnsbaka som vi gjort i 42 jular, den 43.e bli i år.
CITAT (krellus @ 03-12-2007, 16:42)  Är det någon mer förrutom jag som gillar lutfisken?? Med mycket sås och rätt kryddning så blir det ju riktigt gott. Vi brukar ha stekt tärnad bacon till för att få lite "sälta" oxå. Jag gillar lutfisk...men inte med bacon.
Färdigkokt skinka ska inte kokas igen, eller, behöver inte. Jag hade nog givit den en omgång av hygienskäl, det kan ju finnas bakterier på utsidan av skinkan. Griljera den rejält skadar nog inte.
Färdiggriljerad skinka köper jag inte.
CITAT (Rossi @ 03-12-2007, 11:01)  Lax, skinka, köttbullar, prinskorv. Och så bröd och ost men inte vörtbröd och inte edamerost. Ja, jag vet att jag är kräsen!  Precis vad jag också äter av julbordet, förutom ost. Jag tar hembakt bröd med bregott. Risgrynsgröt älskar jag, men det har vi på julaftons frukost med hela familjen samlad vid niosnåret. jag är också väldigt kräsen vad gäller mat
CITAT (Betty @ 04-12-2007, 10:15)  --- Jag köper färdigkokt skinka - spar massor av tid (och kanske en del pengar) på det - dessutom smakar den lika bra som hemkokt och är alltid saftig, förr blev ibland min hemkokade ganska torr. Jag honungsgriljerar skinkan på kvällen före julafton, tradition här sen 4-5 år tillbaka. Recept enligt gammal odlait - förlåt Wille, menade inte att du är gammal  , menade förståss receptet...  Åhhhhh.... Jag bara älskar Willes skinkor! Kokar alltid själv, med mycket lök och lagerblad och kryddor.
Marina i Hällekis
05-12-2007, 09:25
Jag gör skinkan som mamma alltid har gjort den, vet inte om det var hon som började eller ifall receptet kommer i från mormor, som arbetade på Örebro stadshotell. Vi ställer en hög plåt med vatten i botten på ugnen, över den ställer vi skinkan insvept i folie på ett grillgaller. Måste fylla på vattnet ett par gånger under tillagningen, ska inte torka ut, på detta sätt blir skinkan ångad och väldigt saftig. När man sen tar ut skinkan sticker man hål på folien som är full av "skinkspad", detta rinner ner i plåten. När vi sen har griljerat skinkan läggs denna i plåten med spat som går upp några centimeter på skinkan. Öser sen skinkan under griljeringen, med spadet. När skinkan är klar, silas spadet, kyls ner och då om det är mkt fett i den, läggs detta på ytan och kan lyftas bort. Värmer spadet igen och smaksätter med köttbuljong och senap, används sedan till dopp. Det är inte så omständigt som det låter!
Såg i serien Chuck att i thanks giving så hade en tjej marsmallows i potatis mos, verkar vara en spännande kombination, kanske värt att testa ^^
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|