|
Idag ska vi ha julbord, en tradition vi har sedan några år. Barn m familjer kommer, i år blir vi 11 st. Förberedelser pågår för fullt... skinkan avsmakades igår kväll.  Någon fler som brukar ha julbord hemma så här i adventstid, eller går ni ut på restaurang?
sqrulan
01-12-2007, 10:12
Jag,min son och hans tjej ska gå ut och äta julbord i eftermiddag,mums,mums!
Jajamensan, vi träffs i morgon alla barn o barnbarn hemma hos mig det blir gröt o skinka o en massa gofika ungefär 14-15st blir vi, det blir ju lite trångt för jag har ju bara en tvåa men det brukar bli väldigt trevligt.
Myosotis
01-12-2007, 10:34
Inget julbord men i morgon är det dags för en annan tradition jag infört: Grannar och vänner kommer hit och så bakar vi småkakor tillsammans. Alla tar med sig en stor sats av någon favoritdeg (eller flera), vissa gör godis också; sen på kvällen delar man på resultatet. På så sätt lär man sig nya recept. Vi dricker glögg och har jättetrevligt. I år är det så tidigt så jag känner knappt för småkakor, tror det får bli lussekatter i stället. Julstämningen infinner sig säkert så småningom. Synd att alla ska vara så stressade under adventstiden. småkakor.jpg
Kul å höra om olika traditioner så här i advents och juletid.  Stressa, nej det ska man inte göra. lätt för mej å säga... som får allt serverat
Aqvakul
01-12-2007, 10:44
Äter helst inte någon julmat före julafton. Blir lätt rätt mkt i julhelgen. Så gott är det inte.
CITAT (aq42 @ 01-12-2007, 10:44)  Äter helst inte någon julmat före julafton. Blir lätt rätt mkt i julhelgen. Så gott är det inte. Äter heller inte nån julmat före julafton - och det är sååå gott!! - men det beror på att julmat hör julen till.
Aqvakul
01-12-2007, 10:59
CITAT (Berith @ 01-12-2007, 10:51)  Äter heller inte nån julmat före julafton - och det är sååå gott!! - men det beror på att julmat hör julen till.  Ska kanske förtydliga mig lite. Tycker det är väldigt gott på julafton. Sen blir det några andra julrätter i helgen. Efter det har jag fått nog av julmat på ett tag. Några julbord (ibland blir man bjuden) före julafton "förmisnskar" upplevelsen av julaftonen, där julbordet är en central del.
*Stintan*
01-12-2007, 11:13
Man hinner ju tröttna på julmaten långt före jul om man ska äta julbord i förtid.
CITAT (aq42 @ 01-12-2007, 10:59)  Ska kanske förtydliga mig lite. Tycker det är väldigt gott på julafton. Sen blir det några andra julrätter i helgen. Efter det har jag fått nog av julmat på ett tag. Några julbord (ibland blir man bjuden) före julafton "förmisnskar" upplevelsen av julaftonen, där julbordet är en central del. Bra, en till som vet hur det ska vara. Halkar lite OT... Tänk er att vägen fram till julaftonens julbord är en lång trappa. Man tar ett steg i taget och blir mer och mer förväntansfull över vad som väntar när man kommit ända upp. Man går och går... och till slut är man uppe och får äta allt det där goda man väntat så på. Skulle inte vilja komma dit upp och upptäcka att där finns inget kvar för det har jag ätit upp på vägen dit.
Påminner mej om Lennart som var medbjuden på utflykt där sällskapet skulle grilla korv över en stor eld vid stranden. Lennart hade kokat sina korvar hemma och stoppat ner dom i en termos, så han kunde sätta sej och äta upp dom direkt när han kom fram till sjön.
Jag brukar inte gå ut o äta julbord däremot brukar man bli bjuden på jobbet då måste man ju äta det tycker jag räcker, för har man en stor familj så blir det nog mycket ändå.
Jag äter ingen julmat före julafton. Då har man längtat efter julmaten ett bra tag och då smakar den extra gott. Sen äter vi julbord både julafton och juldagen och ofta räcker resterna till en lunch också. Sen är man nöjd.
Inte blir man väl less på julmat om man äter det en gång ... tre veckor före jul. Inte jag iaf.... god mat tål att ätas mer än en gång/år. Åh vad gott det doftar här..... bordet är färdigdukat och nu är det bara 3,5 tim kvar till vi sätter oss vid bordet. Hinner nog ta en tupplur innan det är dags för sminket.  Här har vi sedan julbord bara på julafton (hos barnen) ... juldagen plockar var o en det man vill ha ur kyl och frys och annandagen alltid kycklingmiddag... också tradition sedan ett tjugotal år.
Aqvakul
01-12-2007, 12:43
CITAT (Berith @ 01-12-2007, 11:21)  Bra, en till som vet hur det ska vara. Halkar lite OT... Tänk er att vägen fram till julaftonens julbord är en lång trappa. Man tar ett steg i taget och blir mer och mer förväntansfull över vad som väntar när man kommit ända upp. Man går och går... och till slut är man uppe och får äta allt det där goda man väntat så på. Skulle inte vilja komma dit upp och upptäcka att där finns inget kvar för det har jag ätit upp på vägen dit.
Påminner mej om Lennart som var medbjuden på utflykt där sällskapet skulle grilla korv över en stor eld vid stranden. Lennart hade kokat sina korvar hemma och stoppat ner dom i en termos, så han kunde sätta sej och äta upp dom direkt när han kom fram till sjön.Nu har du faktiskt lyckats reta upp mig, vilket faktiskt inte är lätt. Jag har aldrig påstått hur det ska vara, bara berättat hur jag vill ha det. Liknelsen om Lennart känner jag inte alls igen mig i. Är en mkt social person som ofta är väldigt flexibel. propsar aldrig på att jag ska äta särskild mat. Däremot så anser jag inte att man alltid måste hänga med på allt, bara för att några anser att det är tradition och trevligt.
Jag är inte vegetarian, men ska äta vegetariskt julbord ihop med en vegetarian på Hermans på Söder i Stockholm en av kommande adventshelger. Det ska bli spännande.
CITAT (aq42 @ 01-12-2007, 12:43)  Men jag gick ju OT där, det handlade inte om dej. Och förresten var väl inte du ämnet från början?  Du påminner inte om Lennart det minsta. Det jag ville ha sagt med liknelsen om Lennart var att han åt upp sin korv tidigt, och när dom andra satt där och pratade och skrattade och grillade och sen åt den efterlängtade korven var han färdig sen länge... Han missade liksom hela grejen. Precis som jag tycker att dom som äter julmaten i förväg missar det goda med julbordet.
Aqvakul
01-12-2007, 14:26
CITAT (Berith @ 01-12-2007, 14:15)  Men jag gick ju OT där, det handlade inte om dej. Och förresten var väl inte du ämnet från början?  Du påminner inte om Lennart det minsta. Det jag ville ha sagt med liknelsen om Lennart var att han åt upp sin korv tidigt, och när dom andra satt där och pratade och skrattade och grillade och sen åt den efterlängtade korven var han färdig sen länge... Han missade liksom hela grejen. Precis som jag tycker att dom som äter julmaten i förväg missar det goda med julbordet. 
CITAT (aq42 @ 01-12-2007, 14:26) 
Hannele
01-12-2007, 22:12
CITAT (aq42 @ 01-12-2007, 10:44)  Äter helst inte någon julmat före julafton. Så gott är det inte. Alla kan inte gilla jul - eller julpynt och ljus. Man kan blunda och äta annan mat.
En god och mättande eftermiddag och kväll har vi haft ... julbord och Gino till dessert. Efter maten... man brukar ju säga, det bästa man har, sätter man på bordet ... de här två hittade vi i köket.
Restaurang, fast jag är inte så förtjust i det. Rätt...'slabbigt' på många restauranger. Jag håller mig till potatis, köttbullar, prinskorv och bröd.
(Sen äter släkten julbord på julafton, då äter jag även skinka, grönsaker av diverse slag, etc)
Krolliljan
02-12-2007, 08:34
Det som är gott äter jag gärna flera gånger. Jag ska äta julbord idag på restaurang. Hoppas att julstämningen kommer till mig.  Den bevarar jag gärna en hel månad.
netaave
02-12-2007, 18:16
Vi äter alltid julbord på en herrgård med jobbet på lucia, men då brukar jag äta det som jag inte har hemma, dom har ju typ 7-8 olika sillinläggningar så äter jag av dom jag inte gör själv o.s.v. Lika med övriga rätter.
Hannele
02-12-2007, 20:53
CITAT (Lillja @ 01-12-2007, 10:18)  Jajamensan, vi träffs i morgon alla barn o barnbarn hemma hos mig det blir gröt o skinka o en massa gofika Låter jättetrevligt.
Ophelia
02-12-2007, 21:08
Ska på julbord den 14:e med jobbet. Ska sedan käka julbord hemma på juldagen (kvällen) och annandagen då jag jobbar julafton och en del av på juldagen. Gillar julbord men det kan lätt bli för mycket av det goda om jag äter för ofta.
Istället för julbord så bjuder jag mina medarbetare på detta istället:
[attachment=10138:Golden_Hits.jpg]
Och med en 3-rätters meny.
Gossen Ruda
03-12-2007, 08:04
Ingen tjuvstart här. Visserligen har jag inte så mycket speciell julmat men skinkan skall kokas på julafton eller möjligen dan innan. Sen julmiddag hos brorsan på juldagen som vanligt.
krellus
03-12-2007, 08:36
Vi hade vår årliga på Gimo Herrgård i helgen. Gillar man sill så är det dit man ska gå... de har hur många varianter som helst.
Vi bjuder några släktingar på julbord nästa söndag. Jag är måttligt road. Jag äter inte sill, ål, inlagd kål, Janssons frestelse, sylta, risgrynsgröt m.m. så pengarna är lite bortkastade på mig.
CITAT (krellus @ 03-12-2007, 08:36)  Vi hade vår årliga på Gimo Herrgård i helgen. Gillar man sill så är det dit man ska gå... de har hur många varianter som helst.  Åh, har hört att det ska vara riktigt bra där, är nära också! Få se om vi hinner boka in oss på ett julbord i år, har så mycket ändå med valpisar i huset. Men det kommer fler jular! Vi brukar äta ute minst en gång i december varje år. Blir det inte julbord så i varje fall jullunch. Har inget favoritställe men det bästa stället har varit Lassemajas i Häggvik(?). Jisses vad gott det var och vad mycket annorlunda på bordet! Mums! Sex-sju år sedan vi var dit.
krellus
03-12-2007, 09:43
CITAT (Rossi @ 03-12-2007, 09:03)  Vi bjuder några släktingar på julbord nästa söndag. Jag är måttligt road. Jag äter inte sill, ål, inlagd kål, Janssons frestelse, sylta, risgrynsgröt m.m. så pengarna är lite bortkastade på mig. Så vad är dina "favoriter" på ett julbord då?
CITAT (krellus @ 03-12-2007, 10:43)  Så vad är dina "favoriter" på ett julbord då? Lax, skinka, köttbullar, prinskorv. Och så bröd och ost men inte vörtbröd och inte edamerost. Ja, jag vet att jag är kräsen!
Hannele
03-12-2007, 11:22
CITAT (Gossen Ruda @ 03-12-2007, 08:04)  skinkan skall kokas på julafton Kokas? Det gjorde man förr, när skinkan saltades mycket och frys inte fanns.
CITAT (Hannele @ 03-12-2007, 11:22)  Kokas? Det gjorde man förr, när skinkan saltades mycket och frys inte fanns. Antar att du menar att du ugnsbakar "din" skinka, för i frysen blir den ju inte färdig. Håller med Ruda, skinkan ska kokas, och sen griljeras. Willes honungsgriljering såklart!
krellus
03-12-2007, 16:42
Är det någon mer förrutom jag som gillar lutfisken?? Med mycket sås och rätt kryddning så blir det ju riktigt gott. Vi brukar ha stekt tärnad bacon till för att få lite "sälta" oxå.
Nu ställer ni ju till det så jag blir jättesugen på julmat!
Felicia
03-12-2007, 18:04
CITAT (krellus @ 03-12-2007, 16:42)  Är det någon mer förrutom jag som gillar lutfisken?? Med mycket sås och rätt kryddning så blir det ju riktigt gott. Vi brukar ha stekt tärnad bacon till för att få lite "sälta" oxå. Jag! Och med mycket sås (vitsås med grädde och lite senap i) och mald kryddpeppar på. Jättegott. Däremot så har jag inte provat bacon till. Angående skinkan så ska den ju förstås kokas så man får mycket av det goda spadet till dopp i grytan med hembakt tunnbröd, åh så gott, vad jag blir sugen . Vi brukar koka skinkan kvällen innan julafton och sen smaka på senkvällen, skinkmacka med äppelmos och senap på och så dopp i grytan, mums!
Det brukar bli ett par julbord på krogen och så enligt vår tradition ostron och champagne på julafton. Fast i år blir det en traditionell bondgårdsjul med "allt " på julbordet. Gita
Hannele
03-12-2007, 20:48
CITAT (Berith @ 03-12-2007, 11:44)  i frysen blir den ju inte färdig.  Hoppades du på det? Slakterierna jobbar inte bara julveckan, så många skinkor har varit i frysen, därför är inte skinkorna lika salta idag, som förr. Det är annan kvalité, man behöver inte koka på samma sätt som mormor gjorde.
CITAT (Hannele @ 03-12-2007, 20:48)  Hoppades du på det? Slakterierna jobbar inte bara julveckan, så många skinkor har varit i frysen, därför är inte skinkorna lika salta idag, som förr. Det är annan kvalité, man behöver inte koka på samma sätt som mormor gjorde.  Sorry, förstår fortfarande inte kopplingen till att inte koka skinkan för att den legat i frysen. Hur mormor kokade sin skinka har jag ingen aning om, jag kokar den på mitt vis.  Och det blir så bra så.
Hannele
03-12-2007, 22:02
För att konservera skinkan längre, hade man mycket salt förr, då var man tvungen att blötlägga skinkan och KOKA den. Det behöver man inte göra med dagens julskinkor - men många följer mormors och mors gamla sätt att tillaga.
ingrid fuxwall
03-12-2007, 22:07
CITAT (Hannele @ 03-12-2007, 22:02)  För att konservera skinkan längre, hade man mycket salt förr, då var man tvungen att blötlägga skinkan och KOKA den. Det behöver man inte göra med dagens julskinkor - men många följer mormors och mors gamla sätt att tillaga.  Det bästa med att koka julskinkan är att man sedan kan använda spadet till ärtsoppa CITAT (Hannele @ 03-12-2007, 22:02)  För att konservera skinkan längre, hade man mycket salt förr, då var man tvungen att blötlägga skinkan och KOKA den. Det behöver man inte göra med dagens julskinkor - men många följer mormors och mors gamla sätt att tillaga.  Du tycker alltså att man inte ska koka skinkan - vilket sätt tycker du man ska tillaga skinkan? och slutligen är ditt sätt det rätta för alla? Blir allt lite förvirrad över din inställning
Hmmm... det finns två sätt att tillaga julskinkan. Koka eller ugnsbaka. Giljerar gör man i ugnen i båda fallen. Vi har så länge jag minns tillagat i ugn fram till jag träffade min man som ville koka. Nu vet jag att jag tycker att kokt är godare!
Snigelhatare
04-12-2007, 07:38
Förr kokade man alltid, sedan verkade det som om det blev lite "modernare" att ungsbaka. Har prövat att ugnsbaka dels i aluminiumfolie dels i stekpåse. Men jag har allt återgått till att koka, tycker att det blir mycket saftigare och godare.
Lite konstigt är det för annat kött, stekar och så brukar ju annars bli godare i ugnen men skinkan blir absolut godast kokt.
Synd att skinkorna finns så kort tid på året att köpa. Förr fanns de till påsk och småhelger också, men den har ersatts av den vedervärdiga färdigkokta skinkan.
anna_rispan
04-12-2007, 07:50
Ooo, precis nu är det någon som skriver om den färdigkokta skinkan. Har man köpt en sån behöver man väl ändå inte koka igen?
Vi köpte fel en gång och blev tvungna att koka. Det gick bra det med. O det året är förbi så....
Vi ugnsbakar vår skinka. Jag tycker att det blir mycket godare så. Mina föräldrar har alltid kokt skinkan så jag har inte följt traditionen som jag vuxit upp med.
Färdigkokt skinka? Nääää, aldrig! Den smakar verkligen inte lika gott. Tycker jag!
På tal om färdigkokt skinka som man köper! Vi har köpt det vid två olika tillfällen, inte till jul, men till påsk och midsommar. Då "griljeras" den på helt annat vis än till jul. Men!!!! Den smakar ju vedervärdigt!!! För att inte tala om konsistensen! Jag blir svettig bara jag tänker på det  . Har vi bara haft otur och fått fel sort? Eller är det oss och våra smaklökar det är nåt fel på  ? Man hör ju så ofta att den ska vara jämförbar med den man själv gör i ordning Anna! Inte behöver du koka den igen inte
Gillan! Som du ser av mitt inlägg ovanför ditt så tycker jag samma som du!
CITAT (Rossi @ 04-12-2007, 08:14)  Gillan! Som du ser av mitt inlägg ovanför ditt så tycker jag samma som du! Skönt! Då var man inte helt ensam då
anna_rispan
04-12-2007, 08:30
CITAT (Gillan @ 04-12-2007, 08:13)  På tal om färdigkokt skinka som man köper! Vi har köpt det vid två olika tillfällen, inte till jul, men till påsk och midsommar. Då "griljeras" den på helt annat vis än till jul. Men!!!! Den smakar ju vedervärdigt!!! För att inte tala om konsistensen! Jag blir svettig bara jag tänker på det  . Har vi bara haft otur och fått fel sort? Eller är det oss och våra smaklökar det är nåt fel på  ? Man hör ju så ofta att den ska vara jämförbar med den man själv gör i ordning Anna! Inte behöver du koka den igen inte  Och jag kan bara säga att jag har inte klagat. Om det nu beror på att jag helt enkelt inte minns hur den hemkokta smakade eller om jag är en människa utan smaklökar. Fast det senare tvivlar jag på. De vi har köpt har smakat skinka o konsistensen har det inte varit nå obehagligt med. Gillan hur griljerar du din annorlunda?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|