Jag skulle vilja prova att odla havtorn Det ska ju vara så nyttigt .Ska dom ha nån speciell jord ,sol/skugga torrt /blött etc
du som har provat kan du berätta hur man gör och var man köper plantor jag har inte sett dom nånstans.
gärna förslag på hur man använder bären så man får mesta möjliga nytta av dom.
De vill ha sandig väldränerad jord och alla bärbuskar skall stå soligt. Och eftersom de är skildkönade bör man ha minst en hanplanta per 5 honplantor. Bären sitter på mycket korta skaft oh är därför svåra att plocka, på vilda buska klämmer man ibland bären på plats utan att plocka bären.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...&hl=havtorn
Alexander-VG-zon3
03-12-2007, 07:38
mina växer i direktsol i sandjord och öppet läge . dvs mycket blås . mina har bladen kvar än
Anders Roslagen
04-12-2007, 23:03
Jag har kollat hur de växer vilt, och de vill verkligen ha mängder av sol! Det behövs inte mycket av skugga för att de genast blir betydligt glesare. Stenigt och sandigt gör ingenting, men de gillar inte så mycket andra växters rötter som konkurrens.
Jag har sorten ´Julia´som är lätt och plocka och har i år även planterat två andra sorter från Blomqvists plantskola i Finland. Hanplantor behövs inte här, vilda finns i närheten.
Det som det har varit problem med i Sverige är bristen på sorter. Det har i princip bara funnits Romeo och Julia. Och Romeo har hos många för en tynande tillvaro och inte gjort sitt jobb som HAN skall. I Finland, Baltikum och Polen finns det många fler sorter att välja bland.
Jag har köpt mina plantor från
Blomqvist plantskola och de växer på ett soligt och ganska så torrt ställe. Jag brukar plocka bären och sen så sköljer jag bären, mixar med stavmixern och silar genom en vanlig sil. Enkelt. Sätt till socker enligt smak. Saften står sej endast några dagar i kylskåpet så jag fryser ner i små förpackningar. Skalen och fröna som blir kvar kan man torka och blanda med i bröddegen, strö på fil osv... Nu i sommar kokade jag även gelé av bären. 1 dl bär kokas med 0,5-1 dl vatten och 0,5 dl socker. Låt koka ihop till lagom konsistens eller låt det koka en liten stund och använd det som sylt till glass. Du kan även pressa denna massa genom en sil om du inte vill ha så mycket frö med i sylten.
Kom ihåg att haren även gillar havtornsbuskarna.
Jan Lindgren
05-12-2007, 20:38
Hej!
Balsgård har ett antal havtornskloner som de funderar på att släppa. Vi prövar några på Denningarums Gård. Vi satte dem i våras och det blev lite bär. I höstas var jag på havtornsvisning på Balsgård och provsmakade massor av kloner. Det var stor skillnad både på smak och storlek mellan klonerna. När de lanserar sina sorter så tror jag att några blir riktiga höjdare. Det finns odlare i Sverige som har flera hektar havtorn men för närvarande är det så billigt att köpa bär från Baltikum att det knappast lönar sig att odla här.
MVH
Jan Lindgren
Skall man odla kommersiellt så kräver de ju mycket mera arbete än många andra bär. Man kan inte plocka dem maskinellt och de kräver extra arbete om man skall binda upp grenar + att man måste ha hanplantor som tar plats.
lyckero
06-12-2007, 10:15
Tänk också på att det blir en hel del rotskott av havtorn, särskilt när det gäller hanplantorna.
Det är sagt att det räcker med en hanplanta/10 meters avstånd till honorna då de är vindpollinerade.
Jag har också skickat efter från Blomqvists plantskola. Det är stor skillnad på bärstorlek på Ljubitelskaja och Julia - även lite färgskillnad och något längre skaft på bären på Ljubitelskaja.
Det sägs att för kraftig lerjord inte är så särskilt bra, men det öppna läget är viktigare än jordmånen tror jag.
Lyckero
Lisbeth zon2
06-12-2007, 11:57
Du måste ha hane och hona, det tål inte gräs och andra växter runt rötter.
Efterson havtor är den första buske att kollonisera nya landområden, tex syns detta tydligt på åland längt landhöjningsområdena, när det sedan börjar växa träd närmare den kommer den att bli utkonkurrerad av tex 'alnus glutinosa' klibbalen. Har jag för mig det var
Lady Hamilton
22-08-2008, 16:33
Jag har 2 Havtornsbuskar en hona o en hane. Planterade i våras och nu har jag skördat 6 st bär

hoppas att det blir lite fler till nästa år
[attachment=23108:DSCN1057_kopiera.jpg] [attachment=23109:DSCN1058_kopiera.jpg]
[attachment=23110:DSCN1060_kopiera.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.