Sidor: 1, 2
Felicia
CITAT (KURT @ 03-12-2007, 19:23) *
Jackie Arklöv har erkänt flera brott och säger sig ångra sig.
Jag är inte övertygad om att s.k. ånger skulle vara något bra kriterium på hur länge en fånge kall sitta i fängelse.

Arklöv har nog inte ångrat sig. Han lät ju ena offrets fru prata med honom innan det blev känt att det var han som begått mordet. Han gick alltså med på att prata med henne och ljög henne mitt i ögonen.
Sen tror jag inte att dessa värstingar till mördare ångrar sig överhuvudtaget, dom ångrar nog att dom gjorde det med fängelsestraffet som följd men inte mordet i sig. Som jag skrev förut så måste det fattas något hos dem då dom gör såna här hemska dåd..
Nu är det ju inget detta med ångern som jag menar ska vara kriterium utan det är så mycket mera som spelar in, ex hur dom skött sig under fängelsetiden.
Vi är nog ganska "snälla" här i Sverige när det gäller fängelsestraff, se bara Annika Östberg (tror jag hon heter) som suttit hur länge som helst i USA för att hon var med i mord, dock utan att göra något själv, hon har varit en "mönster-fånge" och ändå får hon ej komma ut.
Gita
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-12-2007, 18:53) *
De som döms till ett tidsbestämt straff tex 10 år behöver varken visa medlidande eller ånger eller någon annan känsla -de släpps ut i alla fall , gäller fö även de som får livstidsstraffen tidsbestämda .
Frågan borde vara vad man kan göra under dessa 10 år för att släppa ut en något mindre farlig person, än den man låste in ?

Han har ju suttit 20 år när han släpps, tror inte han förändras till det bättre om han får sitta tio år till. Tycker frågan är svår, rent förnuftsmässigt så är det rätt att han benådas, men min magkänsla säger något annat.
Gita
ingrid fuxwall
Om man bortser från brottet (har personligen till och med lite svårt för att ta död på större insekter) funderar jag på hur jag själv skulle ha varit som person om jag suttit inburad 20 år - inte speciellt trevlig inbillar jag mig, och antagligen skulle jag försökt rymma så fort jag fått chansen också, för med ett obestämt straff har man inte speciellt mycket att förlora. Sedan håller jag helt med Kerstin – fångar med tidsbestämda straff behöver inte visa någon ånger.

Som sagt jag vet inget om personen och brotten har jag glömt bort men med tanke på hur samhället utvecklas - fler och fler allt grövre brott begås, så borde det byggas en massa ställen där man låser in folk och sedan slänger bort nycklarna och låter fångarna svälta ihjäl – är det så Ni tycker det ska bli? Eller ska vi införa dödsstraff och av ekonomiska orsaker göra processen snabb?

Nu var det ingen tvekan om att denne person var skyldig men det är inte alltid man gör en korrekt bedömning och det är ju inte unikt att helt oskyldiga döms – ska de också avlivas/ bestraffas extra hårt om de rymmer?

Som sagt – kanske den finska staten släpper ut en farlig person, det får tiden utvisa
Cacki
Men ingen har väl talat om avlivning Ingrid!?
Personligen tycker jag att allmänhetens säkerhet är viktigare än att chansa på att en brottsling av denna kalibern verkligen sköter sej när h*n släpps. Kanske att det skulle kunna gå bra, men vem är villig att offra livet om det inte gör det?
Anma
Jag hade fel! Har sökt på finska sidor och fått reda på att livstid i finland i praktiken betyder 12 år. Det är först efter 12år som man kan bli benådad av presidenten och de flesta blir det på första försöket. Valjakkala har inte fått benåding tidigare pga rymningarna och rymningsförsöken sa de visst på nyheterna också.
Under Halonens tid var det färre fångar som blev benådade efter tolv år, då var genomsnittstiden 15år.

Nu blir jag nyfiken på hur länge man sitter med tidsbstämt i finland... ? Ska försöka ta reda på det, men kommer nu inte ihåg vad tidsbestämt kan vara på finska...
ingrid fuxwall
CITAT (Cacki @ 03-12-2007, 22:20) *
Men ingen har väl talat om avlivning Ingrid!?
Personligen tycker jag att allmänhetens säkerhet är viktigare än att chansa på att en brottsling av denna kalibern verkligen sköter sej när h*n släpps. Kanske att det skulle kunna gå bra, men vem är villig att offra livet om det inte gör det?

Nej jag gick händelserna i förväg - ursäkta.

Men med tanke på allt som händer - de allt grövre brotten som eskalerar (bara i mitt närområde har det varit skottlossning, en bortskjuten dörr för en åklagare och stark polisbevakning vid en rättegång som hörde till en händelse i samband med detta) så blir det fler och fler som måste låsas in på lång tid och med tanke på alla besparingar som den nuvarande regeringen genomför så drog jag den slutsatsen jag gjorde, säkert felaktigt.
Aqvakul
På ngt sätt får man väl anse att kriminalvården har ngn slags kompetens att bedöma om Juha ska benådas och släppas fri eller ej. Det är väldigt lätt att som oinitierad privatperson utifrån sina egna spontana känslor (rädsla) hävda , utan egentligt faktaunderlag, att han ska hållas inlåst.
Mvh
Anders
Cacki
Ingrid: Ja det är just denna känsla av maktlöshet som känns så skrämmande att det inte finns någon enkel lösning på problemet. Hur man än vänder sej har man rumpan bak.

Ag: Du har säkert rätt men tyvärr har man ju sett ett flertal missbedömningar från kriminalvårdens sida som slutat i katastrof. Det är väl därför man reagerar som man gör...
Aqvakul
CITAT (Cacki @ 03-12-2007, 23:13) *
Ag: Du har säkert rätt men tyvärr har man ju sett ett flertal missbedömningar från kriminalvårdens sida som slutat i katastrof. Det är väl därför man reagerar som man gör...

Visst. alla kan göra fel. Samtidigt måste ngn göra bedömningen som ofta innebär en avvägning mellan omsorgen om individens bästa och det allmänna intresset. Min "point" är att jag knappast tror att "allmänheten" är bättre ägnad att göra den bedömningen. Om det sen blir "rätt" eller "fel" i slutändan återstår att se. På sikt kan man ju justera regelverket.
Mvh
Anders
pia i sundsvall
CITAT (aq42 @ 03-12-2007, 23:26) *
Visst. alla kan göra fel. Samtidigt måste ngn göra bedömningen som ofta innebär en avvägning mellan omsorgen om individens bästa och det allmänna intresset. Min "point" är att jag knappast tror att "allmänheten" är bättre ägnad att göra den bedömningen. Om det sen blir "rätt" eller "fel" i slutändan återstår att se. På sikt kan man ju justera regelverket.
Mvh
Anders

Ja det är en svår fråga, men tänk om det blir helt fel och några oskyldiga får sina liv avslutade, nja jag ser nog att det är bättre att livstid är livstid, ev att man kan bli benådad i hög ålder.
Netha
Ser att drygt 81 % svarat nä, vilket jag också gjorde.
Såg på nyheterna igår att åklagaren sa Ja han är farlig, men inte på det viset att man inte kan släppa ut.

Nu återstår att se hur länge (kort tid) det tar innan han gör något igen,
hoppas innerligt att han inte tar livet av någon.
Monaxe
Kan en sociopat/psykopat bli rehabiliterad efter att ha visat sej vara kapabel att mörda en familj på 3 personer för en cykels skull? Detta dessutom på ett fruktansvärt kallsinningt sätt. Och att sedan fly genom hela Sverige, till Dannmark, och dra paralleler med Bonnie och Clyde under deras tid på flykt? Då har man inte förstått vad man gjort. Förstår han det nu?
Jag tillåter mej att tvivla, vilket jag förstått att även större delen av Finlands befolkning gör.
Dessutom undrar jag varför han alltid tycks vilja till Sverige i smb med sin rymningar?

Jag tycker det hade känts bättre om han var kvar där han är...
Netha
Han är ju utvisad ur Sverige på livstid, men ändå ... senast han greps var i Piteåtrakten
dit han tagit sig via Pajala som ligger endast 18 mil härifrån.
Aqvakul
CITAT (Netha @ 04-12-2007, 21:30) *
Han är ju utvisad ur Sverige på livstid, men ändå ... senast han greps var i Piteåtrakten
dit han tagit sig via Pajala som ligger endast 18 mil härifrån.

Det känns oneklingen tryggare om han håller sig uppe i norr....
"snäll skåning" angel_not.gif
Magdis
CITAT (aq42 @ 04-12-2007, 21:39) *
Det känns oneklingen tryggare om han håller sig uppe i norr....
"snäll skåning" angel_not.gif

Jag vill inte ha hit den där galningen! -fear-.gif
kerstin z5-6
Nej ,det är osannorlikt att han är rehabiliterad om han har en personlighetsstörning .Dessutom har han inte fått någon sådan behandling alls .
Det finns heller ingen sådan bevisat effektiv terapi .Sannorlikheten för någon typ av återfall i kriminalitet finns.
De brukar dock via sin intelligens lära sig att undvika svårare våldsbrott -som mord , när de kommit upp i åren

Jag tror att det är ung 50/50 att han återfaller i någon typ av brottslighet
Att han skulle komma till Sverige , när han inte längre jagas i Finland känns dock lite långsökt.
Netha

CITAT (kerstin z5-6 @ 04-12-2007, 21:45) *
Nej ,det är osannorlikt att han är rehabiliterad om han har en personlighetsstörning .Dessutom har han inte fått någon sådan behandling alls .
Det finns heller ingen sådan bevisat effektiv terapi .Sannorlikheten för någon typ av återfall i kriminalitet finns.
De brukar dock via sin intelligens lära sig att undvika svårare våldsbrott -som mord , när de kommit upp i åren

Jag tror att det är ung 50/50 att han återfaller i någon typ av brottslighet
Att han skule komma till Sverige , när han inte längre jagas i Finland känns dock lite långsökt.

Återstår att se ... men personligen tror jag att han är här ganska snart ... tyvärr. sad.gif
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-12-2007, 21:45) *
Att han skule komma till Sverige , när han inte längre jagas i Finland känns dock lite långsökt.

Hoppas det är så. För tänk om man skulle råka komma i vägen för honom o ha småttingarna med sig. -fear-.gif
Aqvakul
Nu har ni ju alternativ att skrämma barnen med. Både varg och "Vargkalle"

thumbdown.gif ( det skämtet var nog lite väl dåligt, skäms)
Pirum
Om han är utvisad från Sverige och fri man i Finland, då är han väl en idiot om han kommer hit. För rimligen får han någon slags straff om han försöker smyga in i landet trots att det finns förbud mot det?
Cacki
CITAT (Pirum @ 04-12-2007, 22:45) *
Om han är utvisad från Sverige och fri man i Finland, då är han väl en idiot om han kommer hit. För rimligen får han någon slags straff om han försöker smyga in i landet trots att det finns förbud mot det?

Fast jag tycker nog att han redan uppfyllt vissa kriterier för vad man i gemene mun kallar idiot så det är nog svårt att gissa vad han kan få för sej att göra....
Tezzla
CITAT (Magdis @ 04-12-2007, 21:48) *
Hoppas det är så. För tänk om man skulle råka komma i vägen för honom o ha småttingarna med sig. -fear-.gif

Du ska nog ha väldig, väldig otur om du skulle råka på honom och han dessutom vill göra er illa. Risken är nog obefintlig flirting.gif
Farbror Blå
Var på en utkiksplats i min närhet, ett vackert, grönskande naturreservat. Käkade lite i gröbngräset och upptäckte sedan en postlåda innehållande en gästbik.
På förmiddan samma dag hade platsen besökts av Quick, Sveriges egna (påstådde!) seriemördare..

Det kändes inget vidare faktiskt.

Men samtidigt:

Han är också bara människa.
Juha är förhoppningsvis inte mordisk längre, då vore det fel att släppa ut honom,.
Annars måste det ju NÅN gång vara betalat och klart, det man gjort, eller?

Vi ska nog akta oss för att fördöma människor, i längden kan man aldrig rehabilitera och återanpassa en person om han eller hon sedan alltid ska betraktas som en rik, en misstänkt, ett hot mot samhället.

Skulle dom då ha NÅT incitament att bli "goda samhällsmedborgare"?
Snigelhatare
Tja, man gör som man brukar med galningarna. Släpper lös dem så de kan använda samhället och dess medborgare som terapi. Chansar, ibland går det. Väldigt ofta går det inte. Men om han skulle döda fem personer så är ju risken att jag skulle vara en utav dem väldigt liten, bråkdelen av en promille.

Risken att det ska hända något är så liten så om det verkligen händer något så är det nog inte så farligt eftersom det egentligen aldrig skulle ha hänt. Känner ni igen det?
sqrulan
fear.gif Sist då den galningen var lös så var han 200 meter från mitt hus!!!!! help.gif
Magdis
CITAT (Tezzla @ 04-12-2007, 23:06) *
Du ska nog ha väldig, väldig otur om du skulle råka på honom och han dessutom vill göra er illa. Risken är nog obefintlig flirting.gif

Ja det är ju sant. Men familjen i Åmsele hade den väldiga, väldiga oturen. sad.gif
Tezzla
CITAT (Magdis @ 06-12-2007, 12:23) *
Ja det är ju sant. Men familjen i Åmsele hade den väldiga, väldiga oturen. sad.gif

Sant. Men man kan inte leva sitt liv i fruktan. "Tänk om det och det händer". Allt kan faktiskt hända. Vi har inte garantier för något i livet. Sjukdom, olyckor, svårigheter. Men man kan inte leva och vara rädd. Det blir väldigt tungt att leva så.

Magdis
CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 12:38) *
Sant. Men man kan inte leva sitt liv i fruktan. "Tänk om det och det händer". Allt kan faktiskt hända. Vi har inte garantier för något i livet. Sjukdom, olyckor, svårigheter. Men man kan inte leva och vara rädd. Det blir väldigt tungt att leva så.

Ingen fara...såå rädd är jag inte. flirting.gif
Felicia
Dom pratade om detta på Efterlyst i går kväll. Det var även en intervju med honom. Jag fick kalla kårar..
KURT
CITAT (Felicia @ 07-12-2007, 10:24) *
Dom pratade om detta på Efterlyst i går kväll. Det var även en intervju med honom. Jag fick kalla kårar..

Det får jag ofta när man intervjuar olika personer på nyheterna.
Netha
Nu har han rymt.

Trippelmördaren Juha Valjakkala
Piccante
CITAT (Netha @ 11-05-2008, 14:43) *

Han har en benägenhet att göra det ofta.... och åka fast igen. Det är ju ganska korkat att vara frigiven på prov och rymma slap.gif Nu kommer han väl straffas för att han avvek och så börjar det om igen.....
*Stintan*
Förvånad? Nää!
Magdis
CITAT (Stintan43 @ 11-05-2008, 16:20) *
Förvånad? Nää!

Precis vad jag tänkte också; vem är förvånad? no.gif
Monaxe
Håller med er andra, förvånad? Inte ett smack... och gissa var han är? Antingen på väg till Sverige eller så är han redan här. Han har vid varje tidigare rymningsförsk varit på väg till Sverige, sista gången om jag inte minns fel via Helsingfors och Finlandsfärjan...

Puh, låt honom vara inför murarna, tror inte denne man är rehabiliterad, minsta press på honom så kommer det att gå överstyr igen.
Pirum
CITAT (Tezzla @ 05-12-2007, 00:06) *

Ja, så är det självklart, men när man diskuterar benådning av slödder och avskum kan man inte ta hänsyn till blott ens egen säkerhet, bedömningen måste baseras på risken att han återigen skadar någon annan - vem som helst. Har man mördat flera personer får man helt enkelt acceptera att folk är lite skeptiska, och att då rymma och jävlas - det är nog inte rätt taktik om man försöker övertyga om sin hederlighet.
Fågelvägen
LUGN! Finska polisen har redan fångat in honom nu på kvällen. Han var i Saariselkä, tydligen inte på väg till Sverige.
Aqvakul
CITAT (Fågelvägen @ 11-05-2008, 18:55) *
LUGN! Finska polisen har redan fångat in honom nu på kvällen. Han var i Saariselkä, tydligen inte på väg till Sverige.

känns bra - han verkar inte helt pålitlig.....
Lemonne

Det var någon klok människa som sa; "Vi är alla potentiella mördare, ända tills vi mördat någon". Minns tyvärr inte vem det var, men jag minns att det var en kriminolog eller psykiatriker...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon