Marina i Hällekis
Varje senhöst, får vi in sork och mullvad i trädgården.
I år har vi fångat båda sorterna i fällor och det har varit lugnt i en vecka.
Men.... fick nyss se att någon, förmodligen räven som springer här om nätterna, varit och grävt i en av rabatterna (såg så ut på tassavtrycken) jord låg långt ut på gräsmattan och gångar.
Den har även grävt i gräsmattan 5cm djupt ca en halv kvadrat!
Hur ska vi göra med denna marodör?
Åsa, mälardalen zon 2
Räven kanske gräver för att försöka få tag på sork/mullvad, så han kanske hjälper till med bekämpningen av dessa??
Marina i Hällekis
Jo, så är det förmodlingen, men det känns mer som en björntjänst thumbdown.gif
Jan Lindgren
Hej!
Antingen så får du inhägna trädgården, prata med kommunjägaren eller köpa en rävfälla.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2007, 17:07) *
Hej!
Antingen så får du inhägna trädgården, prata med kommunjägaren eller köpa en rävfälla.
MVH
Jan Lindgren

Är det verkligen tillåtet?????
Marina i Hällekis
Räven får gärna vara i trädgården, bara han slutar gräva. (Den är väldigt vacker !)
Tänkte det kanske fanns något att strö i rabatten som gjorde att han inte vill vara där / känner doften av sork och mullvadarn.
Räven är ju hunddjur, så det kanske finns något mot hundar som fungerar på räv?
Jan Lindgren
Hej!
Naturligtvis är rävfällor tillåtna på rätt plats.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2007, 19:19) *
Hej!
Naturligtvis är rävfällor tillåtna på rätt plats.
MVH
Jan Lindgren

Vad är rätt plats?
Jan Lindgren
Hej!
På mark där du har rätt att jaga. Vill du studera en rävfälla så titta på www.lotin.nu
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
OK, men måste man inte veta hur många rävar som dödats innan man sätter upp en fälla?
Jan Lindgren
Hej!
Jag förstår inte frågan. Här är det mycket gott om räv och grävling. Problemet med rävfällor är att äldre rävar är smarta och inte så lätta att ta. Räven reproducerar sig snabbt och bilar och lo är de enda naturliga fienderna så alla här är tacksamma om det försvinner någon räv då och då. För några år sedan hade vi skabb här och då är det riktigt viktigt att sätta ut fällor eftersom skabbrävar är hungriga och lättare går in i en fälla. Ju snabbare man avlivar skabbrävar desto snabbare försvinner skabben. Skabben är en sällsynt plågsam parasit.
MVH
Jan Lindgren
MariaS
CITAT (MimmiH @ 06-12-2007, 19:55) *
OK, men måste man inte veta hur många rävar som dödats innan man sätter upp en fälla?

När det gäller räv, så räknas den enbart som skadedjur. Det är inte ens värt besväret att ta hand om skinnen för jägare längre. Det finns INGA myndigheter som bryr sig heller. Fast vi trädgårdsägare ska vara tacksamma att de finns och tar hand om överskottet av gnagare.

CITAT (Marina i Hällekis @ 06-12-2007, 19:10) *
Räven får gärna vara i trädgården, bara han slutar gräva. (Den är väldigt vacker !)
Tänkte det kanske fanns något att strö i rabatten som gjorde att han inte vill vara där / känner doften av sork och mullvadarn.
Räven är ju hunddjur, så det kanske finns något mot hundar som fungerar på räv?

Räven är som hunden, gillar inte när det sticker i nosen.
Blanda cayenepeppar, matolja och hjorthornssalt (lika delar) och stryk ut i rabatten, så lär du inte se varken sork eller räv där på ett tag.
Jan Lindgren
Hej!
Det är klart att räven är ett skadedjur om de blir för många. Sorken, mullvaden och rådjuret är också skadedjur om de blir för många. Det innebär inte att vi vill utrota dem för det. Samma resonemang gäller ogräs.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2007, 20:07) *
Hej!
Jag förstår inte frågan. Här är det mycket gott om räv och grävling.

Andra vilda djur kan ju ha kvoter för hur många man får döda. Bara för att det är gott om räv hos dig så behöver inte det gälla överallt. Där jag bor tar trafiken många rävar. Tråkigt att räven räknas som enbart skadedjur (enligt MariaS).
Gunilla T
Som svar på din fråga om vem som gör mest skada är väl svaret givet. Inget av det som växer eller lever i naturen kan någonsin åstadkomma den skada som vi människor gör.
En gång trodde jag att alla som älskar trädgård också så småningom lär sig förstå och vårda naturen. Naturen tillåter nämligen inte att någon art på sikt blir för dominant. Naturen har förmågan att reglera men det är när vi människor går in och manipulerar ekosystemet som problem uppstår. Man bör aldrig sträva efter att ta död på alla skadedjur/insekter i trädgården. Då blir alla nyttodjur utan mat och försvinner och då blir det verkligen bekymmersamt. Vi tar oss självklart rätten att döda, sprida gifter, spruta,spruta...utan tanke på att vi rubbar den ekologiska balansen. Ingenting i naturen existrar utan att det fyller en funktion i ekosystemet.
Moder jord mår inte särskilt bra just nu och om någon bör väl alla vi som älskar trädgård och natur sluta med detta dödande. Jag håller med Evert Taube "låt dom få leva, dom är ju så sköna"
Jan Lindgren
Hej!
Naturen har tillåtit människan att bli dominant. Vi är bara ett djur bland många andra. Det finns ingen ekologisk balans. Det finns bara egoistiska gener. Alla organismer försöker att bli så många som möjligt på bekostnad av andra. Växterna producerar gifter för att klara konkurenter och slippa bli uppätna. Djuren strävar efter att tåla gifterna och inte bli uppätna. Bytesdjuren försöker anpassa sig så att de undkommer rovdjuren. Rovdjuren försöker döda konkurenter och anpassa sig för att få tag på byten. Alltihop drivs av egoistiska gener. Det sker inga ekologiska katastrofer om någo djurart eller växtart dör ut. Det handlar om en etisk fråga för oss människor som är den intelligentaste djurarten. Har vi rätt att utrota något levande? Ska smittkoppor verkligen utrotas? Var går gränsen. Ska vi stoppa malarian?
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
Svar nej! Vi har inte rätt att utrota levande djur. Det du beskriver i ditt svar är just den ekologiska balans som naturen tillhandahåller. Att människan är den dominerande varelsen råder inget tvivel om. Med det följer också ett ansvar..förstås. Människan är inget djur, vi kan tänka på ett annat sätt, vi kan (eller bör) lära av historien. Tyvärr gör vi inte det och det kanske blir vår undergång så småningom. Jag upprepar; naturen tillåter inte dominans. Förr eller senare skapas balans.

Mvh/Gunilla
Jan Lindgren
Hej!
Det är klart att människan är ett djur bland andra. Vi har något bättre tankeförmåga än andra djur men det gör oss inte annorlunda än andra djur. Det finns ingen balans. Populationer varierar ständigt. Organismer dör ut. Det är sannolikt att även människan dör ut någon gång. Det kan räcka med en stor naturkatastrof. Det blir ingen katastrof om några organismer dör ut men det är trist. Jag anser dock att det finns massor av liv som vi bör utrota för att våra gener ska klara sig bra. Jag skulle inte sakna sjukdomsalstrande organismer även om en och annan ekolog tycker att de är bra för att hålla antalet människor nere. Jag undrar vem som vill bli fridlyst för att han bär de sista huvudlössen. Det är relativt få organismer som behövs för att vi människor skulle kunna överleva här på jorden. Det enda skälet till att vi ska vara rädda om det mesta av livet är etiskt.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
Att leva etiskt, med respekt för det levande är väl gott nog?

Mvh Gunilla
ängsvädd
CITAT (Jan Lindgren @ 07-12-2007, 18:27) *
Det är relativt få organismer som behövs för att vi människor skulle kunna överleva här på jorden. Det enda skälet till att vi ska vara rädda om det mesta av livet är etiskt.
MVH
Jan Lindgren

Relativt få, vad handlar det om. Jag tror att vi är beroende av många organismer för vår överlevnad, organismer varav många vi inte har en aning om. Ett finmaskigt ekologiskt nät tror jag vi är beroende av. Jag tror inte att det enda skälet till att vi ska vara rädda om mycket i livet är etiskt. Många organismer är beroende av varandra, ett finmaskigt nät blir mindre sårbart för sjukdomar och katastrofer, kort sagt biodiversiteten. Vi har mycket kvara att lära om varje arts funktion.

Gunilla T: Bra skrivet smile.gif
ängsvädd
CITAT (MariaS @ 06-12-2007, 20:12) *
När det gäller räv, så räknas den enbart som skadedjur. Det är inte ens värt besväret att ta hand om skinnen för jägare längre. Det finns INGA myndigheter som bryr sig heller. Fast vi trädgårdsägare ska vara tacksamma att de finns och tar hand om överskottet av gnagare.

Jag har fått följande svar från Svenska Rovdjursföreningen ang. rödräv:

Stämmer det att räven betraktas som enbart ett skadedjur och inte har någon skyddsstatus? Den är ju ett rovdjur.

Grundregeln i Sverige är att alla däggdjur och fåglar är skyddade. Sedan finns det jakttid på vissa, bl.a. rödräv. Orsaken till att det är jakt på rödräv kan man ju diskutera. Numera är ju pälsen inte värd något ekonomiskt. Jägarna anser naturligtvis att räven gör skada på bl.a. rådjur. De tar en hel del rådjurskid.

När är det jakttid på rödräv? Är det inte tillåtet under övrig tid att sätta ut rävfällor?

Jag kan inte detta riktigt och det är nog olika i olika län. Men i princip tror jag hela hösten och vintern. Rävfällor får nog stå ute hela året (de är ju ofta rätt klumpiga), men de får inte vara agnade. Ett problem är att lodjur gärna går in i dessa fällor och fångas. Det är samma typ av fälla som används för räv och lo. Lon går in i fällan även om den inte är agnad. Lodjur har en förkärlek för att gå i trånga passager (fällan är ju en tunnelfälla som man ser rakt igenom). Svenska Rovdjursföreningen har skrivit till Naturvårdsverket och föreslagit att fällfångst av lo och räv förbjuds.

MariaS
Jag föredrar ändå att ha kvar "Mickan" runt husknuten wub.gif . Hon är den bästa sorkjägaren häromkring tummenupp.gif i alla fall. För där finns inga jägare som sitter på pass för att ta sork.
Sen ska vi inte tala om när hon får sina valpar på våren. De är så söta när de "tultar" runt och drar omkring på gubbens prylar. (Han får städa själv).
Mig stör det inte att räven inte är värd skottpengarna. Dessutom håller Lon efter så det inte blir för mycke räv.
Jan Lindgren
Hej!
Fördelen med fällor där djuret fångas levande är att det går att släppa ut felaktiga byten. Det är mycket viktigt att fällorna kontrolleras ofta.
Jag skulle inte ha något emot rävar i trädgården om det inte vore så att jag har en massa husdjur. Rävarna är mycket vackra och intressanta djur.
MVH
Jan Lindgren
zaaritha
Har 11 katter o en hund!
Samt en rejält stor rävhanne!
Hittills; har han ej rört varken katter eller hund--"peppar, peppar, ta i trä"
Marina i Hällekis
CITAT (MariaS @ 06-12-2007, 20:12) *
Räven är som hunden, gillar inte när det sticker i nosen.
Blanda cayenepeppar, matolja och hjorthornssalt (lika delar) och stryk ut i rabatten, så lär du inte se varken sork eller räv där på ett tag.

Hej Maria!
Provade, fungerade tyvärr inte.
Har nu grävt ner oasis, doppad i ammoniak, verkar fungera mot räven, den har slutat gräva, lyckades demolera två rabatter innan vi lyckades stoppa den, får se vad som kommer upp till våren.
Sork/mullvaden gräver dock förfullt igen.
Blir nog en tom, ödslig trädgård till sommaren, får väl titta och glädjas över djuren.
MariaS
CITAT (Marina i Hällekis @ 17-12-2007, 11:48) *
Hej Maria!
Provade, fungerade tyvärr inte.
Har nu grävt ner oasis, doppad i ammoniak, verkar fungera mot räven, den har slutat gräva, lyckades demolera två rabatter innan vi lyckades stoppa den, får se vad som kommer upp till våren.
Sork/mullvaden gräver dock förfullt igen.
Blir nog en tom, ödslig trädgård till sommaren, får väl titta och glädjas över djuren.

Vad har du för odjur i rabatterna? Här fungerar det utmärkt. Men du bor ju på andra sidan viken whistling.gif
Marina i Hällekis
Ja, här är tydligen bara steroida monster under jorden crazy.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
Jag är lite fundersam på om det är räven som gräver, dom brukar inte vara så grävvilliga om det inte gäller i grytet. Grävlingen är betydligt mer grävig av sig. Räven kanske bara har kollat läget efteråt och satt sina tassavtryck. Det är ganska vanligt att grävlingen inte lämnar sina tassavtryck i det dom gräver upp.
Marina i Hällekis
Tror du det?
Kanske ska ge upp trädgården och öppna djurpark! giggle.gif
Har ju förutom marodörerna diverse fåglar, igelkott, ekorre och mård m.m, nu på vintern och i vår kommer ju sommargästerna.
Gunilla T
Du behöver inte öppna någon djurpark, den fanns ju där långt före dig. Ur djurens perspektiv är det ju du som är inkräktare. Varför inte glädja sig åt den fantastiska natur du har omkring dig.
Du matar väl fåglarna under vintern? De hjälper dig med att bekämpa ohyran i trädgården i sommar.

Vill man slippa allt vad djurliv heter finns det ju bara ett alternativ, balkongodling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon