Full version: Murgröna
Sol_blomman
Hej på er alla!
Jag hade i somras en murgröna i kruka som var precis nyköpt. Jag vattnade den 1 gång i veckan, den fick stå i ett fönster där det var

ganska soligt, sen för 2 månader sen såg jag att den hade fått som spindel nät överallt på sig. Bladen tappade den och det fanns

många blad som blev fort torra och som föll av. Jag började duscha den med kallt vatten på bladen 1 gång i veckan i 3 veckor, men

det blev inte bättre den blev mer som spindelnät och bladen var kladiga av nåt som började redan i somras och sen blev det värre,

bladen vissnade och torkade väldigt snabbt och den dog sen. Jag förstod att den inte kunde växa mer. Jag undrar vad var det för nåt

spindelnätet som jag tyckte det såg ut som? och bladen blev kladiga det började bildas nån växa på dem, vad var det för nåt? Hur

sköter man en murgröna? Har någon några tips? Jag tyckte det var jättesvårt att sköta den. Hur vattnar man den egentligen på fat

eller direkt på jorden? Det kanske inte spelar någon roll hur man vattnar, jag vattnade på jorden hela tiden. Vänliga hälsningar

Sol_blomman
Boxer
Den har fått spinn. Det är inte alls ovanligt på murgröna inomhus

Spraya med såpblandning eller köp något i blomsterhandeln för att få bort eländet

Duscha den sedan med vatten ofta, så blir den glad.
Alexander-VG-zon3
1-murgröna trivs inte inne , varken sommar eller vinter
2-att duscha den med kall vatten är nog inte heller så bra
3-soligt fönster som är stängt under sommaren = torka och otrolig hetta , murgröna trivs med fuktig och skuggig miljö och inte allt för varm undersommaren om där inte är friskt och luftigt

skötsel av murgröna ( om man nu ska ha den i kruka )

man sätter ut den i halvskugga när det är +5c ute i norr , sen ta in i ett svalt utrymme om det blir hård frost sen har man den ute tills det blir lite lätt frost . ev tar man in den på natten och ut på dagen . sen övervintrar man den i en temp på 0c +5c . ute under sommaren ges näring och låt torka upp lätt på ytan . sluta ge näring i aug . detta är enligt mig den bästa skötseln för murgröna i krukor . finns folk som har dom inne åretrunt och klarar dom där . och bor du milt överlever krukväxt murgrönan ute åretrunt .
Sol_blomman
Tack för ditt svar! Du sa att jag ska vattna murgröna med såpblandning kan man göra sånt hemma och

blanda i hop kanske? hur mkt av vad i så fall? Hur ofta ska man göra det då? Hur ofta ska man duscha den 1 gång i veckan eller? ska

det va kallt eller varmt vatten vid duschning?

Funderar på att köpa en till murgröna i krukan men är tveksam om den kommer att klara sig den här

gången, det är verkligen en svår växt att sköta. Jag tror att det är en växt som man måste kanske

pyssla om mkt så att den ska överleva verkar det som. Jag har en konstig fråga kan murgrönan

smitta ner dem andra blommorna som står bredvid i fönstret, jag tänkte på murgrönan som dog för ett tag sen. Ska jag sköta om dem andra på samma sätt som med murgrönan då?.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sol_blomman @ 07-12-2007, 18:42) *
Tack för ditt svar! Du sa att jag ska vattna murgröna med såpblandning kan man göra sånt hemma och

blanda i hop kanske? hur mkt av vad i så fall? Hur ofta ska man göra det då? Hur ofta ska man duscha den 1 gång i veckan eller? ska

det va kallt eller varmt vatten vid duschning?

Funderar på att köpa en till murgröna i krukan men är tveksam om den kommer att klara sig den här

gången, det är verkligen en svår växt att sköta. Jag tror att det är en växt som man måste kanske

pyssla om mkt så att den ska överleva verkar det som. Jag har en konstig fråga kan murgrönan

smitta ner dem andra blommorna som står bredvid i fönstret, jag tänkte på murgrönan som dog för ett tag sen. Ska jag sköta om dem andra på samma sätt som med murgrönan då?.

du ska ha såpa på bladen där spinnen är . ja spinnen går över till andra växter . som jag skrev dom trivs inte inne . det är en växt som vill/ska vara ute och vill övervintra svalt runt 0c . och jag tycker murgröna är väldigt lättskötta om man har dom ute . skulle aldrig få för mig att ha dom inne då jag vet att dom är kortlivade inne . nej du ska inte sköta dom på samma sätt som innan . utan har du balkong prova att sköta den som jag skrev och ev övervintra den i kylskåpet . du ska duscha den med rumstemperat vatten . du ska inte ha för kallt eller för varmt . men har du den ute så behövs inte att du duschar den
Boxer
Här kan du läsa mer om murgröna.
Jojjan
Men visst finns det sorter som mår utmärkt inomhus, bara det inte är för varmt och torrt...?
storm
Men huva,släng bort den innan den smittar ner dina andra blommor.köp en ny till våren och etablera den på balkongen.
Bassam
Hej:
Jag tycker att du kan slänga den för att inte ska smita andra växter, men också du kan ta bort den från sin kompisar och använda ( såpalkohol) 3 4 gg, och du kan använda Provado plus,
Lycka till
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jojjan @ 07-12-2007, 19:24) *
Men visst finns det sorter som mår utmärkt inomhus, bara det inte är för varmt och torrt...?

jo det är den jag skriver om ,, men du får desto mer livskraftig krukväxt murgröna om du sköter den som jag skrev . men skrev ockås innan folk som har den inne året runt bara man ger den fuktigt och svalt om sommaren och ljust och svalt om vintern .
andersen
Jag har en murgröna som jag fick i en julgrupp förra året, den har stått på balkongen hela sommaren i kruka, kan jag hoppas på att den klarar vintern ute åxå balkongen är inglasad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon