veclock
Hej, undrar vad man kan mata köttätande växter med nu på vintern?
Korvbitar? biggrin.gif Eller är dom bara specialanpassade för flugkött?
Piccante
Man behöver inte mata dem alls, de får större delen av sin näring genom annat än "kött".
veclock
Mjo, tänkte du på solen och jorden? Man vill ju ändå ta hand om dom. biggrin.gif
Men det är inget negativt med att mata dom?
MariaS
Du ska absolut inte "mata" en köttändande växt, med annat än regnvatten eller helst destillerat vatten. Dessa växter tar näringen ur luften och de har lagrad näring i rotknölen. Dessutom ska de inte heller vara planterade i jord, utan ogödslad torv eller vitmossa.
VAd för köttätande växt är det du har?
Stella-Polaris
Om man matar växten kan vissa arter ändra karaktär pga de för den näring man vill ha.. Själv satte jag ut en i sommras och massvis av myror föll ned i fångsttrattarna. det hela ledde till att den slutade producera fångsttrattar och är nu inte alls kul som växt... Så nu har jag ställt den på diet!!! naughty.gif
veclock
Har ingen än, men jag ska skaffa Venus Flytraps, och låta dom växa inomhus. Nu på vintern finns det ju inga insekter, så ska jag inte ge dom extra näring ändå?
MariaS
Nej inget extra. De klarar sig bra ändå.
veclock
Okej! Blir dom typ skadade om man ger dom extra då?
Aqvakul
När jag var liten hade jag Venus Flytraps. Försökte mata dem med kassler, vilket nästan tog kål på dem. blush.gif
veclock
Okej, bra att veta. tongue.gif
Snigelhatare
Intressant Stella-Polaris. Mina flugtrumpeter äter gärna flugor och annat men inte myror. Jag har försökt att mata dem med myror men det verkar som myrorna är helt oberörda. De kan krypa i trumpeten utan att tappa fotfästet som andra insekter gör.

Ibland har vi fångat någon "pappa långben" (kommer inte på vad de heter just nu) eller spindel och matat dem men det verkar inte ha någon speciell effekt på flugtrumpeterna. Fast det är väldigt sporadiskt som vi har gjort så, hade vi gjort det oftare så kanske det hade påverkat på ett helt annat sätt. Jag har funderat på vad det kommer sig att myrorna inte halkar ned i trumpeten.
jepitur
Jag matade min Nepenthes alata med kokt äggvita. Den började växa riktigt ordentligt efter det.
veclock
Okej, det jag tänkte. Så skulle det vara någon skillnad med venus flytraps?
jepitur
Har ingen erfarenhet av flytraps, men det borde ge samma resultat.
Alpiner i Halmstad
Våra insektsätande växter fångar maten själva.
Det kan bli lite problem ibland.
http://www.alpiner.se/photo_album5.2.html
M.v.h. Bernt
veclock
Okej. Ajdå, såg inte bra ut med förstoppningen där. Fina bilder annars!
ängsvädd
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 27-12-2007, 17:47) *
Våra insektsätande växter fångar maten själva.
Det kan bli lite problem ibland.
http://www.alpiner.se/photo_album5.2.html
M.v.h. Bernt

Vilken underbar hemsida. Jag var inne o kollade lite, ska återkomma. Häftiga bilder wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon