Vilken sorts lever brukar ni använda, kalv- eller svinlever? Brukar ni blanda i kycklinglever eller fläskfärs i smeten? Jag ska laga egen för första gången och tar tacksamt emot tips!
Mvh
Mollis
Eva i Skåne
20-12-2007, 18:17
Det är några år sedan jag gjorde egen leverpastej, men jag har alltid använt grislever.
Det går bra att byta ut späcket som står i receptet mot fläskfärs.
Lycka till med pastejen! Det är så gott. Glöm inte att göra en macka med nylagad ljummen pastej innan du lägger den i kyl eller frys. Mmmm.
ingrid fuxwall
20-12-2007, 22:10
Jag instämmer med föregående, så brukade jag göra min leverpastej. Men om man ska ha ister finns det ju att köpa i folie paket på mataffären - ister.
ingrid
Tack för tipsen!
Hann handla innan jag såg dem så det blev kalvlever, ska ha lite färs i också och sen hittade jag en bit äkta tryffel i frysen som jag ska ha i också, det kan väl inte vara fel? Det brukar ju vara små svarta saker i pastejen, men det är nog inte äkta tryffel...
Idag ska här bakas pastej!
Mvh
Mollis
Gubben min har i år tagit över farmors recept på leverpastej, hon orkar inte längre göra själv. Det är sååå gott, men lite äckligt att göra...
7hg lever och 7 heg späck och 6 st anjovis är huvudingrediensen.
Nu är pastejen efter mycken möda och en del missöden i köket klar och provsmakad, den blev jättegod, den ska jag göra fler gånger! (hade ju äkta tryffel i och jag inbillar mig att det lyfter det hela men det kanske bara är "psykiskt", hade kanske gått lika bra med fårticka som vanligen används som tryffelersättning).
netaave
21-12-2007, 18:29
Har gjort på kycklinglever en gång, det blev jättebra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.