Magdis
Jag har aldrig kokat knäck förrän i år och nu blev den naturligtvis inte bra. Alldeles för lös. En dum fråga, men kan man skrapa ner dem i kastrullen igen och koka dem en stund till? För att koka en helt ny omgång är ju fusk, eller hur! rolleyes.gif
Tezzla
Jag skulle koka en ny sats. Den misslyckade knäcken skulle jag äta upp själv. Förmodligen med sked biggrin.gif
Aqvakul
Finns ett bra recept, där man gör knäcken i mikron. Det brukar min fru göra. Knäcken blir alltid perfekt. Fast det är kanske fusk? whist.gif
Magdis
CITAT (Tezzla @ 22-12-2007, 13:00) *
Jag skulle koka en ny sats. Den misslyckade knäcken skulle jag äta upp själv. Förmodligen med sked biggrin.gif

giggle.gif Nä jag sörplar i mig den direkt från formarna (går inte att ta loss ur formarna)

CITAT (aq42 @ 22-12-2007, 13:28) *
Finns ett bra recept, där man gör knäcken i mikron. Det brukar min fru göra. Knäcken blir alltid perfekt. Fast det är kanske fusk? whist.gif

Ja liiite fusk! rolleyes.gif Näädå men jag är lite osäker på att tillaga saker i micron. Jag vill ha kontroll över kastrullerna. biggrin.gif Det får nog bli en liten miniomgång med knäck till för jag har bara ½ dl vispgrädde kvar.
olgak
Magdis, jag tror absolut att man kan koka om den. Det handlar väl om att den inte fått upp rätt temperatur. Vi köpte en köttermometer (är det väl? sa vegetarianen oskyldigt) på Åhléns och då kan man mäta temperaturen i knäcken och då blir den perfekt. (Kan inte på rak arm säga vilket gradtal den ska uppnå, men det kan du säkert hitta någonstans.) Det är roligt när det blir bra, inte så roligt när det blir löst eller stenhårt smile.gif. Lycka till och God Jul!
Magdis
Gradtalet stod i receptet men ingen av mina termometrar klarade av att mäta temperaturen i knäcksmet. Jag gjorde kulprovet och då gick det ju att rulla en kula av smeten. Jag ville inte ha stenhårda knäckar så därför trodde jag det var bra så...men icket!
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar kunna ställa något för lös knäck i kylskåpet då blir den hårdare (men den blir snabbt mjuk då man stoppar den i munnen), och den ska stå i kylskåpet hela tiden ställer man knäcken i rumstemp. blir den snabbt mjuk igen.
netaave
Ställ ut den då blir den hård, ta sen in några åt gången bara
Pirum
Vilken knäck som helst blir hård i frysen smile.gif Men, gör för all del en ny sats också, man kan aldrig få för mycket knäck tongue.gif
Magdis
I kylen blev den inte ett dugg hårdare...frysen, javisst, där lär den ju bli hård iaf. Men nu har jag iallafall skrapat ner hela klabbet i grytan igen och kokat om den. Plus gjort en liten sats på den lilla gräddskvätten jag hade över. Så nu har jag en massa knäckar som är lagom hårda. smile.gif
Aqvakul
Blir det köpeknäck eller mikroknäck nästa år? whist.gif
myskmadra
Koka lite längre nästa gång-gör kulprovet igen! Jag brukar göra det i snö, om det finns!
Bäst är att koka i en ordentligt vid kastrull så att det går fort- då brukar det bli bra.
Lycka till!/ myskmadra
Piccante
CITAT (Magdis @ 22-12-2007, 15:09) *
Gradtalet stod i receptet men ingen av mina termometrar klarade av att mäta temperaturen i knäcksmet. Jag gjorde kulprovet och då gick det ju att rulla en kula av smeten. Jag ville inte ha stenhårda knäckar så därför trodde jag det var bra så...men icket!

Vilket gradtal ska man ha ? Jag har elektronisk stektermometer som går upp till +120c iaf borde funka med den. Jag misslyckades nämligen med min knäck oxå så nu blir det att koka om.
netaave
Bäst är att koka med termometer, en digital sådan klarar tempen smile.gif
Magdis
120° ska det vara stod det i receptet.

CITAT (aq42 @ 22-12-2007, 17:33) *
Blir det köpeknäck eller mikroknäck nästa år? whist.gif

Absolut inte! Nu vet jag ju hur man ska göra så nästa år blir knäcken perfekt på första försöket! biggrin.gif
Netha
Här kokas ingen knäck, görs inget eget godis...
vi är hälsosamma i år. smile.gif

Köper bara några hekto favoritgodis ...fazer likörkonfekt som räcker i säkert 2 dagar. tongue.gif
Gillan
Ett tips till nästa år för er som fick för mjuk knäck.........ju vidare botten kastrullen har, ju snabbare kokar knäcken tummenupp.gif . Det tar ofta mycket längre tid än det står i recepten. Speciellt om man gör dubbel sats. Det är inget kul när man är tvungen att springa till kylskåpet för att ta sig en knäck ( om man inte vill ha alla för sig själv då förstårs giggle.gif ). Skålen vill man ju ha stå framme
Alba
CITAT (Netha @ 22-12-2007, 20:40) *
Här kokas ingen knäck, görs inget eget godis...
vi är hälsosamma i år. smile.gif

Köper bara några hekto favoritgodis ...fazer likörkonfekt som räcker i säkert 2 dagar. tongue.gif

Samma här.......likörkonfekt......mmmmm.

Jag älskar knäck men har slutat koka med tanke på hur dyrt det är att gå till tandläkaren. angry.gif
Magdis
CITAT (Gillan @ 23-12-2007, 07:33) *
Ett tips till nästa år för er som fick för mjuk knäck.........ju vidare botten kastrullen har, ju snabbare kokar knäcken tummenupp.gif . Det tar ofta mycket längre tid än det står i recepten. Speciellt om man gör dubbel sats. Det är inget kul när man är tvungen att springa till kylskåpet för att ta sig en knäck ( om man inte vill ha alla för sig själv då förstårs giggle.gif ). Skålen vill man ju ha stå framme

Ja och jag använde en av våra små kastruller när jag gjorde knäcken. Samma kastrull använde jag till kolan och den fick jag koka i 1 timme (!) för att den skulle bli tillräckligt hård.
Aqvakul
Är det färdigknäckt nu? blink.gif
Magdis
CITAT (aq42 @ 23-12-2007, 12:22) *
Är det färdigknäckt nu? blink.gif

Extraknäckt och färdigknäckt. Så nu är jag knäckt. crazy.gif
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 23-12-2007, 15:05) *
Extraknäckt och färdigknäckt. Så nu är jag knäckt. crazy.gif

rotfl.gif rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon