Full version: Är ni redo?
Sidor: 1, 2
sqrulan
CITAT (Maggan H @ 29-12-2007, 11:57) *
Jag har ännu inte kollat över allt jag köpt dvs ska så, det blir en hel del, som vanligt! naughty.gif Det kommer att bli Campanula Stella White, Cinderella pink, ett otal olika hängpetunior, lobelia, Cobea scadens white, acanthus mollis, eryngium, stockros och verbena. Och kyndelsporre, tagetes, geum, Polemonium borale och; ja ni ser.... Måste ut och städa/slänga ut saker ur min bod, där jag ska ha mina sådder. Gubben har lovat sätta upp fler hyllor och ytterligare 2 armaturer, och det kommer att behövas! Ska så till min dotter också som inte hunnit få upp sitt växthus, så det blir sannerligen så väggarna kommer att bågna i både bod och växthus.... giggle.gif Men jag LÄNGTAR, det är så himla roligt! yaay.gif

Jag ska också så Cobea scandens och stockrosor,undrar hur tidigt man ska börja?Bor i zon 7/8.
Om Cobea scandens ska hinna blomma innan vintern måste man nog börja väldigt tidigt,eller hur?
skogstroll
CITAT (Merlin @ 03-01-2008, 00:18) *
Har också smygstartat lite, sådde rosa banan häromdagen giggle.gif Snart är det dags för chilin bravo.gif annars hoppas jag kunna visa lite mer behärskning i år och så lagom många växter.....förra året låg jag på ca 250 sorter perenner, grönsaker, anueller etc etc som höll på att knäcka mig crying.gif så i år ska det inte bli fler än max 50!!!

Chili är min första att så... när tror du det är bäst at så? smile.gif
Margith
CITAT (skogstroll @ 06-01-2008, 14:52) *
Chili är min första att så... när tror du det är bäst at så? smile.gif

Chilin kan du börja med nu, under förutsättning att du har plats under lysrören för dem.
Annars får du nog vänta till mars.
HelenN
Jag har bytt massa fröer, skickat efter massa fröer. Köpt 6 lysrör, byggt en såplats med lysrör i sovrummet. Jag har köpt en massa såkärl, jord, brickor och bevattningsduk. Har sått perenner som jag ställt ut. har också börjat så smått med sommarblommorna & uj va det gror. Följ gärna sååret 2008 på min hemsida :
http://home.gamman.se/helen/index.asp?mn=2338&id=2339
Maggan H
CITAT (sqrulan @ 06-01-2008, 14:04) *
Jag ska också så Cobea scandens och stockrosor,undrar hur tidigt man ska börja?Bor i zon 7/8.
Om Cobea scandens ska hinna blomma innan vintern måste man nog börja väldigt tidigt,eller hur?

Ja, inte vågar jag vänta så mycket längre, de kanske tar tid på sig att gro. De åker i jorden i helgen! tummenupp.gif
Maria_z5
Nu är det dags, såjord, halksand och byttor är redo så till helgen smäller det!! yahoo.gif

Ska bara städa upp odlingshyllorna och sedan kör jag så det ryker sen som jag är.
Thailand var ljuvligt men nu suger det hårt i såtarmen och jag bläddrar igenom mina fröpåsar med blossande kinder och funderar i hemlighet på om jag kanske skulle beställa lite mer.
Det finns så många spännande sorter och jag ska ju gräva fler rabatter i vår då äckelspireorna ska bort! wacko.gif

Tjohooooo!!!!

/Maria

Tosan
Förstår att det drar nu... Jag har ju hunnit börja, men det händer lite, så varenda dag i en veckas tid har jag gått från brevlådan med en stor besviken suck för att inte fröerna från odla dykt upp. Börjar va less på att försöka stirra upp fröer som kan ta upp till ett år på sig att gro...
Men ligger de inte i brevlådan imorrn så åker jag ut på lantmanna och köper nåt kul att peta ner biggrin.gif
Maria_z5
Förstår precis, jag satte smörgåskrasse bara för att se att något växte över huvudtaget. rolleyes.gif

/Maria
Tosan
Ja, men det är ju tacksamt åtminstone smile.gif
Åsa E
Första fröna sådda igår! Det var höstcyklamen, jättestäpplilja och lind.
Skönt att vara igång, nu känns det som om trädgårdssäsongen har börjat på allvar. Idag ska jag så frön från en passionsfrukt som jag åt igår. smile.gif
sqrulan
tummenupp.gif Idag sådde jag: svart o rosa stockros,klockranka,änglatrumpet,kaskad pelargon,klockviol buske,agapanthus sådde jag den 27/1.Önskar att jag hadde en stickling av änglatrumpet för det tar väl en himla tid från frö innan det blommar. duh.gif
*Humlan*
Jag sådde igår, jag som skulle vänta några veckor nu... slap.gif Vem försöker jag lura? laugh.gif
Följande blev det;
*Stockros, två sorter
* Pampasgräs "Silver Plume"
* Kopparstarr "Red Rooster"
* Riddarsporre (igen...)
* Näva "Jesters Jacket"
* Klematis "Sun Star"
* Vallmo "Coral Reef"
* Pipört "Pretty Bettsy"

Och jag kan bara konstatera att jag snart, väldigt snart, måste ta tag i det där att koppla sladd på mina andra armaturer...
Gåsis
Jag får lite ångest jag, sådde mina första frön idag och det var såna som ska ut på kylning. Så här sen har jag aldrig varit med dom förr. Men å andra sidan har jag förr om åren haft en hel del som grott för tidigt. Kanske jämnar ut sig.

/Åsa
Anki V
CITAT (Gåsis @ 31-01-2008, 20:37) *
Jag får lite ångest jag, sådde mina första frön idag och det var såna som ska ut på kylning. Så här sen har jag aldrig varit med dom förr. Men å andra sidan har jag förr om åren haft en hel del som grott för tidigt. Kanske jämnar ut sig.

/Åsa

Jag förmodar att det är lungt.....Fröna från STA har inte kommit än och nästan allt jag önskat därfrån ska på kylning. Hinner jag inte få in dem så får jag väl prova att låta dom gro ute. Många verkar ju förorda det.

/Anki
Tosan
JAg fick sån abstinens idag att jag åkte och köpte frön, som jag öht inte har plats med, hade platsbrist som jag hade...

Så idag har jag sått
Passiflora coerulea
Clematis Sunstar (ska den verkligen inte kallstratifieras?)
Petunia Purple Pirouette
Prins Gustavs öga Penny Black
Klockranka
Citronmeliss
Dill ¨
Persilja.

Nån av de sorterna borde jag väl ändå slippa stirra upp?
Liljor är ju egentligen astråkigt tex... Men det blir ju kul senare åtminstone.
*Humlan*
Prins Gustavs öga "Penny Black" sådde jag förra året. I mars någon gång, gror fort och växer fort... Dom slipper du stirra upp men om du nu har platsbrist bör du nog vänta med domn...

Klematisen har jag oxå sått, och vad jag fått besked på så är den inte beroende av kyla för att gro, däremot lär gror den långsamt och oregelbundet... Någon här vet kanske bättre?
Tosan
Ja jag har sått de blå tidigare och vill minnas att de var rätt snabba. Och dessutom verkar de tåla en hel del kyla, de blå har frösått sig själva i blombänken och kommer upp tidigt och blommar läääänge. smile.gif Jo, jag kan nog ha varit lite tidig med dem, men det må väl va hänt.

PÅ klematispåsen stod det att den skulle stå i ca 15-18 grader nånting, och kunde gro under flera veckors tid... Nåja, det visar sig.
Eva 33c
Nu har jag gjort årets första sådd också. 100 olika perenner som ska ut i kylan, crazy.gif och då har inte Jelitto och STA fröerna kommit än...
Och sen i början på mars ska jag så de varmgroende... undrar hur många sorter det blir. Jag får följa Kerstins (?) råd att sluta räkna vid 200.
Det känns som våren är på väg när man börjat så. yes.gif
MariaS
Idag har jag sått: Törnrosas kjortel, kardinallobelia, vanlig lobelia och akleja.Sen har jag satt potatis och ingefära.

Glömde... Har sått en ny Tiny Tim för frukt inne.
Eva 33c
CITAT
Glömde... Har sått en ny Tiny Tim för frukt inne.

Tack Maria för påminnelsen, det hade ju jag tänkt göra i år men glömt bort någonstans på vägen.
Jag har Whippersnapper-frön, det brukar vara tidiga och buskiga som jah tänkt testa.
Hur stor blir Tiny Tim?
malin72
hm jag blir lite nervös när jag läser den här tråden -fear-.gif jag tycker att vissa sår sorter så mycket tidigare än jag tänkt att dom ska sås dunno.gif jag vet inte om jag nu måste skriva om allt jag tänkt i kalendern crying.gif som tex petunia, lobelia, tomater ja mm sweatingbullets.gif
Anki V
Ta det lugnt....Lobelian sådde jag 8 mars i fjol och petunior den 12. Båda han att börja blomma under lysrören.

/Anki
Eva 33c
Det är ingen brådska med dem du nämner .
Petunian sådde jag början av mars förra året, tomaterna runt den 20 mars. Lobelia växer rätt fort vad jag minns, jag tror jag sådde de i början av april när hade såna.
Men sen tänkte jag så bara en tomat lite extra tidigt som kan få ge frukt inne, lite extra tidigt. Tänkte testa i allafall.
malin72
ok då pustar jag ut...hihi tycker jag har fullt upp ändå nu giggle.gif thanks.gif
Lillja
Jag blir lite osäker, har sått malva alcea rosenmalva,
kan jag ställa ut dem eller... var inne på Tom C. såråd
5grader var ställer man de då. Hur har ni gjort, blommar
de första året.Tacksam för svar.
Eva 33c
När jag sådde den för något år sedan ställde jag ut den. Det kommer ju att vara 5gr någongång ute mellan vinter och sommar. Jelitto skriver att den gror oregelbundet över lång tid. Jag minns inte riktigt hur mina gjorde. Men dom blommade inte första året hos mig i alla fall.
Lillja
CITAT (Eva 33c @ 04-02-2008, 21:39) *
När jag sådde den för något år sedan ställde jag ut den. Det kommer ju att vara 5gr någongång ute mellan vinter och sommar. Jelitto skriver att den gror oregelbundet över lång tid. Jag minns inte riktigt hur mina gjorde. Men dom blommade inte första året hos mig i alla fall.

Va bra då sätter jag ut de under snön o väntar
på våren.Tack så mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon