|
Nybörjar-Linda
30-12-2007, 15:06
Fick för mig att göra Hasselbackspotatis på nyår, är det någon som vet hur men gör?
Lilla Birka
30-12-2007, 15:09
CITAT (Nybörjar-Linda @ 30-12-2007, 15:06)  Fick för mig att göra Hasselbackspotatis på nyår, är det någon som vet hur men gör? Sök på google på hasselbackspotatis recept så får du upp hela receptet med bild och allt.
Hasselbackspotatis åt vi igår och det är ju såååå gott!
Skala jämnstora potatisar Skär skivor, men inte helt igenom Smörj en långpanna, o lägg i potatisen Klicka lite smör på varje Strö över salt & ströbröd In i ugnen på ca 225 grader i ca 30 minuter.....om du har stora potatisar 40-45 minuter
kompostjord
30-12-2007, 15:37
Hej potatisvänner. Det är viktigt att ösa dem med smöret ett par gånger. Jag har lärt mig av de som gick på Hasselbackens Restaurangskola :-)
Nybörjar-Linda
30-12-2007, 19:27
Tack för era råd! Nu är jag vrålsugen  Har inte ätit Hasselbackspotatis sen min barndom på 70-talet tror jag...
ska det inte vara kummin på dem
kompostjord
31-12-2007, 14:12
Ingen kummin, men visst, är man alldeles särskilt sugen på kummin så häller man på det.
Aqvakul
31-12-2007, 15:47
Ett lätt sätt att skära potatisen lagom djupt är att lägga dem i en sked.
ingrid fuxwall
31-12-2007, 19:35
Nu glömde Ni osten! den finrivna som ska vara på de sista minutrarna
Gjorde Hasselbackspotatis istf potatismos ikväll . Jättegott! Har aldrig tidigare varken lagat el ätit det .. men nu lovar jag ... det kommer att upprepas.
sqrulan
31-12-2007, 23:32
Jag fick toppen beröm över min potatisgratäng och det är ju samma smak man eftersträvar,tror jag. Kummin skulle jag inte vilja ha på en potatisrätt,potatis är ett tillbehör tycker jag och ska inte ta över smaken.Kummin har jag i mitt hembakade bröd. Pudra lite muskotnöt och lite lökpulver över allt så blir det så himla gott.Ost är ett måste.
Lilla Birka
01-01-2008, 00:30
CITAT (sqrulan @ 31-12-2007, 23:32)  Jag fick toppen beröm över min potatisgratäng och det är ju samma smak man eftersträvar,tror jag. Kummin skulle jag inte vilja ha på en potatisrätt,potatis är ett tillbehör tycker jag och ska inte ta över smaken.Kummin har jag i mitt hembakade bröd. Pudra lite muskotnöt och lite lökpulver över allt så blir det så himla gott.Ost är ett måste. Nu var det ju Hasselbackspotatis frågan gällde! Man kan visst pudra över både det ena och det andra men då blir det inte Hasselbackspotatis. Och om det ska vara ost över, därom råder det tydligen delade meningar, jag har sett recept såväl med som utan. Det viktiga är väl att man gör som man själv tycker är gott, men om frågan gäller ett visst recept så bör man väl kanske hålla sig till det och inte smycka ut det efter egna idéer när man ska beskriva "varan".  Gott nytt år!
kompostjord
01-01-2008, 10:38
Hasselbackspotatis skall det inte vara ost på, tro mig. Men vill man ha ost på så är det helt OK. Men inget vedertaget som när man säljer varan till kunden, ex en brölopsmiddag. Ost är synd på den underbara ytan som bildats.
herkules
01-01-2008, 13:46
CITAT (kompostjord @ 01-01-2008, 10:38)  Hasselbackspotatis skall det inte vara ost på, tro mig. Men vill man ha ost på så är det helt OK. Men inget vedertaget som när man säljer varan till kunden, ex en brölopsmiddag. Ost är synd på den underbara ytan som bildats. men ströbröd då? har för mig att jag fick lära mig det, lite ströbröd på potatisarna mot slutet.
Japp, ströbröd ska det också vara på ...jättegott. Konstigt nog har vi alltid i vår släkt alltid Hasselbackspotatis till Nyår!
kompostjord
01-01-2008, 15:12
Ja ströbröd Mmmm, vad gott, jag tror jag sätter in ett par i ugnen nu på direkten.
Nybörjar-Linda
01-01-2008, 17:40
Det blev supergott. Körde med smör och ströbröd (ingen ost) precis som jag kommer ihåg från jag var liten och frågan är - varför gör man inte detta oftare??!!!! Tror jag ska göra som Azola och göra det till en nyårstradition! God fortsättning alla!
Lilla Birka
01-01-2008, 19:11
CITAT (Nybörjar-Linda @ 01-01-2008, 17:40)  Det blev supergott. Körde med smör och ströbröd (ingen ost) precis som jag kommer ihåg från jag var liten och frågan är - varför gör man inte detta oftare??!!!! Tror jag ska göra som Azola och göra det till en nyårstradition! God fortsättning alla! Ha ha, du lyckades trigga mej också till att göra Hasselbackspotatis! Och jag lyckades med att sätta herrn i huset på jobbet, så nu kan han det. Bra att veta till en annan gång  Supergott blev det , och vi använde heller ingen ost eller extra kryddor utan gjorde enligt orginalreceptet.
Tror jag måste göra hasselbackspotatis nån dag... Fast jag har inget ströbröd, bara salt och smör
ingrid fuxwall
01-01-2008, 19:59
Lite lustigt det här med förändringar i tillagning av mat. Själv googlar jag aldrig, slår bara upp en kokbok och nu tittade på hasselbackspotatis i Bonniers kokbok (jag har olika upplagor från 50 talet fram till 2002) I upplagan från 2002 har man uteslutet riven ost 1991 skriver man - tillsätt ost om så önskas och i kokboken från 1980 skriver man - strö över salt, skorpmjöl och riven ost. Kanske något att tänka på - det Ni tycker är fel är kanske rätt för någon annan ingrid
kompostjord
01-01-2008, 21:32
Vill man ha ost på så har man ost på. Men jag kan envetet försäkra dig om att det inte är fackmässigt att ha ost på, jag lovar. Fråga de som gick på Hasselbackens restaurangskola, de vet ju.
ingrid fuxwall
01-01-2008, 21:42
CITAT (kompostjord @ 01-01-2008, 21:32)  Vill man ha ost på så har man ost på. Men jag kan envetet försäkra dig om att det inte är fackmässigt att ha ost på, jag lovar. Fråga de som gick på Hasselbackens restaurangskola, de vet ju. Nu vill jag varken eller, påpekade bara att recept tydligen förändras med åren. Att en viss resturangskola skulle ha mer rätt än andra kan jag inte förstå eller är det så att du menar att denna, Hasselbackens restaurangskola, ska ha "uppfunnit" ovan nämnda potatis?? Fast om du hävdar detta/undersökt fakta, skulle du ju ha vetat att receptet ändras genom åren. Ursäkta om jag är lite ironisk, blir jag alltid när jag stöter på folk som vet allt. Själv har jag ätit denna potatisrätt "på lokal" då den haft ost på sig, måste kontakta stället och klaga, eller??
kompostjord
01-01-2008, 22:22
Kul att det finns fler matintresserade på forumet. Och precis som du skriver så anses rätten härstamma från Restaurangskolan med det namnet. Ost på kan vara gött. Och helst skall man använda en god potatis med vitt kött. Jo mina lärare som lärde mig att göra denna potatis lärde sig på Hasselbacken. Vi får väl hoppas att jag förmedlar rätt potatisattityd till morgondagens kockar. I Grythyttans Måltidens hus finns ett angenämnt kokboksbibliotek, där har de säkert orginalreceptet för dem som vill läsa. chef de pomme de terre Hasselback Suedoise
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|