Full version: Litet Forum
Sidor: 1, 2, 3
torvan
Jag brukar hålla mig ifrån diskussioner. Men här tycker
jag vi måste sansa oss. Vad jag förstår handlar det här
om en 16 årig grabb. I deras värld hoppar man in o ut och
genom cybervärlden och försöker få andra att nappa på
sin blogg eller forum.
Det är en annan värld, inte våran. Var glad att en
16-årig pojke är intresserad av växter och föröker
något med sitt intresse. Torvan
Aqvakul
CITAT (torvan @ 04-01-2008, 20:45) *
Jag brukar hålla mig ifrån diskussioner. Men här tycker
jag vi måste sansa oss. Vad jag förstår handlar det här
om en 16 årig grabb. I deras värld hoppar man in o ut och
genom cybervärlden och försöker få andra att nappa på
sin blogg eller forum.
Det är en annan värld, inte våran. Var glad att en
16-årig pojke är intresserad av växter och föröker
något med sitt intresse. Torvan

Tack för inlägget, som på ett utmärkt sätt sammanfattar vad jag har försökt uttrycka. tummenupp.gif
Pirum
CITAT (LadyG @ 04-01-2008, 17:03) *
Du har en poäng där, om någon säger att "jag tycker att forum x är bättre än y för att..." så är det ju en helt annan sak. Sen om det är för att det är snyggare eller snabbare eller vad det kan vara spelar mindre roll.

Jag har däremot aldrig besökt ett kommersiellt forum som tillåtit att man postar länkar till konkurrerande webshoppar/forum. Samtliga kommersiella forum jag besökt (och nu har jag läst användarvillkoren för en gångs skull också wink.gif ) förbjuder det uttryckligen - även Odla. Sen är det väl en tolkningsfråga vad som är konkurrerande och inte, men slutgiltiga tolkningsrätten är förbehållet Odla.nu hur som helst.

Jag har inte lusläst, men tolkar det snabbt som att det inte är tillåtet att göra reklam för kommersiella tjänster. Att informera om att "siten Y säljer blommor för mycket lägre pris än Odla" är inte direkt reklam tycker jag. I detta fallet, vad gäller forumet det länkades till, så uppfattade jag det dessutom som icke-kommersiellt.

Odla.nu kan givetvis tolka hur som helst, även helt godtyckligt, men i slutändan beror deras goda rykte även på hur folk behandlas. Därför tror jag knappast Odla vill bråka med någon som tipsar om andra forum, utan vinstintresse.
abbbe
Gamlingar ni orkar skriva så här mycket bara för en skitliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiteeeeeeeeeeeeeeeeeen saaaaaaaaaaaaaaaaaak.
Alla forumkategorier är raderade haha, så ni behöver inte sitta o skriva ni som försöker stötta mej, jag vet fan inte hur man raderar HELA forumet men om nån vet vore JAG så TACKSAAAAM ifall någon hjälper mej hur. !!!!!!!!!
Gå och odla förresten det finns ingen tjäle marken är våt och mjuk jag har planterat påskliljor idag hoppas de överlever.
Aqvakul
Abbe!
Du ska inte göra narr av äldre personer. När du har fått några fler år på nacken så förstår du varför.
cic
CITAT
CITAT (LadyG @ 04-01-2008, 17:26) *
Helt OT, sorry
CITAT (aq42 @ 04-01-2008, 17:31) *

confused.gif

OT= Off topic. Alltså utanför ämnet.
abbbe
CITAT (aq42 @ 08-01-2008, 18:26) *
Abbe!
Du ska inte göra narr av äldre personer. När du har fått några fler år på nacken så förstår du varför.

CITAT (aq42 @ 04-01-2008, 17:06) *
Lady G!
Blåser du inte upp det här till något det aldrig varit?
Alla kan göra fel, särskilt om man är ung och oerfaren. angel_not.gif

JAHA SÄGER DU DET? MEN DU SKA SITTA DÄR O GÖRA NARR AV YNGRE PERSONER ELLER?
skogstroll
kan rekommendera Passagen debatt för alla som har behov av att bråka. Det finns massa kategorier att välja mellan om man har problem och/eller måste skrika i inläggen. Odla är väl knappast rätt forum (har läst de senaste inläggen).
Dilara
Okej nämen attans vad ni är duktiga på att hålla meningslösa trådar på liv! ohmy.gif
Abbe tipsa bara om ett forum.. men sen ville han inte mer(?)
O vad är det NI gör, slänger en massa skit?
Varken jag eller abbe är medlemma här för att bråka.

Nu ska jag PM:a forumansvarig
Alexander-VG-zon3
CITAT (abbbe @ 08-01-2008, 19:06) *
JAHA SÄGER DU DET? MEN DU SKA SITTA DÄR O GÖRA NARR AV YNGRE PERSONER ELLER?

ska du inte lugna dig lite ?? ,, ingen här har gjort narr av dig eller yngre personer . allra minst aq42, som jag tror inte menade nåt illa med det han skrev

och jag vill allra minst bråka med dig eller nån annan om detta(hoppas du inte tar detta negativt , såfall ber jag om ursäkt) ,och jag förstår dig . men vi eller du eller nån eller jag behöver inte brusa upp för en sådan små sak . smile.gif
Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 08-01-2008, 19:12) *
kan rekommendera Passagen debatt för alla som har behov av att bråka. Det finns massa kategorier att välja mellan om man har problem och/eller måste skrika i inläggen. Odla är väl knappast rätt forum (har läst de senaste inläggen).

Du har naturligtvis helt rätt. Ber om ursäkt för mitt utbrott. Blev bara rejält arg över att hånas av någon jag försökt stötta på den här tråden. blush.gif

(Står alltså för vad jag skrev, men borde absolut använt mindre bokstäver)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Dilara @ 08-01-2008, 19:18) *
Okej nämen attans vad ni är duktiga på att hålla meningslösa trådar på liv! ohmy.gif

en massa skit har väl ingen slängt här i denna tråd ??

och jag tror ingen här bråkar med er .

att några sa ifrån får väl dom göra om dom vill , och inget att bry sig om .
Aqvakul
CITAT (Dilara @ 08-01-2008, 19:18) *

Ser gärna att forumansvarig tittar på denna tråden och klargör hur han ser på det hela. Det var ju utifrån Abbes hänvisning till sitt forum som diskussionen om moderatorer tog fart. Ett principiellt uttalande från forumansvariga vore säkert klargörande.
Berith
CITAT (aq42 @ 09-01-2008, 10:26) *
Ser gärna att forumansvarig tittar på denna tråden och klargör hur han ser på det hela. Det var ju utifrån Abbes hänvisning till sitt forum som diskussionen om moderatorer tog fart. Ett principiellt uttalande från forumansvariga vore säkert klargörande.

Har ingen aning om vad dom kommer att svara, men det finns ju redan medlemmar här på Odla som har egna reklamlänkar här. Buxus t.ex. "Pekar" inte ut dom om nån misstänkte det, utan det var dom jag kom på så här direkt.

Hittade den här förklaringen från Ingemar för ett tag sen.
CITAT (Ingemar @ 06-03-2007, 08:34) *
Skicka mig ett PM om vilken reklam ni syftar på. Vi har ingen möjlighet att gå igenom och läsa allt även om vi läser mycket, när vi agerar och städar är det ofta för att någon tipsat oss. Men sen är det också så att vi i vissa fall tillåter en del reklam från vissa användare om de i gengäld bidrar med sina kunskaper i forumet, vad vi däremot alltid tar bort är reklam från företagare som endast gör reklam men i övrigt inte tillför något.

AndreasBlomquist
Oj då, jag ville ju givetvis inte göra någon upprörd med min signatur så om det har skett så ber jag om ursäkt. Jag hade ju i och för sig inte en renodlad klickbar länk i min signatur (som numera är helt tom) utan enbart information som namnet på webshoppen och sen information om att vi ställer ut på Nordiska Trädgårdar.

// Andreas
Berith
CITAT (AndreasBlomquist @ 09-01-2008, 13:47) *
Oj då, jag ville ju givetvis inte göra någon upprörd med min signatur så om det har skett så ber jag om ursäkt. Jag hade ju i och för sig inte en renodlad klickbar länk i min signatur (som numera är helt tom) utan enbart information som namnet på webshoppen och sen information om att vi ställer ut på Nordiska Trädgårdar.

// Andreas

Andreas! Om det där var riktat till mej så vill jag igen säga att jag inte "pekade" ut dej eller Buxus. smile.gif Jag bara tog er som exempel, det ligger ju en stor länk nedanför den här tråden och den antar jag att Ingemar och Göran lagt dit. Att du hade en länk i din signatur spelar väl ingen roll?
Fenja
Enligt Odlas regelverk är det inte tillåtet med länkar i signaturen sedan det nya forumet kom...
Mvh
Fenja
AndreasBlomquist
Berith, nej det var inte riktat direkt mot dig även om du hänvisade just till mig. Du var dock inte den enda i denna tråden som påpekat min tidigare signatur.
Jag hade inte någon länk i min signatur Berith..
Berith
Ajdå, det var det som det handlade om... Sorry, Andreas, jag missuppfattade nog ditt inlägg. blomma.gif

Men det var just det - jag hänvisade inte till din signatur utan till länken nedanför tråden. Och eftersom I&G lagt in den måste de ju ha godkänt den, med hänvisning till det som Ingemar sa i mitt citat.
Piccante
CITAT (AndreasBlomquist @ 09-01-2008, 13:47) *

// Andreas

Jag ville inte peka ut någon direkt för jag vet att det finns flera. Men i ett tidigare inlägg påpekade jag att det fanns de som länkar till kommersiella sajter och tänkte på buxus, för det var den första jag kom på. Men det var inget personligt mot dig Andreas utan jag menar att det är inkonsekvent att vissa länkar till sajter i sin signatur trots att det står att inga länkar får förekomma i signaturen över huvudtaget. Sen blev det massa tjafs om abbbes lilla forum som inte är ett företag och inte har något vinstsyfte. Han ville väl bara visa att de som är intresserade kan knåpa ihop ett eget forum och så får man gärna bli medlem i hans forum om man vill.

Berith
biggrin.gif Vi pratar lite i otakt här, men jag tror att vi ändå vet hur vi menar.
Alba
Vad beträffar Andreas så tillhör han väl de som borde få ha reklam p.g.a han kan tillföra kunskaper till detta forum.
Lilla Birka
Apropå reklam, vissa medlemmar får visst göra hur mycket reklam som helst! Även om det är söta och vackra prylar så handlar det om en ren skär reklam i de två nya trådarna om keramikgrejer som just dykt upp!
Siv i Bollnäs
Just det, Lilla Birka!
Berith
CITAT (Lilla Birka @ 09-01-2008, 14:31) *
Apropå reklam, vissa medlemmar får visst göra hur mycket reklam som helst! Även om det är söta och vackra prylar så handlar det om en ren skär reklam i de två nya trådarna om keramikgrejer som just dykt upp!

Huvudsaken är väl att det inte är nåt som är till försäljning här?
gunvor
CITAT (Alba @ 04-01-2008, 09:43) *
Men.....jag puttade ju upp tråden för att ge den en chans och möjlighet för dig att göra lite reklam för forumet.

På de flesta forum ses det inte med blida ögon att man gör reklam för andra forum!
Men väldigt vackert och rosa är det!!
Så fint så!
Men vad skall det handla om?
Siv i Bollnäs
Det är ju lite försåtligt...på hemsidan det gäller uppmanas man ju att ta kontakt om man är intresserad av prylarna?
Och det kan väl inte vara annat än om man är intresserad av att köpa då?

(Mitt inlägg alldeles nyss var ett svar på Beriths inlägg 16.59) . Här går det minsann undan...
Alba
Nämen nu börjar ju detta gå in på petitesser tycker jag.

Risken är nu stor att denna tråd spårar ut helt.

Låt Ingemar och Göran avgöra för detta kommer inte att sluta väl med denna diskussion.....tro mig.
Piccante
CITAT (gunvor @ 09-01-2008, 17:04) *
På de flesta forum ses det inte med blida ögon att man gör reklam för andra forum!
Men väldigt vackert och rosa är det!!
Så fint så!
Men vad skall det handla om?

Abbes forum hade 3 avdelning, trädgård, hus & hem o nått mer.... men vad jag förstod av hans senaste inlägg så har han raderat forumets innehåll, så nu handlar det inte om något alls.
Berith
CITAT (Alba @ 09-01-2008, 17:12) *
Nämen nu börjar ju detta gå in på petitesser tycker jag.

Risken är nu stor att denna tråd spårar ut helt.

Låt Ingemar och Göran avgöra för detta kommer inte att sluta väl med denna diskussion.....tro mig.

Men det kanske bara är bra att det kommer upp? Det verka ju iaf som om det är lite oklara regler...? dunno.gif
Piccante
CITAT (Berith @ 09-01-2008, 17:19) *
Men det kanske bara är bra att det kommer upp? Det verka ju iaf som om det är lite oklara regler...? dunno.gif

Jo något gott kommer kanske ur det.... Det är aldrig bra med inkonsekventa regler. Fast iofs ska inte jag döma de som äger och river forumet. Men jag förstod det så när jag läste länken i tidigare inlägg att "reklam är i princip förbjuden om det inte är en medlem som bidrar med något som gör reklam för då är den tillåten". Sen är det inte tillåtet med länkar i signaturen men eftersom många inte verkar bry sig om det så blir det ju verkningslöst....
Aqvakul
Sitter fortfarande här och skäms blush.gif över att jag lät mig provoceras att använda alltför stora bokstäver!

Gunilla T
CITAT (aq42 @ 09-01-2008, 17:32) *
Sitter fortfarande här och skäms blush.gif över att jag lät mig provoceras att använda alltför stora bokstäver!

Men snigeln då....du är ju en mästare i att ta det lungnt.. (tröstar) även en liten snigel måste väl få rusa till ibland. Du klarar dig så bra!
*Stintan*
Jag tycker att det framgår ganska klart vad forumansvariga anser om reklamen i Beriths tidigare inlägg.
d.v.s företagare som enbart lägger in reklam och i övrigt inte tillför forumet något är inte önskvärt.
För övrigt finns det ganska många som lägger in länkar i trådarna till allt möjligt men är det inte i kommersiellt syfte så är det ju inte fel.

Sen finns det några som visar vad dom pysslar med som hobby och vad skulle det vara för fel med det? Visserligen kanske dom kan sälja en och annan pryl men att kalla det för kommersiell reklam tycker jag är att ta i. Eller ska det vara förbjudet för medlemmmar att länka till sina hemsidor och bloggar också? Nej det tycker inte jag.

Abbbes länk var definitivt inte till något kommersiellt företag. Han hade suttit och lekt fram ett forum där det inte fanns några medlemmar och som aldrig skulle kunna konkurera med Odla. Att någon kan gå i taket för det förstår jag bara inte.

Istället för att misstänkliggöra och missförstå kan man faktiskt fråga och överlåta åt forumansvariga att ta ställnining om vad dom tycker är tillåtet och inte.

Det verkar som om det är ett måste att hålla på o peta i petitesser.
Aqvakul
CITAT (Stintan43 @ 09-01-2008, 18:05) *
Jag tycker att det framgår ganska klart vad forumansvariga anser om reklamen i Beriths tidigare inlägg.
d.v.s företagare som enbart lägger in reklam och i övrigt inte tillför forumet något är inte önskvärt.
För övrigt finns det ganska många som lägger in länkar i trådarna till allt möjligt men är det inte i kommersiellt syfte så är det ju inte fel.

Sen finns det några som visar vad dom pysslar med som hobby och vad skulle det vara för fel med det? Visserligen kanske dom kan sälja en och annan pryl men att kalla det för kommersiell reklam tycker jag är att ta i. Eller ska det vara förbjudet för medlemmmar att länka till sina hemsidor och bloggar också? Nej det tycker inte jag.

Abbbes länk var definitivt inte till något kommersiellt företag. Han hade suttit och lekt fram ett forum där det inte fanns några medlemmar och som aldrig skulle kunna konkurera med Odla. Att någon kan gå i taket för det förstår jag bara inte.

Istället för att misstänkliggöra och missförstå kan man faktiskt fråga och överlåta åt forumansvariga att ta ställnining om vad dom tycker är tillåtet och inte.

Klokt och genomtänkt. Inget att tillägga! tummenupp.gif
Alba
quote name='Stintan43' date='09-01-2008, 18:05' post='733564']

[/quote]
CITAT (aq42 @ 09-01-2008, 20:23) *
Klokt och genomtänkt. Inget att tillägga! tummenupp.gif

Instämmer tummenupp.gif
Monica i Nässjö

CITAT (Siv i Bollnäs @ 09-01-2008, 17:07) *
Det är ju lite försåtligt...på hemsidan det gäller uppmanas man ju att ta kontakt om man är intresserad av prylarna?
Och det kan väl inte vara annat än om man är intresserad av att köpa då?

Usch, jag tycker det luktar illa här. Vad kan det vara... just det, avundsjuka och missunsamhet.
Gita
CITAT (Stintan43 @ 09-01-2008, 18:05) *

Sämst nätetikett har väl i alla fall de självutnämda "ordningsvakterna".
Varför inte göra precis som Stintan skriver, överlåt till forumägarna att ta ställning.
Gita
Lilla Birka
CITAT (Monica i Nässjö @ 10-01-2008, 18:47) *
Usch, jag tycker det luktar illa här. Vad kan det vara... just det, avundsjuka och missunsamhet.

Det handlar varken om avundsjuka eller missunsamhet, det handlar om att det tycks vara tillåtet med reklam för somliga medans andra får betala för det.Reglerna är faktiskt mycket otydliga, vissa får göra reklam för sina varor andra inte. Buxus t.ex. betalar väl för sin reklam, eller hur? Så det är helt ok då att jag säjer till min kompis som är trädgårdskunning att registrera sig som medlem och svara på en eller annan fråga och sedan puffa för sitt hantverk, lägga ut 8-10 nya trådar på en månad och puffa upp dem när de hamnat för långt ner?
Var går egentligen gränsen? Det är vad jag vill veta?
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 10-01-2008, 21:46) *
Det handlar varken om avundsjuka eller missunsamhet, det handlar om att det tycks vara tillåtet med reklam för somliga medans andra får betala för det.Reglerna är faktiskt mycket otydliga, vissa får göra reklam för sina varor andra inte. Buxus t.ex. betalar väl för sin reklam, eller hur? Så det är helt ok då att jag säjer till min kompis som är trädgårdskunning att registrera sig som medlem och svara på en eller annan fråga och sedan puffa för sitt hantverk, lägga ut 8-10 nya trådar på en månad och puffa upp dem när de hamnat för långt ner?
Var går egentligen gränsen? Det är vad jag vill veta?

Lilla Birka vill ha tydligare regler. Det är helt rimligt, som jag ser det. tummenupp.gif
*Stintan*
Jag tycker inte reglerna är ett dugg otydliga och fortfarande är det forumansvariga som bestämmer vad som är tillåtet och inte. Du kan ju maila dom och fråga var gränsen går om du inte förstog deras svar som finns citerat tidigare i den här tråden.
Lilla Birka
CITAT (Stintan43 @ 10-01-2008, 21:59) *
Jag tycker inte reglerna är ett dugg otydliga och fortfarande är det forumansvariga som bestämmer vad som är tillåtet och inte. Du kan ju maila dom och fråga var gränsen går om du inte förstog deras svar som finns citerat tidigare i den här tråden.

Nehej, och för att du inte tycker att reglerna är otydliga så ska ingen annan tycka det heller? confused.gif Sen kan ju jag tycka (och det har jag rätt till) att det vore trevligt med en mjukare ton i stället för som alltför ofta här en mästrande ton whist.gif
AndreasBlomquist
CITAT (Lilla Birka @ 10-01-2008, 21:46) *
Det handlar varken om avundsjuka eller missunsamhet, det handlar om att det tycks vara tillåtet med reklam för somliga medans andra får betala för det.Reglerna är faktiskt mycket otydliga, vissa får göra reklam för sina varor andra inte. Buxus t.ex. betalar väl för sin reklam, eller hur?

Ja, vi betalar för reklamen som ibland visas högst upp och längst ner på en forumtråd.
Piccante
CITAT (aq42 @ 10-01-2008, 21:58) *
Lilla Birka vill ha tydligare regler. Det är helt rimligt, som jag ser det. tummenupp.gif

yes.gif tydlighet är aldrig fel då slipper man tjafsa om det.
Kathy

Nä...men, inte är det reklam heller. Det är ju trådskaparens alster som hon vill visa upp. (Om det nu är de trådar jag tror du menar)
*Stintan*
CITAT (Lilla Birka @ 10-01-2008, 22:50) *
Nehej, och för att du inte tycker att reglerna är otydliga så ska ingen annan tycka det heller? confused.gif Sen kan ju jag tycka (och det har jag rätt till) att det vore trevligt med en mjukare ton i stället för som alltför ofta här en mästrande ton whist.gif

Ber så mycket om ursäkt det var inte min mening alls att låta mästrande men jag tycker fortfarande att det är forumansvarigas sak att avgöra vad som är tillåtet och inte. Dom är ju dom enda som har möjlighet att agera om någon medlem gör något som strider mot reglerna. Det står ju vem som helst fritt att kontakta dom om man tycker att något är fel eller vill fråga om något man tycker är oklart gällande forumet.

Att jag skrev som jag gjorde var för att jag tycker det är så trist när det blir så mycket tjafs i trådarna och jag själv tyckte inte att varken TS eller den medlem som du angav gjort något direkt regelbrott då ingen av dom har kommersiella syften med sina länkar.

Vill någon sedan ha förtydligande av reglerna så är det ju bara forumansvariga som kan ge dom upplysningarna och då är det ju bättre att man hör av sig till dom.

sqrulan
confused.gif Men hur mår ni egentligen? Varför slutar ni inte???Man skäms ju att man är svensk! thumbdown.gif
Berith
CITAT (sqrulan @ 11-01-2008, 02:16) *
confused.gif Men hur mår ni egentligen? Varför slutar ni inte???Man skäms ju att man är svensk! thumbdown.gif

Det där vet jag inte vad du menar med.

Såklart ska det vara klara regler. Om "vem som helst" (obs! inte negativt menat) får göra reklam för och sälja varor här så är väl det nåt som alla borde få veta? Det är kanske flera bland medlemmarna som har nåt att sälja till oss andra.
Gita
CITAT (sqrulan @ 11-01-2008, 02:16) *

Tror att en del lider av ett enormt kontrollbehov och måste ha allt reglerat in i minsta detalj för att må bra.
Tycker att vi skall låta forumägarna avgöra vad som är acceptabelt från fall till fall, tycker inte det är upp till oss
att vara ordningsvakter.
Dessutom tycker jag att en del inlägg har en bismak av avundsjuka och småaktighet.
Gita
Aqvakul
Föreslår att vi avslutar diskussionen här. Ytterligare synpunkter kan lämpligen framföras till forumägarna direkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon