Läste era inlägg om när man ska beställa rosor. Januari som någon påpekade en trist månad för oss som sysslar med trädgård, man längtar efter sol(????) och att kunna sätta händerna i myllan. Jag brukar skicka mina beställningar under januari och få leveransen sluten av maj.
Förra sommaren hade jag en stor order till Horto Gr. och jobbade som galning med att få rosengården färdig innan rosorna skulle anlända. Vilken besvikelse det var när jag packade upp och hälften av rosor som jag hade beställt var slut. Jag hade trott att eftersom jag skickade min beställning så tidigt skulle de reservera plantorna eller meddela mig att dessa var slut. Den frågan ställde jag till dem men fick svar att det var omöjligt.
Summan av kardemumman är att jag vet inte om jag vågar beställa några rosor av Horto. Annars är jag hel nöjd med kvaliten och leveransen. Och deras katalog är väldigt härlig kvällslitteratur.
/Lissu
Ewa smålänska höglandet
03-01-2008, 15:11
Jag har beställt rosor från Hortogreen i många år, nu vet jag inte hur du beställde.
Beställer man från katalogen så kan de ju vara slut så tidigt, jag beställer alltid på nätet och där får man information om rosen är slut
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 03-01-2008, 15:11)

Jag har beställt rosor från Hortogreen i många år, nu vet jag inte hur du beställde.
Beställer man från katalogen så kan de ju vara slut så tidigt, jag beställer alltid på nätet och där får man information om rosen är slut
Det som var så konstigt med det hela att det har fungerat förut. Jag beställer via nätet så vet inte vad som gick fel. men kan hända att det var helt enkelt en gångs företeelse. Som jag skrev förut så har varit hel nöjd med kvalite och allt annat också så att jag kommer att fortsätta att handla hos Horto.
kerstin z5-6
03-01-2008, 19:00
Om hälften fattades tycker jag det var trist , nån enstaka ok -Rosenposten brukar jag ha tur med och få de rosor jag vill:)
Säger som Ewa, beställer via deras hemsida och alltid fått det jag skulle, ja mest rosor. Förra året beställde jag i januari för att få rabatten 10 %
Nybörjar-Linda
04-01-2008, 09:28
Vilken tidpunkt passar att få rosleverans när man bor i Stockholmstrakten (zon 2-3)? Brukar man kunna önska en exakt vecka?
noranettan
04-01-2008, 09:34
Hur det är hos Hortogren vet jag inte, men hos Rosenposten anger man vecka. När jag vill ha vårleverans brukar jag ange början av april. Jag tror det är lägligt då i Stockholmstrakten också.
Jag har inte ens bestämt mig vad jag ska ha till våren.Jag måste göra plats till alla mina sticklingar som väntar på en plats ute i trädgården.
Mia, zon 3
07-01-2008, 14:02
Och jag ska inte handla något (i år heller

)... Ska "bara" flytta om allt som står fel. Har inte en chans att lyckas med den målsättningen, det vet jag, men om jag lyckas hålla mig under första kvartalet så har jag ju bara tre kvartal kvar att råka synda under...! Är svårligen frestad att testa Rosenposten i år, har bara beställt från Flora Linnea innan. Där har det varit full pott i leverans, ingen restnotering.
Men egentligen så föredrar jag på nåt sätt att handla "på plats". Visst är det praktiskt (och ofta billigare) att beställa hem... Men jag har svårt att vara utan den tjusningen det är att gå och "fynda" i plantskolor, och sedan upphäva alla fysikens lagar för att få rum med fynden i bilen (eller på bussen, för den delen...). Brukar bryta mest mot shoppingförbudet under den årliga Skåne-semestern, och då är den stackars familjen tänkt att få rum i bilen också....
AnnammA
08-01-2008, 10:17
Jag handlar också gärna på plats, så jag kan se och känna på exemplaren jag senare skall gräva ner. Däremot funderar jag på att lämna in en önskelista till en av mina lokala plantskoleinköpare, och eftersom han också verkar vara en rosfantast med intresse för lite ovanligare sorter, så kan det kanske bli ngt napp när han börjar göra sina inköp för våren.
Sedan är det ju faktiskt så att det börjar bli rätt så fullt hos mig med...Hm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.