|
7 Februari: Nymåne. Nytändning torsdag brukar ge dåligt väder.
Här har i alla fall solen strålat HELA dagen
mamamaggan
07-02-2008, 19:26
CITAT (MariaS @ 07-02-2008, 16:40)  7 Februari: Nymåne. Nytändning torsdag brukar ge dåligt väder. Här har i alla fall solen strålat HELA dagen Här har det varit grått och trist hela lååååååååååånga dagen!
13 Februari: Första (????) officiella vårdagen. Vid Agabus skall vintern börja aga (åka bort)(Skåne). Gäddan är på hugget.
JA då kan vi med säkerhet kalla detta vår
14 februari: ALLA HJÄRTANS DAG. Månen står i första kvartalet.
15 februati: Som Sigfridsdagen är skall sommaren bli.
Sol och varmt för årstiden här.
mamamaggan
15-02-2008, 11:02
Sommaren här blir solig men kall med nordliga vindar ?!
Eva-Helene
15-02-2008, 11:17
Jaha! Här blir sommaren solig med kalla nordanvindar och torka! *mutter, mutter, mutter*
Eva i Höga
15-02-2008, 11:21
Ja, så blir det här också, tur att det blir soligt ialla fall när det ska blåsa nordan! En regnig sommar till vill vi inte ha (bara regn i lagom mängd)!
Anki på Öland
15-02-2008, 19:06
Då blir det sol och blåsigt på "solen och vindarnas ö" Anki
20 Februari: Mellan 20-28 infaller Järndagarna med sträng kyla.
Jojo, inte i detta landet i alla fall va. Eller hur ser det ut. Här är det i alla fall runt +5.
21 Februari: Västlig vind idag, västlig vind i sommar, strömmingen går på djupet. Ostlig vind idag, ostlig vind i sommar, strömmingen går på land. Fullmone inatt.
Här blir det väl vindstilla i sommar, sydliga vindar.
mamamaggan
21-02-2008, 11:53
Blåser rejält från väster , så då vet man hur det kommer att blåsa i sommar , rakt in i badviken!
22 Februari: Vind idag - vind i sommar. Fryser det s.t Peders natt så fryser det trettio nätter därefter. Kylan är nog inga problem. Inatt var de +7,7 som kallast! Däremot blåser det bra här idag!  Vill inte ha en blåsig sommar!
24 Februari: Tö Matsdagen kan betyda tidig vår. Mattias med sitt blida skägg, lockar barn till solskensvägg. Ja eftersom vi redan har vår, får vi väl tolka detta som tidig sommar istället
Mars. Vårmånad Så ofta mars har dimma, skall i maj frosten glimma. Från öster kommer vinter, från öster kommer sommar. 1 Mars: Om åskan bullrar idag, räkna med en lång och sträng vinter med snö ända in i maj. (Skåne)
4 mars: Som denna dags väder, blir vädret i 12 veckor.
Jo jag tackar jag! Sol och varmt då....
Chamomille
04-03-2008, 10:38
CITAT (MariaS @ 04-03-2008, 10:31)  4 mars: Som denna dags väder, blir vädret i 12 veckor. Jo jag tackar jag! Sol och varmt då.... Låter trevligt!
CITAT (MariaS @ 04-03-2008, 10:31)  4 mars: Som denna dags väder, blir vädret i 12 veckor. Jo jag tackar jag! Sol och varmt då.... Det låter ypperligt!
mamamaggan
05-03-2008, 00:54
Och här kommer det att bli sol , 4 grader varmt och nordliga vindar !
7 Mars: Nymåne, Om Perpetuna (gammal namnsdag) sig visar grön blir våren ljuvlig, ja den blir skön. Om fredag en herre, blir det inte bättre så blir det värre. Visste jag väl redan, att det blir en kanonvår...
Lemonne
07-03-2008, 10:10
Hääärligt!!
9 Mars: Som vädret blir idag, skall det bli i 40 dagar. (40 martyrers dag) SNACK! den fjärde sa ju 12 veckor sol! Idag är det mulet och småregnar. Så bra höll den bondepraktikan Visst ja, gäddan är på hugget igen.
mamamaggan
09-03-2008, 16:02
Ja hur är det nu med förutsägelserna ? Idag har vi grått och duggregn till och från. Ska vi ha det så i 40 dagar ???????!!!!!!!!!!!! Då emigrerar jag !
CITAT (mamamaggan @ 09-03-2008, 16:02)  Ja hur är det nu med förutsägelserna ? Idag har vi grått och duggregn till och från. Ska vi ha det så i 40 dagar ???????!!!!!!!!!!!! Då emigrerar jag !  Är det ok om jag följer med då?
mamamaggan
09-03-2008, 16:14
CITAT (Cacki @ 09-03-2008, 16:05)  Är det ok om jag följer med då? Absolut!!!!!!!!! Du är så välkommen så !
11 Mars: Kall nordlig vind idag, tyder på sen vår.
Är det någon som drabbats av nordan idag?
Här har det bara blåst sydost hela dagen.
mamamaggan
11-03-2008, 21:45
För en gångs skull har det blåst sydostliga vindar i dag. Så då blir det tidig vår då ? Äh va sjutton , det är ju redan vår!!!!!!!!!
12 Mars: Är det dåligt väder idag, blir det inte mer någon frost.
Det tackar vi för! Bara ut och gräva då.
mamamaggan
12-03-2008, 20:09
Då är det bara att sätta igeång då som sagt var !!!!!!!!!!!
13 Mars: Är vädret hyggligt idag blir det en kort vår. Som vädret är på Gregersdagen blir set 6 veckor framöver. Gregorius tö bättre än 15 skrindor hö.
Blä, mulet och nordväst. Får väl se fram mot en låååååång vår.
mamamaggan
13-03-2008, 22:56
Vem f-n har skrivit den där boken? Ena dagen utlovas sol och värme flera veckor framåt och dagen efter ska det bli grått , kyligt och blåsigt ! Kan man stämma bokens " författare " ?
Lemonne
14-03-2008, 09:41
CITAT (mamamaggan @ 13-03-2008, 22:56)  Vem f-n har skrivit den där boken? Ena dagen utlovas sol och värme flera veckor framåt och dagen efter ska det bli grått , kyligt och blåsigt ! Kan man stämma bokens " författare " ?  Det kallas helgardering, oavsett väder står det i bondepraktikan att det ska bli just så...
16 Mars: Den vind som blåser palmsöndag blir härskande hela våren. Klart väder palmsöndagen tyder på en torr sommar.
Ja det är nästan vindstilla här idag, och morgondimman ligger fortfarande, så vi får väl se vad det blir.
mamamaggan
16-03-2008, 20:06
Jaha då var vi där igen. Nu ska det blir en solig och torr sommar utan blåst. F*n tro´t sa rälingen !
Eva i Höga
17-03-2008, 09:30
Undrar vad bondepraktikan säger om idag, här (norr om Göteborg) har vi snö och mycket blåst och minusgrad.
CITAT (Eva i Höga @ 17-03-2008, 09:30)  Undrar vad bondepraktikan säger om idag, här (norr om Göteborg) har vi snö och mycket blåst och minusgrad. Ja det var ett understatement, till vad vi haft häromkring. Jag trodde aldrig jag skulle komma hem från jobbet idag! Snödrev på upp till halvmetern högt på vissa platser.En sträcka som normalt tar 30minuter, tog idag 1 tim och 12 minuter! Men bondepraktikan har en spådom för idag med. 17 Mars: Om Gertrud och Bengt skiljs med tårar, följer alltid torra vårar. Gertruddagen - Vårens första dag (Östergötland) Bengt är den 21/3 och ska vi se snön som regn, ja då blir det verkligen en torr vår häromkring.
20 Mars: Kall vårdagjämning ingen värme före 8 april.
Nähä... Men det behöver jag nu, så jag hinner ikapp...
21 Mars: Såsom Bengtdagen är, våt eller torr, så ska våren bli. (Allmänt) Regn långfredag har man att vänta en torr sommar. Fullmåne.
Ja här blåser det kulingvindar, solen har skinit mer eller mindre hela dagen och det utlovade snöovädret har vi sluppit.
Lemonne
21-03-2008, 18:54
Jahapp... Då blir det en våt vår här då... det har snöat och regnat hela dagen
23 Mars: Himlen skall under påskdagarna vara klar, detta förebådar ett gott år. Gäddan är på hugget
Här är det definitivt klart och kallt ja. Tackar för det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|