Sidor: 1, 2
*Stintan*
Egentligen är det en ganska fånig diskussion tycker jag eftersom forumägarna redan i tidigare diskussion uttalat att dom inte vill ha moderatorer.
På andra forum jag är på händer det titt som tätt att inlägg och trådar plötsligt bara raderas väldigt godtyckligt.

Varför ska vi behöva ha folk här som talar om för oss vad vi får säga och inte. Vi är väl vuxna människor som kan tänka själva. Går det överstyr någon gång, vilket händer, så plockas tråden bort. Jag tror inte att stämningen skulle bli ett dugg bättre för att någon går in i trådarna och och viftar med pekfingret, tvärtom.
Gita
CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 13:58) *
varför skulle en forumadministratör utse en moderator som har extra ömma tår? Det skulle ju bara leda till bråk! Och återigen, det handlar INTE om att begränsa människors åsikter!!!!! Jag tycker du ska ta och läsa på lite om vad en moderator gör för något! Tex. finns det en utmärkt artikel här

Jag börjar misstänka att Du är ute efter att få bli moderator, pekpinnar och tillrättavisningar verkar ligga väl till för Dig.
Gita ( som nu var lite elak, men bara lite)
Aqvakul
CITAT (Stintan43 @ 05-01-2008, 14:07) *
Egentligen är det en ganska fånig diskussion tycker jag eftersom forumägarna redan i tidigare diskussion uttalat att dom inte vill ha moderatorer.
På andra forum jag är på händer det titt som tätt att inlägg och trådar plötsligt bara raderas väldigt godtyckligt.

Varför ska vi behöva ha folk här som talar om för oss vad vi får säga och inte. Vi är väl vuxna människor som kan tänka själva. Går det överstyr någon gång, vilket händer, så plockas tråden bort. Jag tror inte att stämningen skulle bli ett dugg bättre för att någon går in i trådarna och och viftar med pekfingret, tvärtom.

Klokt och välformulerat! tummenupp.gif
Anki på Öland

Håller med dig! Pekfingrar irriterar nog mer än dom lugnar!
Anki
Alba
Jag tycker att Göran och Ingemar sköter forumet väldigt bra. Jag gillar att det är högt i tak.
Det är enkelt att rapportera till dem om det är inlägg som irriterar mig och sedan är det upp till dem att avgöra.

Jag har sett på andra forum hur moderator styr upp efter eget huvud och ger inte en chans till sakliga diskussioner. Så vill jag inte ha det här.

Jag tycker att Stintan uttrycker det väldigt bra i sitt inlägg. tummenupp.gif

CITAT (Stintan43 @ 05-01-2008, 14:07)

Varför ska vi behöva ha folk här som talar om för oss vad vi får säga och inte. Vi är väl vuxna människor som kan tänka själva. Går det överstyr någon gång, vilket händer, så plockas tråden bort. Jag tror inte att stämningen skulle bli ett dugg bättre för att någon går in i trådarna och och viftar med pekfingret, tvärtom.CITAT
Berith
CITAT (Alba @ 05-01-2008, 14:30) *
Jag tycker att Göran och Ingemar sköter forumet väldigt bra. Jag gillar att det är högt i tak.
Det är enkelt att rapportera till dem om det är inlägg som irriterar mig och sedan är det upp till dem att avgöra.
---

Hur irriterad jag än kan bli på andras åsikter skulle jag aldrig komma på tanken att "rapportera" till I&G. smile.gif Jag funderar nog inte ens i dom banorna, att vi har olika rang här så nån kan tänkas känna sej över nån annan och placera andra under sej.

Kommer inte ihåg om jag skvallrade ens i skolan, och nu bedömer jag mej alldeles för gammal för att göra det.
*Ulrica*
Jag blir väldigt förundrad över hur det kan bli såhär.... confused.gif

Jag och några till har inte klagat på någon person, har inte varit otrevlig eller velat något illa, har inga kontroversiella åsikter (?!).
Jag ville bara stödja åsikten att vi bör värna vänlighet och gott bemötande på forumet.... att det kanske finns behov av någon som medlar, kan svara på frågor om hur forumet fungerar, som kan flytta poster som hamnar fel, hjälpa nybörjare tillrätta om de vill det, hjälpa till att göra information mer tillgänglig och i största allmänhet vara en tillgång och en resurs för medlemmarna.

Borde inta alla bara nicka instämmande? Klart att vi ska vara snälla mot varandra? Klart att vi inte vill ha spammare och troll som bråkar och förstör?

Nej, i stället blir man ifrågasatt och gnälld på.... confused.gif

Är man elak och kommer med "pekpinnar" om man gillar lite ordning, ansvarsfullhet och vänlighet? unsure.gif Fattar verkligen inte varför alla hetsar upp sig så?

Med detta dra jag mig ur diskussionen om vett och etikett och eventuella moderatorer.
Gita
Tycker inte att man skall blanda ihop snällhet med mesigt gulligullande. Att låta ren dumhet stå oemotsagd är inte snällt, det är bara fegt.
Och när det gäller ordning så finns det väl inget som dödar all kreativiet som alltför sträng ordning.
Slutligen tycker jag som så, att tål man inte en smäll så skall man inte sticka ut hakan. Lite vänligare uttryckt; klarar man inte att bli emotsagd så skall man inte heller föra fram några som helst åsikter.
För min del tycker jag Forumet varit snällt intill tristess senaste halvåret, jag saknar t.ex. Andersen, Reserv med flera med sina vassa, intelligenta , inte alltid så snälla inlägg.
Gita
Berith
CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 14:53) *

Jag och några till har inte klagat på någon person, har inte varit otrevlig eller velat något illa, har inga kontroversiella åsikter (?!).
Jag ville bara stödja åsikten att vi bör värna vänlighet och gott bemötande på forumet.... att det kanske finns behov av någon som medlar, kan svara på frågor om hur forumet fungerar, som kan flytta poster som hamnar fel, hjälpa nybörjare tillrätta om de vill det, hjälpa till att göra information mer tillgänglig och i största allmänhet vara en tillgång och en resurs för medlemmarna.

Borde inta alla bara nicka instämmande? Klart att vi ska vara snälla mot varandra? Klart att vi inte vill ha spammare och troll som bråkar och förstör?

Är man elak och kommer med "pekpinnar" om man gillar lite ordning, ansvarsfullhet och vänlighet? unsure.gif Fattar verkligen inte varför alla hetsar upp sig så?

Med detta dra jag mig ur diskussionen om vett och etikett och eventuella moderatorer.

Men du kan väl inte bli förvånad att "det blir så här" när du efterlyser nån som kan hålla ordning på oss. Oss andra antar jag... smile.gif

Och även om du inte namngett någon person så blir det ju alla vi andra som du klagar på. smile.gif

"Jag ville bara stödja åsikten att vi bör värna vänlighet och gott bemötande på forumet" - är det nån som sagt nåt om att vilja ha ovänlighet och dåligt bemötande? smile.gif
Alba
CITAT (Berith @ 05-01-2008, 14:42) *
Hur irriterad jag än kan bli på andras åsikter skulle jag aldrig komma på tanken att "rapportera" till I&G. smile.gif Jag funderar nog inte ens i dom banorna, att vi har olika rang här så nån kan tänkas känna sej över nån annan och placera andra under sej.

Kommer inte ihåg om jag skvallrade ens i skolan, och nu bedömer jag mej alldeles för gammal för att göra det.

Jag menade det som en hänvisning till de som förespråkar moderator på Odla. Hur enkelet som helst att meddela forumansvariga.....utan att behöva någon polis i forumet.

Berith
CITAT (Alba @ 05-01-2008, 15:21) *
Jag menade det som en hänvisning till de som förespråkar moderator på Odla. Hur enkelet som helst att meddela forumansvariga.....utan att behöva någon polis i forumet.

*tassar försiktigt*

Men det är just det jag inte fattar - hur man kan tro sej vara förmer än andra medlemmar här så man påpekar andras åsikter och uppförande för I&G...??

smile.gif skickar med en sån här också för att visa att jag är vänligt sinnad till er andra yes.gif
Fenja
Jag är glad att omröstningsreslutatet ger ett klart majoritetsbesked i frågan! biggrin.gif Har man svårt att "ta" svaret så bör man kanske tänka sig för innan man frågar...
Mvh
Fenja
Anki på Öland
CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 14:53) *

Var det inte meningen att vi skulle få ha olika åsikter??? Du kan väl inte mena att du gjorde omröstningen för att alla bara skulle trycka på "din" kanpp??? Då hade det varit bättre att bara sätta upp ett alternativ....
Anki
Alba
CITAT (Berith @ 05-01-2008, 15:31) *
*tassar försiktigt*

Men det är just det jag inte fattar - hur man kan tro sej vara förmer än andra medlemmar här så man påpekar andras åsikter och uppförande för I&G...??

smile.gif skickar med en sån här också för att visa att jag är vänligt sinnad till er andra yes.gif

Jag ville bara klagöra för att tala om att jag inte tillhör den skara som som har rätt eller vilja att sitta med pekpinne i tid och otid.......om det inte gäller den där undergörande reklamen som vi får. flirting.gif
Det är skillnad att ha olika uppfattningar i en diskussion och att hela tiden peka på detaljer hos den andre för att "trycka ner".
Berith
CITAT (Alba @ 05-01-2008, 15:41) *
Jag ville bara klagöra för att tala om att jag inte tillhör den skara som som har rätt eller vilja att sitta med pekpinne i tid och otid.......om det inte gäller den där undergörande reklamen som vi får. flirting.gif
Det är skillnad att ha olika uppfattningar i en diskussion och att hela tiden peka på detaljer hos den andre för att "trycka ner".

Ok, jag missuppfattade dej nog förut... sorry! fick uppfattningen att du påpekade andra medlemmars åsikter och uppförande för I&G. smile.gif
Kathy
Egentligen är det en ganska fånig diskussion tycker jag eftersom forumägarna redan i tidigare diskussion uttalat att dom inte vill ha moderatorer.....//......

Precis min tanke.
Låt Göran och Ingemar avgöra huruvida de vill ha moderatorer på odla eller inte, eftersom det är deras forum i första hand.

Alba
CITAT (Berith @ 05-01-2008, 16:17) *
Ok, jag missuppfattade dej nog förut... sorry! fick uppfattningen att du påpekade andra medlemmars åsikter och uppförande för I&G. smile.gif

Jepp....nu är vi överens. kompiskram.gif
*Ulrica*
Jag vill be om ursäkt för att jag startade en omröstning angående moderatorer. Jag visste inte att detta ämne redan har avhandlats och avslagits. Jag vill också be om ursäkt för att jag har uttryckt mej på ett sätt som jag i efterhand ser kan verka mästrande, det var absolut inte min intention. Ämnet ligger mej varmt om hjärtat vilket fick mej att handla överilat. Naturligtvis tycker jag att det allmänna forumet ska finnas kvar. Jag önskar alla en trevlig lördagkväll och ber om överseende för mitt impulsiva sätt i den här diskussionen.
Hannele
CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 10:11) *
Tycker du det skulle vara bra med en moderator eller forumvärd på Odla?

Vi har ju både forumvärd - och ansvariga. confused.gif
Svante, zon 1
CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 13:32) *
Oj, oj, oj. Nu blev detta helt plötsligt en väldigt konstig diskussion om definitionen på ordet "moderera" och "moderator" och ifall man uppsakattar Göran eller Ingemar.... wacko.gif

1. Att vilja ha en moderator på ett forum betyder inte att man tycker att forumadministratörerna är dåliga på något sätt.
2. En moderator är en moderator och en forumadministratör är en forumadministratör.
3. Ingemar och Göram är forumadministratörer, dvs. de har alldeles för mycket annat att pyssla med för att hinna vara moderatorer. Däremot har det hänt att forumet har varit i akut behov av moderering och de har då gått in och gjort detta. Men de är inte moderatorer. De är bra på det de gör men det betyder inte att det skulle kunna vara bra att även ha en eller flera moderatorer.
4. Vill du veta vad en moderator är och gör så kan du läsa mer här.

Du har så rätt - och du är så chanslös! Samma fråga har kommit upp med jämna mellanrum under de snart tre år jag har varit medlem, och av diskussionerna då har jag dragit två slutsatser:

1. De flesta av de tongivande (dvs de som skriver många inlägg och/eller varit med länge) medlemmarna vill inte ha en mer aktiv moderering.
2. Forumadministratörerna vill inte spela en mer aktiv roll själva och vill inte släppa in andra mer aktiva moderatorer.

Detta gör att det inte lär bli någon förändring i brådrasket!
malin72
röstade nej!!!!!

tycker att göran och ingemar gör ett bra jobb...räcker gott och väl med att dom tar bort spam och virus sidor som kommer och att dom tar bort trådar som går för långt tummenupp.gif
sen talas det så ofta om forumpoliser eller vad ni kallar dom....tänk jag har aldrig fattat vilka dom är dunno.gif är det ett insiderjobb eller ninja.gif
Tezzla
En sak som tål att upprepas: Man kan faktiskt tycka att Göran och Ingemar gör ett bra jobb men ändå vilja ha moderatorer. Också.

yes.gif
Ralf
Jag har lite svårt att se vad en moderator skulle tillföra, speciellt när jag tänker på vad som har skett här under årens lopp.
Dessutom är en del av dom som skriver här så funtade att dom ej tar till sig kritik och fakta alls. Jag kom ihop mig en en kvinna som finns på forumet idag med nytt nick. Hon påstod bland annat att trådar aldrig hade blivit borttagan från forumet. Samma dag hade en hel tråd blivit borttagen för att denna person sabbade den och hon förstod det inte.

I hennes fall skulle en moderator inte ha hjälpt ett endaste dugg, snarare ha eggat upp henne ännu mera.
skogstroll
Jag tror, eller vet, att administratörerna för Odla gör ett jättebra jobb 000.gif . Det är nog mer jobb än man tror.
Vi ska vara väldigt glada att Odla.nu finns!
ingrid fuxwall
Vill inte lägga mig i om det ska vara eller inte vara moderator, fast givetvis röstade jag.

Ville bara tala om att jag uppskattar att odla inte är så centralstyrt. Visst är det bra om någon håller ordning och så men ...
Här är bäst bravo.gif
Det är högt i taket och man får själv skylla sig om man skriver något som någon kan fälla en besk kommentar om - det får man lära sig att ta här och det kan vara lite svårt att lära sig
Ophelia
Önskar mer sunt förnuft hos vuxna människor.
anna_rispan
CITAT (Ophelia @ 08-01-2008, 01:01) *
Önskar mer sunt förnuft hos vuxna människor.

Mmm, det låter hur bra som helst. Men det är ju rätt uppenbart att folk har olika begrepp om sunt förnuft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon