Full version: 16000 för en ny bil
Sidor: 1, 2
aanderss
kan bilen vara bra
http://www.aftonbladet.se/bil/article1601813.ab
skogstroll
Kanske om man absolut måste ha en ny bil, annars kan man få en bra mycket bättre begagnad för de pengarna...
LadyG
CITAT
Bilen har fyra dörrar och en liten motor, placerad baktill, med en volym på drygt 600 kubikcentimeter som utvecklar 33 hästkrafter. I grundutförandet saknar bilen finesser som luftkonditionering, elektriska fönsterhissar eller servostyrning.

Um... nä.

Bortsett från avsaknaden av servostyrning m.m. så kan man ju fundera på krocksäkerheten. Skulle man krocka med en sån sitter man lika säkert som i en pappkartong, ungefär. Inga vidare deformationszoner, inte som framgår av bilderna iaf.

Det har redan gjorts försök med pyttesmå bilar: Smart (bilmärket). Fast den blev betydligt dyrare iofs, men inte bättre för det.
Lilla Birka
Visserligen kan det ha hänt saker i Indien också på senare år, men med tanke på deras inhemska coca-cola, fanta, konjak och med tanke på deras obefintliga säkerhetstänkande så skulle nog inte jag köpa en sådan bil. Huuva!
Aqvakul
Fräck och billig. Den tar vi! yahoo.gif
Anma
Den där konservburken kan de för min del behålla... thumbdown.gif
Aqvakul
CITAT (Anma @ 10-01-2008, 16:44) *
Den där konservburken kan de för min del behålla... thumbdown.gif

Vadå? Den är ju urgullig. Satsa på en liten söt "slängbil" till sommaren. Kan väl vara ett alternativ till en ny vårkappa? giggle.gif
Tosan
CITAT (aq42 @ 10-01-2008, 17:02) *
Vadå? Den är ju urgullig. Satsa på en liten söt "slängbil" till sommaren. Kan väl vara ett alternativ till en ny vårkappa? giggle.gif

Jag behåller nog min lilla shoppingvagn på dryga 2 ton yes.gif
Aqvakul
Är det absolut ingen mer än jag som är sugen på en liten söt indisk leksaksbil? Vi kunde ju köra ikapp?
Pirum
Jag förstår inte hur de kan pressa kostnaderna så mycket, och ändå göra en vinst liksom. De köper ju motorn från Fiat, om jag fattat rätt, och den motorn kan ju inte vara superbillig.

Det har snackats om europeiska billigbilar för runt 5000 euro, har jag för mig, tillverkade i östeuropa då - men jag utgår ifrån fiat, volkswagen, och vilka mer det nu var som nämndes, ställer högre krav på krocksäkerheten.

Själv skulle jag hellre köpa en bra begagnad bil för 19000 än en ny billigbil för 19000.
Anma
CITAT (aq42 @ 10-01-2008, 17:02) *

Skulle alrig köpa en vårkappa för 16000:-, inte ens för 1000:- smile.gif

Får vara hur gullig som helst men gulligt är inte va jag vill ha...
Tosan
CITAT (aq42 @ 10-01-2008, 18:58) *
Är det absolut ingen mer än jag som är sugen på en liten söt indisk leksaksbil? Vi kunde ju köra ikapp?

Jag kan lasta in din lilla pytteindier i bagaget så får du åka med mig giggle.gif Då är det iaf ingen risk att jag kör över dig
Aqvakul
CITAT (Tosan @ 10-01-2008, 21:32) *
Jag kan lasta in din lilla pytteindier i bagaget så får du åka med mig giggle.gif Då är det iaf ingen risk att jag kör över dig

rotfl.gif
Tosan
Ja... men tänk vad platt den där lilla leksaksbilen skulle bli om den hamnade under min fullsizejänk. Kan ju aldrig va bra för en snigel ju dunno.gif
Aqvakul
CITAT (Tosan @ 10-01-2008, 21:43) *
Ja... men tänk vad platt den där lilla leksaksbilen skulle bli om den hamnade under min fullsizejänk. Kan ju aldrig va bra för en snigel ju dunno.gif

Jag trodde det var vi grabbar som höll oss med de största leksakerna, som man riktigt kan "öööööööööna" med. whistling.gif
Tosan
CITAT (aq42 @ 10-01-2008, 21:47) *
Jag trodde det var vi grabbar som höll oss med de största leksakerna, som man riktigt kan "öööööööööna" med. whistling.gif

Här på forumet verkar läget vara det motsatta... Karlarna vill ha små pygmébilar och vi fruntimmer kör jänkejärn whist.gif
Ralf
Ingen som tänker på att detta är en miljökatastrof?

1 miljard indier ska köpa bil (ja inte alla förstås men ni fattar jämförelsen?!)
1 miljard kineser ska oxå köpa bil
84 miljoner Vietmaneser vill köpa bil
900 miljoner afrikaner ligger i startgroparna för att köpa bilar

Nordamerika + Europa där den mesta av bilismen finns har ca 1,2 miljarder invånare.
På lång sikt kommer alltså bilismen mångdubblas på jordklotet.
KURT
CITAT (Ralf @ 10-01-2008, 23:41) *

1 miljard indier ska köpa bil (ja inte alla förstås men ni fattar jämförelsen?!)
1 miljard kineser ska oxå köpa bil
84 miljoner Vietmaneser vill köpa bil
900 miljoner afrikaner ligger i startgroparna för att köpa bilar
Nordamerika + Europa där den mesta av bilismen finns har ca 1,2 miljarder invånare.
På lång sikt kommer alltså bilismen mångdubblas på jordklotet.

Det går nog att lösa, man kan ju t ex "bomba dem tillbaka till stenåldern".
Aqvakul
CITAT (Tosan @ 10-01-2008, 22:03) *
Här på forumet verkar läget vara det motsatta... Karlarna vill ha små pygmébilar och vi fruntimmer kör jänkejärn whist.gif

Du menar inte att ni kanar omkring med era amerikanska järnsängar i snölandskapen. Jag trodde det var snövessla som gällde i era trakter på vintern. whistling.gif
Tosan
CITAT (aq42 @ 11-01-2008, 07:11) *
Du menar inte att ni kanar omkring med era amerikanska järnsängar i snölandskapen. Jag trodde det var snövessla som gällde i era trakter på vintern. whistling.gif

Nämen snälla vän, det finns ju vinterdäck! Dessutom är de såpass tunga så de ligger riktigt bra på vägen. Cadillac -67:an står iofs i garage vintertid, men det är ju bara att ta ut den om man skulle vilja. Har funderat på att ta ut den och cruisa cab nästa nyårsafton.
Buick -92:an kör jag med året runt. Och kanar, det gör jag aldrig. Den är inte särskilt benägen att slänga ut rumpan, och skulle den göra det får man bra förvarning. Det enda som är jobbigt är att de nästan slutat ploga vägarna, och den passar inte riktigt i julspåren...
Och såvitt jag förstår så kör Maria S sin året runt åxå...
Tobe3
För att återgå till ämnet.
Jag tycker det verkar enormt billigt för en BIL. 16.000 Kr!!!! crazy.gif

Var för några år sedan inne hos "min" gräsklippeleverantör. Han hade då tagit in en sån där moped-bil. Vilket smäck. Glasfiberdörrar som knapt satt ihop. 120.000!!! skulle han ha för en med metaliclack och alufälgar.
Blir många Indiska bilar för det priset. ohmy.gif
Aqvakul
CITAT (Tobe3 @ 11-01-2008, 11:36) *
För att återgå till ämnet.
Jag tycker det verkar enormt billigt för en BIL. 16.000 Kr!!!! crazy.gif

Var för några år sedan inne hos "min" gräsklippeleverantör. Han hade då tagit in en sån där moped-bil. Vilket smäck. Glasfiberdörrar som knapt satt ihop. 120.000!!! skulle han ha för en med metaliclack och alufälgar.
Blir många Indiska bilar för det priset. ohmy.gif

Ska vi köpa varsin och glassa omkring med? Jag tycks vara den ende här som tycker att den är läcker. Till det priset så borde väl många gilla den, eller.....
LadyG
Byt ut alla gamla häckar som inte har miljövänlig avgasrening till små vaddenuhette från Indien så kanske vi minskar utsläppen lite?
Anma
CITAT (aq42 @ 11-01-2008, 16:30) *
Ska vi köpa varsin och glassa omkring med? Jag tycks vara den ende här som tycker att den är läcker. Till det priset så borde väl många gilla den, eller.....

Visst är nya bilar alldeles för dyra, men jag hoppas att fler än bara jag prioriterar andra saker än priset när de väljer bil. smile.gif
gunvor
CITAT (aq42 @ 10-01-2008, 18:58) *

Jo jag - jag vill ha en knallgrön - eller är det som med forden en gång i tiden - bara en färg!
Aqvakul
CITAT (gunvor @ 11-01-2008, 16:46) *
Jo jag - jag vill ha en knallgrön - eller är det som med forden en gång i tiden - bara en färg!

Min ska va coolt Ferrarri-röd! whist.gif
Tobe3
CITAT (aq42 @ 11-01-2008, 16:30) *

Kanske man skulle ha som motvikt till firmabilen när man kör hemma.
Den bränner ca 450 Liter diesel/vecka!! fear.gif

Jag vill nog också ha ferrariröd. Borde göra en 10Hk extra och då kan vi köra jämsides på fullgas. kram1.gif
Pirum
CITAT (LadyG @ 11-01-2008, 16:39) *
Byt ut alla gamla häckar som inte har miljövänlig avgasrening till små vaddenuhette från Indien så kanske vi minskar utsläppen lite?

Mjao, det skulle kanske förbättra luften i städerna i Sverige en smula. Men på det stora hela tror jag inte det är så mycket vits med att skrota en fungerande bil för att köpa en ny. Krävs ju mycket energi för att tillverka en bil. Tror inte tillverkningsförhållandena i Indien, Kina, etc, är de bästa precis vad gäller gifter och utsläpp.
Aqvakul
Äh, kom igen nu - kostar billigt! Vad väntar ni på?

Odla.nu - kör indiskt! coolgleam.gif
Lilla Birka
Titta, där kommer Anders i sin nya bil!

Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 11-01-2008, 22:48) *
Titta, där kommer Anders i sin nya bil!

Full fräs i snigelfart! coolgleam.gif
gunvor
CITAT (Pirum @ 11-01-2008, 20:12) *
Mjao, det skulle kanske förbättra luften i städerna i Sverige en smula. Men på det stora hela tror jag inte det är så mycket vits med att skrota en fungerande bil för att köpa en ny. Krävs ju mycket energi för att tillverka en bil. Tror inte tillverkningsförhållandena i Indien, Kina, etc, är de bästa precis vad gäller gifter och utsläpp.

Huva - såg ni TV-reportagen från Indien - deras textiltillverkning. Där man gick och vadade i olika färg o kemikaliebad - fruktansvärt giftigt och farligt! Men billigt!! Skall aldrig mer köpa en tygtrasa "made inIndia"
LadyG

Nå, de gamla bilarna fasas ut av sig själva med tiden, så det är väl ett övergående problem.

Fast köpa något "Made in India" gör jag inte, av många skäl.
LO-TCO skrev såhär 2004, och jag tror inte det ändrats så mycket:

"Den utbredda fattigdomen är också den främsta orsaken till en så hög förekomst av barnarbete:
med 60 miljoner barnarbetare har Indien flest i världen.
Barn utnyttjas framförallt som tjänstefolk, diamantslipare, textarbetare, vävare, mekaniker,
stenbrytare samt inom mattindustrin och jordbruket."
Aqvakul
Min syn på saken.

Absolut bojkotta tillverkare som utnyttjar barnarbete
Absolut inte bojkotta ett helt land för att där förekommer barnarbete
LadyG
CITAT (aq42 @ 12-01-2008, 13:55) *
Min syn på saken.

Absolut bojkotta tillverkare som utnyttjar barnarbete
Absolut inte bojkotta ett helt land för att där förekommer barnarbete

Eftersom det mer eller mindre är tji att få ett ärligt svar på vilka tillverkare som använder barnarbete och inte så tar jag det säkra före det osäkra.
Det är ju inget de skryter med direkt.
Aqvakul
CITAT (LadyG @ 12-01-2008, 13:58) *
Eftersom det mer eller mindre är tji att få ett ärligt svar på vilka tillverkare som använder barnarbete och inte så tar jag det säkra före det osäkra.
Det är ju inget de skryter med direkt.

Du pekar på ett viktigt problem. I-länderna skryter inte heller precis över att barnarbete var en del i vår industriella utveckling.
Det får inte bli så att vi motarbetar u-ländernas utveckling med motiveringen att vi garanterat kan konsumera etiskt. Det är ju också oetiskt att bidra till fortsatt elände och fattigdom i dessa länder.
LadyG
CITAT (aq42 @ 12-01-2008, 14:13) *
Du pekar på ett viktigt problem. I-länderna skryter inte heller precis över att barnarbete var en del i vår industriella utveckling.
Det får inte bli så att vi motarbetar u-ländernas utveckling med motiveringen att vi garanterat kan konsumera etiskt. Det är ju också oetiskt att bidra till fortsatt elände och fattigdom i dessa länder.

Jag tänker hur som helst inte bidra till att företag, som använder barnarbetare direkt eller indirekt, fortsätter att tjäna pengar. Handlar t ex inte längre på varken GAP, Wedins Sko, Nilsons eller H&M sen det avslöjades att de använder produkter i sin tillverkning som kommer från fabriker med barnarbetare (Råd & Rön).
Ralf
CITAT (aq42 @ 12-01-2008, 14:13) *

precis
och
om vi bojkottar vissa produkter för att dom använt barn i tillverkningen så blir det ju problem i andra ändan, någon behöver ju dessa inkomster, eller så köper någon annan dessa produkter tillverkade av dessa barn.
Det är bättre att vi ser till att barnen arbetar under bra förhållanden och får skolundervisning. Många företag har ju uppförandekoder etc. Det är bättre att vi ser till att dessa efterlevs.
Dealer
CITAT (aq42 @ 10-01-2008, 15:16) *
Fräck och billig. Den tar vi! yahoo.gif
Absolut tummenupp.gif

CITAT (Ralf @ 10-01-2008, 22:41) *

Eller kan det vara precis tvärt om? En bil som är billig att tillverka innebär en enklare produktionsprocess = lägre miljöbelastning.
Bilen har en liten motor = lägre miljöbelastning. I övrigt låter det konstigt i mina öron att miljöbelastningen endast skulle vara oss i Sverige beunnat.

CITAT (LadyG @ 11-01-2008, 16:39) *
Absolut tummenupp.gif

Klart att vi inte bör värna om slit och släng mentaliteten. Nu råkar det ju vara så att Indien, Kina, etc. måste arbeta utifrån sina föhållanden vilket också sätter press också på oss i europa. Läs t.ex. Renaults inlägg i debatten

Förr fick det räcka med att gå, cyckla eller åka spark. Nu ska vi ha stora "säkra" bilar som förstör jordens miljö. Varför kan vi nu inte backa i våra krav och släppa fram andra länder och hitta en jämlik glob.

KURT
CITAT (gunvor @ 12-01-2008, 07:24) *
Huva - såg ni TV-reportagen från Indien - deras textiltillverkning. Där man gick och vadade i olika färg o kemikaliebad - fruktansvärt giftigt och farligt! Men billigt!! Skall aldrig mer köpa en tygtrasa "made inIndia"

Alla kläder är sydda i låglöneländer, sedan kanske det inte alltid står vart. Om inte annat så kan ju tyget mycket väl vara vara gjort i Indien, det står ju inte vart det är gjort!
Aqvakul
[attachment=11662:lloyd400.jpg]

Ni skrattar åt den indiska bilen, men i en sån här bil färdades vår familj åren 1955-1959. Vi var fem personer och pappa hette inte Steve... coolgleam.gif
13 hk maxade i 80, papptak och noll krocksäkerhet (säkerhetsbälten, vadå?)
Tosan
CITAT (aq42 @ 14-01-2008, 17:12) *
[attachment=11662:lloyd400.jpg]

Ni skrattar åt den indiska bilen, men i en sån här bil färdades vår familj åren 1955-1959. Vi var fem personer och pappa hette inte Steve... coolgleam.gif
13 hk maxade i 80, papperstak och noll krocksäkerhet (säkerhetsbälten, vadå?)

Ja jisses, de där ser man inte ofta numer smile.gif
Aqvakul
CITAT (Tosan @ 14-01-2008, 19:39) *
Ja jisses, de där ser man inte ofta numer smile.gif

Så Steve brukar inte dyka upp på era jänkarträffar? devil.gif
Tosan
Nää... Inte ofta... du vet det är långt från Gällivare. Eller... Han kanske inte hinner bromsa g.gif
Aqvakul
CITAT (Tosan @ 14-01-2008, 20:36) *
Nää... Inte ofta... du vet det är långt från Gällivare. Eller... Han kanske inte hinner bromsa g.gif

rotfl.gif rotfl.gif
Lilla Birka
Finns det någon levande LLoyd idag?
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 14-01-2008, 22:16) *
Finns det någon levande LLoyd idag?

Säger som Tosan, "det var länge sen man såg nån". Kanske det finns ett och annat utsällningsexemplar?

Såna här ser man dock ibland:

[attachment=11675:messerschmitt.jpg]
Lilla Birka
messerschmitt?

Här en liten Heinkel, behövde man bara mc-kort till!
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 14-01-2008, 23:03) *
messerschmitt?

Här en lite Heinkel, behövde man bara mc-kort till!

Ja och rättstavat till på köpet. bravo.gif

Har du åkt i en sån?
Aqvakul
Här är en konstig variant en Zundapp Janus (hittar inget tyskt y). Svårt att se vad som är bak och fram.
Efter kriget så var det ett väldigt sug i Europa efter små billiga bilar. Antagligen är det likadant i Indien idag.

[attachment=11678:janus.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon