|
CITAT (Azur @ 23-10-2008, 13:20)  Jag undrar lite om han inte misstog Jätteloka för Strandkvanne... Strandkvanne har använts som grönsak i matlagning, har svårt att tro att den skulle ge kontakteksem. Men jättelokan gör det förstås. Här i Täby har kommunen under ett antal år bekämpat Jätteloka, så den är hyfsat ovanlig här nu, jag har bara sett ett enda större bestånd, vid Gillingebanan. I Huddinge, där jag bodde tidigare, var den extremt vanlig, och bildade på många platser enorma bestånd där ingenting annat kunde växa. Nej det var nog strandkvanne och han visste nog vad det var men inte att den hade sådan effekt. Den ger inte i sig eksem men med solljus ger den väldiga brännskador. Visst kan du använda den i matlagning men undvik solen därefter så är det ingen fara.
godanro
20-02-2009, 18:37
CITAT (Fenja @ 11-01-2008, 16:29)  Har inte tänkt på att gå in på giftinformationscentralen. Snabbt enkelt och bra Det är inte det första man tänker på när man sitter så här.  Toppen
Myrilla
04-05-2009, 21:59
Tänkte just säga/skriva det... Belladonna, är inte den tokgiftig??
-Anna-
Christoffer
08-05-2009, 09:49
Allt är ett gift, det är bara mängden som avgör, men om man jämför belladonnan med t ex odört, som det krävs endast tre blad för att dö av, så är odört giftigare. Men så är alla olika känsliga. Och går man på mediciner samtidigt, som ibland även kan förstärka verkningarna av växten, ja, då är det kanske kört. Belladonna har använts i tinktur i Sverige en gång i tiden, men det betyder inte att det är sådant man ska göra nuförtiden
norpan__
15-06-2011, 20:18
Av de vilda växterna i Sverige är sprängörten nog en av de allra giftigaste. Den innehåller cicutoxin som framförallt är koncentrerat i den uppsvällda stjälkbasen och rötterna. Symtom kan komma inom ett par minuter till någon timme. Det påverkar det centrala nervsystemet. Dödsfall från Norge och även Lettland finns där man förväxlat växten med en annan (förmodligen hundkex som är ätlig. Nordisk stormhatt som bl.a. innehåller aconitin är också mycket giftig. Aconitin är termolabilt mao det förädras och blir ofarligt vid upphettning vilket Linné fick erfara på sin Lapplänska resa när han såg en dam sammla stormhatts blad. Som hon sedan tillagade och åt! Björnloka innehäller furokummariner som är fototoxiska. Får man saften på huden och är exponerad för solljus blir det som brännsår, har själv fått erfara detta när jag var liten men då var det från jättelokan. På björnlokan är furokummarinerna koncentrerade till det yttersta delen på stjälken så skalar man av barken på unga stjälkar går den att äta, smaken är lik celleri. Den har använts mycket som föda av Nordamerikas och Canadas indianer (då en annan art Heracleum lanatum) som alltid skalade stjälken innan den åts. Samerna skalade också alltid fjällkvannen innan den åts. Odört innehåller bl.a. konin liksom vildpersilja där halten uppges vara betydligt mindre.
Finns massor av giftiga växter i Sverige, menar ni inhemska eller importerade? Spontant säger jag ändå RICIN, fruktansvärt giftig och fanns m på en lista över världens 10 dödligaste gifter, tillsammans m ormgift och något alfa-strålande grundämne (kommer inte ihåg vilket, men detvar samma som den ryska avhopparen i London dog av för några år sedan....).
De flesta giftiga trädgårdsväxter är väl egentligen inte så hemska; jag menar vem tuggar i sig digitalisblad, eller snaskar på lite blommor.... Största risken är ju förväxlingar så med lite sunt förnuft så. Skulle faktiskt gissa att läkemedel är betydligt farligare, varje år blir tex flera barn förgiftade av järn(!)tabletter!!!
Fingeborgsblomma innehåller digitalis som används i hjärtmediicin kan man dö av vid överdoseing. När jag var liten dog två av mina undulater av den.
Och förr, innan man kunde isolera/framställa digitalis, använde man örten som är giftig i för stora doser. Men hur många människor tuggar i sig en näve digitalisblad?
feltryck. ignorera. (varför kan man inte radera inlägg på odla?)
Nej men det är ledsamt när barnens husdjur dör. Jag bara kom att tänka på den här händelsen som har etsat sig fast i mitt minne. Mamma hade ställt en bukett med blommor bredvid buren och undulaterna åt av dem.Tydligen kan inte tama djur skilja på giftigt och nyttigt. Jag är inte rädd för giftiga växter jag har fingeborgsblomma i min trädgård.Det var kanske lite utanför meningen med den här tråden, men jag kände att jag ville tala om det eftersom det kan hända igen.
Ja, jag förstår vad du menar. Min lillasysters bästa kompis häst dog efter att "snälla" människor matat den med gräs som var infekterat med mjöldryga  Det är viktigt att man tar hand om de som inte kan ta hand om sig själv. Men ur giftighetssynpunkt (hur stor mängd behövs för att ge 50% dödlighet) tror jag inte varken mjöldryga (ergotamin) eller fingerborgsblomma (digitalis) är extremt giftiga. Intressant är att båda ämnena finns i läkemedel; ergotamin används (användes) vid migrän och digitalis vid hjärtbesvär.....
har läst någonstans att Kärnorna på aprikoser och många andra sten frukter är giftiga. De inehåler någon giftig syra som man kan dö av i för stora mängder. giftet är även snabb verkande.
Bengalow
16-07-2011, 10:46
Sveriges farligaste växt, vad beträffar dödlighet, måste väl ändå vara tobak...Den tar kål på tusenfalt fler människor, än t.ex. bolmört, sprängört, ricin m.fl. Man är väl inte så dum, att man sätteri sig ricinfrön, sägs det - men att "röka livet av sig" verkar helt klart acceptabelt...
STOP! Till alla ni som säger mjöldryga, spindelskivlingar m.fl: SVAMPAR ÄR INGA VÄXTER! Svampar är faktiskt närmare besläktade med djur, så alla dessa kan ni räkna bort från listan.  --------------------------------------------------------- För att svara på frågan: Ricinbuske har det mest potenta giftet (dödligt i så små mängde som 0,2 milligram). Dock tror jag inte denna planta växer vilt i Sverige, så jag skulle säga någon av de potatisväxter som Bolmört, Spikklubba eller Belladonna. CITAT (Bengalow @ 16-07-2011, 10:46)  Sveriges farligaste växt, vad beträffar dödlighet, måste väl ändå vara tobak...Den tar kål på tusenfalt fler människor, än t.ex. bolmört, sprängört, ricin m.fl. Man är väl inte så dum, att man sätteri sig ricinfrön, sägs det - men att "röka livet av sig" verkar helt klart acceptabelt... Grejen är ju att du får utav åtminstone något av att röka tobak - ett milt rus. De negativa aspekterna är mycket flera, men åtminstone får man ut någonting jämfört med att röka ricinfrön.
Chili Linkan
11-01-2013, 19:44
Det är väl endå en dålig anledning till att förgifta sig, ruset är väl högst minimalt dessutom. Speciellt för en rökare.
CITAT (Chili Linkan @ 11-01-2013, 19:44)  Det är väl endå en dålig anledning till att förgifta sig, ruset är väl högst minimalt dessutom. Speciellt för en rökare. Visst är det ett väldigt milt rus, men jag skulle fortfarande föredra att röka tobak istället för ricin!
Chili Linkan
12-01-2013, 06:50
Jag kan se va du menar, men det är som att välja mellan pest eller kolera. Jag har själv varit rökare så det handlar inte om att jag tror jag är bättre än någon annan. Jag önskar bara alla kunde lägga av med det för man blir verkligen att må så mycket bättre. Plus att de flesta rökare tar ingen hänsyn till att dem förgiftar folk i sin omgivning.
malcolm
12-01-2013, 14:45
Tobak är väl knappast en svensk växt...
Bengalow
12-01-2013, 14:59
Malcolm, du är mycket dåligt informerad, om detta verkar det som. Fråga blekingebönderna om snus, så skall du få veta, varifrån råvaran kom. Svensk tobak har odlats i många hundra år, och dessutom finns blomstertobak, som trädgårdsväxt.
malcolm
12-01-2013, 15:06
Blomstertobak har jag själv haft i min trädgård men jag betraktar ändå inte tobak som en inhemsk växt lika lite som jag anser att vindruvor är det.
Chili Linkan
12-01-2013, 18:03
Det framgår ju inte om den skall vara inhemsk eller inte i denna tråden, men visst, inte många av de växter som nämts i så fall som inte kommit någon annan stans ifrån. De enda växter vi skulle kunna referera till då om man vill hårdra det är växter som antingen bara finns i sverige och historiskt inte funnits någon annan stans, eller alternativt växter som bevisats härstamma ifrån sverige.
Bengalow
12-01-2013, 21:40
Men Herredumilde, Malcolm! Sverige var självförsörjande på snus- och piptobak i mååånga år. Är det då inte en svensk växt? Blekinge och nordöstra Skåne hade stor odlingar av detta. Men tycker ,man, så behövs det ingen kunskap, eller...? Arrogans räcker ibland långt, men aldrig hela vägen! Här ett referat från Wikipedia:
Sverige Under 1600-talet rökte man ur brända lerpipor. 1724 påbjöd Fredrik I tobaksodling i hela Sverige.[källa behövs] 1760 fanns det tobaksodlingar i 72 rikssvenska och 12 finlandssvenska städer.[källa behövs] Tobaksspinneri är en äldre form av tobaksfabrik för framställning av tobak, huvudsakligen piptobak. Yrkesbeteckningen var tobaksspinnare, och för att få spinna tobak krävdes ett privilegium av kommerskollegium.[källa behövs] I Tobaks- och tändsticksmuseum på Skansen i Stockholm finns ett gammalt tobaksspinneri med anor från 1600-talet bevarat där man visar hur det gick till att spinna tobak förr. På 1700-talet blev det också mode bland adeln att snusa genom näsan. Omkring år 1810 förändrades den vanan i Sverige. I stället för att snusa i näsan, lade man in en prilla under läppen. Det är än idag vanligare i Sverige än i de flesta andra länder. Det första rikstäckande snusmärket var Ljunglöfs Ettan (1822). Portionssnus introducerades 1974 med märket Tre Ankare. Sedan 1814 har cigarrer tillverkats i Göteborg.[källa behövs] I Sverige har man odlat tobak under lång tid. Det var en lönsam och gillad sysselsättning. Successivt har odlingen minskat. Från 2000 till 2001 odlades de sista större odlingarna i Sverige av Kungssnus för exklusiv snustillverkning, idag finns ingen industriell lönsam verksam odling. År 1964 fastslogs sambanden mellan tobaksrökning och lungcancer.[6] Den 1 januari 1997 förbjöd Sverige tobaksförsäljning till barn och ungdomar under 18 år.[7][8] Hjälp för tobaksberoende som vill sluta är relativt väl utvecklad i Sverige där bland annat en landsomfattande telefonbaserad behandling (Sluta-röka-linjen) erbjuds gratis till alla som vill sluta.
Jag kan lägga till lite om tobak, om du inte förstår vad jag skriver, från NE om Malmös store man:
Ko´ckum, Frans Henric, 1802–75, industriman. Kockum startade i tobaksbranschen, men grundade 1840 Kockums mekaniska verkstad, sedermera känt för fartyg och rälsfordon. Han var verksam även inom socker- och cementindustrin samt inom kommunpolitiken
Anser man att tobak inte är en svensk växt är inte potatis det heller.
malcolm
13-01-2013, 15:35
Alldeles riktigt och inte majs eller tomat heller, visserligen dör många av tobaksanvändande men hur giftig är själva tobaksplantan egentligen?
Chili Linkan
13-01-2013, 17:21
Vad är då svenskt? Undrar jag...
Varför inte, i detta sammanhang, definiera det som en väzt som överlever i Sverige och kan sprida sig. Då utgår ricin, eftersom de inte överlever vintrarna här (ens i fröform) däremot kan både tomat och potatis "självså" sig, så vi kan väl kalla dem svenska iaf i detta sammanhang
nässlamera
08-04-2013, 23:44
CITAT (flaxss @ 12-01-2008, 01:01)  två sådan gulliga saker har jag hos mig . med vilje dock . tycker dom är vackra blir dock lite pill när den blommar när man ska hindra den för att sprida sig . annars finns där en grupp av dessa i skogen som klarat utrotningen och växer sig stora och fina . när jag åkt förbi kusten mellan söderslätt och österlen så har jag sett enorma bestånd av vildväxande jättelokor på över 2 meter.. helt ogenomträngeligt. det ser både läskigt trollskt ut, eller som om en brachtosaurus ska dyka upp ur djungeln ifråga. är det ngn som vet varför de växer där, när och var de kom ifrån och varför folk respektfullt låter dem ta över flera kilometerlånga strandlinjer, förutom att de onekligen är fascinerande? finns det någon mening? jättelokornas hämnd? varför tycker de om Österlen så mkt? alla de där vildmarkerna (märkliga tallalleer, törnebuskage) längs östra skåne ser förresten alla ut som ngt från Juraperioden växtmässigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|