|
Myosotis
24-04-2008, 22:14
Idag sjöng den första svarthättan.
Myosotis
25-04-2008, 06:58
Nu har svartvita flugsnapparen kommit.
Myosotis
25-04-2008, 20:41
Första bålgetingen idag! Och så har det åskat lite grann.
skogstroll
26-04-2008, 13:11
åska? wow! tänk vad skönt med ett rejält åskväder, regn o sen sol o värme... själv har jag suttit en timme o bara stirrat ner i perennrabatten - helt otroligt vad det spirar (en del saker vet man ju inte vad det är än  )
Myosotis
26-04-2008, 15:03
gör man inte? Jag vet alltid vad allting är: OGRÄS!!
Myosotis
27-04-2008, 23:27
På Söderåsen slår bokskogen ut, och där hörde jag en massa grönsångare idag (alltså igår  ). Här hemma dröjer det nog ett par dagar. Nyutslagna boklöv är förresten jättegoda, lite syrliga. Smaka om ni inte har testat!
Myosotis
28-04-2008, 19:47
Första ärtsångaren idag!
Myosotis
29-04-2008, 12:04
Idag har jag sett en blåvinge!
Lars-Olof Arvids
29-04-2008, 12:10
Härligt med ärtsångare och blåvinge!  Här i Bohuslän sjöng flera lövsångare idag på morgonen. Olle
Gossen Ruda
29-04-2008, 13:19
CITAT (Myosotis @ 29-04-2008, 13:04)  Idag har jag sett en blåvinge! Årets första blåvinge brukar vara Tosteblåvingen. Hanen är normalblå men honan har breda svarta fram och utkanter på vingarna. Undersidan ljusblå med små svarta punkter.
vindspel
29-04-2008, 13:55
Här har allt möjligt blommat och blommar...........visar kejsarkrona kejsarkrona
Myosotis
29-04-2008, 17:10
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2008, 14:19)  Årets första blåvinge brukar vara Tosteblåvingen. Hanen är normalblå men honan har breda svarta fram och utkanter på vingarna. Undersidan ljusblå med små svarta punkter. Tack! Jag visste inte vilken art det var. Den flög förbi och såg jämnt ljusblå ut. Kan man lära sig se skillnad på dem när de bara flyger förbi? De är ju så rastlösa. Kan biotopen indikera vilken art det är? Vad heter tosteblåvingen på latin så jag hittar den i mina böcker? Vindspel: Vilken jättevacker kejsarkrona!
Lars-Olof Arvids
30-04-2008, 07:47
Tosteblåvingen heter Celastrina argiolus på latin. Hanen är jämnt ljusblå, men honan har breda svarta kanter på framvingarna. Undersidan är blåvit, ljusare än hos andra blåvingar. Den trivs i alla miljöer där det finns buskar och träd. Larven lever främst på brakved.
Olle
Hej! Ett riktigt vårtecken uppenbarade sig i morse. Hela köksbänken var full av myror. Sen ser jag hundratals som kalasade på en äppelskrutt i kompostpåsen. De resterande 1000 var på spaning efter annat gott i övriga köksskåp. Hu! Sen gick jag ut i kallförrådet och möttes av en jättehög med jord på golvet innanför dörren. Det var små råtthål i alla mina säckar med plantjord. Dom hade krafsat ur jättemycket jord och det låg små plastbitar från säckarna överallt. Det hade nog varit ett jätteparty där i natt. Jag var nämligen in dit i går och då syntes ingenting. Och nu håller fåglarna på att stjäla gullfibern runt sovrumsfönstret. Varmt och skönt till bobyggandet antar jag. Krakan
Huggorm
30-04-2008, 20:08
Nu börjar det bli allt grönare här på västkusten, som jag har längtat!
Piccante
02-05-2008, 17:36
Nu är det full fart på humlorna. [attachment=17649:Maj2008_047humla.jpg]
en humla till [attachment=17650:Maj2008_049humla.jpg]
Myosotis
02-05-2008, 22:45
Idag såg jag den första aurorafjärilen. Tack Lars-Olof för svar, har kollat upp blåvingen.
DragonLady
02-05-2008, 22:46
CITAT (Krakan @ 30-04-2008, 15:35)  Hej! Ett riktigt vårtecken uppenbarade sig i morse. Hela köksbänken var full av myror. Sen ser jag hundratals som kalasade på en äppelskrutt i kompostpåsen. De resterande 1000 var på spaning efter annat gott i övriga köksskåp. Hu! Sen gick jag ut i kallförrådet och möttes av en jättehög med jord på golvet innanför dörren. Det var små råtthål i alla mina säckar med plantjord. Dom hade krafsat ur jättemycket jord och det låg små plastbitar från säckarna överallt. Det hade nog varit ett jätteparty där i natt. Jag var nämligen in dit i går och då syntes ingenting. Och nu håller fåglarna på att stjäla gullfibern runt sovrumsfönstret. Varmt och skönt till bobyggandet antar jag. Krakan Det hörs som om du behöver låna min mäster ett tag... Han upptäckte ett myrstråk på väg in i huset en dag förra året o då satt han där över en timme o trampade ihjäl myrorna som kom i en jämn ström.. till slut valde de nog en annan väg men som jag skrattade... vilket tålamod den katten har.. Musar o råttisar e heller inget problem.. dem får jag regelbundet i present på trappen.. fast de börjar sina nu med.. en skata låg det andra året på stengången.. då hade han tröttnat på terrorist fasonerna hos skatorna.. nu mer håller de sig på avstånd också. Ska börja gräva om min damm nu i dagarna o hade tänkt ha lite guldfisk i........  en katt med enormt tålamod o inget annat att jaga o fisk i dammen.... vem satsar på fiskarna Snygg kesarkrona Vindspel... min får aldrig vara ifred för liljebaggarna.....
Sussie F-Flower
02-05-2008, 22:51
Här, söder Sundsvall, började det för 3 minuter sedan att spöregna för första gången i år. Det är väl ett "mitt-i-natten-Vårtecken"?
CITAT (DragonLady @ 02-05-2008, 23:46)  Det hörs som om du behöver låna min mäster ett tag... Han upptäckte ett myrstråk på väg in i huset en dag förra året o då satt han där över en timme o trampade ihjäl myrorna som kom i en jämn ström.. till slut valde de nog en annan väg men som jag skrattade... vilket tålamod den katten har.. Musar o råttisar e heller inget problem.. dem får jag regelbundet i present på trappen.. fast de börjar sina nu med.. en skata låg det andra året på stengången.. då hade han tröttnat på terrorist fasonerna hos skatorna.. nu mer håller de sig på avstånd också. Ska börja gräva om min damm nu i dagarna o hade tänkt ha lite guldfisk i........  en katt med enormt tålamod o inget annat att jaga o fisk i dammen.... vem satsar på fiskarna Snygg kesarkrona Vindspel... min får aldrig vara ifred för liljebaggarna..... Jag lånar gärna din Mäster. Jag skulle nog kunna hålla honom sysselsatt några veckor. Myrorna brukar ju som tur är ge sig av så småningom. Ut till trädgårdslandet och boskapen (bladlössen alltså) Mäster får gärna hålla råttorna under kontroll också. Hur mycket brukar han vilja ha i lön? Krakan
DragonLady
02-05-2008, 23:17
Mja han e faktiskt ganska billig i drift.. lite fisk o nåra räkor nån gång då o då, samt matskål med torrfoder o vatten, en pytteliten skvätt matlagningsgrädde någon gång e inte fel heller.. Fast nu när jag skall ha fisk i dammen lär han ju inte frivillig lämna denna underbara underhållning  blir nog många turer till zoo affären.. de kommer nog o undra hur stor damm jag har igentligen.. köper sååå mycket fisk....
AnnammA
03-05-2008, 12:01
Bokskogen i Skåne är på gång att slå ut. Bildbevis kommer inom kort...
Bilder jag har tagit i helgen, en sorgmantel, svarthakedopping, soluppgång och lite rinnande vatten.
Myosotis
03-05-2008, 20:45
Men Lillja! Så vackra bilder!!! *Gapar stort (hittar ingen smiley som gapar stort nog tyvärr)* Jag hoppas verkligen du är proffsfotograf, annars får du se till att bli det NU! Och sorgmantel, min favoritfjäril som är så svår att fota!
Äntligen har jag med nåt att skriva om i Vårteckentråden! Igår såg jag en humla. All snö på våran tomt har äntligen tinat bort. Idag kom årets första igelkott på besök i trädgården.
CITAT (Myosotis @ 03-05-2008, 21:45)  Men Lillja! Så vackra bilder!!! *Gapar stort (hittar ingen smiley som gapar stort nog tyvärr)* Jag hoppas verkligen du är proffsfotograf, annars får du se till att bli det NU! Och sorgmantel, min favoritfjäril som är så svår att fota!  Tack så mycket, nåt proffs är jag inte, men fotat har jag gjort länge och inte har jag nån värstingkamera heller, men det går ju bra åndå.
nu går det undan här när det väl börjat... Spöregn och flugsnappare idag. Trastar, storspovar, sädesärlor och jordgetingar för nåra dar sedan.
DragonLady
05-05-2008, 11:11
En söt nyckelpiga på söta violer
Lars-Olof Arvids
05-05-2008, 11:17
Lillja och DragonLady, vilka jättefina bilder! Myosotis, du blommar fint i min äng nu.  Liksom kungsängslijor, backsippor, gullvivor och mycket annat. Häggens blommor är också på väg att slå ut. Olle
AnnammA
06-05-2008, 09:16
Var nere vid havet och träffade en man som just tagit sig ett dopp. Kallt? Skönt! sade han. Och tempen? Tja : 10,12 grader... Str.JPGPS!Läckra bilder Lillja! DS.
Myosotis
07-05-2008, 23:28
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 05-05-2008, 12:17)  Myosotis, du blommar fint i min äng nu.   Mycket att göra nu, för jag blommar här också... Snyggt under den blommande häggen. Igår kom göktytan  , och idag sjöng den första trädgårdssångaren.
Tittade på orrspel natten mot fredag inte så många tyvärr var fler förra året.
Huggorm
10-05-2008, 18:48
Ett vårtecken som jag inte längtat efter är att getingarna nu kommit igång ordentligt. Gjorde mig av med två bon idag, och jag har ytterligare ett någonstans i veden längst in i vedboden. Jag och getingar kommer verkligen inte överrens
zaaritha
10-05-2008, 21:04
Synd! Getingar är egentligen inte alls farliga--om man inte har små barn............
Myosotis
11-05-2008, 08:56
Jag uppskattar inte heller att bli stucken av getingar. Men för det mesta har vi inga getingbon här eftersom jag låter bålgetingarna bo här. De är snälla. För övrigt har jag äntligen sett en sorgmantel, törnsångaren har kommit, och igår gol den första göken. Nu blommar alla äppelträden, även min nya lilla "Elise"!! Hon var så liten och ynklig så jag trodde inte hon skulle blomma första våren, men där är massor med knoppar!
skogstroll
11-05-2008, 08:58
jag har små bin som bor i husgrunden det är ju trevligt  fast å andra sidan har jag getingar i taket. som tur är så är det bålgetingar de är ju rätt långsamma av sig och inte så påträngande
Myosotis
11-05-2008, 10:31
När jag hade skrivit inlägget här uppe gick jag ut - och där satt den första grå flugsnapparen!
Myosotis
12-05-2008, 16:48
I morse hörde jag en härmsångare.
Myosotis
12-05-2008, 19:06
En tornseglare! En TORNSEGLARE!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|