Mitt jättezucciniland har vuxit sig enormt satte som vanligt för många frön och fick enormt många plantor i min varmbädd där jag satt i stort sett bara hästgödsel. Jag har redan skördat ett tiotal drygt, stora frukter, ca 30-40 cm långa. Dock är det flera frukter som börjat ruttna och sedan trillat av. Dessa har varit stora då de börjat ruttna, typ 10-15 cm långa. Jag undrar förstås varför, någon som vet??
Lite ledsen är jag också att min enda pumpaplanta endast fått två frukter, varav den minsta trillat av i morse... Den var fin och hård så jag undrar om den inte fått hjälp till att trilla av. Nu har jag bara en pumpa kvar, som skall bli hallowenpumpa och pumpapaj - förra året hade jag jättemånga pumpa.......... MEn i strid med zuccinin verkar pumpan ha varit mer svagväxande eller grott sämre. Är det skillnad på egna frön från förra årets pumpor eller köpta???
Åsa, mälardalen zon 2
02-08-2003, 07:18
Ofta när frukter trillar av är orsaken dålig eller ingen pollinering så ofta kan det vara lönt att åtminstone ibland under säsongen springa runt på morgonen och handpollinera. När det gäller stora frukter kan det även vara så att något har gnagt lite på frukten (kanske en snigel) och då kommer det lätt in bakterier i skadan och då kan de ruttna. Själv odlar jag i svart markduk så när det gäller busksquash så ligger frukterna på mattan.
Växtkraften på egna sparade frön brukar det ofta inte vara något fel på så jag vet inte varför din pumpa växer dåligt den kanske behöver mera vatten eller näring. När det gäller sparade pumpafrön så bör man veta att pumpa korsar sig mycket lätt den kan även korsa sig med squash så spar man frön kan det bli något helt annat än man tänkt sig. Som jag tidigare berättat i forumet så lärde jag mig att pumpor inte alltid ger fröäkta avkomma när jag tog frön från en köpt Halloweenpumpa och jag blev mycket förvånad när de frukter min pumpa satte var gula och mera flasklika det var ingenting jag kunde karva en halloween lykta av. Så har du inte konrollerad pollinering och vill ha en bestämd typ av pumpa så är det bättre att köpa frö.
Ingrid på Västkusten
04-08-2003, 13:34
Kan ju trösta med att det finns tid för fruktsättnng av en ny Hallå Ven pumpa om man bor i södra och mellansverige. Första kan ibland trilla av för mig med - men det brukar bli bättre sedan. Köpt frö är så gott som alltid mkt bättre.
Hälsar ingrid