Sidor: 1, 2
Solstorm
Nej jag är säker på att det inte har hänt i modern tid. Men om den går så inpå husknuten och är orädd så vad är det som säger att den inte skulle göra det om den fick chansen? Om den tar hundar så varför inte småbarn?

Går man långt tillbaka i tiden så nog har den attackerat människor i Sverige. Sedan finns det alltid människor som säger att det aldrig har hänt. Det är ju alltid lätt att förkasta sådant som inte överenstämmer med ens egen uppfattning.

Jag vet att jag INTE vill ha varg där jag bor.
Jan Lindgren
Hej!
Den här debatten har vi redan haft. Jag tror inte att någon av oss ändrar åsikt.
Vi som har mycket husdjur vill inte ha vargar runt huset. Våra djur håller marken öppen och ger alla människor en god miljö. Det går inte att ta in djuren på natten. Åtminstone mina djur mår betydligt bättre av att vara ute dygnet om. Vi tycker om våra djur och vill absolut inte hitta ett svårt sargat föl när vi kommer ut på morgonen. Vargar dödar sitt byte på ett mycket plågsamt vis. Skulle det bli många vargar i Sverige skulle det inte gå att hålla husdjur på ett rimligt sätt. Att få lite pengar uppväger inte på något vis ett kärt husdjurs död.
Gunilla vad skulle du känna om du kom ut och hittade en av dina baggar svårt skadad.
Vargen hör hemma i områden som är glest befolkade och där det inte bedrivs husdjursskötsel. Vi har stora nationalparker i norra Sverige där det naturligtvis inte ska finnas några husdjur. Med en inplantering av fjäll- och skogsren så skulle det finnas tillräckligt med bytesdjur. Det måste rimligen vara lika viktigt att återinplantera vildrenar som vargar. Det skulle dessutom kunna bli en fristad för järven.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
CITAT (*Ulrica* @ 05-02-2008, 19:42) *
yes.gif ja, och Stockholms skärgård lär vara fin... 000.gif

Jo, ja, jag vet men jag höll mej till de "officiella" siffrorna. Eftersom jag redan befann mej i underläge så ville jag inte ifrågasätta ytterligare en "sanning"... rolleyes.gif

Ulrica, det finns ingen anledning att känna sig i underläge. Vi människor kommer alltid att befinna oss i överläge när det gäller djur och natur.

Det jag vänder mig mot är att allt skall dödas så fort det på något sätt inkräktar på människan, verkligt eller upplevt. Är man överlägsen har man ett stort ansvar också och vi borde finna ett sätt att leva med naturen. Våra förfäder kunde det, tog aldrig mer än vad som krävdes för uppehället.

Djuren får allt mindre utrymme att klara sig på, de har rätt att existera för sin egen skull och inte på nåder av oss eller så länge de inte stör oss.

Idag hörde jag Naturskyddsföreningen berätta på radion hur de hittat sargade havsörnar och kungsörnar vid vindkraftverk och nu sker en enorm utbyggnad av dessa vindsnurror. Sorgligt...

Harvey
Här har vi varg. Alldeles inpå knuten.
Och jag är inte särskilt bekymrad varken för mina hundar eller katter som alla springer lösa ute ofta utan nån större tillsyn. Jag har haft får, och inte ens då vr jag bekymrad. Även om en av mina hundar skulle bli dödade av vargen skulle jag inte vilja utrota eller flytta vargen. Jag anser inte att människan har rätt att överbefolka världen och därmed utrota vissa djur.
Jag tycker att vi skall han stor vargstam i sverige för att SEDAN skjuta av dom som inte är skygga nog, vargen skulle lära sig att hålla sig ifrån människorna.
Myosotis
Mina första höns blev tagna av räven. Fem hönor och en tupp. Jag var mycket fäst vid dem. Tycker ni vi ska utrota räven nu också?!
Jan Lindgren
Hej!
Är det någon som har sagt att vi ska utrota vargen? Det är klart att vi ska ha vargar i Sverige. Frågan är bara var? Det är inget lämpligt djur att ha där det bedrivs djurskötsel. Jag har också förlorat fjäderfän till rovdjur. Det innebär inte att jag vill att alla rovdjur ska bort men det får inte finnas för många.
MVH
Jan Lindgren
Grå
CITAT (*Ulrica* @ 05-02-2008, 19:42) *
yes.gif ja, och Stockholms skärgård lär vara fin... 000.gif

Jo, ja, jag vet men jag höll mej till de "officiella" siffrorna. Eftersom jag redan befann mej i underläge så ville jag inte ifrågasätta ytterligare en "sanning"... rolleyes.gif

Jag tror att naturvårdsverket har bättre koll på vargstammen än vad ni har med er spelade offermentalitet.
2005 fanns det 120 vargar och innan den nästan utrotas på -70 talet fanns det uppemot 2000 stycken.
Hur många människobarn åts upp av varg på 1800-talet? ( har redigerat årtal)

CITAT (Jan Lindgren @ 05-02-2008, 20:52) *
Hej!
Är det någon som har sagt att vi ska utrota vargen? Det är klart att vi ska ha vargar i Sverige. Frågan är bara var? Det är inget lämpligt djur att ha där det bedrivs djurskötsel. Jag har också förlorat fjäderfän till rovdjur. Det innebär inte att jag vill att alla rovdjur ska bort men det får inte finnas för många.
MVH
Jan Lindgren

Det finns ca 9 000 000 exemplar av det farligaste rovdjuret i världen här i Sverige, vad ska vi göra åt dem?

Jag håller i övrigt med dig, att vilt villebråd bör inplanteras för att det ska bli balans.

/Grå
Piccante
Har för mig att statistiken visar att flest vargdödade hundar är jakthundar som driver vilt och råkar komma i närheten av varg eller rent av är aggresiv mot varg. Sen har det hänt att hundar dödas nära hus också. Men hund som anfaller/ jagar löper större risk att bli vargdödad än hund som inte gör det.

Antalet barn som ätits upp av varg de senaste hundra åren = 0
antalet barn som misshandlats i år = ???
antalet barn som dödas av nära anhöriga i år (minns ni Bobby härom året?) = ?
antalet barn som dödas i trafiken varje år = ?

Man kan ju ställa saker i relation till varandra? Ska vi verkligen skjuta varg för att göra barns vardag tryggare???
KURT
CITAT (Jan Lindgren @ 05-02-2008, 21:52) *
Hej!
MVH
Jan Lindgren

De områden där det idag finns varg är ju de områden där det bedrivs allra minst djurskötsel i Sverige! Riksdagen har fattat etappmålet om minst 20 föryngringar per år (motsvarar cirka 200 vargar). Hur många tamdjur som dödas av rovdjur verkar främst bero på ersätttningsnivån från staten. I Norge som har mindre yta, ,mycket färre vargar och där alla rovdjur (även järv) jagas så dödas ändå många fler tamdjur, framförallt p g a det är lönsamt att få dem ersättning av staten:

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.4584209
herkules
CITAT (Jan Lindgren @ 05-02-2008, 20:52) *
Hej!
MVH
Jan Lindgren

de som har boskap kan skaffa hundar som vaktar och försvarar boskapen mot varg, det fungerar alldeles utmärkt i övriga europa. sina hundar, katter och fjäderfän får man hålla reda på om man inte kan tänka sig räkna med ett visst svinn.
Solstorm
CITAT
2005 fanns det 120 vargar och innan den nästan utrotas på -70 talet fanns det uppemot 2000 stycken.
2000 vargar på 70-talet? Är det naturvårdsverkets siffror? I slutet på 60-talet fick jag lära mig i skolan att det bara fanns 6 vargar kvar i Sverige.

CITAT
De områden där det idag finns varg är ju de områden där det bedrivs allra minst djurskötsel i Sverige!

Räknas Småland och Halland och uppåt som områden där det bedrivs allra minst djurskötsel i Sverige?

Jag har inte sett ett enda inlägg som säger att man ska ha ihjäl vargarna. Bara människor som inte tycker om dem eller vill ha dem där de själva bor. Ingen har sagt att de ska dödas. Ändå blir det så många upprörda inlägg. Mitt förslag var att skjuta dem med gummikulor så de känner sig jagade och blir skygga igen.

Förr jagades inte rådjuren i områden där jag bor. När de var i min trädgård stod de lugn och tittade på mig och fortsatte äta. Jag var tvungen att klappa i händer och ropa åt dem och då GICK de iväg, inte sprang. Numera jagas de och jag ser dem inte alls lika ofta längre. Jag ser spåren av deras härjningar i trädgården, men om jag öppnar dörren och går ut så rusar de iväg. De har blivit mycket skyggare tack och lov.

Jag känner ingen människa som blivit angripen av varg, har bara tredjehandsuppgifter på det, eftersom det var så längesedan de människorna levde. Jag tycker det var läskigt med den vargen som blev påkörd på Boråsvägen kanske det var. Ett skyggt vilddjur som blir skadat ska fly om det inte känner sig trängt. Den här vargen gick fram och ställde sig mot bilen visade tänder.
KURT
Det finns vad jag vet inga vargflockar i vare sig Småland eller Halland! De försök som har gjorts med att skrämma vargar med gummikulor (t ex vargen Ylva) eller genom att skrämma med snöskoter har inte fungerat långsiktigt. En varg som kan gå upp till 50-100 km med dag är det inte lätt att skrämma bort.

Jag har träffat på många hundar som visat tänderna mot mig (utan att jag har kört på dem innan) - vad skall man göra åt det?
Grå
CITAT (Solstorm @ 06-02-2008, 11:08) *
2000 vargar på 70-talet? Är det naturvårdsverkets siffror? I slutet på 60-talet fick jag lära mig i skolan att det bara fanns 6 vargar kvar i Sverige.

Ja, fast någon gång i tiden har det ju funnits uppemot 2000 vargar och det gissar jag inte var EFTER 70-talet?
På 70-talet ansågs vargen vara utrotad, men det tror jag du kunde lista ut själv, eller?

(Tillägg via redigering:)

Det finns ca 400- 450 sibiriska tigrar kvar och tjuvjagas fortfarande för att små fula dvärgar ska få pillen att stå. Är det också bra, eller spelar det ingen roll med tigrar för att de inte är "här"?

CITAT (Solstorm @ 06-02-2008, 11:08) *
Mitt förslag var att skjuta dem med gummikulor så de känner sig jagade och blir skygga igen.

Ja, jag gissar att både du och jag skulle springa rätt bra om man sköt på oss med gummikulor - hur humant är det egentligen?
Du får väl flytta? Småland är stort...
LadyG
Dribbla runt med argumenten att fenomenet si dödar bara 0,07 hundar medan fenomenet så dödar 0,4 hundar är bara statistiskt trams. Siffrorna kvarstår:

Agria försäkrar en tredjedel av landets alla hundar. Under perioden 2000-2005 betalade de ut ersättning för följande:
Bilar: 7 238
Vådaskott: 135
Rovdjur: 84
Annat vilt: 51

Det framgår tydligt av siffrorna att rovdjur inte är det farligaste för lösspringande hundar. Vargen får nämligen dela post med andra rovdjur som också dödar hund, t ex järv. Älgar sparkar ihjäl älghundar emellanåt, posten Annat vilt. Fast det är fortfarande vanligare att jakthundar blir skjutna av sina jägare än att de blir tagna av rovdjur, det kan inget sifferdribblamnde i världen påstå något annat.

Relatera det till Grimsö forskningsstations rapport om att knappt hjälften av alla påstådda attacker från varg egentligen hade andra orsaker.

Jag tycker det ser ut som att vargen får klä skott för en massa saker den inte gjort.

Visst måste det väl finnas plats för rovdjur i svenska skogar?
*Ulrica*
CITAT (LadyG @ 06-02-2008, 12:17) *
Visst måste det väl finnas plats för rovdjur i svenska skogar?
Är det någon här som har påstått något annat? unsure.gif

CITAT (Grå @ 06-02-2008, 12:10) *
Det finns ca 400- 450 sibiriska tigrar kvar och tjuvjagas fortfarande för att små fula dvärgar ska få pillen att stå.
Vad har detta med svensk rovdjurspolitik att göra? Och vem/vilka är det du väldigt nedsättande kallar för "små fula dvärgar"?
LadyG
CITAT (*Ulrica* @ 06-02-2008, 12:28) *
Är det någon här som har påstått något annat? unsure.gif

Allt är inte centrerat runt Odla.
De jägare som ansöker om skyddsjakt på varg verkar då rakt inte anse att vargen har en plats i svenska skogar. Hur de kan avgöra att de verkligen skjuter rätt varg, det vill jag gärna veta. Hur kan de vara så säkra på att vargen de skjuter är den rätta? Framför allt, hur hade de tänkt att vargen skulle lära sig att hålla sig borta om den dödas hela tiden?
*Ulrica*
CITAT (LadyG @ 06-02-2008, 12:33) *
Allt är inte centrerat runt Odla.
Förvisso inte, men nu var det här vi förde diskussionen och det verkar inte finnas någon här som står för åsikten att vargen borde utrotas eller ens att fri jakt på vargar skulle bli tillåtet. dunno.gif

Hur tycker du att vi ska lösa problemet med att människor i vissa delar av Sverige får sina liv begränsade av vargar samt sina tamdjur och hundar dödade?

CITAT (LadyG @ 06-02-2008, 12:33) *
De jägare som ansöker om skyddsjakt på varg verkar då rakt inte anse att vargen har en plats i svenska skogar.
Det får du gärna utveckla! Hur vet du det?
LadyG
Jag är mer intresserad av att få svar på mina frågor.
Grå
CITAT (*Ulrica* @ 06-02-2008, 12:28) *
Vad har detta med svensk rovdjurspolitik att göra? Och vem/vilka är det du väldigt nedsättande kallar för "små fula dvärgar"?

Små, fula och elaka dvärgar? Alla dem som tror att de blir mer män för att de äter pulver gjorda av ben från bengaliska tigrar? Vilka trodde du?
Vad det har med svensk rovdjurspolitik att göra är att det uppenbarligen är lättare att engagera sig i att inte utrota rovdjur som finns någon annanstans än där man själv befinner sig.

Snigelhatare
Åsiktsfrihet? Är det förbjudet att inte tycka om varg?
Grå
CITAT (Snigelhatare @ 06-02-2008, 18:53) *
Är det förbjudet att inte tycka om varg?

biggrin.gif
Finns det något djur du tycker om..? wink.gif

Skämt åsido, om inte diskussioner får hetta till när ämnet ligger en varmt om hjärtat, så är det ingen mening med att ha forum. Flata nickedockesamtal kan de syssla med i regeringskansliet...
Och jag anser att det är just att ta ställning och vråla ifrån som vi måste lära oss att göra, inte klä oss i gula kycklingdräkter och tyst stå med plakat och låta omvärlden göra som den vill i allafall. (Syftar på en ganska lam demonstration mot tuppfäktning som just nu visas som nyhetsreportage på aftonbladet, orkar inte hitta länken)

120 vargar i ett land som sverige är katastrofalt lite och främst med tanke på att de inte utrotats av naturliga skäl, utan enbart för att vi tycker att utrymmet tillhör oss - en syn som hängt med sedan långt innan bibeln skrevs - och om vi ska hävda vår supremitet med att Gud sagt det - så sa han ju faktiskt att människan skulle förvalta allt levande på jorden. Inte ta ihjäl det, gräva ner det och bygga hus över det.

/Grå
*Ulrica*
CITAT (Grå @ 06-02-2008, 19:01) *
120 vargar i ett land som sverige är katastrofalt lite
Hur många vargar tycker du vi ska ha i Sverige och hur ska problemet med att människor i vissa delar av Sverige får sina liv begränsade av vargar samt sina tamdjur och hundar dödade?

herkules
CITAT (*Ulrica* @ 06-02-2008, 19:36) *
Hur många vargar tycker du vi ska ha i Sverige och hur ska problemet med att människor i vissa delar av Sverige får sina liv begränsade av vargar samt sina tamdjur och hundar dödade?

var i sverige får man som människa sitt liv begränsat pga varg? tamdjur går att skydda och hunden får man hålla reda på, det kan faktiskt inte bli enklare.
Piccante

Nu låter jag kanske provocerande, det är inte avsikten men varför ska människor begränsa sina liv? Ser man till fakta så är ju inte varg ett sådant problem att det går ut över människors liv. Begränsar de då sina liv så gör de det med egen vilja på irrationell grund. Jag är mer rädd för oprovocerat gatuvåld när jag går ut, en jag går ut för det. inte kan man stänga in sig för allt som skulle kunna hända....
Grå

Jag anser att vi ska ge plats åt precis så många som det behövs för att stammen ska bli stark, självständig och livskraftig utan risk att den utarmas p.g.a inavel eller utrotas i ett enda slag vid nästa epidemi.
Vi är så herrans duktiga på att avla fram en massa underliga hundraser - den ena anskrämligare än den andra. Tänk om vi kunde lägga ner den mödan på att med bara ett litet finger med i spelet avla fram ett gäng riktigt vilda, snygga, friska och självständiga vargstammar istället?

Fast det är klart - det finns ju ingen som kan sälja en kull vargvalpar för 15000 styck, så det är ju inte intressant...
Grå
Jag tycker faktiskt att tjädertuppar, grävlingar och huggormar är ganska obehagliga att möta, när det gäller griniga tjädertuppar med rumpan i topp, öppen näbb och allmänt hotfull blick brukar jag försöka smyga iväg åt ett annat håll och hoppas att de inte fått syn på mig.

Men den småländska skogen vore inte desamma utan någon av dessa märkliga varelser, jag smyger hellre än jagar bort dem.

Grävlingarna lurvar runt på gården här ständigt och när jag hade höns var det snabbmatsrestaurang, när inte grannbygdens jakthundar kom hit och inbillade sig att de blivit fågelhundar. Jag skulle inte vilja ha en grävlingskäke runt min vad, men tycker nog inte att mitt liv är så förtvivlat begränsat.

Jag har en ruggigt vacker huggormshona som bor nere vid sågen och både jag och hundarna kan gott hålla oss ifrån hennes stråk.

Lokatter finns det i skogarna här, men de ställer aldrig till med något.

Skulle det flytta hit en varg så skulle den riva rådjur som det också är gott om och DÅ skulle det bli ett herrans liv här ute i buskarna - fast då på jägarna som blir av med ett byte.

Och då har vi ju det där med jägarna.

Skyddsjakt i all ära men det mitt liv begränsas mest av är faktiskt att när jag är ledig på helgerna och helst av allt vill tillbringa större delen av dygnets ljusa timmar ute i tassemarkerna med mina hundar SÅ KAN JAG INTE DET.

För då kommer hobbyjägarna från stan med sina stirriga stövare och ska leka Teddy Roosewelt hela jäkla dagen, och vem 17 vågar vistas ute i skogen när de är där med testosteronet sprutande ur öronen och skjuter på allt som rasslar i buskarna och deras hundar springer efter mina med den fåniga GPS-antennen viftande som en vindrutetorkare i hällregn?

Vargar som begränsar människors liv ... pyttsan.

*Ulrica*
CITAT (herkules @ 06-02-2008, 19:54) *
var i sverige får man som människa sitt liv begränsat pga varg?
CITAT (Markus_H @ 06-02-2008, 20:33) *
Ser man till fakta så är ju inte varg ett sådant problem att det går ut över människors liv. Begränsar de då sina liv så gör de det med egen vilja på irrationell grund.
Två pyttesmå, enstaka exempel: jag kommer ihåg en gång i höstas då barnen på ett dagis inte fick vara ute på dagisgården för att det kanske fanns en varg i närheten (sen tror jag det visade sig att så ej var fallet). För något/några år sedan var två kvinnor i skogen för att plocka bär när de blev omringade av två vargar som cirklade runt dem en längre tid.

Tycker ni att det är acceptabelt?

Jämför med kvinnor som inte vågar gå ut på kvällen för att de är rädda för att bli våldtagna. Oavsett om en rädsla är rationell eller ej så bör den väl respekteras?
Grå
CITAT (*Ulrica* @ 06-02-2008, 21:49) *
För något/några år sedan var två kvinnor i skogen för att plocka bär när de blev omringade av två vargar som cirklade runt dem en längre tid.

Att barn inte får vara ute för att det KANSKE finns en varg och det sedan visar sig att det inte fanns någon varg är väl knappast ett bra exempel.

Och tro det eller ej, men ja, jag tycker det är alldeles fantastiskt acceptabelt att två vargar cirkulerar runt kvinnor som plockar bär i skogar där det finns varg. Vill de inte möta varg när de plockar bär får de väl hålla sig till skogar där det inte finns varg eller ännu hellre - odlingar och för att vara riktigt trygg - Hemköps fruktavdelning.
herkules
Två pyttesmå, enstaka exempel: jag kommer ihåg en gång i höstas då barnen på ett dagis inte fick vara ute på dagisgården för att det kanske fanns en varg i närheten (sen tror jag det visade sig att så ej var fallet). För något/några år sedan var två kvinnor i skogen för att plocka bär när de blev omringade av två vargar som cirklade runt dem en längre tid.
/../

ja, jag tycker det är acceptabelt.

LadyG
Herules, jag håller med dig. SGT-jägarna tycker det däremot inte (Skjut, Gräv, Tig). Illegal jakt på varg är så omfattande att Länsstyrelsen helst inte tillåter skyddsjakt, eftersom de helt enkelt inte vet hur stor avskjutning på varg det är egentligen.

"Vargen skickas i dag till Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, där dödsorsaken ska slås fast en gång för alla.

Det är praxis att obducera döda vargar.

– Jag blir inte förvånad om vargen är skjuten. Tjuvjakt är den klart största orsaken till att vargar dör i Sverige. Det skjuts 20–25 vargar illegalt varje år enligt forskarnas beräkningar, säger rovdjursforskaren Olof Liberg.

Beräkningen bygger på hur många djur med radiosändare som spårlöst försvinner." (AB)
Gunilla T
Ulrica, kvinnors liv är starkt begränsade men inte är det pga av varg!
Solstorm
Om man tycker att det är acceptabelt att vargar kretsar runt människor i skogen så känns det väldigt väldigt onyanserat. Vargar som inte är skygga är farliga djur. Eller tänker ni att det är okej med lite spill på människor?
KURT
CITAT (Solstorm @ 07-02-2008, 01:39) *
Om man tycker att det är acceptabelt att vargar kretsar runt människor i skogen så känns det väldigt väldigt onyanserat. Vargar som inte är skygga är farliga djur. Eller tänker ni att det är okej med lite spill på människor?

Det finns bättre sätt att bota fobier, än att avlägsna allt som personer är rädda för. Det djur som dödar flest människor i Sverige är ju älgen, och ändå inser de flesta att det inte är realistiskt att skjuta alla älgar som befinner sig inom 50 km från en väg. När man har följt både varg och björn som varit märkta med GPS-sändare så har man sett att de håller sig undan om de möter människor. Men annars kan de mycket väl passera när hus. Man får helt enkelt inse att det både för de flesta djur finns allra mest med mat i närheten av bebyggelse, och då kommer också djuren att söka sig dit.

Grå
CITAT (Solstorm @ 07-02-2008, 00:39) *
Eller tänker ni att det är okej med lite spill på människor?

Ja, men återigen - hur mycket människospill har vi haft då?

Ställ den siffran (0) i relation till vargspill (2000).

Att bara lägga armarna i kors och konstatera att vargarna ska bort för att man själv är rädd istället för att studera hur djuret fungerar är precis som en annan skrev här - fobier. Och det beteendet ligger inte så långt ifrån det som jag nästan blev beskylld för p.g.a min nedsättande kommentar om dvärgfulingar- rasism.
Så vad ska vi göra åt saken?
herkules

ärligt så tror jag inte på något spill vad det gäller människor - de är hysteriska och borde skärpa till sig!
Gunilla T

Vi kan ju vända på steken Solstorm - vad ska människor som är rädda göra i skogar där det finns varg? Eller är människans rätt att inkräkta odiskutabel?

Spill på människor - men du, det är ju helt enkelt inte sant. Människor skadas/dödas vid jakt, det är i allra högsta grad förenat med risker därför att misstag sker - av människor. Det är inte vargen som är den skyldige...

Rädsla är ofta en irrationell känsla som inte har så mycket med fakta och verklighet att göra. Bästa sättet att möta detta är information - har finns många som kan mycket om vargars beteende (inte jag). Läs och begrunda!
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 07-02-2008, 09:31) *
Vi kan ju vända på steken Solstorm - vad ska människor som är rädda göra i skogar där det finns varg? Eller är människans rätt att inkräkta odiskutabel?

Spill på människor - men du, det är ju helt enkelt inte sant. Människor skadas/dödas vid jakt, det är i allra högsta grad förenat med risker därför att misstag sker - av människor. Det är inte vargen som är den skyldige...

Rädsla är ofta en irrationell känsla som inte har så mycket med fakta och verklighet att göra. Bästa sättet att möta detta är information - har finns många som kan mycket om vargars beteende (inte jag). Läs och begrunda!

Välskrivet och klokt, instämmer tillfullo! tummenupp.gif
LadyG
CITAT (Gunilla T @ 07-02-2008, 09:31) *

Håller med!
Gossen Ruda
Glöm sen inte det som sagts tidigare, allt är inte varg. "Vargarna" som cirklade runt kvinnorna kan ha varit hundar. Att varg och andra rovdjur kan uppehålla sig nära hus kan också bero på att dom uppfattar inte hus som något farligt eller konstigt. Lukten av människa finns nästan överallt.
Piccante

Jämför med kvinnor som inte vågar gå ut på kvällen för att de är rädda för att bli våldtagna. Oavsett om en rädsla är rationell eller ej så bör den väl respekteras?

Angående dagisexemplet. Är det ett vargproblem? Vad orsakade problemet att barnen inte fick leka ute, var det vargen som är känd för att de äter så många barn eller är det dagisfröknarna som tror att varg äter barn?

Att "cirkla runt" är det ett tecken på aggressivt beteende?
zaaritha
Att vargarna "cirklade runt", var ju för att de var nyfikna!
Inte att de tänkte äta upp människorna!
Grå
CITAT (zaaritha @ 09-02-2008, 23:54) *
Att vargarna "cirklade runt", var ju för att de var nyfikna!
Inte att de tänkte äta upp människorna!

Ingen av oss, vare sig vi är för eller mot, kan nog lägga ord i vargens mun och säga vad de tänkte eller inte, men hade de varit sugna på lite kärringarumpstek så hade de nog inte nöjt sig med att bara gå bredvid och titta. Däremot har människor aldrig varit naturlig föda för vare sig hundar eller vargar.
Stella-Polaris
Igentligen är det enkelt. Vargen är en konkurrent....

Människor äter får, Varg äter får.

En gång i tiden sprang vargar runt i skogen, och försökte ta kål på boskap, samt konkurrerade med viltet människan jagade. En Konkurrens situation.

Alla vet ju att konkurrenter är riktiga ena ******* som sagt. Speciellt om det gäller kärlek.

Så vi har en historisk syn, på vargen, härstammandes från den tid där vi slet för brödfödan. Till detta kan vi så lägga dagens moderna, tycka illa om vargen, fenomen.

Fenomen nummer 1.
Vi har slutat vakta boskapen. Förr fanns vallflickor/pojkar som skrämde väck vargen när den kom ( Ja, det var fullkomligt normalt tankesätt att en 14 årig flicka skulle skrämma bort ett gäng vargar som kom i boskapens närhet). Samerna befann sig hos sina hjordar och inte i en stuga 50 mil därifrån. Det vargdödas nog mindre boskap idag än för 100 år sedan . DVS knappast några mängder. Dock dödas de av Varg! vilket leder oss till

Fenomen 2
Tidningar älskar att skriva om vargdödade djur. Seriösa, intellegenta och samhällsbyggande tidskrifter som Aftonbladet, kvällsposten och Expressen gör djupa journalistiska uppföljningar, och studier, innan de bestämmer sig för att sätta nyheten på förstasidan i FETSKRIFT och bild på ett litet rivet lamm. Detta så hela Sverige får reda på att Varg har dödat. I Södra och Mellersta Sverige är man så bra, på detta, att nyhetsrapporteringen på Vargdödad boskap är bättre än på mord. Det är dock medias plikt att tillföra massorna dessa nyheter, om vargdödat boskap, i demokratins namn. Demokratin kräver ju att

Fenomen 3
Vi skall ge makt till div organisationer, som hävdar sig tala för dess medlemmar, och dessa medlemar måste ju upplysas. Jägarförbundet är en av dessa organisationer som upplyser sina egna, av media upplysta, medlemmar om hur en upplyst medlem bör tänka. Nu jagar de, som är medlemmar i Jägareförbundet, och de mest fanatiska av dem har naturligtvis valt att viga sitt liv åt Jägareförbundet. Dessa personer åker varje dag, iklädda jaktkläder, till förbundskontoret på Öster-Malma. Där tillbringar de dagen pratandes jakt, hundar och illa om konkurrenter som varg, vapenlagstiftning eller andra jägarorganisationer. För att visa att de jobbar så har de hård bevakning på vargfronten och då speciellt vargdödade hundar. Icke att man skulle missa att fylla på sin lista no:1 http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/v...nda/default.asp . Man är i nära maskopi med kennelklubben, som man även länkar till överst på sin hemsida. Följaktligen är även kennelklubben, som representerar sina medlemmar, och styrs av fanatikerna, väl upplysta om vargproblematiken och upplyser sina medlemmar hur en upplyst medlem skall tänka. Den upplysta

Fenomen 4
Kennelklubbsmedlemen som sitter i stan, och förfasar sig över vargens härjningar, som står att läsa i media och div Hundporrlektyr, och blir naturligtvis helt till sig, över tanken, att VARGEN skall äta upp lilla Fiffi. Kennelklubbsmedlemen blir därför fanatisk varghatare. Att fiffi knappast löper större risk att bli vargdödad, under den dagliga promenaden till ICA, reflekterar Kennelklubbsmedlemen inte över. Väl påläst, i fanatikernas upplysning, blir så Kennelklubbsmedlemen en expert på vargens vara eller icke vara. Den upplysta Kennelklubbsmedlemen sprider därför sin kunskap och historier till bekantskapskretsen och mytbildandet skapas. (Nu ser jag inte mytbildning som ett modernt fenomen utan nöjer mig med att tänka på de gånger jag hört stadsbor tala om varg.... Vargvän eller vargfiende så borde de ta det lite lugnt.) nu är ju inte alla stadsbor mot varg utan istället finns där ett stort antal "vargvänner" som vet sig veta att vargen minsann borde få finnas i Värmland. Dock

Fenomen 5
bör varg inte finnas i just deras grannskap. Något de har oomrunkenliga motivationer för. Att vargen bör finnas just i glesbyggd, och i huvudtaget, är väldigt viktigt. Detta eftersom man gärna vill föra på tal, när de bekanta från London är och hälsar på, att på landet finns det varg. På något sätt tror de att, utlänningar skall tro, värdparet är riktiga hårdingar bara för att det springer ett par Vargar i Värmland.. Nu bör det sägas till stadsbons försvar att de är konsekventa till, där men inte här, tankesättet. Man vill ju varken ha vindkraft eller ofarliga kärnkraftsavfallsanläggningar i Stockholm. Nej vi måste ju utlokalisera arbetstillfällen till glesbyggden.

Fenomen 6
Vargen är ju konstigt nog en stark symbol som ofta används i turismreklam för Sverige. Den verkar som en magnet på utländska ekoturister, och även sketna tyska husbilscampare, som vill till det vilda Sverige. Jag har aldrig sett någon studie på vad Vargen är värd som turistsymbol. Jag har sett vad HM Konungen är värd i detta avseende och det var inte kattpiss. Idel studier på vargdödade hundar, renar och en och annan katt. Att Vargen tillför arbetstillfällen i Sverige, speciellt inom turistnäringen, torde vara självklart. Men vad är Vargen värd i en samhällsekonomisk studie??? Varför ingen studie på detta?
Grå
CITAT (Stella-Polaris @ 10-02-2008, 11:37) *
Igentligen är det enkelt. Vargen är en konkurrent.... (osv.osv)

Hade det varit en annan tid och ett annat liv hade jag friat till dig smile.gif
Stella-Polaris
CITAT (Grå @ 10-02-2008, 11:42) *

Som en Alfa till en Alfa?????? rolleyes.gif
Grå
CITAT (Stella-Polaris @ 10-02-2008, 11:44) *
Som en Alfa till en Alfa?????? rolleyes.gif

Ja biggrin.gif
Gunilla T
CITAT (Grå @ 10-02-2008, 11:42) *

Grå, vi kan väl skicka varsin björnkram istället?
Grå
CITAT (Gunilla T @ 10-02-2008, 11:46) *
Grå, vi kan väl skicka varsin björnkram istället?

Bra idé. Björnkramar till alla varg- och snigelälskare OCH hatare där ute i världen! biggrin.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon