Full version: GI- metoden
Sidor: 1, 2
*Stintan*
CITAT (Siv i Bollnäs @ 21-01-2008, 20:49) *
Skulle vara intressant att höra en vegetarians/vegans åsikter om denna diet som förespråkar mycket animaliska produkter och bannlyser t ex spannmål, potatis och frukt! (Frukt innehåller ju väldigt mycket kolhydrater). Skulle dessa ideer gripa omkring sig så motarbetas ju veganernas strävanden att få folk att sluta äta kött och andra produkter som kommer från djurriket.
Och en stor del av befolkningen har irritabel colon, (något av en folksjukdom) och de måste få i sig mycket bulk med maten t ex genom fiberrikt bröd.
Bröd ska inte bannlysas.
Vad blir de långsiktiga konsekvenserna av extrema dieter?

Det går inte att här i en tråd redogöra närmare på vad denna kost innebär och hur kroppen reagerar men det finns massor att läsa om detta för den som är intresserad genom att gå in i länken som Anki på Öland hade i ett tidigare inlägg. Man äter gott och mår bra.
Elisabeth G
Skulle vara intressant att höra en vegetarians/vegans åsikter om denna diet som förespråkar mycket animaliska produkter och bannlyser t ex spannmål, potatis och frukt! (Frukt innehåller ju väldigt mycket kolhydrater). Skulle dessa ideer gripa omkring sig så motarbetas ju veganernas strävanden att få folk att sluta äta kött och andra produkter som kommer från djurriket.
Och en stor del av befolkningen har irritabel colon, (något av en folksjukdom) och de måste få i sig mycket bulk med maten t ex genom fiberrikt bröd.
Bröd ska inte bannlysas.

Efter att ha varit vegetarian i nära tio år gick jag - av hälsoskäl, inget annat - över till LCHF. Jag var vegetarian av etiska skäl men kunde då inte längre bortse från att jag hade ett ansvar gentemot mina egna djur och andra familjemedlemmar och därför inte kunde fortsätta att äta så kolhydratrikt längre. Efter det har min hälsa förbättrats radikalt. Det skedde tämligen omgående och är därför inte relaterat till min viktminskning (vilket brukar vara en vanlig invändning).

En god vän med Crohns sjukdom (mag-tarm-sjukdom) har gått över till mycket strikt LCHF och har blivit mycket bättre. När han någon gång äter hemma hos sin kolhydratälskande hushållslärarinna till mor blir han genast sämre.

LCHF är ingen extrem diet. Det är en återgång till hur vi människor en gång åt, dvs. innan spannmålet gjorde sin entré som billig bukfylla. Vad gäller långsiktighet finns det många människor som ätit så under många år utan några som helst problem. Tvärtom är deras värden utmärkta.
mamamaggan
Bröd ska inte bannlysas.

Det här ingen extrem diet tycker jag . Tycker nog att den kolhydratrika dieten är extrem . Varför ska vi äta sådant som ger oss extra mycket socker?

Lider också av en tarmsjukdom och mycket fibrer resp kolhydrater är inte alls bra för den som har sådana problem.

LadyG
CITAT (Jan Lindgren @ 21-01-2008, 20:25) *
Hej!
Alla människor är olika. Därför finns det ingen metod som är bra för alla. Var och en får pröva sig fram tills man hittar den som passar. Det är därför bra med många tips.
MVH
Jan Lindgren

Jättebra svarat!
Det kan jag skriva under på.
Siv i Bollnäs
Jaa...Crohns sjukdom och Irritable colon är ju två helt olika sjukdomar. Hur vi åt "en gång" kan vidare diskuteras, det beror ju på var man s a s börjar någonstans!. smile.gif F övr håller jag med LadyG och Jan Lindgrens inlägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon