Full version: färdigskivat bröd
Eva i Skåne
Varje gång jag handlar bröd konstaterar jag att det numera är färdigskivade sorter som verkar dominera hyllorna. Jag gillar inte det, men kanske är det ett tecken på stressen i det dagliga livet att folk gärna köper bröd som är skuret...
Jag kan se fördelar, visst. Har man mindre barn behöver man inte vara rädd att dom står där med största kniven. Tar man direkt ur frysen kan man ta fram så många skivor man vill ha. Vissa bröd är svåra att skiva jämna skivor av (kanske är det kniven som behöver slipas då confused.gif).
Fullkornsbröd och rostebröd kan t o m jag tycka är ok att köpa skivade, men i det stora hela är skivorna är alldeles för tjocka. Om jag nu skulle få för mig att köpa ett halvfint bröd, limpa eller vad ni vill så uppskattar inte jag skivor som är 1½-2cm tjocka rtfm.gif
Sådana skivor "växer" i munnen och jag är mätt innan jag börjat. Kanske en bantningsvariant... g.gif

Är det fler än jag som är kinkiga?
anna_rispan
jag är så där velig. allt köpebröd smakar ju nästan samma och jag har också sett att oskivat bröd blir alltmer ovanligt. men jag orkar inte bry mig. jag skulle kunna gå till konditoriet o köpa hela limpor o bröd eller baka själv. men när jag är på affärn o allt annat finns där så tar jag brödet också.

skivar jag själv kan jag göra både tunnare och tjockare. beroende på vad jag är sugen på.
LadyG
Jag är så kinkig att jag ratar vitt biggrin.gif

Jag föredrar skivat, men det beror kanske på att jag köper grovt mörkt bröd. De skivorna är ofta väldigt tunna. Vanligt vitt limpbröd köper jag ytterst sällan, kan inte minnas senaste gången nu, med ett undantag: rostbröd köper jag vitt, färdigskivat och fryser in, men det är det enda vita brödet jag köper för egen del alls.
Citrona
Jag bor ensam med min tioåriga dotter. För att vi skall slippa äta torrt bröd måste jag köpa färdigskivat och lägga i frysen. Så tar jag fram några skivor varje kväll, de är tinade och smakar som färska på morgonen efter. Jag äter bara osötat fullkornsbröd och min dotter har snöat in på Gott Gräddat och så får hon äta vitt rostbröd på helgerna. Visst skulle jag kunna köpa oskivat bröd, skiva det själv och sen frysa in, det händer att jag gör det om jag köper något extra gott bröd på ett bageri.
Gossen Ruda
Jag vill skiva själv så jag avskyr färdigskivat bröd. Dom sista bitarna blir så torra om man inte hela tiden fryser in brödet.
Bee
Jag gillar egentligen inte heller dom färdigskivade bröden men det är oftast dom jag köper. Som Anna R säger, dom smakar i princip samma oavsett vad det står på påsen. Men det är praktiskt. Det är sällan jag behöver kasta bort gammalt torrt bröd nuförtiden. Vi tar bara fram lagom antal skivor från frysen och tinar i mikron. Eller rostar. Rostat grovt bröd är gott. Vitt förekommer nästan itne alls här.
KURT
Inspireras till att skiva själv!
aanderss
oja de gillar jag
Aqvakul
Vi har fått ett nytt stort Hemköp och de har nästan bara skivat bröd. Känns inte riktigt bra att köpa, men i "morgonrusningen" så är det förstås praktiskt. dunno.gif
aanderss
var i lund ligger de
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 19-01-2008, 17:02) *
var i lund ligger de

Vid Skattehuset, Södra vägen.
aanderss
ja då vet jag
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 19-01-2008, 17:06) *
ja då vet jag

bra, om du behöver köpa färdigskivat bröd
aanderss
de finns här med
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 19-01-2008, 17:09) *
de finns här med

Jag tror att det nästan finns överallt!
aanderss
mm de tror jag med
ninnisky
Gillar absolut inte färdigskivat bröd - men det finns väldigt lite annat ...
Kan någon tipsa mig om var jag kan hitta oskivat, osötat och någorlunda mörkt bröd här i Göteborg.

Snart är det dags att baka själv igen yes.gif om bara min händer orkade....

Ciczi
De sista åren min farmor levde hade hon problem med musklerna i armarna så fick far hjälpa henne att skiva brödet när det var hemköpt för då fanns det knappt färdigskivat rostebröd i butiken. Sedan frös de in brödet och så kunde farmor plocka fram på kvällen och så var det tinat till frukost...

Ciczi
Aqvakul
Ibland undrar jag om man får tycka om vissa saker, typ färdigskivat bröd. Är det för att det är för praktiskt, ett uttyck för "lathet". Finast är ju hembakat (fast när jag var liten var köpebröd "finare").
Därnäst kommer bröd som bakats på det lilla bageriet. Kanske handlar det om misstroende mot maskiner och masstillverkning. Tror att vi har en massa fördomar om hur det ska vara. Om jag hittar ett bröd som jag tycker om, så köper jag det även om det är masstillverkat och färdigskivat.
Bee
CITAT (Ciczi @ 19-01-2008, 18:57) *
De sista åren min farmor levde hade hon problem med musklerna i armarna så fick far hjälpa henne att skiva brödet när det var hemköpt för då fanns det knappt färdigskivat rostebröd i butiken. Sedan frös de in brödet och så kunde farmor plocka fram på kvällen och så var det tinat till frukost...

Ciczi

Så gulligt det låter wub.gif . Ja, man får hjälpa varandra i vått o torrt.
Men det här med att tina rostebröd. Det behövs inte! Man tar brödet direkt från frys till rost. Blir hur bra som helst!
Ciczi
CITAT
Men det här med att tina rostebröd. Det behövs inte! Man tar brödet direkt från frys till rost. Blir hur bra som helst!

Fast det var ju inte rostebröd hon åt utan vanligt annat bröd.

Ciczi
vindspel
CITAT (Bee @ 19-01-2008, 19:21) *

Precis. rakt från frys till brödrost. Rostar allt bröd....tja, inte det "riktiga" fullkornsbrödet.
mamamaggan
Köper bara färdigskivat fullkornsbröd , det där riktigt mörka i tunna skivor. Kan hända att jag köper sådan där portionsbitar av surdegsbröd som också är tunna. Annars köper jag GI-bröd på bageriet , skivar själv och rostar. På helgen kan det slinka ner en helt vanlig småfralla till frukost , vi får dem levererade hem av en idrottsförening. Skivad formfranska , sådan där smaklös, köper vi i stort sett aldrig.

Förr bakade jag en egen formfralla med hela sädeskorn i , jättegott att rosta.
Netha
Rostfralla är enda bröd vi köper och det tycker jag är helt OK skivat
övrigt bakar maken.. även till barnen m familjer.

CITAT (Ciczi @ 19-01-2008, 18:57) *

Ciczi

I Umeå, ICA- MAXI Strömpilsplatsen , kunde man iaf för några år sedan i butiken skiva brödet man köpt.
Pirum
Färdigskivat är praktiskt, men ofta tycker jag att skivorna inte är tillräckligt tjocka när det gäller färdigskivade limpor.
Men, utmärkta att ta upp ur frysen och rosta - de blir faktiskt saftigare så än om man rostar dem när de redan är tinade.

Angående att skära bröd, och varför de så ofta blir skurna snett, så har det redan avhandlats på usenet för längesen. smile.gif

http://groups.google.com/group/swnet.diver...8888a4892?hl=en

Fråga mig INTE hur jag kommer ihåg den diskussionen...men den har dykt upp med jämna mellanrum lite överallt.
Bee
CITAT (Pirum @ 19-01-2008, 21:24) *
Färdigskivat är praktiskt, men ofta tycker jag att skivorna inte är tillräckligt tjocka när det gäller färdigskivade limpor.
Men, utmärkta att ta upp ur frysen och rosta - de blir faktiskt saftigare så än om man rostar dem när de redan är tinade.

Angående att skära bröd, och varför de så ofta blir skurna snett, så har det redan avhandlats på usenet för längesen. smile.gif

http://groups.google.com/group/swnet.diver...8888a4892?hl=en

Fråga mig INTE hur jag kommer ihåg den diskussionen...men den har dykt upp med jämna mellanrum lite överallt.

Har kollat på länken. Gud så underbart nördigt!
Påminner mig om en lunch på jobbet för flera år sen där jag var enda damen vid långbordet bland 15 herrar och hela lunchen gick åt för att diskutera dimensionen på en skruv till en utombordarmotor. Gav mig en fantastisk inblick i herrars intressen och diskussionssätt crazy.gif w00t.gif tongue.gif
Eva i Skåne
CITAT (aq42 @ 19-01-2008, 19:17) *
Ibland undrar jag om man får tycka om vissa saker, typ färdigskivat bröd. Är det för att det är för praktiskt, ett uttyck för "lathet". Finast är ju hembakat (fast när jag var liten var köpebröd "finare").
Därnäst kommer bröd som bakats på det lilla bageriet. Kanske handlar det om misstroende mot maskiner och masstillverkning. Tror att vi har en massa fördomar om hur det ska vara. Om jag hittar ett bröd som jag tycker om, så köper jag det även om det är masstillverkat och färdigskivat.

Man får väl tycka till om både det ena och andra confused.gif
Det jag ville föra fram var att jag inte gillar skivat bröd för att skivorna oftast är för tjocka för min smak.
vindspel
CITAT (Bee @ 19-01-2008, 21:54) *
Har kollat på länken. Gud så underbart nördigt!
Påminner mig om en lunch på jobbet för flera år sen där jag var enda damen vid långbordet bland 15 herrar och hela lunchen gick åt för att diskutera dimensionen på en skruv till en utombordarmotor. Gav mig en fantastisk inblick i herrars intressen och diskussionssätt crazy.gif w00t.gif tongue.gif

Den påminner mig om alla eländiga fikapauser på mitt jobb. Eviga diskussioner om vad de skulle laga för ngn mat när de kom hem. Den västa gången var när två "damer" satte igång hur man på ett rätt sätt sköljer och torkar sallad, jag fullständigt bröt ihop i en skrattatack som vara de minst 10 minuter rotfl.gif ......det var droppen för mig naughty.gif Satt mer och mer hos herrarna och fikade istället flirting.gif
Bettis
Detta brödet bakar jag väldigt ofta, det är så himla gott och ingen jäsning eller knådning Bröd
netaave
Köper aldrig bröd, bakar ju 10-12 bröd för vad jag får betala för ett enda.
Skivar det ofta däremot halvfryst, så kan man ta fram det man behöver.
aanderss
ja de bästa är ju att baka själv
LadyG
Ösnkar att jag hade tid att baka. sad.gif
aanderss
eller varit bra på att baka bröd
ingrid fuxwall
CITAT (aanderss @ 20-01-2008, 22:33) *
ja de bästa är ju att baka själv

Hur ofta gör du det?
aanderss
de händer ibland faktiskt
ingrid fuxwall
CITAT (aanderss @ 20-01-2008, 23:06) *
de händer ibland faktiskt

Fortsätt med det och dela med dig av din misstag
Anma
Jag köper alltid färdigskivat, mest för att brödknivarna är gjorda för högerhänta så mina blir sneda. Dessutom så finns mina favoritbröd bara färdigskivat, Fazers efterugnslimpa och Fazer rallarhalvor. Båda osötade och jättegoda.
Piccante
köper nästan alltid färdigaskivat, det blir fler skivor/ limpa på det viset än när jag skivar själv och det blir snett och vint på alla håll laugh.gif Sen köper jag ofta mörk surdegsbröd av råg från Danmark/ Tyskland. Det är färdigskivat i tunna skivor som jag inte hade lyckats åstadkomma själv. Dessutom blir det övermäktigt att äta så mättande fiberrikt bröd i tjocka skivor.
gunvor
förstår inte varför ni fryser köpebrödet - det håller ju flera veckor i plastpåse i kylskåpet - därför det finns så mycket konserveringsmedel i det !
En god vän med skafferi hade en bit köpebröd och en bit hemgjord limpa o skafferiet - åkte på semester 2 veckor och återkom till sina glömda brödbitar.
Den hembakta hade på 2 veckor fått långt grönt hår - såg ur som ett litet troll.
Den köpta var lite torr i kanterna f.ö. utan anmärkning.
Ophelia
Jag bryr mig faktiskt inte speciellt mycket. Jag föredrar att köpa bake off och där har det kommit fler olika sorter (småbröd och limpor i olika modeller). Dem får man skiva upp själv. Älskar ciabatta med linfrö, malt och råg tummenupp.gif
LadyG
CITAT (gunvor @ 21-01-2008, 06:55) *
förstår inte varför ni fryser köpebrödet - det håller ju flera veckor i plastpåse i kylskåpet - därför det finns så mycket konserveringsmedel i det !
En god vän med skafferi hade en bit köpebröd och en bit hemgjord limpa o skafferiet - åkte på semester 2 veckor och återkom till sina glömda brödbitar.
Den hembakta hade på 2 veckor fått långt grönt hår - såg ur som ett litet troll.
Den köpta var lite torr i kanterna f.ö. utan anmärkning.

Vet inte vad det kan ha varit för bröd, det låter läskigt.
Om jag glömmer bröd i brödboxen blir det grönt av mögel.
Myosotis
CITAT (Anma @ 21-01-2008, 00:14) *
Jag köper alltid färdigskivat, mest för att brödknivarna är gjorda för högerhänta så mina blir sneda. (...)

Det visste jag inte! Min mamma är vänsterhänt men jag har aldrig tänkt på att hennes brödskivor skulle bli snedare än mina (kanske beror på att mina är maximalt sneda). Kan du förklara närmare?
Eva i Skåne
Vänsterhänt är jag också, men just brödknivar har jag aldrig funderat på att de skulle vara utformade för högerhänta confused.gif
Inte skär jag speciellt snett heller.

Jag har ett enkelt, men fungerande tips, till er som skär snett:

Räta på ryggen när du skär. Då blir brödskivorna raka och jämna!
Prova själv om du inte tror mig. flirting.gif
*Stintan*
Jag har gett upp, jag har slutat äta bröd blush.gif
Piccante
CITAT (Stintan43 @ 21-01-2008, 12:41) *
Jag har gett upp, jag har slutat äta bröd blush.gif

Jag slutade att skära bröd men har inte gett upp att äta det giggle.gif

Intressant teori om att vänsterhänta skär bröd värre än högerhänta. ,måste prova att skiva bröd med höger hand någon gång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon