Full version: squash / pumpa
katah
Jag är lite av en novis med squash och pumpor, men har definitivt föräldskat mig i spaghettipumpan !

Förra året odlade jag även sommarsquash och kokade en underbar enkel soppa av den med grädde.
Nu skulle jag vilja njuta av denna soppan året om och såg några pumpa sorter som gick att lagra hela vintern !

Nu är min fråga hur de skiljer sig i smaken / matlagningen ? Kan man bara ersätta squash med pumpa ( vilken som hälst) i receptena ?
Åsa, mälardalen zon 2
Vintersquash och pumpa har frukter som man låter sitta kvar så länge som möjligt på plantan, efter skörd lägger man dem luftigt på varmt ställe i flera veckor så skalet torkar till, sedan kan de ofta förvaras upp till något år. Både pumpa och vintersquash har ofta en ganska söt och lite nötaktig smak och smaken blir mer intensiv ju längre frukten ligger. Sommarsquash som skördas ung (bäst vid ca 300g) är inte speciellt söt så det blir ju inte riktigt samma soppa.

Om det är en mixad soppa du gillar så kan det vara bra att veta att man kan frysa in puread sommarsquash, man bara kokar dem i lite buljong, lägger det hela i matberedaren och mixar och fryser in squashmoset och sedan under vintern kan man ta fram moset och späda med mera buljong grädde/creme fraich/färskost och tillsätta kryddor.
katah
Det är mixad soppa jag tänker på.
Tack , då ska jag satsa på sommarsquash denna år och experimentera med de andra någon annan gång.
ingrid fuxwall
Jag följde Åsas förvarings råd och tillagade min sista sommar squash förra veckan. Nu hade jag inte sparat så många och det var inte för att den började bli dålig som jag använde den.

Även jag har, efter råd här, frusit ner squash med gott resultat.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon