Full version: ny trädgård
jennyp
det kliar som bara tusan i mina trädgårdsfingrar, men jag vet inte var jag ska börja...

vi flyttade in i ett tvåfamiljshus i december och jag har fått fria händer med trädgården. Det är inte gjort något med den på flera år och jag vet varken vad det är jag har, var tomtgränsen går eller var jag ska börja. Är det för tidigt att börja klippa ner, kratta ihop löv och sätta iordning en kompost? Nu har vi ju redan lite för-vår här nere med knoppar, blommande tussilagos och musöron på buskarna...

Bilder på "vår" sida av trädgården finns här: http://s27.photobucket.com/albums/c157/mandarinen/garden/
Säg gärna till om ni känner igen något, eller om ni vill ha bättre och närmare bilder. Jag vet att det är svårt på sådant avstånd och dessutom utan både blad och blommor.

Resten på gaveln av huset och framsida är mest rejält övervuxna häckar, något som en gång var blomster-rabatt och gräsmatta...
KURT
Det brukar alltid att vara bra att vänta tills man vet vad man verkligen har för något!

Det finns en bild med titeln "träd ", jag vet inte vad det är för träd. Men någon har tidigare beskurit det alltför hårt, det är därför det är en massa vattenskott på det.

Det är också svårt att få en överblick från bilderna, och man bör också veta vart olika väderstreck är osv
Boxer
Jag håller med Kurt. Vänta med att ta bort något innan du vet vad det är. Det verkar vara en hel del trevligt, men det är svårt att se. Mitt förslag är att du lite senare, när det börjar grönska, tar med en gren (inte för liten) till någon handelsträdgård och frågar någon kunnig där. Ibland är det lättare att kunna känna och lukta för att vara säker.

Alltså, inga drastiska förändringar första sommaren, tycker i alla fall jag.
titti49zon6
Grattis till er nya bostad och det ser ju ut att finnas lte att göra där thumbdown.gif
Nu kan jag inte svar dig på rak arm men får väl fundera confused.gif
Hihi, det är några som inte berättat denna nyhet för mig, men mormor är på väg så jag får väl höra mer
Lycka till
jennyp
titti - ja det var slarvigt av dem att inte berätta det smile.gif

trädet med vattenskotten har jag också tänkt på, det kan vara ett äppelträd kanske.

så här ser det ut på sommaren, tyvärr enda bilderna jag har sommartid då vi flyttade in 1 dec.

titti49zon6
Jenny, du kanske kan börja kratta löv nu när det brinner i dina gröna fingrar smile.gif under tiden kanske du upptäcker saker som du inte tänkt på tidigare och då kan du ju fråga,fråga och fråga, säkert får du bra svar tummenupp.gif
men vi är ju många som just vaknat eller håller på att vakna efter"vintervilan" och kanske lite tröga i starten
ingrid fuxwall
Vilken typ av kompost har du tänkt dig?

Förstår att det kliar i dina fingrar och att du är nyfiken över vad du kommer att hitta.

ingrid
jennyp
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-01-2008, 20:18) *
Vilken typ av kompost har du tänkt dig?

Förstår att det kliar i dina fingrar och att du är nyfiken över vad du kommer att hitta.

ingrid

jag har inte funderat så mycket på det, det beror lite på om den kompost som finns redan nu är vår eller om den tillhör grannen. Hyresvärden har lovat att kolla upp det och återkomma. Jag har i alla fall börjat kapa ner grenar och annat som sedan tidigare ligger slängt i högar här på tomten.
Jag tänkte främst ha den till att lämpa av växtavfall, grenar, löv och lite sånt i bara.

I går hittade jag en hel hög ivriga lökväxter, krokusar kanske, som kommit upp över en decimeter redan. Jag tyäckte över dem med en massa löv och hoppas de klarar sig trots den lilla "köldknäpp" vi har fått nu - snart har vi till och med minusgrader tongue.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon