Full version: Ortsnamn
Sidor: 1, 2
Magdis
och Hälsingfors ligger i närheten av Lycksele flygplats har jag för mig. biggrin.gif
Betty
Ansvar ligger mitt emellan Rödupp och Jock...
Och Sören ligger ovanför Påläng, strax under Raggdynan enligt kartboken...
Ciczi
CITAT (Monica i Nässjö @ 21-01-2008, 22:14) *
Bajstolle? Har jag aldrig hört talas om. Är det skånska? biggrin.gif

Jo nog är det ganska dialektalt det där ordet. Jag som infödd malmöit vet precis vad det betyder.

Appropå lustiga namn så garvar jag högt när jag åker tunnelbana i Stockholm och den automatiska hållplatsutroparen fint meddelar att nästa hållplats är Blåsut... rotfl.gif

Ni vet att Sibirien ligger vid Hässleholm va?

Ciczi
Piccante
Egypten, ligger i Härryda kommun. gårds/ torpnamnet Paradis är ganska vanligt, finns på ett par ställen tror jag.
Malvia
Danmark, Åland och Paris ligger i Uppland.

Själv bor jag i Hammarby, men vi har en "djurgård".
mamamaggan
Danmarks kyrka ligger utanför Uppsala.

Oops, nu hann Malvia före mig!
Anma
CITAT (Markus_H @ 23-01-2008, 17:00) *
Egypten, ligger i Härryda kommun. gårds/ torpnamnet Paradis är ganska vanligt, finns på ett par ställen tror jag.

I Upplands Väsby ligger KAIRO
netaave
CITAT (Lilla Birka @ 22-01-2008, 19:28) *
Skuttunge = annat namn för harpalt? biggrin.gif

Ja och heter "Jumping baby" i pilotkretsar

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 23-01-2008, 14:49) *
Norje ligger i Blekinge och Danmark utanför Uppsala.

Olle

Vi har en socken som heter Danmark, Blekinge känner jag inte till förväxlar du inte det med Berkinge i norduppland.
Utanför Uppsala finns också byn Paris i Vänge socken och gården Jerusalem i Uppsala Näs

CITAT (Malvia @ 23-01-2008, 17:05) *
Danmark, Åland och Paris ligger i Uppland.

Själv bor jag i Hammarby, men vi har en "djurgård".

Åland heter ju egentligen Ålandsdal.

Hammarby finns ju på ett flertal ställen bl.a. i Rasbo och Linnés Hammarby som ligger i Danmark
Lilla Birka
CITAT (netaave @ 23-01-2008, 17:27) *
Ja och heter "Jumping baby" i pilotkretsar
Vi har en socken som heter Danmark, Blekinge känner jag inte till förväxlar du inte det med Berkinge i norduppland.
Utanför Uppsala finns också byn Paris i Vänge socken och gården Jerusalem i Uppsala Näs
Åland heter ju egentligen Ålandsdal.

Hammarby finns ju på ett flertal ställen bl.a. i Rasbo och Linnés Hammarby som ligger i Danmark

Lars-Olof skrev att Norje ligger i Blekinge.... du läste nog lite fel där
netaave
CITAT (Lilla Birka @ 23-01-2008, 17:36) *
Lars-Olof skrev att Norje ligger i Blekinge.... du läste nog lite fel där

Ja såg det nu, fort men fel heter det ju smile.gif
Simone
[size="3"][/size]På Hamburgö, utanför Hamburgsund ligger "Vänd Igen" Jo, det heter så.
mamamaggan
I Bohuslän finns ett ställe som heter Tjurepannan.
Tosan
CITAT (Magdis @ 23-01-2008, 14:55) *
och Hälsingfors ligger i närheten av Lycksele flygplats har jag för mig. biggrin.gif

Jo, både just hitanför Hedlunda och sen ligger det dessutom några mil ner efter E12
Myosotis
CITAT (Ciczi @ 23-01-2008, 17:00) *
(...) Ni vet att Sibirien ligger vid Hässleholm va?

Undrar hur många Sibirien det finns. Ligger väl utanför Ängelholm och Umeå också.
ninnisky
Vinköl - ligger i närheten av Skara

Har man vin i kölen eller vinkar man åt ölen ??

netaave
CITAT (Margith @ 21-01-2008, 20:11) *
Fd Gällivare-bo som jag är har jag en klassiker bland g.gif namn:
Andra Sidan.

Mmm med det vita träslottet
Lilla Birka
och Hökärr är det hö-kärr eller hök-ärr? Liksom Rökärr är det lungcancer kanske?
Piccante
Horred kan ju låta lite suspekt om man utläser det Hor-red, uttalas Horr-ed.
mamamaggan
Har någon skrivit in Baggböle tidigare ? Annars är det gjort nu.
Piccante
Bohuslän har många roliga namn som färjeläget/ byn Rörtången och utanför Rörtången ligger öarna stora och lilla Trefoten och stora och lilla Brorn.
På närbelägna Brattön finns detta märkliga namn?
[attachment=12112:gularöven.JPG]
mamamaggan
CITAT (Markus_H @ 24-01-2008, 01:06) *
Bohuslän har många roliga namn som färjeläget/ byn Rörtången och utanför Rörtången ligger öarna stora och lilla Trefoten och stora och lilla Brorn.
På närbelägna Brattön finns detta märkliga namn?
[attachment=12112:gularöven.JPG]

I de där trakterna finns också öarna Hättan och stora och lilla Dyrön. Där finns också Tjuvkil .
Lars-Olof Arvids
Den höga toppen på Brattön är dessutom känd som Blåkulla, dit häxorna flyger på skärtorsdagsnatten.

Har någon nämnt byn Mässlingen i Härjedalen?

Olle
Chamomille
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-01-2008, 11:05) *
Jag har släktingar som bor vid Stripplekärr, men alltid brukar vara påklädda. rolleyes.gif Inte långt därifrån ligger ett torp som heter Smällen, vilket jag tog upp en gång när vi diskuterade varför man säger "i" eller "på" om olika torpställen. Här är man PÅ Smällen.

En gång (minns inte var) såg jag "3 ST FRÖ" på en skylt. Kanske bodde där en trädgårdsodlare av den mindre sorten?

Norr om Henån på Orust står det "Korset" och "Glädjefrid" vid en väg. Den kanske leder till himlen?

Olle

giggle.gif
Anma
CITAT (Markus_H @ 24-01-2008, 00:44) *

Ja, et finns ju Horsbo utanför Heby också. Har inte tänkt på horkopplingen förän jag såg detta... smile.gif
Tosan
Busjön kan man ju fundera på lite åxå...
Lars-Olof Arvids
Vissa kommuner lär ha protesterat mot att man inte får ha prickar över bokstäverna i deras hemsideadresser: Höör, Hörby, Mönsterås...

Olle
Myosotis
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 24-01-2008, 11:37) *
Vissa kommuner lär ha protesterat mot att man inte får ha prickar över bokstäverna i deras hemsideadresser: Höör, Hörby, Mönsterås...

Olle

Det där är nånting jag aldrig har fattad. Varför skriver man inte helt enkelt ae för ä, oe för ö och aa för å?!
anna_rispan
CITAT (Markus_H @ 24-01-2008, 00:44) *

Ja det där har jag grubblat på för det finns väl orter i närheten som heter typ Öxnered(öxne-red) o...jaha nu tappade jag de andra.

O så såg jag att även Simone nämner Vänd igen. Då liger det bra till va eftersom jag också nämnt det? Kanske vänd igen vinner?? wink.gif
skogstroll
Inget att jämföra med Gula Röven kanske som ju är rätt tungt, men i Tyresö har vi i alla fall Lökholmen och så Bäverbäcken förstås men dunno.gif kanske har missat något...
Piccante
CITAT (anna_rispan @ 24-01-2008, 16:55) *
Ja det där har jag grubblat på för det finns väl orter i närheten som heter typ Öxnered(öxne-red) o...jaha nu tappade jag de andra.

O så såg jag att även Simone nämner Vänd igen. Då liger det bra till va eftersom jag också nämnt det? Kanske vänd igen vinner?? wink.gif

Öxne kommer nog från det västgötska ordet öxner = oxar. Finns i flera ortsnamn som Öxabäck i Mark, Öxnered i Vänersborg och Öxnäs i Göteborg.

Att det är så mycket "hor" i många orter vet jag inte riktigt vad det beror på men kanske stammar åtminstone de i västra Sverige från hors = häst.

Gula röven låter inget vidare men söker man på hitta.se på kartor så fanns det 3 st i Bohuslän:

1. Gula röven Kungälv (Vattendrag)
2. Lilla Röven Öckerö (Vattendrag)
3. Stora Röven Öckerö (Vattendrag)

w00t.gif
Alexander-VG-zon3
slöinge är ett namn

hmm finns en massa konstiga i småland som jag tyvärr glömt nu .
Piccante
CITAT (flaxss @ 24-01-2008, 17:24) *
slöinge är ett namn

hmm finns en massa konstiga i småland som jag tyvärr glömt nu .

Slöinge där bor Inge som är slö, så måste det ju va laugh.gif

Vesene i Herrljunga tycker jag låter lite kul. Ve´sen = vissen, på dialekt. Tror inte man ska ägna sig åt odling där....
Siska
Klittberget (orsa kommun)

Porris (mölndals kommun)

lite småsnuskiga ortsnamn smile.gif

Finns ett ortnamn som heter röven, vart kommer du ifrån?Röven verkar lite suspekt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon