Full version: Ortsnamn
Sidor: 1, 2
Eva-Helene
Jag vet några fina: Älskanäs. Himmelsundet. Önska. Och några g.gif Öden. Könsa. Hälsinggrubban.
Margith
Fd Gällivare-bo som jag är har jag en klassiker bland g.gif namn:
Andra Sidan.

cic
Googlade, hittade detta. smile.gif

Bohuslän:
Bögebacka
Museröd
Flateby
Flatön (ö)
Kuballe
Kåtebol
Kåtorp
Röva (ö)
Stripplekärr
Valefittan (ö)

Dalarna:
Rumpsjön
Klitten
Mussjön
Ryckepungsvägen

Dalsland:
Arslerud
Kåtebol

Gästrikland:
Lem

Halland:
Bögilt
Bögholmen
Fröslida
Sextantvägen (gata)
Frillesås
Älskogsbräcka

Hälsingland:
Röven
Njutånger

Lappland:
Kåtaliden
Porrajärvi

Norrbotten:
Sexträsk
Mensträsk
Kåtaträsket
Kukasjärvi
Bröstvägen

Skåne:
Böglarehult
Kvinnaböske
Ollongränd (gata)
Porrarp
Sextorp

Småland:
Kåtorp
Kåtån
Runkarp
Pattebo
Horhult
Runkesten
Barslida
Pung

Stockholm:
Pungpinan
Böögs Gård
Ollonvägen
Bakgöken
Snorrevägen
Krigslida

Östergötland:
Könsvik
Kåtebo
Pickhult
Rumpebo
Slaka
Lilla Runken (sjö)
Stora Runken (sjö)
Tuttorp
Ållonö (slott)
gammelnalle
underbart är kort....

Å (ligger i Östergötland- Vikbolandet) men dt lär finnas fler Å

På Öland stog iallafall tidigare en skylt där det stod 2 St Rör

b
Felicia
rotfl.gif Tänk vad många lustiga ort-namn det finns. Skulle kännas pinsamt att måsta uppge en del av dem, ex om nån frågade var man bor.. hmm - Jo i Röven eller på Snorrevägen.. a0a.gif
Annars har jag faktiskt varit i Mensträsk på kurs. Fick då veta att namnet kom till av att lapparna var där och väntade "mens" (medans) renarna var på väg el nåt sånt.
Släppträsk tycker jag låter rätt skoj också. Sen finns ju Ensamheten och Verksamheten här i Västerbotten också.
Mysiga namn jag kommer på som finns i närheten är Måntorp och Lingonbacken.
Gossen Ruda
Hoppar på cics lista. Klitten i Dalarna är finfint. Det är en fäbod ovanför Älvdalen med ett fantastiskt läge. Mina föräldrar och jag hyrde en stuga en vecka där sommarn 80 med en fantastisk utsikt över Dalälven.

I Skåne inte långt från Porrarp ligger fö Koddeböle.

I Göteborg har vi en Bögata. Vet inte om innevånarna förkortar namnet som brukligt är.
aanderss
tollarp
fitja
vindspel
Vi har ett område i Halmstad som heter Kärleken...............
mamamaggan
CITAT (Felicia @ 21-01-2008, 20:32) *
rotfl.gif Tänk vad många lustiga ort-namn det finns. Skulle kännas pinsamt att måsta uppge en del av dem, ex om nån frågade var man bor.. hmm - Jo i Röven eller på Snorrevägen.. a0a.gif
Annars har jag faktiskt varit i Mensträsk på kurs. Fick då veta att namnet kom till av att lapparna var där och väntade "mens" (medans) renarna var på väg el nåt sånt.
Släppträsk tycker jag låter rätt skoj också. Sen finns ju Ensamheten och Verksamheten här i Västerbotten också.

Aprpå Snorrevägen så kan jag berätta att en stadsdel i Eskilstuna heter Snopptorp och där finns också Snopptorpsvägen. För många år sedan försökte de som bodde där få kommunen att byta namn på stadsdel och väg , men förgäves.

I Västra Götaland finns en ort som heter Larv. Byn Byn har jag också sett på en skylt någonstans. I södra Dalarna finns Söndagsbyn som ligger vid Söndagsjön.
titti49zon6
Uppe i Norrbotten finns en by som heter Sanningslandet, måntro om dom alltid talar sanning där naughty.gif
Tosan
CITAT (Felicia @ 21-01-2008, 20:32) *

Vi har ganska många härikring ju...
Lyckan är ju rätt fint, eller Trevnaden...

Men sen har vi ju Kåtaträsk, Bockträsk, Gubbträsk... Nåda, Tara, Aha tycker jag låter lite lustiga...

I Ånn utanför Åre har vi ju Snasahögarna

Sen kommer jag inte på fler just nu...
Lilla Birka
Bortomåa, Stömman, Spraxkya,Flerohopp....
aanderss
vid helsingborg ligger kropp
Monica i Nässjö
CITAT (aanderss @ 21-01-2008, 20:36) *
tollarp
fitja

Aanderss, nu måste du förklara. Vad är det för fint/fult/knäppt med Tollarp? g.gif Är det bara jag som inte fattar, det kanske är något dialektalt? wink.gif
aanderss
CITAT (Monica i Nässjö @ 21-01-2008, 22:10) *
Aanderss, nu måste du förklara. Vad är det för fint/fult/knäppt med Tollarp? g.gif Är det bara jag som inte fattar, det kanske är något dialektalt? wink.gif

jag tycker inte de är knäppt men många bar tycker de för en tolle är ju en skit eller bajstolle
Monica i Nässjö
CITAT (aanderss @ 21-01-2008, 22:11) *
jag tycker inte de är knäppt men många bar tycker de för en tolle är ju en skit eller bajstolle

Bajstolle? Har jag aldrig hört talas om. Är det skånska? biggrin.gif
Netha
CITAT (titti49zon6 @ 21-01-2008, 20:58) *
Uppe i Norrbotten finns en by som heter Sanningslandet, måntro om dom alltid talar sanning där naughty.gif

Sjungberget brukar vi passera på vägen ner till Sunderbyn.
måste jag alltid sjunga en trudelutt. laugh.gif
Miamamma
Vi har Sketgöl här. giggle.gif
aanderss
CITAT (Monica i Nässjö @ 21-01-2008, 22:14) *
Bajstolle? Har jag aldrig hört talas om. Är det skånska? biggrin.gif

jag vet inte faktiskt
Lilla Birka
Sen har vi Göksnåre i Uppland
Anma
Strax öster om Uppsala finns Vittulsberg, för oss som kan finska är det fult. De fem första bokstäverna betyder det fula ordet på kvinnans könsorgan på finska...
Lilla Birka
CITAT (Anma @ 21-01-2008, 23:21) *
Strax öster om Uppsala finns Vittulsberg, för oss som kan finska är det fult. De fem första bokstäverna betyder det fula ordet på kvinnans könsorgan på finska...

Vittulsberg och Göksnåre giggle.gif
Anki på Öland
CITAT (gammelnalle @ 21-01-2008, 20:22) *
.........På Öland stog iallafall tidigare en skylt där det stod 2 St Rör

b

Står kvar smile.gif
Finns ett Gökalund söder om Kalmar också!
Anki
Ralf
Sexdrega har jag alltid undrar hur det ser ut i......
Lilla Birka
och så har vi Vettlösa i Västergötland och Normlösa i Östergötland....

och Skavböke i Halland
gunvor
larvigaste namnet är väl skaraborgska LARV
anna_rispan
"Vänd igen" i Bohuslän. Det låter väl guligt? smile.gif
Betty
Vackert ortsnamn i Heby kommun: Morgongåva
Lustigt ortsnamn i Hälsingland: Njutånger
gunvor
har ni missat Trosa?
Anma
CITAT (Betty @ 22-01-2008, 08:47) *
Vackert ortsnamn i Heby kommun: Morgongåva
Lustigt ortsnamn i Hälsingland: Njutånger

Morgongåva låter så vackert, stället är dock urtrist...
ninnisky
Köttkulla
Ölsremma

båda ligger i Ulricehamnstrakten
Lars-Olof Arvids
CITAT (cic @ 21-01-2008, 20:20) *
Googlade, hittade detta. smile.gif

Bohuslän:
Bögebacka
Museröd
Flateby
Flatön (ö)
Kuballe
Kåtebol
Kåtorp
Röva (ö)
Stripplekärr
Valefittan (ö)

Jag har släktingar som bor vid Stripplekärr, men alltid brukar vara påklädda. rolleyes.gif Inte långt därifrån ligger ett torp som heter Smällen, vilket jag tog upp en gång när vi diskuterade varför man säger "i" eller "på" om olika torpställen. Här är man PÅ Smällen.

En gång (minns inte var) såg jag "3 ST FRÖ" på en skylt. Kanske bodde där en trädgårdsodlare av den mindre sorten?

Norr om Henån på Orust står det "Korset" och "Glädjefrid" vid en väg. Den kanske leder till himlen?

Olle
lottapotta
När jag kör hem kör jag igenom "Bössebacken"...
netaave
CITAT (Anma @ 22-01-2008, 09:58) *
Morgongåva låter så vackert, stället är dock urtrist...

Håller jag inte med om, underbara omgivningar o så vackert vid sjön.
Tycker Björklinge är rätt fint, Skuttunge tycker jag är rätt gulligt.
skogstroll
Ryckepung är ju en favorit giggle.gif
Eva-Helene
Namn på ett berg: i bilatlasen står det Kastbergskasen, det blev väl för krångligt att skriva det rätta namnet som är: Kerspersikasa
Cacki
Frufällan är en ort i Västergötland. Ganska rart.

I Luleåtrakten finns ett gammalt torp som man kallar Blåfåtti. Det har berättats för mej att det bott en man där en gång i tiden som var mycket mager och blek. Alltså blodfattig, därav namnet.
Citrona
Vi får ju inte glömma Fjuckby utanför Uppsala. En klassiker är ju Kräkångersnoret, en by som bytte namn nån gång på 50-talet och nu heter Södra Lövsele. Läs mer>>
Lilla Birka
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-01-2008, 11:05) *
Jag har släktingar som bor vid Stripplekärr, men alltid brukar vara påklädda. rolleyes.gif Inte långt därifrån ligger ett torp som heter Smällen, vilket jag tog upp en gång när vi diskuterade varför man säger "i" eller "på" om olika torpställen. Här är man PÅ Smällen.

En gång (minns inte var) såg jag "3 ST FRÖ" på en skylt. Kanske bodde där en trädgårdsodlare av den mindre sorten?

Norr om Henån på Orust står det "Korset" och "Glädjefrid" vid en väg. Den kanske leder till himlen?

Olle

3 ST FRÖ torde vara på södra Öland

CITAT (netaave @ 22-01-2008, 15:01) *
Håller jag inte med om, underbara omgivningar o så vackert vid sjön.
Tycker Björklinge är rätt fint, Skuttunge tycker jag är rätt gulligt.

Skuttunge = annat namn för harpalt? biggrin.gif
Lilla Birka
[attachment=12021:gumboda.jpg] den här är väl söt? För tydlighetens skull skriver jag vad som står på texten: ÄNTLIGEN I GUMBODA
Aqvakul
En liten rar historia från förr med ortsnamnsanknytning:

När jag var liten och åkte tåg från Stockholm till Karlshamn för att hälsa på mormor och morfar så avslutades resan med den sedan länge nedlagda sträckan Vislanda - Karlshamn.
När man åkte norrut från Karlshamn så hade min morfar lärt mig en ramsa för att komma ihåg stationerna i Blekinge. Ramsan löd som följer:

"Först asar vi oss till Asarum
sen gungar vi till Gungvala
sen svänger vi i Svängsta
sen åker vi till Åkeholm
och sen är vi hemma i Hemsjö."

Det sista stämde förstås inte, vilket störde mig, minns jag.
Cyklade sträckan för några år sedan och det är fantastiskt naturskönt längs Mörrumsån. Rälsbussen gick mitt i landskapet. Nostalgiskt var det också.

edit stavfel
Farbror Blå
Har spraxkya från dalarna varit med än? (uttalas : Spracha)
kerstin z5-6
Mensträsk
Vippersrödingen
Göteborg 1 km -(västerbotten)
Naturen
Kåtaselet
Hjoggböle
Blisterliden
Betty
CITAT (Farbror Blå @ 23-01-2008, 13:22) *
Har spraxkya från dalarna varit med än? (uttalas : Spracha)

Nej det tror jag inte. Och inte Sågmyra heller - en annan liten ort i Dalarna med skojjigt namn. tongue.gif

CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2008, 13:31) *
Naturen

Var ligger den? Mitt i spenaten?
Wilmer
Ruskträsk då? -fear-.gif
Farbror Blå
Men katthult i Lönneberga socken då?

Ligger inte långt ifrån Wilmer-by

förlåt Vimmerby
Magdis
Södra Lövsele i Skellefteå kommun hette förut Kräkångersnoret. smile.gif
Tosan
CITAT (Wilmer @ 23-01-2008, 13:37) *
Ruskträsk då? -fear-.gif

Jo det är ett jäkla ruskigt ställe... Några mil från mitt hemställe... Några mil härifrån åxå föresten.. Å så har vi Rusksele en bit bort.

Här runt Lycksele har vi ju Manhattan och Hollywood
Gottland ligger en liten bit från Hällnäs
Myosotis
Stockholm ligger förresten en liten bit norr om Perstorp (norra Skåne).
Lars-Olof Arvids
Norje ligger i Blekinge och Danmark utanför Uppsala.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon