|
Eva-Helene
21-01-2008, 20:07
Jag vet några fina: Älskanäs. Himmelsundet. Önska. Och några  Öden. Könsa. Hälsinggrubban.
Margith
21-01-2008, 20:11
Fd Gällivare-bo som jag är har jag en klassiker bland  namn: Andra Sidan.
Googlade, hittade detta.  Bohuslän: Bögebacka Museröd Flateby Flatön (ö) Kuballe Kåtebol Kåtorp Röva (ö) Stripplekärr Valefittan (ö) Dalarna: Rumpsjön Klitten Mussjön Ryckepungsvägen Dalsland: Arslerud Kåtebol Gästrikland: Lem Halland: Bögilt Bögholmen Fröslida Sextantvägen (gata) Frillesås Älskogsbräcka Hälsingland: Röven Njutånger Lappland: Kåtaliden Porrajärvi Norrbotten: Sexträsk Mensträsk Kåtaträsket Kukasjärvi Bröstvägen Skåne: Böglarehult Kvinnaböske Ollongränd (gata) Porrarp Sextorp Småland: Kåtorp Kåtån Runkarp Pattebo Horhult Runkesten Barslida Pung Stockholm: Pungpinan Böögs Gård Ollonvägen Bakgöken Snorrevägen Krigslida Östergötland: Könsvik Kåtebo Pickhult Rumpebo Slaka Lilla Runken (sjö) Stora Runken (sjö) Tuttorp Ållonö (slott)
gammelnalle
21-01-2008, 20:22
underbart är kort....
Å (ligger i Östergötland- Vikbolandet) men dt lär finnas fler Å
På Öland stog iallafall tidigare en skylt där det stod 2 St Rör
b
Felicia
21-01-2008, 20:32
 Tänk vad många lustiga ort-namn det finns. Skulle kännas pinsamt att måsta uppge en del av dem, ex om nån frågade var man bor.. hmm - Jo i Röven eller på Snorrevägen.. Annars har jag faktiskt varit i Mensträsk på kurs. Fick då veta att namnet kom till av att lapparna var där och väntade "mens" (medans) renarna var på väg el nåt sånt. Släppträsk tycker jag låter rätt skoj också. Sen finns ju Ensamheten och Verksamheten här i Västerbotten också. Mysiga namn jag kommer på som finns i närheten är Måntorp och Lingonbacken.
Gossen Ruda
21-01-2008, 20:32
Hoppar på cics lista. Klitten i Dalarna är finfint. Det är en fäbod ovanför Älvdalen med ett fantastiskt läge. Mina föräldrar och jag hyrde en stuga en vecka där sommarn 80 med en fantastisk utsikt över Dalälven.
I Skåne inte långt från Porrarp ligger fö Koddeböle.
I Göteborg har vi en Bögata. Vet inte om innevånarna förkortar namnet som brukligt är.
aanderss
21-01-2008, 20:36
tollarp fitja
vindspel
21-01-2008, 20:40
Vi har ett område i Halmstad som heter Kärleken...............
mamamaggan
21-01-2008, 20:42
CITAT (Felicia @ 21-01-2008, 20:32)   Tänk vad många lustiga ort-namn det finns. Skulle kännas pinsamt att måsta uppge en del av dem, ex om nån frågade var man bor.. hmm - Jo i Röven eller på Snorrevägen.. Annars har jag faktiskt varit i Mensträsk på kurs. Fick då veta att namnet kom till av att lapparna var där och väntade "mens" (medans) renarna var på väg el nåt sånt. Släppträsk tycker jag låter rätt skoj också. Sen finns ju Ensamheten och Verksamheten här i Västerbotten också. Mysiga namn jag kommer på som finns i närheten är Måntorp och Lingonbacken. Aprpå Snorrevägen så kan jag berätta att en stadsdel i Eskilstuna heter Snopptorp och där finns också Snopptorpsvägen. För många år sedan försökte de som bodde där få kommunen att byta namn på stadsdel och väg , men förgäves. I Västra Götaland finns en ort som heter Larv. Byn Byn har jag också sett på en skylt någonstans. I södra Dalarna finns Söndagsbyn som ligger vid Söndagsjön.
titti49zon6
21-01-2008, 20:58
Uppe i Norrbotten finns en by som heter Sanningslandet, måntro om dom alltid talar sanning där
CITAT (Felicia @ 21-01-2008, 20:32)   Tänk vad många lustiga ort-namn det finns. Skulle kännas pinsamt att måsta uppge en del av dem, ex om nån frågade var man bor.. hmm - Jo i Röven eller på Snorrevägen.. Annars har jag faktiskt varit i Mensträsk på kurs. Fick då veta att namnet kom till av att lapparna var där och väntade "mens" (medans) renarna var på väg el nåt sånt. Släppträsk tycker jag låter rätt skoj också. Sen finns ju Ensamheten och Verksamheten här i Västerbotten också. Mysiga namn jag kommer på som finns i närheten är Måntorp och Lingonbacken. Vi har ganska många härikring ju... Lyckan är ju rätt fint, eller Trevnaden... Men sen har vi ju Kåtaträsk, Bockträsk, Gubbträsk... Nåda, Tara, Aha tycker jag låter lite lustiga... I Ånn utanför Åre har vi ju Snasahögarna Sen kommer jag inte på fler just nu...
Lilla Birka
21-01-2008, 21:56
Bortomåa, Stömman, Spraxkya,Flerohopp....
aanderss
21-01-2008, 21:58
vid helsingborg ligger kropp
Monica i Nässjö
21-01-2008, 22:10
CITAT (aanderss @ 21-01-2008, 20:36)  tollarp fitja Aanderss, nu måste du förklara. Vad är det för fint/fult/knäppt med Tollarp?  Är det bara jag som inte fattar, det kanske är något dialektalt?
aanderss
21-01-2008, 22:11
CITAT (Monica i Nässjö @ 21-01-2008, 22:10)  Aanderss, nu måste du förklara. Vad är det för fint/fult/knäppt med Tollarp?  Är det bara jag som inte fattar, det kanske är något dialektalt?  jag tycker inte de är knäppt men många bar tycker de för en tolle är ju en skit eller bajstolle
Monica i Nässjö
21-01-2008, 22:14
CITAT (aanderss @ 21-01-2008, 22:11)  jag tycker inte de är knäppt men många bar tycker de för en tolle är ju en skit eller bajstolle Bajstolle? Har jag aldrig hört talas om. Är det skånska?
CITAT (titti49zon6 @ 21-01-2008, 20:58)  Uppe i Norrbotten finns en by som heter Sanningslandet, måntro om dom alltid talar sanning där  Sjungberget brukar vi passera på vägen ner till Sunderbyn. Då måste jag alltid sjunga en trudelutt.
Miamamma
21-01-2008, 22:18
Vi har Sketgöl här.
aanderss
21-01-2008, 22:18
CITAT (Monica i Nässjö @ 21-01-2008, 22:14)  Bajstolle? Har jag aldrig hört talas om. Är det skånska?  jag vet inte faktiskt
Lilla Birka
21-01-2008, 22:37
Sen har vi Göksnåre i Uppland
Strax öster om Uppsala finns Vittulsberg, för oss som kan finska är det fult. De fem första bokstäverna betyder det fula ordet på kvinnans könsorgan på finska...
Lilla Birka
21-01-2008, 23:23
CITAT (Anma @ 21-01-2008, 23:21)  Strax öster om Uppsala finns Vittulsberg, för oss som kan finska är det fult. De fem första bokstäverna betyder det fula ordet på kvinnans könsorgan på finska... Vittulsberg och Göksnåre
Anki på Öland
21-01-2008, 23:24
CITAT (gammelnalle @ 21-01-2008, 20:22)  .........På Öland stog iallafall tidigare en skylt där det stod 2 St Rör
b Står kvar  Finns ett Gökalund söder om Kalmar också! Anki
Sexdrega har jag alltid undrar hur det ser ut i......
Lilla Birka
21-01-2008, 23:29
och så har vi Vettlösa i Västergötland och Normlösa i Östergötland....
och Skavböke i Halland
larvigaste namnet är väl skaraborgska LARV
anna_rispan
22-01-2008, 07:57
"Vänd igen" i Bohuslän. Det låter väl guligt?
Vackert ortsnamn i Heby kommun: Morgongåva Lustigt ortsnamn i Hälsingland: Njutånger
CITAT (Betty @ 22-01-2008, 08:47)  Vackert ortsnamn i Heby kommun: Morgongåva Lustigt ortsnamn i Hälsingland: Njutånger Morgongåva låter så vackert, stället är dock urtrist...
ninnisky
22-01-2008, 10:40
Köttkulla Ölsremma
båda ligger i Ulricehamnstrakten
Lars-Olof Arvids
22-01-2008, 11:05
CITAT (cic @ 21-01-2008, 20:20)  Googlade, hittade detta.  Bohuslän: Bögebacka Museröd Flateby Flatön (ö) Kuballe Kåtebol Kåtorp Röva (ö) Stripplekärr Valefittan (ö) Jag har släktingar som bor vid Stripplekärr, men alltid brukar vara påklädda.  Inte långt därifrån ligger ett torp som heter Smällen, vilket jag tog upp en gång när vi diskuterade varför man säger "i" eller "på" om olika torpställen. Här är man PÅ Smällen. En gång (minns inte var) såg jag "3 ST FRÖ" på en skylt. Kanske bodde där en trädgårdsodlare av den mindre sorten? Norr om Henån på Orust står det "Korset" och "Glädjefrid" vid en väg. Den kanske leder till himlen? Olle
lottapotta
22-01-2008, 12:19
När jag kör hem kör jag igenom "Bössebacken"...
netaave
22-01-2008, 15:01
CITAT (Anma @ 22-01-2008, 09:58)  Morgongåva låter så vackert, stället är dock urtrist... Håller jag inte med om, underbara omgivningar o så vackert vid sjön. Tycker Björklinge är rätt fint, Skuttunge tycker jag är rätt gulligt.
skogstroll
22-01-2008, 15:03
Ryckepung är ju en favorit
Eva-Helene
22-01-2008, 16:39
Namn på ett berg: i bilatlasen står det Kastbergskasen, det blev väl för krångligt att skriva det rätta namnet som är: Kerspersikasa
Frufällan är en ort i Västergötland. Ganska rart.
I Luleåtrakten finns ett gammalt torp som man kallar Blåfåtti. Det har berättats för mej att det bott en man där en gång i tiden som var mycket mager och blek. Alltså blodfattig, därav namnet.
Citrona
22-01-2008, 18:21
Vi får ju inte glömma Fjuckby utanför Uppsala. En klassiker är ju Kräkångersnoret, en by som bytte namn nån gång på 50-talet och nu heter Södra Lövsele. Läs mer>>
Lilla Birka
22-01-2008, 19:28
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-01-2008, 11:05)  Jag har släktingar som bor vid Stripplekärr, men alltid brukar vara påklädda.  Inte långt därifrån ligger ett torp som heter Smällen, vilket jag tog upp en gång när vi diskuterade varför man säger "i" eller "på" om olika torpställen. Här är man PÅ Smällen. En gång (minns inte var) såg jag "3 ST FRÖ" på en skylt. Kanske bodde där en trädgårdsodlare av den mindre sorten? Norr om Henån på Orust står det "Korset" och "Glädjefrid" vid en väg. Den kanske leder till himlen? Olle 3 ST FRÖ torde vara på södra Öland CITAT (netaave @ 22-01-2008, 15:01)  Håller jag inte med om, underbara omgivningar o så vackert vid sjön. Tycker Björklinge är rätt fint, Skuttunge tycker jag är rätt gulligt. Skuttunge = annat namn för harpalt?
Lilla Birka
22-01-2008, 19:44
[attachment=12021:gumboda.jpg] den här är väl söt? För tydlighetens skull skriver jag vad som står på texten: ÄNTLIGEN I GUMBODA
Aqvakul
23-01-2008, 12:57
En liten rar historia från förr med ortsnamnsanknytning:
När jag var liten och åkte tåg från Stockholm till Karlshamn för att hälsa på mormor och morfar så avslutades resan med den sedan länge nedlagda sträckan Vislanda - Karlshamn. När man åkte norrut från Karlshamn så hade min morfar lärt mig en ramsa för att komma ihåg stationerna i Blekinge. Ramsan löd som följer:
"Först asar vi oss till Asarum sen gungar vi till Gungvala sen svänger vi i Svängsta sen åker vi till Åkeholm och sen är vi hemma i Hemsjö."
Det sista stämde förstås inte, vilket störde mig, minns jag. Cyklade sträckan för några år sedan och det är fantastiskt naturskönt längs Mörrumsån. Rälsbussen gick mitt i landskapet. Nostalgiskt var det också.
edit stavfel
Farbror Blå
23-01-2008, 13:22
Har spraxkya från dalarna varit med än? (uttalas : Spracha)
kerstin z5-6
23-01-2008, 13:31
Mensträsk Vippersrödingen Göteborg 1 km -(västerbotten) Naturen Kåtaselet Hjoggböle Blisterliden
CITAT (Farbror Blå @ 23-01-2008, 13:22)  Har spraxkya från dalarna varit med än? (uttalas : Spracha) Nej det tror jag inte. Och inte Sågmyra heller - en annan liten ort i Dalarna med skojjigt namn.  CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2008, 13:31)  Naturen Var ligger den? Mitt i spenaten?
Ruskträsk då?
Farbror Blå
23-01-2008, 13:40
Men katthult i Lönneberga socken då?
Ligger inte långt ifrån Wilmer-by
förlåt Vimmerby
Södra Lövsele i Skellefteå kommun hette förut Kräkångersnoret.
CITAT (Wilmer @ 23-01-2008, 13:37)  Ruskträsk då?  Jo det är ett jäkla ruskigt ställe... Några mil från mitt hemställe... Några mil härifrån åxå föresten.. Å så har vi Rusksele en bit bort. Här runt Lycksele har vi ju Manhattan och Hollywood Gottland ligger en liten bit från Hällnäs
Myosotis
23-01-2008, 14:46
Stockholm ligger förresten en liten bit norr om Perstorp (norra Skåne).
Lars-Olof Arvids
23-01-2008, 14:49
Norje ligger i Blekinge och Danmark utanför Uppsala.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|