Nu under regnperioden, det som förr kallades vinter, konstaterar jag besviket att den nya rabatten vi grävde upp förra året inte är rätt dränerad. Rabatten är 6x1,10 m. Det har alltid varit gräsmatta där, aldrig någonsin rabatt. Marken var hårdpackad och lerig, det var inget lätt jobb att gräva. Vi gjorde så gott vi kunde, maken och jag. Vi grävde väl ca 30-40 cm djupt och djupare där plantorna står (50-60). Sen fyllde vi på med olika sorters köpejord, både finjord och "fuljord".
Jag ser nu att den delen av rabatten som vetter mot grannen (ca 40cm av rabattens 1,10 bredd), ligger under vatten flera dagar i sträck. Det hinner inte sjunka undan innan nästa omgång av regn kommer.
Beror detta på att vi inte grävde tillräckligt djupt?
Vad kan vi göra åt det nu?
Rabatten är fullproppad med rosor och perenner som jag gärna vill ha några år till.
Den sidan som är närmast gräsmattan är det inga större problem med. Vi grävde lika djupt (grunt?) där men närmast gräset la vi lite grus och placerade långa "granitstavar" för att skilja gräs och rabatt åt. Plus att jag stoppade ner fler plantor där. I bakkanten hade jag tänkt att rosorna, min två kanadensare, skulle få breda ut sig. Det har dom inte gjort. Dom ser snarare ut som om dom inte lever längre.
Om det är tung lera runt om, så finns det risk att man gräver en bassäng. Man kan lösa det genom att gräva djupare och se till att det finns dränerade material i botten, eller gräva bredare (och åter lägga gräsmatta över endel sedan).
Lena i Torslanda
23-01-2008, 13:20
Ett enklare sätt än att gräva är att göra upphöjda rabatter. Har man tung lera så är det nästan det enda som funkar. Något måste du iaf göra. Jag skulle grävt upp alla växter till våren lagt på 3-4 dm jord och sedan planterat igen.
CITAT (Lena i Torslanda @ 23-01-2008, 13:20)

Ett enklare sätt än att gräva är att göra upphöjda rabatter. Har man tung lera så är det nästan det enda som funkar. Något måste du iaf göra. Jag skulle grävt upp alla växter till våren lagt på 3-4 dm jord och sedan planterat igen.
Det var väl det jag var rädd för! Men om man skall ha upphöjd rabatt måste man väl ha höga kantskydd runt om för att hålla jorden på plats? Eller behöver den upphöjda delen inte gå ända ut till kanten?
Mmmm....nu fick jag lite att fundera över.
Tack för att du pekade mig i rätt riktning!
Kurt: Tack för förslaget, men att gräva ut ännu mer av den där leran lär inte bli av.
Piccante
23-01-2008, 13:52
Som jag förstod så är rabatten i markplan nu ? och växterna nedsänkta i leran. Lera har hög vattenhållande förmåga och är nästan mättad med vatten året om, gräver man ned i leran så blir det som en bassäng vid minsta regn. Odla upphöjt skulle nog funka bättre. Men vanlig "köpejord" dränerar dåligt, tillsätt lite grövre material i jorden som grus för att få bättre dränering.
Eva i Västerås
24-01-2008, 08:43
Det går också att gräva ner en dräneringsslang och låta den luta mot en stenkista (en djupt nergrävd stenhög...). Där kan man också lägga tillbaka gräset över, om man läggger flera varv fiberduk/markduk över stenarna.
Det är ett elände med hård lera. Vi tvingades höja upp alla buskar och träd på baksidan av vårt förra hus.
Endera höja upp rabatten, alltså, eller gräva ner dränering. Grävning blir det nog tyvärr i lereländet i alla fall.
kerstin z5-6
24-01-2008, 12:29
jag har bara upphöjda rabatter - visst bör man ha kant , men absolut inte nödvändigt med kant upp till upphörjningens topp -För det första sjunker -särtskilt påsjord som är mest torv -på ett år kanske upp till -Eller ner till snarare 40 cm ....
För det andra kan man om man har en rejäl kant + platt avgräsning mot gräsmattan -slippa invasion av densamma -samt höja upp den riktiga rabattytan mer än till kanten-du kan se några ex i mina album
Detta innebär att de nya rabatter jag anlägger på min lerjord som är 40 cm + år ett, är nere i marknivå år två-tre ..
Jag gräver sällan en dm neråt .. jag placerar rabatten ovanpå leran ..
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-01-2008, 12:29)

jag har bara upphöjda rabatter - visst bör man ha kant , men absolut inte nödvändigt med kant upp till upphörjningens topp -För det första sjunker -särtskilt påsjord som är mest torv -på ett år kanske upp till -Eller ner till snarare 40 cm ....
För det andra kan man om man har en rejäl kant + platt avgräsning mot gräsmattan -slippa invasion av densamma -samt höja upp den riktiga rabattytan mer än till kanten-du kan se några ex i mina album
Detta innebär att de nya rabatter jag anlägger på min lerjord som är 40 cm + år ett, är nere i marknivå år två-tre ..
Jag gräver sällan en dm neråt .. jag placerar rabatten ovanpå leran ..
Det låter hoppfullt! Fast hur gör du, gräver du upp dina perenner innan du lägger dit ny jord? Eller är det bara att hälla på ny jord?
Skall jag gräva lite mer där de värsta vattenpölarna är och avvakta och se vilka rosor och perenner som överlevt? - De två kanadensarna ser stendöda ut, likaså blodnävorna. Men de andra rosorna, Scneewittchen/Iceberg tex, ser finfina ut. Och lammöronen har knappt vissnat.
kerstin z5-6
31-01-2008, 10:31
I ditt fall ser det ut som om du behöver höja rejält samt kanske lägga dit ett dräneringslager av grovt grus i botten ?
I så fall måste du även möblera om .. och lyfta uåå dina perenner .De perenner som redan sitter hysfsat hos mej får ny jord påfylld på våren -eller kodynga ..
DE behöver inte tas upp -20 cm nytt runt perennerna går fint -maskarna myllar ner det fort
Sätt hinkar över perennerna eftersom du fyller nytt -dee vill inte ha dyngan i huvudet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.