ulrika falkman
Hej!

Har läst massor här bl a om ute -resp innesådd, ta in eller inte ta in utesådd och jag har beslutsångest vad gäller min sådd som står ute? confused.gif Det verkar finnas så många olika råd!

Skulle gärna vilja plantera ut den (ställde ut den i höstas) i rabbatterna så tidigt som möjligt och frågan är om de små plantorna verkligen blir större och utplanteringsbara tidigare om jag tar in dem???? Eller om naturen helt enkelt bara sköter det och det inte är ngt att påverka? Klarar ganska bra förutsättningar med lysrör och temperatur tills jag kan avhärda. Jag har mixat alla ca 20 sorterna i 2 backar så jag kan inte särskilja dem åt och ta in vissa bara.

Det är en blandning av sorter där vissa kräver temp.växling, kyla etc och vissa inte men impecta rekomenerar ju höstsådd så då provade jag det!

Det är andra året jag provar detta så jag kör annars lite "trial and error"!
kerstin z5-6
Bör nån z3 a svara på .. har du växthus ?
ulrika falkman
Planen är att vi skall hinna få upp det, åtminstånde till april!
kerstin z5-6
Ok då skulle jag def plocka in alla kallgroende till växthuset då -så får du snabbare o tidigare färdiga plantor
Cacki
Nackdelen med att ta in i växthus är ju att man måste avhärda dem så småningom. Man får nog bedöma vad man föredrar.
Jag har haft mina sådder som jag ställt ut i pallkragar och där har dom grott och vuxit fint. Men jag ska kanske tala om att jag driver en del olika varmgroende inne under lysrör också. Mitt växthus är så litet så där får det inte plats så mycket mer än tomater och sånt.
Jag har (i mitt tycke) gjort misstaget att ta in sådderna dit förut och då har det varit ett himla passande på de känsliga småplantorna med vattning och annat soliga dagar.
kerstin z5-6
Nej det måste man inte -jag avhärdar nada från växthuset -men de ska ut dit tidigt och vänja sig men max +6-8 grader nattetid -sen behövs ingen avhärdning alls ?
Däremot måste de avhärdas" med fiberduk över när de flyttas dit i mars -annars får de brännskador av solen .

Sedan förutsätts det ju att man har allt där när man väl flyttar så man slipper springa o vattna på två ställen -och små växthus blir ofta för heta dagtid , redan tidig vår
Tilläggas att jag talar om perenner -jag odlar som sagt smile.gif inga grönfoder angel_not.gif
Cacki
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-01-2008, 21:25) *
Nej det måste man inte -jag avhärdar nada från växthuset -men de ska ut dit tidigt och vänja sig men max +6-8 grader nattetid -sen behövs ingen avhärdning alls ?
Däremot måste de avhärdas" med fiberduk över när de flyttas dit i mars -annars får de brännskador av solen .

Sedan förutsätts det ju att man har allt där när man väl flyttar så man slipper springa o vattna på två ställen -och små växthus blir ofta för heta dagtid , redan tidig vår
Tilläggas att jag talar om perenner -jag odlar som sagt smile.gif inga grönfoder angel_not.gif

NÄHÄ, för så säger inte Karlsson!! giggle.gif flirting.gif
(Tack Kerstin. Då ska jag vara lite tuffare mot bäbbarna till våren. får dom solsting skyller jag på dej...)
kerstin z5-6
Ska du pjoska ställ dem i skuggan dag ett -from april är min dörr till växthuset öppen dagtid och fläkten avstängd -även om det bara är + 5 ute o snålblåst .. de härdas bra av det- testa -men inte med tomater smile.gif För sånt vet jag inget om smile.gif
ulrika falkman
Utesådderna åker in i växthuset med fiberduk om det är varmt o soligt! Struntar i att ta in dem inomhus till lysröret. (har lite fröer över som jag testar innesådd med för skojs skull). Tomaterna kan man kanske vänta lite med tills vårvärmen är lite mer stabil! (om det finns ngt som heter stabilt väder i detta landet nu för tiden!)

1000-tack för hälpen! smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
NU föll poletten ner whistling.gif Karlsson och jag har ofta olika åsikter smile.gif
ulrika falkman
...o vem é Karlsson?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon