Full version: Vikttråden
Sidor: 1, 2
Magdis
Min man har nu gått ner till 74 kg från att ha vägt ca 90 kg. Han började strax före jul men hade uppehåll under jul och nyårshelgerna. smile.gif
lottapotta
Farbror Blå: thanks.gif Tack! All hjälp och alla lyckönskningar behövs... Det är ganska tufft. whist.gif

Floppy: Grattis! rose.gif Vad roligt att det går bra. Jag har gått på halvfart en vecka nu och det är UNDERBART! yahoo.gif

Anma: Det är tråkigt att höra att du mår dåligt. trostar.gif Jag tycker du gör helt rätt som håller det hyfsat kravlöst nu. Du gör ju stora vinster bara genom att utesluta socker och det vita. yes.gif Tänker på dig och hoppas att du hittar både styrka och motivation.

Magdis: Din man är jätteduktig! Hur känns det att ha fått en ny... naughty.gif
Trädgårdsmästarn
CITAT (Markus_H @ 24-01-2008, 00:52) *
Vägde mig i morse och vågen visade 79,1 kg, vilket jag är ganska nöjd med. Läste att kroppen ställer om sig på hösten och lagrar mer under höst/ vinter. Är väl för att kroppen ska stå emot kylan bättre så det är vanligt med viktuppgång även före julborden och under jul går svenskarna upp i snitt 1 kg!

Förra året vägde jag över 88 kg i januari och tyckte det var dax att börja tänka på figuren fear.gif I somras var jag nere i 76 kg som lägst. Blir jag av med mina "julkilon" nu så kommer jag nog ligga stadigt runt ca 77-78 kg igen vilket jag gjorde större delen av förra året och är ganska lagom för mig. Högre mål än så har jag inte för jag har ju klarat av den värsta biten att gå ned ca 9 kg och ändå hålla mig kvar under 80 kg.

Bra med en tråd där man kan sporra varandra!

Hej Markus!
Undrar hur lång Du är? Jag är 182 nu väger jag 87 och skall ner till 79 men nöjer mig med 82 om jag inte klar det. Förra gången gick jag ner 9 kilo på 6 veckor. Hade sett mig i ett tidningsrepotage och kan väl säga att min badrumsspegel nog är rätt snäll. Åt inget på 2 dagar sen åt jag bara file ( kyckling och fisk mest) samt wokade grönsaker, kolhydrater intog jag med 2 liter apelsin juice om dagen. Den stora köttmängden (400 - 600gram/dag) gjorde mig varken hungrig eller sugen att stoppa i mig en massa onödigt.
Det är bara det att hur får man i sig denna mat under lunch? när man äter ute varje dag.
/Mikael
Kajsa i Arvika
Plockar upp tråden ett snäpp.... Hur går det för er?

Har fortfarande inte vägt mej men känner på kläderna att det har hänt något.. föredrar den metoden eftersom vågen ibland kan "luras" .. Börjar våga tro på att man kan cykla till jobbet igen utan att köra ihjäl sej på isfläckar.. dags att plocka fram hojjen (om inte det e nån som har snott den i cykelrummet!) ska bli skönt..

Jag dricker jättemycket vatten, gärna med citron i.. visst får man springa på toa därefter men det dämpar sötsug ganska effektivt..
Floppy
Det går ganska bra nu...jag kör på 'halvfart' nu (xtravaganza)...det enda som är jobbigt är att jag tycker jag äter hela tiden...jag ska ju äta sex gånger om dagen...lagar mat...äter...diskar och hinner sitta typ 5 min...sen är det dax igen känns det som...men nu ska jag snart ta och inviga min nya bakmaskin... yahoo.gif ...men först så ska jag äta...
Lemonne

Vägde 68 kg, min gränsvikt är att jag inte får överstiga 70 kg. Har gått upp 6 kg på 3 år, så det är väl inte så farligt.

Kör yoghurt- och soppdiet och "syndar" på helgerna. Är nu nere i 61 kg, och bör väl inte gå ner så mycket mer. Dessvärre har jag "fastnat" i dieten och har svårt att tänka om - kan inte få stopp på mig själv. Jag äter bara mindre och mindre och tycker mig ana en viss ätstörningstendens i mitt tänk. Hjälp!! Är det någon annan som har samma problem som jag?
Anma
Duktiga ni är!
Det kan man inte säga om mig... Hade så goda ambitioner, men vågen visar nu ett kilo mer... Jaja, snart flyttar vi ut till ön och då går det automatiskt att gå ner. Har gjort det hittills varje år i alla fall. smile.gif
LadyG
CITAT (Lemonne @ 03-04-2008, 14:54) *
Vägde 68 kg, min gränsvikt är att jag inte får överstiga 70 kg. Har gått upp 6 kg på 3 år, så det är väl inte så farligt.

Kör yoghurt- och soppdiet och "syndar" på helgerna. Är nu nere i 61 kg, och bör väl inte gå ner så mycket mer. Dessvärre har jag "fastnat" i dieten och har svårt att tänka om - kan inte få stopp på mig själv. Jag äter bara mindre och mindre och tycker mig ana en viss ätstörningstendens i mitt tänk. Hjälp!! Är det någon annan som har samma problem som jag?

Försök få i dig små saker med energi, som t ex nötter och torkad frukt, någon näve då och då. Du blir inte mätt på det, men det tillför energi.

Det är bra att du är medveten om att det inte är bra. Fortsätt tänka på det, och gå ifrån den klassiska tallriksmodellen om du inte redan gjort det. Försökt, lite försiktigt, att hitta balansen i tillvaron, där du varken går upp eller ner.

Tveka inte att be om professionell hjälp snabbt om du inte får kontroll på ätandet, annars kan det ta en otäck vändning men det är du redan medveten om.
Wilmer
Jag har minskat portionerna, det går bättre och bättre. Har tagit mig i kragen och rider nästan varje dag, det börjar märkas på kroppsformen och orken bravo.gif Annars går det väääldigt långsamt, jag syndar ju emellanåt..
LadyG
CITAT (Wilmer @ 03-04-2008, 22:25) *
Jag har minskat portionerna, det går bättre och bättre. Har tagit mig i kragen och rider nästan varje dag, det börjar märkas på kroppsformen och orken bravo.gif Annars går det väääldigt långsamt, jag syndar ju emellanåt..

Små tallrikar är bra, man tar automatiskt mindre mat då fast det har du säkert märkt smile.gif
Visst är det okej att synda så länge det går i generellt rätt riktning. Man kan ju välja sina synder också, jag är svag för mögelost och kex t ex och det ger jag inte upp för aldrig den. Men jag sparar den njutningen till speciella tillfällen. Choklad är ruggigt gott också, men jag gör likadant där. En ruta till kaffet en fredageftermiddag är härligt, men bara då.

Jag misstänker att man går och ser fram emot något, och hinner tråna lite så att det blir ännu godare när man faktiskt unnar sig något, trot du inte det?
Inget godis var ju så gott som lördagsgodiset när man var liten. smile.gif
TantGredelin
Den här tråden tog slut i mars, det skulle vara intressant att veta hur det har gått med era ambitiösa bantningsprojekt. Är alla framme vid målvikten? Kanske därför tråden stannade av...
Bettis
Vilken käck tråd, den har jag missat tidigare. Jag undrar också hur det har gått för er.

Själv ska jag sätta igång på allvar i augusti, då hoppas jag att hunden inte är halt längre och att jag kanske är bättre i min fot.
Wilmer
Jag har gått ner en del, har 5 kg kvar tills jag är helnöjd, men är glad ändå! yes.gif Har försökt äta mer regelbundet, det är min fula ovana att låta bli att äta..
Bettis
GRATTIS så kul att det går bra yaay.gif
Wilmer
thanks.gif Hoppas de andra också är nöjda!
TantGredelin
CITAT (Bettis @ 12-06-2008, 12:04) *
Vilken käck tråd, den har jag missat tidigare. Jag undrar också hur det har gått för er.

Själv ska jag sätta igång på allvar i augusti, då hoppas jag att hunden inte är halt längre och att jag kanske är bättre i min fot.

Det går bra att ändra EN liten ovana även innan hunden slutar halta tummenupp.gif
Farbror Blå
CITAT (Wilmer @ 12-06-2008, 21:21) *
Jag har gått ner en del, har 5 kg kvar tills jag är helnöjd, men är glad ändå! yes.gif Har försökt äta mer regelbundet, det är min fula ovana att låta bli att äta..

bravo bravo.gif
Bettis
CITAT (TantGredelin @ 12-06-2008, 22:16) *
Det går bra att ändra EN liten ovana även innan hunden slutar halta tummenupp.gif

Så sant, så sant whist.gif blush.gif
Anma
CITAT (Anma @ 03-04-2008, 19:20) *
Duktiga ni är!
Det kan man inte säga om mig... Hade så goda ambitioner, men vågen visar nu ett kilo mer... Jaja, snart flyttar vi ut till ön och då går det automatiskt att gå ner. Har gjort det hittills varje år i alla fall. smile.gif

Är hemma på en snabb visit, tvättar stortvätt! Som sagt, har gått ner automatiskt sen vi flyttade ut till ön... något kilo kvar, vet ej hur mycket för jag har inte vägt mig! smile.gif
Wilmer
tummenupp.gif Sommaren är bra när man automatikst rör sig mer!!
Aqvakul
CITAT (Wilmer @ 16-06-2008, 15:17) *
tummenupp.gif Sommaren är bra när man automatikst rör sig mer!!

Absolut! Jag har mkt lättare att gå upp på vintern. Har tyvärr återtagit några av de tio kilo jag gick ner förra hösten. Skyller allt på att jag slutat med nikotinet - 100 dagar i går. Börjar bli dags att ta tag i vikten nu.........
Anma
Sen är det en fördel med att ha både båt och bilfärd till affären... blir man godissugen går man en promenad istället... giggle.gif
Wilmer
CITAT (Farbror Blå @ 14-06-2008, 14:59) *
bravo bravo.gif

blush.gif Tackar!

Aq, blomma.gif grattis till de nikotinfria dagarna!!
Biggan_
Viktväktarna
Huggorm
Jag är också sådan att jag går upp under vintern. Men nu rasar kilona, främst tack vare allt mitt cyklande. Har gått ner minst 5kg sedan vintern på grund av cyklandet, och det trots att jag fortfarande äter precis lika mycket onyttig mat. Ett par mil cykel per dag, långa promenader i skog och mark samt stora mängder vedhuggning, det gör gott. Även humöret blir mycket bättre när man inte bara sitter och häckar framför datorn hela dagarna.
Biggan_
CITAT (Huggorm @ 06-05-2009, 21:58) *
Jag är också sådan att jag går upp under vintern. Men nu rasar kilona, främst tack vare allt mitt cyklande. Har gått ner minst 5kg sedan vintern på grund av cyklandet, och det trots att jag fortfarande äter precis lika mycket onyttig mat. Ett par mil cykel per dag, långa promenader i skog och mark samt stora mängder vedhuggning, det gör gott. Även humöret blir mycket bättre när man inte bara sitter och häckar framför datorn hela dagarna.

Grattis! blomma.gif Visst gör det nytta att röra på sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon