Sidor: 1, 2
Aqvakul
CITAT (Netha @ 26-01-2008, 21:12) *
Mormor var egenföretagare, mor hade inte vare sig pigjobb el fabriks ... hon hade ett respektabelt jobb som mest var tänkt för män.smile.gif

En stark kvinna, imponerande. Men du kan inte generalisera utifrån just dina morföräldrars situation.

Vänder mig lite mot uttrycket "respektabelt jobb". Möjligen var piger inte särskilt respekterade för hundra år sen, men vi måste väl idag beundra och respektera deras arbetsinsats, eller hur?

CITAT (mamamaggan @ 26-01-2008, 21:17) *
Kanske beror på att de inte är så bra på att konversera själva då ?

troligen! giggle.gif
Netha
CITAT (aq42 @ 26-01-2008, 21:21) *
En stark kvinna, imponerande. Men du kan inte generalisera utifrån just dina morföräldrars situation.

Vänder mig lite mot uttrycket "respektabelt jobb". Möjligen var piger inte särskilt respekterade för hundra år sen, men vi måste väl idag beundra och respektera deras arbetsinsats, eller hur?
troligen! giggle.gif

Nej absolut inte generalisera ... men om du backar så ser du att jag svarar på Beriths påstående om motsatsen.

Visst ska vi beundra pigornas arbetsinsatser, de hade det inte så gott där de slet för liten peng och fick hålla tillgodo med sovplats i bästa fall i pigkammare men lika ofta i en vrå i köket.
Aqvakul
CITAT (Netha @ 26-01-2008, 21:27) *
Nej absolut inte generalisera ... men om du backar så ser du att jag svarar på Beriths påstående om motsatsen.

Visst ska vi beundra pigornas arbetsinsatser, de hade det inte så gott där de slet för liten peng och fick hålla tillgodo med sovplats i bästa fall i pigkammare men lika ofta i en vrå i köket.

kompiskram.gif
mamamaggan
CITAT (Netha @ 26-01-2008, 21:27) *

Pigor hade det inte så lätt nej. Släktforskar och har då stött på många pigor som hade utomäktenskapliga barn . Bl a hade min farfars mor tre utomäktensakpliga barn när hon gifte sig med min farfars far. Så de blev utnyttjade på många sätt.

Gita
Om okunskap lönar sig? Intressant ämne. Min erfarenhet från många års arbete inom typiskt manliga områden är att man ibland kommer långt med att låtsas okunnigare än man är. Det verkar som många män älskar att hjälpa okunniga kvinnor och att man på det viset får många viktiga upplysningar som man inte skulle fått om man ställt en kunnig, rak fråga.
Gita
mamamaggan
CITAT (Gita @ 27-01-2008, 11:05) *
Om okunskap lönar sig? Intressant ämne. Min erfarenhet från många års arbete inom typiskt manliga områden är att man ibland kommer långt med att låtsas okunnigare än man är. Det verkar som många män älskar att hjälpa okunniga kvinnor och att man på det viset får många viktiga upplysningar som man inte skulle fått om man ställt en kunnig, rak fråga.
Gita

Beror lite på sammanhanget. Jag har efarenhet av båda , har också jobbat med i stort sett bara män , men då jag varit med som " expert " inom mitt område har de rådfrågat mig.

Kan bara tillägga att för det mesta , minst 95 % , har det varit väldigt trevligt att vara enda kvinnan. Man kan bli så trevligt bemött och få bra " service" t ex hjälp att bära saker, bilar som krånglar osv och oftast så har jag sluppit koka kaffet giggle.gif just bara för att jag är kvinna.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 27-01-2008, 11:05) *
Gita

Det räcker med att vara sambo med en för att inse det ninja.gif
Gita
CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 16:13) *
Det räcker med att vara sambo med en för att inse det ninja.gif

Visst finns det väl ett gammalt ordspråk som säger "Kvinnans list övergår mannens förstånd"
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon