Full version: TEMO-undersökning
Sidor: 1, 2
*Stintan*
Men det kan ju inte vara frågan om att det ska tillämpas helt godtyckligt. Det måste väl i så fall vara att man kan erbjudas den hjälpen om man så önskar i livets slutskede. Det är väl inget som andra ska göra mot ens vilja hur som helst.
Cacki
Nej Stintan, det håller jag ju självklart också med om. Men nu är det så att jag ser saken från två håll. Dels har jag ju den sjukdom som jag har, dels är jag också sjukvårdspersonal till yrket.
Hur jag ser det i egenskap av att ha en obotlig sjukdom vet ni men om jag tar det ur min yrkesrolls synvinkel så vill jag ändå inte vara med om någon legalisering. JAG skulle aldrig vilja vara den som går in och sätter dödsdroppet på någon. Och stackars läkare som ska tvingas ha en sådan ordination på sitt samvete. Och ute i samhället, skulle man titulera sej som bödelsköterska då!!?

Jag vet att jag överdramatiserar och är larvig nu, men tanken på en sådan handling får hela mej att slå bakut...(obs! som varande sjukvårdspersonal).
Anma
Det finns en dokumentär om en kille som bröt nacken och bara kunde blinka efter det. Han ville dö och fick göra det efter ett par år. Han ansåg att han inte hade någon människovärde längre med de skador han hade. Minns inte riktigt vad okumentären hette, men har för mig att han hette Johan eller något likande. Visades på tv för något år sedan.
Innan jag såg den var jag emot all form av dödshjälp, efter det så blev jag kluven.

Edit: googlade fram att dokumentären heter "Jocke hette Sussis man".

Jocke hette Sussis man

I sex år låg Joakim Alpgård totalförlamad efter att ha kraschat med sin bil. I sex år kämpade han mot myndigheter för att få leva ett värdigt liv.

Hösten 2003 gjorde Tom Alandh en film om hans kamp. Två år senare åkte Joakim Alpgård till en klinik i Schweiz för att få hjälp att ta sitt liv. Innan dess bad han Tom Alandh att berätta hans historia till slut.

Dokumentären följs upp av ett samtal "Döden - en rättighet".
I Sverige kan en läkare som ger aktiv dödshjälp dömas för mord eller dråp. I Storbritannien kan en sådan handling medföra 14 års fängelse, medan andra länder som Schweiz, Belgien och Holland har legaliserat dödshjälp under vissa omständigheter.

Visades januari 2006.
mamamaggan
CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 23:10) *
Men det kan ju inte vara frågan om att det ska tillämpas helt godtyckligt. Det måste väl i så fall vara att man kan erbjudas den hjälpen om man så önskar i livets slutskede. Det är väl inget som andra ska göra mot ens vilja hur som helst.

Nej att det inte kan vara så det tycker tydligen de flesta här.

Då undrar jag bara återigen varför frågan om vi ska ge dödshjälp till gravt handikappade kom upp hos TEMO?

Tror inte att de själva sitter och hittar på vilka " ämnen " det ska frågas om . Det måste komma någonstans ifrån enligt mig. Och då blir jag rädd , om det i dagens samhälle finns sådan strömningar att vi måste frågas ut om vad vi tycker om det.

Även om jag skulle vara värsta ovän med flera gravt handikappade så skulle jag inte se till att de fick dödshjälp bara för att de är handikappade.
Myosotis
Så bra Anma att du skrev om dokumentären "Jocke hette Sussis man", jag såg den också (mycket gripande) och satt nu och grubblade vad den hette. Där var det ju i alla fall inte frågan om någon tillfällig depression, han hade ju kämpat för att få dö i flera år.
Förresten är det väl bättre att sjukvårdspersonal gör det än att de anhöriga ska behöva göra det.
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 27-01-2008, 23:27) *

Då undrar jag bara återigen varför frågan om vi ska ge dödshjälp till gravt handikappade kom upp hos TEMO?

Tror inte att de själva sitter och hittar på vilka " ämnen " det ska frågas om . Det måste komma någonstans ifrån enligt mig. Och då blir jag rädd , om det i dagens samhälle finns sådan strömningar att vi måste frågas ut om vad vi tycker om det.

Även om jag skulle vara värsta ovän med flera gravt handikappade så skulle jag inte se till att de fick dödshjälp bara för att de är handikappade.

Nej men som den killen i dokumentären som nämns ovan. Jag såg den också. Han var ju uppenbarligen gravt handikappad och han ville till slut ha hjälp att få dö. Han var ju klar i huvudet fast kunde inte prata. Dom kommunicerade på annat sätt. Det kan ju finnas flera.
Piccante
CITAT (mamamaggan @ 27-01-2008, 23:27) *

Jag tror iofs det är ganska vanligt att man årligen undersöker attityder till olika samhällsfrågor. Såg på nyheterna att man presenterade en ny undersökning om svenska folkets inställning till kärnkraft igen, sådant återkommer varje år.
kerstin z5-6
Nej aldrig i sjukvårdens regi -utöver den livshjälp och de behandlingar som påskyndar döden som vi redan ger
mamamaggan
CITAT (Markus_H @ 28-01-2008, 00:19) *
Jag tror iofs det är ganska vanligt att man årligen undersöker attityder till olika samhällsfrågor. Såg på nyheterna att man presenterade en ny undersökning om svenska folkets inställning till kärnkraft igen, sådant återkommer varje år.

Jovisst men var kommer den här frågan ifrån? Som ni säkert redan märkt så är jag stark motståndare till sådana tankar som förekom på 30 -talet. Har dessa idéer kommit från deras efterföljare , de finns i dag det vet vi , eller har de kommit från handikapporganistioner fast frågan ställdes på fel sätt i undersökningen? Det kan ju vara så att det finns gravt handikappade , precis som Jocke , som vill ha dödshjälp .

Piccante
CITAT (mamamaggan @ 28-01-2008, 01:06) *
Jovisst men var kommer den här frågan ifrån? Som ni säkert redan märkt så är jag stark motståndare till sådana tankar som förekom på 30 -talet. Har dessa idéer kommit från deras efterföljare , de finns i dag det vet vi , eller har de kommit från handikapporganistioner fast frågan ställdes på fel sätt i undersökningen? Det kan ju vara så att det finns gravt handikappade , precis som Jocke , som vill ha dödshjälp .

Någon/ något ? måste inte ha beställt undersökningen, man undersöker säkert flera frågor helt förutsättningslöst. jag fick själv delta i en oppinionsundersökning för ett tag sedan och de frågade om precis ALLT, allt från vilken ost jag åt till vilka tidningar jag läste, vilket parti jag röstar på, vilka tv kanaler jag ser, vilken religion jag har mm. mm... Tror inställningen till dödshjälp kan vara intressant att undersöka precis som dödsstraff, EU EMU, kärnkraft, Nato, homoäktenskap etc för det ger en bild av hur attityder ändras över tiden. Det är ju tillåtet i vissa EU-länder idag och debatten blossar upp med jämna mellanrum så det är nog inget konstigt i det.
Solstorm
Innan jag började svara så frågade jag vem som var uppdragsgivare. Det kan de inte svara på av sekretesskäl. Antagligen är det sekretess på det för att man inte ska påverkas i sina svar beroende på vad man tycker om dem som vill ha svaret. Det var ju frågor av väldigt skild karaktär så antagligen genomför de utfrågningen åt flera olika uppdragsgivare samtidigt.

En av idiotfrågorna var om man skulle ge dödshjälp åt gamla som var relativt friska men bara trötta och less på livet och ville dö. Minns inte exakt hur det var formulerat. Fruktansvärt! Nästa steg är väl att hjälpa alla deprimerade att dö.

Frågorna ger mig en känsla av att uppdragsgivaren inte är ute efter vad som är humant. Jag fick en känsla om att det låg ekonomiska motiv bakom. Sjuklig misstänksamhet av mig kanske. (Hoppas att min sjukliga misstänksamhet inte ses som anledning till att ge mig dödshjälp) Formulering av frågor och svarsalternativ var riktigt riktigt dålig.

En konspirationsteori bland många andra kan ju också vara att frågorna beställts av någon som är emot dödshjälp. Ställer man frågorna på ett så dumt sätt som gjordes här så kan man ju bara svara nej. Hmm, tål att tänka på.
Gita
CITAT (Stintan43 @ 27-01-2008, 23:10) *

Precis så tänker jag att det skall vara.
Redan nu kan man ju, om man har råd förstås, resa till kliniker i .tex. Schweiz för att få dödshjälp. Jag tänker på det för något år sedan så omskrivna fallet med den svårt trafikskadade Jocke, som gjorde så.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon