|
I torsdags tycke jag kisse såg ledsen ut, gick konstigt och verkade inte lika busig som vanligt. På fredagen tog vi katten i buren och åkte till Bromma djurklinik, där de efter en snabb undersökning skickade hem oss med ett recept på smärtstillande och rekommendationen att vi avmaskade katten eftersom hon slickade sig väldigt mycket.
Under lördagens sov kisse mycket, men på eftermiddagen kom hon fram. Med en jätteböld i baken. Det var bara att ta kisse i buren och åka till Bagarmossens djursjukhus, som var det enda som var öppet. Efter nästan 3 timmars väntan, som katten hanterade bättre än jag, fick vi komma in. Kisse drogades, bölden öppnades och spolades ur och hon fick antibiotika.
Enligt Bagarmossen kan den inte ha dykt upp på ett dygn, vilket betyder att den fanns där när Brommas veterinär kollade på katten och det var inte bara som jag inbillade mig att hon hade ont i baken och var svullen! Förbannade jävla klåpare! Nu har ju katten gått ett dygn i onödan med öm bak.
Analsäcksinflammation är förvisso ofarligt men det gör ju ont! Tratten har hon vant sig vid som tur är, hon äter och dricker med den som vanligt och vi har sett henne gå på lådan. (Vi får ju vara förste och andre rumptorkare nu när hon inte kan hålla rent själv.)
Jag är så arg på Bromma att jag skulle kunna ge kärringen en propp som vi var hos!!! Lillkissen har varit fenomenalt snäll och gullig, inte rivits en enda gång trots att det gjorde jätteont när de tömde bölden och nu ser hon sådär glad ut som hon gjorde innan gumpen blev stor. Fast Bromma djurklinik åker jag inte till någon mer gång, inte om jag så får betalt för det. Klåpare!
ängsvädd
27-01-2008, 13:21
Tråkigt när de inte gör en ordentlig undersökning av djurt  Vilket onödigt lidande för katten! Du ska väl påtala detta för Bromma djurklinik, bra om de får veta? Edit: Samt reklamera och få pengarna tillbaks.
Ja, de skulle ha 600:- för att titta på katten och skriva ut ett recept som f ö inte ens blev rätt. Det var apotekaren som reagerade och tycker att 1,5mg är väl lite väl mycket till en katt, 0,5 är ju standarddosen och ringde till Bromma så det skulle bli rätt.
Inte ett rätt gjorde hon, veterinären! Stackars katt, ett område vid baken hade huden blivit nekrotisk (enligt Bagarmossen spricker det bort och faller av själv, men det kan klia ganska mycket när det läker) och det tar inte ett dygn för det att bli så. Jag tyckte det såg ut som sårskorpa ungefär så jag vågade inte pilla, man har ju hört att man inte får pilla bort dem. Att inte Brommas veterinär såg det tycker jag är otroligt konstigt!
Fast just nu är jag så arg att jag bara skulle råskälla, och det är inte konstruktivt. Får lugna ner mig till imorgon och sen läsa lusen av dem lite mer sansat.
Bästa djursjukhuset och det jag alltid använde när jag bodde nere i Stockholmtrakten är Ulltuna i Uppsala. Det är fortfarande det djursjukhus jag har störst förtroende för! Mvh Fenja
Är det bara min inbillning eller tas inte djurs smärta på lika stort allvar? är det bara för att de inte kan säga "aj det gör ont" eller vad?
Antagligen är jag bara upprörd, men jag tycker det känns som att en katts lidande inte verkar vara lika viktigt som hur mycket pengar de kan dra in.
CITAT (LadyG @ 27-01-2008, 13:44)  Ja, de skulle ha 600:- för att titta på katten och skriva ut ett recept som f ö inte ens blev rätt. Det var apotekaren som reagerade och tycker att 1,5mg är väl lite väl mycket till en katt, 0,5 är ju standarddosen och ringde till Bromma så det skulle bli rätt..//......... Jag tycker verkligen att du ska reklamera händelsen hos Bromma. Dels att de missade en inflammerad analsäck och dels för det felaktigt föreskrivna receptet. Du skulle t.o.m kunna begära ett utlåtande från Bagarmossen om vad de sa.
CITAT (Kathy @ 27-01-2008, 14:03)  Jag tycker verkligen att du ska reklamera händelsen hos Bromma. Dels att de missade en inflammerad analsäck och dels för det felaktigt föreskrivna receptet. Du skulle t.o.m kunna begära ett utlåtande från Bagarmossen om vad de sa. Veterinären på Bagarmossen blev alldeles mörk i synen när jag berättade vad Bromma hade sagt, men han sa inget. Det behövdes inte iofs. Vet inte riktigt bara hur man kan få rätt mot Bromma, de kommer ju bara att hävda att de inte gjort något fel.
Jag vet inte hur det är med djurs smärta, man får ju lätt för sig att de är tolerantare, men det kanske bara är för att de inte kan säga ifrån... Ofta när man hör talas om skadade djur som släpar sig hem, så är det ju lätt att inse att en människa i det skicket inte skulle ha klarat av att ta sig hem. Som jag förstår så styrs djur i hög grad av instinkter och de kanske kan "sortera" så att behovet att ta sig hem, komma i trygghet, är högre än smärtan? Mvh Fenja
När Elliot blev sjuk så började vi med att besöka Nacka Djurklinik. Det blev en besvikelse, de klarade inte ens av att ta blodprov på honom utan höll på att fega tills han helt enkelt inte ville vara med längre. Och då var han ändå den typen av kisse som sällan protesterade. Därefter åkte vi till Upplands Väsby och där var de betydligt mer kunniga.
Det visade sig att han hade FIP och veterinären på Nacka klarade inte av att leverera det beskedet utan lindade in det så pass att vi inte riktigt förstod vad det handlade om till en början. Upplands Väsby var mer tydlig och rak i informationen, vilket vi verkligen uppskattade. Svåra besked ska inte lindas in, det är tillräckligt svårt att ta in beskedet ändå.
Nu har vi Årsta kliniken som är toppen. Trevligt bemötande, proffessionella, enkelt och smidigt. Dessutom har de bra priser.
herkules
27-01-2008, 14:12
CITAT (LadyG @ 27-01-2008, 13:54)  Är det bara min inbillning eller tas inte djurs smärta på lika stort allvar? är det bara för att de inte kan säga "aj det gör ont" eller vad? Antagligen är jag bara upprörd, men jag tycker det känns som att en katts lidande inte verkar vara lika viktigt som hur mycket pengar de kan dra in. jag har också fått för mig att många vetkliniker tycker att djur SKA tåla smärta. har nu en veterinär som är väldigt noga med att mina hundar aldrig ska ha ont, vad det än gäller. lycka till med kissemiss, hoppas allt läker med blixtens hastighet!
Fizzgigg
27-01-2008, 15:36
CITAT (Kathy @ 27-01-2008, 14:03)  Jag tycker verkligen att du ska reklamera händelsen hos Bromma. Dels att de missade en inflammerad analsäck och dels för det felaktigt föreskrivna receptet. Du skulle t.o.m kunna begära ett utlåtande från Bagarmossen om vad de sa. Är det någon som vet hur man reklamerar ett veterinärbesök? Hur frestande det än är tror jag inte det funkar att trycka ner kvittot i halsen på dem och bara begära pengarna tillbaka.
CITAT (Fizzgigg @ 27-01-2008, 15:36)  Är det någon som vet hur man reklamerar ett veterinärbesök? Hur frestande det än är tror jag inte det funkar att trycka ner kvittot i halsen på dem och bara begära pengarna tillbaka. Såhär säger Agria om saken: CITAT Missnöjd med veterinärvården Veterinärvården i Sverige är av mycket god kvalitet. Men vad gör man om man misstänker att djuret felbehandlats?
Att våra djur blir sjuka eller skadar sig är bland det värsta som kan hända. Vi blir oroliga och stressade och precis som när vi själva är sjuka, kanske vi inte alltid tar till oss den information som når oss. Efteråt börjar vi fundera över vad som hände och vad veterinären egentligen sade. Pratar vi sedan också med andra djurägare som varit med om liknande kan vår förvirring bli total, speciellt om deras veterinär gjorde helt annorlunda trots att symtomen var lika.
Vänd dig i första hand till kliniken Har något inträffat under behandlingen av ditt djur, som du inte förstår, ska du i första hand be om en förklaring från den klinik som du har besökt. Ring eller skriv och fråga eller be om en tid då ni tillsammans kan gå igenom journalen.
Samtliga kliniker vi har kontakt med, är tacksamma om kunden hör av sig så missförstånd kan klaras upp.
Befogade klagomål är alltid en chans att förbättra rutiner eller skriva om de instruktioner som patienten får med sig hem.
Försäkringsbolaget kan ge råd Skulle du, mot förmodan, inte få något gehör från kliniken, kan du prata med ditt försäkringsbolag.
Agrias veterinärer kan hjälpa till genom att begära in en journal från kliniken och läsa igenom journalen för att se om det finns något som avviker från det normala.
Ofta kan vi lugna en orolig djurägare och förklara de olika behandlingar som utförts. Vi har som regel att också informera kliniken om deras oroliga eller missnöjda kund och berätta hur vi löst det hela.
Veterinära ansvarsnämnden kan pröva ditt ärende Om du misstänker att veterinären har felbehandlat djuret kan du få fallet prövat av Veterinära ansvarsnämnden.
Till dem skickar du en skriftlig anmälan där du beskriver händelseförlopp, behandlingsdatum, veterinären eller veterinärernas namn samt din kritik tydligt specificerad.
Till Veterinära ansvarsnämnden vänder du dig vid direkta ansvarsfrågor. De behandlar inga frågor som har med kostnader för veterinärvården att göra, eftersom det faller under civilrättslig prövning. Klicka här om du vill veta vilka frågor nämnden prövar.
Om nämnden bedömer att veterinären felbehandlat djuret kan han eller hon få en varning eller erinran.
Adressen är: Veterinära ansvarsnämnden Box 322 551 15 Jönköping
Regler som gäller för veterinärer Jordbruksverket utfärdar behörighet att utöva veterinäryrket i Sverige. Det ger veterinären vissa rättigheter men också skyldigheter. Ramarna för vad en veterinär får och inte får göra finns framför allt i allmänna veterinärinstruktioner. Sedan har Jordbruksverket förtydligat det i föreskrifter som rör journalföring, läkemedelshantering och intygsskrivning. Läs mer på Jordbruksverkets webbplats.
Även i behörighetslagen finns det bestämmelser om hur en veterinär ska agera, till exempel 7 §: "En veterinär skall fullgöra sina uppgifter i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet." Du kan läsa mer om detta på Jordbruksverkets webbplats.
Den centrala tillsynen över veterinärerna sköts av Jordbruksverket medan den regionala tillsynen sköts av länsstyrelserna (länsveterinärerna). Med tillsyn menas kontroll av att den enskilde veterinären följer de regler som denne är ålagd att följa.
Etiska regler för veterinärerna Veterinärförbundet har sammanställt etiska regler. Dessa ska följas av alla som är medlemmar i Sveriges Veterinärförbund. Bryter man mot dessa riskerar man att bli utesluten ur Sveriges Veterinärförbund, men man får behålla sin veterinära legitimation. Klicka här så kommer du till de etiska reglerna.
Ovanligt med felbehandlingar Vi på Agria ser en stor mängd skadeanmälningar från hela landet varje dag. Vi vet att rena felbehandlingar, beroende på slarv eller okunskap, är mycket ovanliga. Det handlar om några få fall av de hundratusentals behandlingar som utförs varje år.
Det är också viktigt att komma ihåg att det finns flera olika operationsmetoder eller behandlingar och olika medicineringar mot de flesta krämpor. Det innebär att bara för att två olika veterinärer säger olika, behöver inte en av dem ha fel.
Vid behandling av levande varelser kan oväntade saker alltid inträffa. Det är alltid en viss risk med att bli sövd eller behandlad med mediciner. Vi ser ibland stora rubriker på löpsedlarna om hur många som avlider varje år av till exempel vanliga, receptfria huvudvärkstabletter.
Vidare kan oväntade blödningar uppstå på grund av att kärl brister eller att vårt blod koagulerar olika snabbt. Benändar kan rubbas ur sitt läge och glida isär och de farliga sjukhusbakterierna kan slå till, hur kliniskt rent det än är under ett ingrepp.
Många komplikationer kan också bero på hur oroligt djuret är efter ingreppet. Ett djur som inte är stilla kan själv orsaka att skadan inte läker som planerat. Försöker man istället hålla djuret starkt nerdrogat finns det risker även med det.
stackas kisse vad ont han har haft... det finns ett gäng klåpare som inte borde jobba med djur alls har en jättefin vet. här som verkligen tar djur/djurägare på allvar så jag håller mej där numera
Ingrid i Zon 2/3
27-01-2008, 19:47
Ibland tror jag vi husägare blandar ihop hur det är med människovård och djurvård.
När det gäller djuren och veterinärerna är det faktiskt snarare att jämställa med att anlita hantverkare för huset. Vi anlitar dem som yrkesmän och betalar hela kostnaden själva. När det gäller reklamation så är det inte annorlunda än om du hade haft en rörmokare som skulle fixat nåt som sen sprungit läck dagen efter. Och då skulle den första även fått betala jourtillägget för den du fick anlita på helgen. Fast gudarna ska veta att det inte skulle bli lätt!
Sen skulle ju jag som djurägare vara mer moraliskt upprörd över dålig veterinärbehandling och onödigt lidande för en av mina katter, än för att behöva vada i lite vatten... Men det kan nog vara olika.
Catarina z2
28-01-2008, 10:57
Stckars katt, hoppas hon mår bättre. Det kanske är lättare att skriva ett brev till veterinären (det är så lätt att bli förbannad när man ska klaga).
Vad olika det kan vara, jag kommer aldrig gå tillbaka till Årsta kliniken.
CITAT (Catarina z2 @ 28-01-2008, 10:57)  Stckars katt, hoppas hon mår bättre. Det kanske är lättare att skriva ett brev till veterinären (det är så lätt att bli förbannad när man ska klaga). Vad olika det kan vara, jag kommer aldrig gå tillbaka till Årsta kliniken. Vad hände på Årsta?
Tack snälla ni för svaren, jag ska prata med Bromma djurklinik och se vad de har att säga om saken.
Såret ser mycket bättre ut nu och hon är inte alls lika öm i baken längre. Vi tvättar och håller såret rent för att det ska få läka innifrån och ut s a s, men nu kommer det ingen (tjock, gul) vätska ur såret längre om man trycker på skinkan (vid sidan av såret s a s) och det luktar inte längre illa. Hon ska ha antibiotika och tratt tills hon är hel igen, så tills dess får vi göra vårt bästa för att hålla kattrumpan ren och fin. Hon tycker säkert vi är jättedåliga på det, lilla fröken. Men lika effektiva som en kattunga har jag svårt att se att vi kan bli när unga fröken inte gillar vatten och slåss som sju röda djävlar när hon ska tvättas.
Fizzgigg har listat ut en ny taktik som kan fungera: på med skinnjacka och sätta sig på handfatet med kattrumpan mot handfatet till och sen krama om kisse så hon inte kommer varken hitan eller ditan. Då morrar hon bara. Vi får se vad hon kontrar med.
Tur att hon är så snäll när det gäller medicinen (antibiotika och smärtstillande) iaf, hon äter den inte frivilligt men hon bråkar inte heller. Som om hon fattat att det är den som gör att hon har mindre ont.
Kan en katt lista ut såna saker?
Stackars katt! Kan ändå inte låta bli att fnissa. Ser framför mig hur ni försöker tvätta en ilsken, vridande katt. Bita er kan hon ju inte med tratt på. Fast klösa går ju an... Hoppas det inte handlar om många dagar tills hon slipper tratten.
KarinSKARA
28-01-2008, 17:09
Stackars lille kisse (och ni)
Detta är ju något man önskar att aldrig råka ut för.
Kan rek. att ni rullar in kisse i ett badlakan när det är dax för tvätt. Inte roligt men det skadar mindre för alla. Man behöver inte hålla så hårt i kissen vilket brukar vara det största problemet.
Om det fortsätter läka i samma takt som det börjat är hon helt kurant om en vecka, kanske till och med tidigare. Nu ikväll såg rumpen jättefin ut när vi tittade. Svullnaden är borta och den enda missfärgning som är nu är från jodopaxen.
Så skönt att lillkissen ser glad ut igen, tratten är ju förståss ivägen men hon ser så mycket nöjdare ut nu. Man kan se på steget och ögonen att hon är glad igen.
Och hon har sin vanliga, höga svansföring igen, tack och lov. Tyckte det såg så sorgligt ut när hon kom med slokande svans och tittade sorgset på mig. Kan man göra annat är sitt bästa för att hon ska ha det bra då så säg?
Hur har det gått med kontakten med Bromma, LadyG?
CITAT Hej,
Jag var hos er med min katt, hos en X X, och är mycket missnöjd med att en analkörtelinflammation inte uppmärksammades. Vi fick dagen efter åka in akut med katten eftersom hon fick mycket ont och varet dränerades omgående av Bagarmossens veterinär. När vi åkte in till er fredagen den 25 januari hade katten ont redan, och det nekrotiska område vid körteln som Bagarmossen uppmärksammade på lördagen kan inte ha uppstått över natten.
Det här handlar inte om ett enkelt missförstånd utan ren felbehandling och jag anser att det vi betalade för Bagarmossens sjukvård borde betalas av den felbehandlande veterinären. Veterinära ansvarsnämden får ta ställning till om erinran eller varning.
Häslningar X X Har inte fått svar på brevet än, men så såg det ut iaf. Jag trodde nog att jag skulle vara lugnare om jag skrev till dem, men jag ser i efterhand att jag nog sprutade minst lika mycket etter ändå, bara inte lika högljutt.
CITAT (LadyG @ 29-01-2008, 12:45)  Har inte fått svar på brevet än, men så såg det ut iaf.
Jag trodde nog att jag skulle vara lugnare om jag skrev till dem, men jag ser i efterhand att jag nog sprutade minst lika mycket etter ändå, bara inte lika högljutt. Det var väl feldosering i receptet också?
CITAT (Kathy @ 29-01-2008, 13:05)  Det var väl feldosering i receptet också? Jo, skit att jag glömde skriva det. Det får jag ta upp med dem när eller om de hör av sig. Eller så får jag helt enkelt skriva till ARN och veterinära ansvarsnämnden ändå. De får ett par dagar till på sig, sen går jag vidare. En så klumpig veterinär ska inte hantera levande djur.
Nu har de hört av sig och veterinären tyckte inte alls hon gjort fel.
Irene_L
30-01-2008, 13:12
Men vaaaaa........  Vad sa hon om feldoseringen i receptet då? Var det rätt också enligt henne??
Hon tyckte inte hon gjort något fel, trots att jag påpekade att t ex det område som blivit nekrotiskt måste ha funnits där redan när hon kollade osv. vet inte vilken drömvärld hon lever i men nu har jag kontaktat Bagarmossens veterinär för ett utlåtande, sen anmäler jag Bromma till ansvarsnämnden för en sån där ska inte hantera levande djur.
Hade inte Bagarmossens folk varit så gulliga hade jag nog fått en allvarlig förtroendekris för hela veterinärkåren. Men jag kan säga att den vänligaste veterinär jag träffat var han på Bagamossen, lite trulig/blyg med folk men otroligt bra med djur.
CITAT (LadyG @ 30-01-2008, 13:17)  Hon tyckte inte hon gjort något fel, trots att jag påpekade att t ex det område som blivit nekrotiskt måste ha funnits där redan när hon kollade osv. vet inte vilken drömvärld hon lever i men nu har jag kontaktat Bagarmossens veterinär för ett utlåtande, sen anmäler jag Bromma till ansvarsnämnden för en sån där ska inte hantera levande djur.
Hade inte Bagarmossens folk varit så gulliga hade jag nog fått en allvarlig förtroendekris för hela veterinärkåren. Men jag kan säga att den vänligaste veterinär jag träffat var han på Bagamossen, lite trulig/blyg med folk men otroligt bra med djur. Så oproffsigt att inte kunna erkänna att man gjort fel! Bra att du ber om ett utlåtande från Bagarmossen...och bra att du går vidare med detta. Jag menar, det handlar ju om att såna här saker inte ska hända igen och då behöver de förmodligen se över sina rutiner.
CITAT (Kathy @ 30-01-2008, 17:12)  Så oproffsigt att inte kunna erkänna att man gjort fel! Bra att du ber om ett utlåtande från Bagarmossen...och bra att du går vidare med detta. Jag menar, det handlar ju om att såna här saker inte ska hända igen och då behöver de förmodligen se över sina rutiner. Håller med dig, jag fick känslan av att de klämde in katten mellan två bokade besök och det är ju verkligen inte bra. Då hinner de ju inte med en riktig undersökning, de har ont om tid och alltihop luktar profitintresse. Ush, jag är fortfarande sur, men inte okkande arg längre. Hade hon åtminstone kunnat erkänna att de gjort fel och skulle ta reda på varför det blev så hade jag kunnat släppa det hela, då hade de visat god vilja åtminstone. Men inte ens det kunde de visa.
Här är en bild på lilla trattkatten medan hon skamlöst utnyttjar husse genom att helt sonika tränga undan tangentbord och annat från skrivbordet och ta plats  Väntar på utlåtandet från Bagarmossen, men receptet har vi fått tag på. Sen ska det skrivas en anmälan och lämnas in till veterinära ansvarsnämnden, mer kan jag nog inte göra. Fick veta av en trevlig tjej i zoobutiken att vi inte är de första som känner att de inte är bra på Bromma Djurklinik. Kan en veterinär bli av med legitimationen om det ramlar in många anmälningar?
CITAT (LadyG @ 03-02-2008, 10:43)  .....//.......... Kan en veterinär bli av med legitimationen om det ramlar in många anmälningar? Ingen aning, men det borde ha betydelse om det kommer in flera anmälningar. Vilken söt pisse ni har. Har du fler bilder, utan tratt?
CITAT (Kathy @ 03-02-2008, 21:57)  Ingen aning, men det borde ha betydelse om det kommer in flera anmälningar. Vilken söt pisse ni har. Har du fler bilder, utan tratt? Då gör man någon nytta i långa loppet iaf, håller på att samla ihop dokumenten och skriva anmälan så allt ska vara klart snart. Oja, hon är nog den mest väldokumenterade lilla katten i stan  Lilla hjärtegrynet, hon är så snäll!
mamamaggan
04-02-2008, 05:50
Klart att en så stilig kisse är väldokumenterad ! Hon var verkligen fin !
CITAT (LadyG @ 03-02-2008, 23:17)  .....//......Oja, hon är nog den mest väldokumenterade lilla katten i stan  Lilla hjärtegrynet, hon är så snäll! [attachment=12776:Attack.jpg] Vilken panter hon är! Jättefin!
Tack Hon är verkligen en liten panter, fast hennes syster är mer matrona (om en katt kan vara det) och de är så lika att de flesta inte ser skillnad på dem. Jag gör det, jag ser skillnaden i ögonen, och hör den på rösten. Klart man känner igen sina hjärtegryn.
Myosotis
04-02-2008, 22:41
Vilken skön bild där hon ligger på teven!
Nu är anmälan skriven och kompletterad med intyg och kopior på dokument. Får väl se om ett år eller så vad de säger, det går inte fort en sån här sak. Men nu är det påbörjat iaf.
Nu har anmälan tagits emot, veterinären från Bromma har yttrat sig (och våra invändningar lämnats in skriftligen inom laga tid) och nu återstår bara att vänta på vad nämden säger.
Myosotis
20-04-2008, 17:44
Men vad sakta det går! Fortsätter att hålla tummarna.
DragonLady
20-04-2008, 18:54
Fick ni inte höra yttrandet från vet. ? Hoppas pyssan mår bättre nu
Jo visst fick vi läsa veterinärens yttrande men det var ju fel från början till slut, det var därför vi lämnade in invändningar mot det hon påstod. Det var ádlrig tal om "klämt bakbenet" som vet påstod, det var skinkad vi bekymrade oss om, klockan 3 från stjärten sett som jag sa redan då. Undrar om hon blandat ihop min kisse med någon annan. Ny mår hon prima igen, hennes favoritsyssla är "live-tv för katter" (fågelbordet utanför fönstret) och smyga på syrran
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|