|
Full version: Fysiker ohåj!
gammelnalle
28-01-2008, 14:03
“Överallt” står det att man skall koka sin mat med locket på. Detta för att spara energi. OK- det fattar jag. Men sparar man någon energi med att koka upp .dvs. få i kokning med att ha locket på??? Jag inbillar mig att det är tvärtom när jag lagar mitt morgonte i vattenkokaren…
Vofför det då? Jo, om jag har locket på ökar trycket inuti kokaren med höjd temperatur. Och då ökar även vattnets kokpunkt…
Spela roll??? Nä kanske inte, mest för att jag vill vara säker!!!
b
kompostjord
28-01-2008, 14:06
Men vattnet är inte lika varmt om det kokar på exempelvis världens högsta berg. Du får "kallt" The.
anna_rispan
28-01-2008, 14:09
CITAT (gammelnalle @ 28-01-2008, 14:03)  “Överallt” står det att man skall koka sin mat med locket på. Detta för att spara energi. OK- det fattar jag. Men sparar man någon energi med att koka upp .dvs. få i kokning med att ha locket på??? Jag inbillar mig att det är tvärtom när jag lagar mitt morgonte i vattenkokaren…
Vofför det då? Jo, om jag har locket på ökar trycket inuti kokaren med höjd temperatur. Och då ökar även vattnets kokpunkt…
Spela roll??? Nä kanske inte, mest för att jag vill vara säker!!! b Jag fattar inte hur du menar? Menar du att det är högre tryck i vattenkokaren än i kastrullen? Hmm, en tryckkokare är ju väldigt snabb. Har man en bytta med vatten o gör vakum i den så lär det koka med hjälp av handvärme. är det sant??
Monica M zon 4
28-01-2008, 14:15
Allra ekonomiskast är väl att koka vattnet i en vattenkokare. Då slipper man fundera på om det är bäst med eller utan lock!
*Stintan*
28-01-2008, 14:26
Skumt, jag trodde vattnets kokpunkt alltid var 100 grader.
anna_rispan
28-01-2008, 14:31
CITAT (Stintan43 @ 28-01-2008, 14:26)  Skumt, jag trodde vattnets kokpunkt alltid var 100 grader.  ja det är det ju. när samma kriterier gör att vatten fryser till is vid 0 grader. typ. snart komemr nog någon som är jätteduktig på att förklara fysikaliska lagar så att vi förstår.
exprimentera!kokpunktLite fakta i ämnet från en som glömt sitt VG i fysik illa kvickt...
niklaswik
28-01-2008, 14:44
Trycket ökar ju bara om du har ett helt tätt lock, men det har du väl inte? Annars så jovisst, kokpunkten varierar med lufttrycket men jag tror ändå inte att den ökar så mycket så att du skulle tjäna på att ha locket av. "Har man en bytta med vatten o gör vakum i den så lär det koka med hjälp av handvärme. är det sant??" Ställer du ett glas med vatten i en sån där vakuumkammare som finns i dom flesta fysik/kemi-salar och pumpar ut luften så börjar vattnet i glaset att koka av sig själv när det är tillräckligt lågt tryck, du behöver inte ens "handvärme". Fast nyttan av det är tveksam, det blir ju ändå inte varmt som väl oftast är syftet med att koka vatten.
*Stintan*
28-01-2008, 14:47
Ja alltid lär man sig något
Japp, drick kaffe... Behöver inte fundera. Eller. Hur fungerar en don pedro?
Piccante
28-01-2008, 15:06
Eftersom jag är totalt ointresserad av fysik så använder jag alltid vattenkokare för att koka upp vatten
Här tar vattenkokaren 1½ minut på sig. Samma mängd kokar på 22 sekunder på induktionshällen, så numera står vattenkokaren och samlar damm
Eva-Helene
28-01-2008, 16:26
CITAT (niklaswik @ 28-01-2008, 14:44)  Ställer du ett glas med vatten i en sån där vakuumkammare som finns i dom flesta fysik/kemi-salar och pumpar ut luften så börjar vattnet i glaset att koka av sig själv när det är tillräckligt lågt tryck, du behöver inte ens "handvärme". Fast nyttan av det är tveksam, det blir ju ändå inte varmt som väl oftast är syftet med att koka vatten.  Nä, för det som händer är ju inte att vattnet verkligen kokar, det är bara "luften" som liksom sugs ur vattnet - därav bubblorna.
Gossen Ruda
28-01-2008, 16:30
Kokar man upp vatten utan lock försvinner en massa värme rakt upp från vattenytan, med locket på reflekteras den värmen tillbaka ner i vattnet igen. Kokpunkten förhöjs inte pga locket som niklaswik påpekat. I en tryckkokare blir vattnet varmare pga ökat tryck men det tar givetvis proportionellt längre tid dit. I en vattenkokare värms mest bara själva vattnet vilket är mer ekonomiskt, en elplatta måste själv bli varm innan den värmer kastrullen och sen sprids det dessutom en massa värme åt alla håll. Min gasspis värmer en massa luft också men samtidigt är lågan väldigt varm och värmer snabbt och direkt från start. En induktionshäll värmer också snabbt fast utan onödiga värmeförluster. CITAT (Eva-Helene @ 28-01-2008, 16:26)  Nä, för det som händer är ju inte att vattnet verkligen kokar, det är bara "luften" som liksom sugs ur vattnet - därav bubblorna. Tyvärr fel, vattnet kokar faktiskt. Dvs vattenånga avgår.
Hannele
28-01-2008, 17:34
Det fanns ju tryckkokare förr, fiins de fortfarande? Jag har hört att gamla kokade gröt, la det i filtar för att eftermogna.
Ok, induktionshäll är smart, men tyvärr lite för dyrt i inköpspris för folk flest kanske, men är de energisnålare än vattenkokare när det gäller att koka vatten? Hur mycket roll spelar tjockleken på kastrullen?
Ska man koka mat kan det förresten ofta vara bra med mikrovågsugn. Ska man koka potatis går det ju på ett fåtal minuter i en sådan, jämfört med kanske en halvtimme på spisen.
gammelnalle
28-01-2008, 18:01
CITAT (Wilmer @ 28-01-2008, 14:46)  JAG får inte länken att funka... Trodde väl aldrig att min enkla fråga skulle få så många att reagera..... Men jag ANVÄNDER vattenkokare.... och locket är iofs inte tättslutande- men nog tusan ökar trycket där inne... den stängs vä'l av något och jag gissar på TRYCK inte temp. (Har jag inte locket på kan den stå och koka rätt så länge...) b
RibesRubusVitis
28-01-2008, 18:12
Visst sjutton kokar vattnet ”verkligen” vid lägre temperatur i undertryck, dvs övergår till vattenånga. (Alltså ingen ”luft” som ”sugs” ut.) Det där med hundra grader är en konvention, dvs ett påhitt, för att det ska se jämnt och bra ut vid normalt barometerstånd. Men det som vi te- och kaffedrickare verkligen är ute efter är inte ”kokning”, utan ett vatten som är så varmt att det drar ut åtråvärda smakämnen ur råvaran. Enligt uppgift lär några grader under hundra vara att föredra ur smaksynpunkt. Själv brukar jag ställa en mugg med vatten i mikron, och när ytan krusas sätter jag tesilen på plats.
lena:-)
29-01-2008, 07:56
CITAT (Hannele @ 28-01-2008, 17:34)  Det fanns ju tryckkokare förr, fiins de fortfarande? Jag har hört att gamla kokade gröt, la det i filtar för att eftermogna. OT Själv kokar jag risgrynsgröten på det sättet..kokar upp den på kvällen sen får den stå på träskärbräda samt med handduk som "täcke" och sova till sig under natten. Vips så är den klar på morgonkvisten. Gammal eller inte men lätt är det att fixa risgrynsgröten.
Stella-Polaris
29-01-2008, 16:50
Energisnålast är väl att utsatta vattnet för vacum.... Då kokar det friskt vid rumstemperatur
CITAT (Stella-Polaris @ 29-01-2008, 16:50)  Energisnålast är väl att utsatta vattnet för vacum.... Då kokar det friskt vid rumstemperatur Och vacum fixar man ju plättlätt..?
Piccante
29-01-2008, 17:11
Energisnålast är väl att dricka kallvatten? Fast kaffet blir otäckt då iofs. Men intressant tråd. Koka potatis i mikron har jag aldrig hört att man kan göra, blir det bra ?
anna_rispan
29-01-2008, 17:13
Hannele: ja det finns tryckkokare nu med. Såg Jamie Oliver använda en häromsistens. O när jag sökte på nätet hittade google massor av sidor med tryckkokare.
CITAT (Markus_H @ 29-01-2008, 17:11)  Energisnålast är väl att dricka kallvatten? Fast kaffet blir otäckt då iofs. Men intressant tråd. Koka potatis i mikron har jag aldrig hört att man kan göra, blir det bra ? Jag har provat,ingen hit,det går snabbare på spisen och är godare.Jag lagar ingen mat i micron,bara värmar och tinar.Vattnet till teer kokar jag i vattenkokare med locker på. Tryckluftsgryta har jag aldrig använd,är rädd för sådana.
gammelnalle
29-01-2008, 18:00
Att använda tryckkokare är mycket energisparande - speciellt vid "långkok". Vad som händer är att man HÖJER vattnets kokpunkt (och trycket) till långt över 100 grader -dvs det blir färdigkokt mycket tidagre. MEN det var inte detta tråden gällde!!  utan huruvida man TEORETISKT sparar energi genom att ha locket på eller inte på!!! men rätt kul att ni hänger på!!! b
Jag är ingen fysiker men har fått lära mig att alltid ha locket på när man kokar upp vatten, och självklart när något puttrar på spisen, då kan man sänka värmen och det fortsätter att puttra... tar man av locket så slutar det. Kokar vatten på spisen gör jag iförsig aldrig, kokar upp i vattenkokare först. Induktionsspis är ju drömmen , men tycker de är för dyra.
CITAT (cic @ 29-01-2008, 17:04)  Och vacum fixar man ju plättlätt..?  Ingen somkan svara på hur man fixar vacum? Jag är toknyfiken!
gammelnalle
30-01-2008, 09:50
CITAT (cic @ 29-01-2008, 23:47)  Ingen somkan svara på hur man fixar vacum? Jag är toknyfiken! Vad skall du ha vacumet till?? Själv har jag rätt mycket i huvet!! Men med "vacuu" menar man normalt ett UNDERTRYCK. Ta en kastrull- sätt på ett tättslutande lock (med en ventil) - sug ur luften -stäng kranen- och vips har du "vacum" . Och ditt vatten "kokar" vid lägre temp... Om du har för högt vacuum (egentligen undertryck) så "kokar"vattnet men om duhar ägg i kastrullen så blir de inte "kokta"... Äggen koagulerar inte- för de måste ha minst 70 grader för att stlna... Därför kan man inte "koka ägg" på Mt Everest's topp- de blir varma -men stelnar inte. b
Gossen Ruda
30-01-2008, 13:08
Vakuum fixar man med en vakuumpump, finns olika typer. Med en kolvpump kommer man exempelvis rätt så långt, det är en bakvänd tryckluftspump som suger istället för att trycka. Vill man komma ännu lägre kan man sen använda en jonpump där enskilda luftmolekyler tas om hand med hjälp av elektricitet.
CITAT JAG får inte länken att funka... Sorry, inte jag heller....
*Stintan*
30-01-2008, 15:53
Sätta dammsugarslangen på inblås kanske
CITAT (Markus_H @ 29-01-2008, 17:11)  Koka potatis i mikron har jag aldrig hört att man kan göra, blir det bra ? Går utmärkt. Speciellt vid mindre portioner (1-2 pers) går det på några minuter. Påminner en smula om ugnsbakade potatisar. Bör mikras med skalet på. De kan bli lite 'torra' längst ut, men det skalar man ju bort. Och så är de osaltade, men det tycker inte jag är några större problem. Brysselkål har jag också tillagat i mikro med viss framgång.
Tack Nallen och Ruda! Såna kunskaper kan vara guld värda om strömmen går!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|