Överbölingen
29-01-2008, 21:31
Visst är det kul att se en trädgårdsarkitekt skapa en trädgård. Det finns massor av gottis att hämta där. Men det är bara fragment för den egna trädgårdsarkitekturen. En bit där och en annan där.
Men!
Väldigt många vill se och visuellt uppleva uppbyggda trädgårdar. Se helheter och detaljer hur svenska trädgårdsälskare i HELA landet odlar och kämpar mot barfrost, köld, snömetrar mm.
Typen "Gunnels Gröna" var ett program som gav mer djup åt trädgårdsdrömmarna. Finessen och värmen i de programen borde något av TV-företagen nappa på. Tror inte på att det är massorna (tittarsiffrorna) som gör att man väljer ett program. Vi tittare väljer kanal efter vad vi vill se.
Maila allt vad ni kan till TV 1 — 4 och önska. Det är massorna som ger resultat. Och blir det ett kommersiellt program så hinner man ju hämta påtår till nästa inslag.
Håller fullständigt med
Väl formulerat som vanligt överbölingen!
Inger S
29-01-2008, 23:07
Ett jättebra initiativ Överbölingen.
Har skrivit till massor av överdängare (de som bestämmer) på TV 1-4+ i omgångar sedan årsskiftet och gör det gärna igen. Skam den som ger sej och det gör ju inte vi i första taget - eller hur!
Har tipsat ledningen för TV 4 om att SVT inte ens har kontaktat Gunnel om en fortsättning. Har förstås informerat Gunnel om vad jag gjort och hon är glad och tacksam men tror nog inte att det hjälper tyvärr. Men vi ger oss inte. Vi vill ju ha henne tillbaka i rutan så de så!
Bengt i Särö
30-01-2008, 00:54
undefined Klicka HÄR
Här är GRÖN GLÄDJE som jag varmt kan rekomedera,det är kunniga programledare och trevliga som Arne och Mette och är inte
rädda att föreslå var ni bör annvända för näring i trädgården.
Det är en STOR SKAM för Sveriges TV att inte kossta på kunniga pogramledare (Undantag Gunnels Gröna) som inslag från England
Det vill vi ha mer av och inte sådana flamsiga och okuniga pogramledare som förra året.
Hälsningar
Bengt i Särö
Aqvakul
30-01-2008, 08:21
Instämmer i allt som sagts ovan. Grön Glädje med Mette och Arne är just nu enda ljuspunkten i svensk television. Det görs ju också massor med bra trädgårdsprogram i t.ex. England, Danmark och Tyskland. Varför får vi inte se något av det här?
Instämmer. JAg har redan krivit mail till svt om att vi vill ha gunnels gröna tillbaka och liknande program. Kommer att skriva frer gånger
Ja, tack för den tankeväckaren.. Klart att jag också ska skriva in med synpunkter! Mer trädgård i TV!!
rolf i re
30-01-2008, 13:14
CITAT (Bengt i Särö @ 30-01-2008, 00:54)

undefined Klicka HÄR
Här är GRÖN GLÄDJE som jag varmt kan rekomedera,det är kunniga programledare och trevliga som Arne och Mette och är inte
rädda att föreslå var ni bör annvända för näring i trädgården.
Det är en STOR SKAM för Sveriges TV att inte kossta på kunniga pogramledare (Undantag Gunnels Gröna) som inslag från England
Det vill vi ha mer av och inte sådana flamsiga och okuniga pogramledare som förra året.
Hälsningar
Bengt i Särö
Hei. Det var artig og ganske overraskende at dere likte grønn glede. Jeg også synes igrunnen det er et ok program. Men det er mange hageentusiaster i norge som ikke synes noe om det. Men derimot Gunnels Grøna blir godt mottatt. Dessverre har jeg ikke svensk tv, så jeg har ikke sett det. De engelske er også ok unntatt Garden Rivals. Der blir programmet helt ødelagt av liksomkrangling. Ellers er jeg enig i at vi skulle hatt mange flere hageprogrammer. Særlig om vinteren. Om sommeren vil jeg jo være ute i hagen selv.
Aqvakul
30-01-2008, 13:19
CITAT (rolf i re @ 30-01-2008, 13:14)

Hei. Det var artig og ganske overraskende at dere likte grønn glede. Jeg også synes igrunnen det er et ok program. Men det er mange hageentusiaster i norge som ikke synes noe om det. Men derimot Gunnels Grøna blir godt mottatt. Dessverre har jeg ikke svensk tv, så jeg har ikke sett det. De engelske er også ok unntatt Garden Rivals. Der blir programmet helt ødelagt av liksomkrangling. Ellers er jeg enig i at vi skulle hatt mange flere hageprogrammer. Særlig om vinteren. Om sommeren vil jeg jo være ute i hagen selv.

Så trevligt att få lite respons från vårt kära naboland. Det är lätt att bli "hemmablind".
Ja, flera gröna program på vintern, på sommaren hinner man ju inte titta, då står man med ändan i vädret och rensar ogräs eller annat nyttigt.
Aqvakul
30-01-2008, 14:56
CITAT (Wilmer @ 30-01-2008, 13:31)

Ja, flera gröna program på vintern, på sommaren hinner man ju inte titta, då står man med ändan i vädret och rensar ogräs eller annat nyttigt.
Instämmer!
Även jag har uppmanat till upprop, eller var det till upplopp
Du kan se här
http://fritturhjartat.blogspot.com/search?...nels+Gr%C3%B6na Mejladresserna finns där också.
Jag kontaktade också Aftonbladets trädgårdsredaktör, som tackade och "lovade" att dom skulle kolla. Men sedan har det varit tyst..
En liten fråga: vilka kanaler kan man se engelska trädgårdsprogram på?
BBC och ibland går det på TV4+
Bengt i Särö
31-01-2008, 00:59
undefined Här är en Dansk webbsida från TV,om kryddor.
Hälsningar
Bengt i Särö
CITAT (MariaS @ 30-01-2008, 20:07)

BBC och ibland går det på TV4+
Tack! Jag kan nog avskriva BBC, dom bbc-kanalerna jag har kör bara en massa repriser + en handlar enbart om mat (bbc food) men TV4+ har jag
Det blir att hålla utkik. Man är lite svältfödd på bra trädgårdsprogram. Det trevliga norska programmet är/var så tidigt på kvällen så det var slut innan jag kunde bänka mig framför tvn. Det var väl det som följde på örtprogrammet. Såg det några gånger.
Visar BBC/andra kanaler sina program på webben också? Då kan man ju sitta framför datorn och titta istället för att sukta över något som inte kommer på tv. Själva har vi inte så många kanaler.
Är det någon som har hittat och är duktig på att länka....
stennie
31-01-2008, 09:49
Tack

för länken till Grön Glädje! Hittade sidan med alla programmen...till alla som vill ha något att titta på...
Varsågoda!
stennie
31-01-2008, 11:35
Around the world in 80 gardens börjar på BBC2 den 3 Februari...kan ses
HÄR!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.