Full version: Tankspriddhet
Sidor: 1, 2
Myosotis
Vänta, nu ska vi se....
Vad var det nu jag skulle skriva om?
confused.gif
Ja just det: Det skrevs just i en annan tråd om teflonminne och tankspriddhet, t.ex. att bära omkring mjölkpaketet i trädgården utan anledning. Själv gör jag så där jämt. Börjar gå uppför trappan men glömmer vad jag skulle där uppe. Upptäcker en tesked i min hand. Var kom den ifrån?
Hoppas ni är fler som har roliga situationer att berätta om.
MariaS
Srev just i den andra tråden om när jag hittade soppåsen i kylskåpet och matkassen i soptunnan...
ylvahi
Stod i källartrappan och funderade vad jag skulle göra med kastrullen som jag höll i.
Skulle hämta potatis ju biggrin.gif

MariaS
Var la jag sålistan jag just höll i?

var visst på toa
Myosotis
Skulle köra till stallet. Började med att köra åt fel håll, men bestämde mig för att fortsätta och köra en liten omväg istället för att vända. Missade att svänga. Jaja, då svänger jag när jag kommer fram till byn, det är ju faktiskt ungefär lika långt. Kommer till byn och svänger åt fel håll! När jag hade kört en bra bit började jag fundera vad det var jag skulle göra där... jag behövde ju inte handla... Så det slutade med att jag fick vända i alla fall! slap.gif
Lilla Birka
för att inte tala om alla de tillfällen man letat efter glasögonen och haft dom uppskjutna i pannan eller t.o.m. på sig!
Anma
Idag när jag skulle ut med hundarna letade jag frenetiskt efter Gibbes koppel medan han stog vid dörren och såg så lycklig ut så...
Upptäckte sedan att han hade kopplet på sig redan, ingen minne av att jag varken tagit fram det eller än mindre satt det på honom! Suck...
Och alla gånger jag sagt något och min man svarar och jag inte fattar vad han pratar om?? Vaddå, har jag sagt något?? blush.gif
Händer sånt här dagligen här, skyller på min nackskada...
LadyG
Tankspridd är jag jämt, jag tror jag tänker för mycket och missar att fokusera på det jag gör för närvarande. Som när man ringer upp någon som tar god tid på sig att svara, man hinner småprata lite och sen *poff*. Varför ringde jag??

Eller den ständigt återkommande frågan:
"Hade jag ner bakpulvret i mjölet, eller skulle jag precis göra det?" (Hade redan haft i det, sockerkakan blev lite plufsig)

Edit: Stavfel
Bettis
Det har hänt rätt ofta att jag letar efter min mobil, fast jag pratar i den blush.gif
gunvor
en dag saknade jag proppen till handfatet på toaletten. sådan där metallpropp - borta.
Letade - gav upp men plötsligt end ag låg den där på handfatskanten snyggt o prydligt.
Den kan INTE ha legat där i flera dagar - så som jag letade.
Jag bor ensam med mina hundar o katten - jag tror att det är UFOSARNA som varit framme igen. Det är dom som flyttar runt saker!
Aqvakul
En del saker som jag har gjort av tankspriddhet är så pinsamma att jag inte ens vill prata om det.
blush.gif
Myosotis
CITAT (gunvor @ 30-01-2008, 08:24) *
en dag saknade jag proppen till handfatet på toaletten. sådan där metallpropp - borta.
Letade - gav upp men plötsligt end ag låg den där på handfatskanten snyggt o prydligt.
Den kan INTE ha legat där i flera dagar - så som jag letade.
Jag bor ensam med mina hundar o katten - jag tror att det är UFOSARNA som varit framme igen. Det är dom som flyttar runt saker!

DET är ju en helt annan sak. Det är mucklorna som är i farten, de finns här med. Särskilt roligt tycker de det är att gömma viktiga papper. Efter några dagar smyger de tillbaka dem i samma hög som man letade i från början. Lyssnar man noga, kan man höra dem fnittra.

CITAT (aq42 @ 30-01-2008, 08:27) *
En del saker som jag har gjort av tankspriddhet är så pinsamma att jag inte ens vill prata om det.
blush.gif

w00t.gif som vadå?? Nu blev jag riktigt nyfiken...
Henrik_
Jag har nog lyckats med det mesta tänkbara.
Saker i kylskåpet är ju klassiker, liksom att leta efter kläder man har på sig, glömma varför man ringt till någon är säkert vanligt, men kanske inte så ofta som jag gör det.

Jag får nog hålla med aq42, jag väljer nog att inte berätta mer blush.gif

För dem som är intresserade så rekommenderas böckerna "Handbok för tankspridda" och "Ursäkta, vi glömde nått" av Johan Rapp.

Att vara tankspridd visar prov på djup koncentration.
- På något annat.
torvan
Oj, det händer mig hela tiden nu efter en skallskada.
Det värsta är att jag blir så dyr i drift w00t.gif
Tappar bort saker hela tiden och glömmer tider etc.
Det värsta hände mig häromdan.
Jag har varit bortrest nästan hela månaden så jag
gick igenom all post. Hittade ett inkassobrev från en
kreditbank eller vad det heter. Krav på nästan 3000:-
Sa till min man att dom måste ha gjort fel för jag har
inte handlat nåt...han bad mig tänka till ordentligt
(han börjar bli van nu).
Efter att ha gått igenom hela hösten kom jag på att
jag köpte en kamera när jag skulle till Neapel.
Men den hade jag ju betalat kontant...
Efter att ha tänkt länge kom jag på att jag blev
övertalad på att öppna ett konto hos butiken men
skulle betala när jag kom hem från resan.
Efter en vecka i Neapel var jag närmast hjärndöd
och hade helt glömt bort köpet.
Jag har fått brev varje månad men slängt dom för
det såg ut som reklambrev slap.gif
så kameran blev nästan 1000:- dyrare med alla
tillägg och räntor -cry-.gif och jag som sprang
benen av mig för att hitta den billigaste.

Jag har också problem med talet, oftast är det
att fel substantiv "ploppar ut" men det blir bara kul.
Skulle cykla till affären en dag och blev tillfrågad om hjälp:
"nej det är lugnt, jag tar sängen till Konsum"
nog för jag vilar mycket men där tyckte sonen att
gränsen gick laugh.gif torvan
gammelnalle
man kan skämta om detta ...men det finns en allvarlig sida OCKSÅ!!!....

eller vad vad det nu......

men att ta bussen till bilbesikningen är väl ändå rekord????

http://www.tankspridd.se/

b
Bee
CITAT (Henrik_ @ 30-01-2008, 08:50) *
Jag har nog lyckats med det mesta tänkbara.
Saker i kylskåpet är ju klassiker, liksom att leta efter kläder man har på sig, glömma varför man ringt till någon är säkert vanligt, men kanske inte så ofta som jag gör det.

Att vara tankspridd visar prov på djup koncentration.
- På något annat.

Den var underbar! Har du något emot att jag skickar citatet vidare till mina barn? - Dom har ärvt mors sinne för tankspriddhet biggrin.gif

Både dottern och jag har vid olika tillfällen pratat med varandra på telefon och samtidigt letat efter telefonen, precis som Bettis! Om sonen brukar vi skoja och säga att han har huvudet på ett ställe och kroppen på ett annat.

Gammelnalle: Bussen till bilbesiktningen? - Den var nog allra bäst rotfl.gif

MariaS
Här har jag slutat brygga kaffe för alltid. Hade jag inte glömt att måtta upp kaffe i melittan, så (Det värsta) glömde jag ständigt och jämnt att sätta kannan under melittan wacko.gif Det är INGEN hit att mötas av en kaskad kaffe i köket, när man ska till jobbet!
Henrik_
CITAT (Bee @ 30-01-2008, 10:16) *
Den var underbar! Har du något emot att jag skickar citatet vidare till mina barn? - Dom har ärvt mors sinne för tankspriddhet biggrin.gif

Både dottern och jag har vid olika tillfällen pratat med varandra på telefon och samtidigt letat efter telefonen, precis som Bettis! Om sonen brukar vi skoja och säga att han har huvudet på ett ställe och kroppen på ett annat.

Gammelnalle: Bussen till bilbesiktningen? - Den var nog allra bäst rotfl.gif

Citatet är hämtat ur en av böckerna, men jag kommer inte ihåg vilken och minns inte heller riktigt ordagrannt hur det var.
Men nått åt det hållet ivarjefall.
Så tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för den. blush.gif
160kvm stort hus
Mulocker?

Nej bärborter heter det väl?

Vi har hela huset fullt...

Vi har fått bärborter igen. Kylan har väl drivit dem inomhus, förmodar jag. Uppiggade av värmen har de blivit alldeles till sig, och jag kan inte hitta någonting. Allt försvinner, pennor, böcker, nycklar och nu senast en hel uppsättning kinesiska serveringsskålar (vilket är anledningen till att jag sitter här och äter M-nötter ur en pajform..).

Bärborter är lustiga små varelser som inte syns med blotta ögat, men ibland skymtas som skuggor i ögonvrån. De roar sig med att flytta runt saker för människorna. Om du bestämt VET att du lagt en sak på en viss plats, och den efter mycket letande dyker upp någon helt annanstans - då har du garanterat fått bärborter. Ibland är de till och med så pestiga att de lägger tillbaka saken på ursprungsplatsen, gärna när någon annan börjat hjälpa till med letandet. Där står man som ett fån och ser helt tydligt plånboken på bordet, trots att den absolut inte var där när man tittade för en kvart sedan.

Annars är bärborter ganska harmlösa, och man har ju rätt roligt när de gömmer saker för andra.

Roligast var nog när husse här hemma gick ut med hunden, medans jag låg i soffan och tittade på tv ( sjuk )
Efter ca en kvart går jag ut i hallen. Och vem står där om inte lilla vovven. Med ett ganska häpet uttryck i ansiktet.
Husse glömde mig...?? blink.gif

Den här är ganska rolig den med.

Händer mig ofta. Tyder väl på lite tankspriddhet och svårt att hålla fokus på en sak. *s*

En vanlig dag
Jag bestämde mig för att tvätta min kläder. När jag började gå mot tvättstugan upptäckte jag posten på hallbordet.

"Jag borde kolla igenom posten innan jag tvättar" sa jag till mig själv. Jag lade tvätten på bordet, reklamen i papperskorgen under bordet och lade märke till att papperskorgen var full. Jag lade därför tillbaka räkningarna på bordet och beslöt mig för att tömma papperskorgen först.

Eftersom jag går förbi postlådan på vägen för att tömma papperskorgen kan jag lika väl betala räkningarna först. Jag ser mitt checkhäfte liggande på bordet, men det finns bara en check kvar. Mina extra checker ligger på skrivbordet så jag går in i sängkammaren där jag finner en flaska juice som jag börjat dricka från. Jag ska börja leta efter mina checker, men först måste jag ställa undan juicen så att jag inte spiller ut den över skrivbordet. Juicen håller på att bli varm, och bör ställas in i kylen för att hållas kall.

På väg till köket för att ställa in juicen i kylen, fångar min blick en vas med blommor som står på bänken. Blommorna behöver vatten, så jag ställer ifrån mig juicen på bordet och ser mina glasögon som jag letat efter hela morgonen liggande på bänken. Det är bäst att jag lägger tillbaka dem på mitt skrivbord, men först ska jag vattna blommorna.

Jag lägger ifrån mig glasögonen på diskbänken och fyller en vattenkanna med vatten då jag plötsligt får syn på fjärrkontrollen till TVn. Jag hade visst lagt den där på köksbordet. Jag borde lägga tillbaka den, men först ska jag vattna blommorna. Jag häller lite vatten på blommorna, men det mesta hamnar på golvet. Jag lägger tillbaka fjärrkontrollen på bordet för att gå och hämta lite papper att torka upp vattnet med.

Sedan går jag tillbaka till hallen för att försöka komma ihåg vad det var jag planerade att göra.

Vid dagens är slut är tvätten fortfarande inte tvättad, räkningarna är inte betalda, det står en flaska med varm juice på bänken, blommorna är inte vattnade, det finns fortfarande bara en check i mitt checkhäfte, jag kan inte hitta TVns fjärrkontroll, jag kan inte hitta mina glasögon och jag har ingen aning om var posten har blivit av.

Jag försöker förstå varför ingenting har blivit gjort idag; det är förbluffande för jag vet att jag varit upptagen hela dagen och jag är helt FÄRDIG!!
Bettis
rotfl.gif rotfl.gif jösses så jag har skrattat och jag som trodde att jag var tankspridd rotfl.gif rotfl.gif "glömde hunden" a0a.gif 16kvm stor balkon rotfl.gif så håller jag också på och undrar sedan vad jag har gjort rotfl.gif
Eva-Helene
Ja tankspridd ja....Igår vid lunchtid tog jag fram köttfärsen som jag hade köpt på extrapris(3x800 gr). Kokade "soppa med heta färsbullar" till lunchen av en halv förpackning, resten av den stekte jag biffar av. De andra förpackningarna skulle jag göra köttfärssås och kålpudding av. Gissa vad som låg på diskbänken när jag kom ut i köket imorse? Just det! Två oöppnade köttfärsförpackningar! ranting.gif Och jag som skulle få hushållskassan att räcka till så mycket mer i och med den billiga köttfärsen! ranting.gif
Aqvakul
Jag är så tankspridd och glömsk, så nu har jag glömt vad jag skulle berätta. unsure.gif
Sniglar har förstås väldigt små hjärnor. crazy.gif
Solstorm
Ett flertal gånger har jag tvättat ansiktet utan att ta av mig glasögonen. Blir lika förvånad varje gång. En gång började jag måla mascara när jag hade glasögonen på mig. Körde mascaran rätt i glaset.
Tosan
Själv brukar jag gå och styra upp glasögonen fast jag har linserna whistling.gif
Gudrun i Göteborg
Härlig tråd detta rolleyes.gif

Mitt bidrag är att jag hittade min handväska i frysen en morgon när jag hade bråttom till jobbet. Letat i nästan en timma efter den ju. Kom för sent och läppstiftet var stenhårt.
Felicia
Pinsammaste var nog när barnen var små och vi hade dagmamma i samma by där vi då bodde. Hon sa på morgonen att dom skulle vara inne i tätorten under dagen på öppna förskolan och att jag då skulle hämta dom där. Jag hade ju förstås glömt det innan eftermiddagen och körde hem men där fanns ju inga barn så det var till att åka tillbaka och då var ju klockan ganska mycket och den äldsta dottern som kanske var 6-7 år var jätte-sur på mig (och säkert dagmamman också fast hon inte sa nåt) blush.gif
Sen skickade jag henne med skolbussen till skolan en dag då hennes klass var ledig och det hade jag totalt glömt bort och då var hon också riktigt sur på mig då jag hämtade henne. Usch, jag hade förträngt detta.
Sen är det ju det vanliga, har handlat och tyckte väl jag köpt sallad men hittar den inte sen, hittar den efter några dagar i frysen.
Och en gång glömde jag att jag hade samåkt till jobbet så när jag skulle hem så hittade jag inte bilen, jag letade bra länge innan jag kom på det wacko.gif
Undrar om man behöver hjälp.. giggle.gif
Margith
Pinsamheter på dagis får mig att minnas en liten händelse från när min son gick på dagis.
Jag hade massor med arbete med mig hem den kvällen, jag var stressad till tusen.
Springer in på dagis (sen som vanligt) och möts av ett gäng ungar som sitter och leker snällt och stillsamt. Runt omkring sitter flera föräldrar och fröknar och samtalar i godan ro.
Jag ställer mig i dörröppningen och ropar högt och tydligt: "Johan! Skynda dig! Matte har bråttom!"

Efter den dan är "matte" struket ur min ordbok.
Tosan
En kompis till mig brukade gå eller cykla på jobbet... Kommer hem och de upptäcker att bilen är borta STULEN! Ringer polisen osv... dagen efter sitter hon på jobbet, tittar ut, och där står bilen. Hon hade glömt att hon tagit bilen på morgonen...

Hårdbröd, schampo, tamponger osv kan ju gärna hamna i kylskåpet när man varit å handlat... Bara tur att man inte ställt osten och mjölken i badrummet...

Och hur många ggr har jag inte gått ner i källaren för att hämta nåt ur frysen.... Väl där nere kollar jag till blommorna, hänger tvätt och går upp, utan mat....
Myosotis
"Handbok för tankspridda" av Johan Rapp har jag också, kan verkligen rekommendera den. När jag skulle berätta för en bekant att jag hade köpt den på bokrean, sa jag ”Tankbok för handspridda” istället, men det får bli en annan tråd, har samlat på felsägningar länge...
Jag har jobbat med en som nog innehar världsrekordet i tankspriddhet, han är konstant jättevimsig. Det roligaste var när en arbetskollega som heter Maria svarade i telefon och det var till honom. Den som ringde var en annan arbetskamrat som också heter Maria. När hon lämnade över telefonen till honom sa hon att det var Maria. ”Vilken av dem?” frågade han med förvirrat ansiktsuttryck. Fast den ena Maria stod ju framför honom!
Anma
Häromveckan lämnade jag in bilen för att installera extraljus på den. Tog med mig hunden för att promenera hem med honom. Tog ut hunden och knöt fast honom utanför. Lämnade in bilnycklarna till firman och började gå. Efter femtio meter eller så hör jag ett skall som låter precis som Gibson. Vände mig om och ja, visst var det han som stog och stirrade på mig! Jag hade gått förbi honom utan att se honom... Tur att han talade om att han stog där, hade väl märkt det först hemma när mannen frågade var sjutton hunden är...

Nåväl, när jag skulle hämta bilen på eftermiddagen. Mannen påminde mig om att inte glömma Gibson (hade berättat för han). Näää det gör man inte mer än en gång, glömmer hunden! Hämtade bilnycklarna, satte mig i bilen och började åka i väg. Plötsligt ser jag i backspegeln Gibbe fastbunden i stuprännan. Hur sjutton hamnade han där? Kunde inte ernira mig om att jag varken haft med han på promenaden dit, än mindre att jag bundit han där... Minns det fortfarande inte fast beviset stog framför mina ögon... blush.gif
torvan
Ibland kan man vara glömsk
utan att vara gammal.
En gammal vän till mig fick barn när
hon var 17 år och fortfarande bodde hemma.
En dag gick hon och handlade med den
nyfödda dottern och när hon kom hem
undrade hennes mamma var barnet var.
Hon hade glömt henne på affären.
Vilken ångest fear.gif torvan
Malvia

Var nyss och handlade, hade frågat svärmor före om det var nåt hon behövde från affären,
jo en kvällstidning.
Inte hade jag en sån med mig tillbaka heller!!!

Hade även kopplat telefonen till mobilen för jag vänta ett samtal, och den låg naturligtvis kvar hemma.

Ibland blir man trött på sig själv.
Aqvakul
Skönt att läsa att det finns fler än jag som är vimsiga..... kompiskram.gif
MariaS
Undrar hur många gånger som jag kommit och ska sätta på mobiltelefonen. Då visar det sig att den redan är påslagen i fickan och jag har typ 10 missade samtal crazy.gif
Myosotis
Ibland när jag ringer till folk hinner jag glömma vem det är jag ringer till innan de svarat! Så det blir en överraskning att höra vem som svarar...
Myosotis
Jag har varit och handlat idag. Kvittot hittade jag nyss - i frysen!!
Wilmer
CITAT

Kort hållbarhet rotfl.gif
Henrik_
CITAT (Myosotis @ 06-02-2008, 21:42) *

Frysen är poppis ställe att lägga saker på... kvitton klarar sig.

Sticklingar, vattenflaskor, öl... och en gång faktiskt vatten kannan, klarar sig inte.
Tosan
Vi köpte en mössa till sonen på marknan för nåt år sen. När vi kom hem började vi leta, och leta och leta efter denna mössa. Den fanns inte! Dyr var den åxå.
I alla fall så skickade jag ner gubben till frysen för att hämta kött som vi köpt samma dag. I samma kasse som köttet låg ju naturligtvis både mössan och paltsleven blush.gif
Monaxe
Leta efter bilen hur länge som helst och sedan komma ihåg att man cyklade till jobbet ...pinsamt när man bett arbetskamraterna om hjälp att hitta bilen blush.gif
pejori
tankspridd...jag??? inte då... whistling.gif
det närmaste var, när jag bryggde kaffe och hälde upp kaffet men funderade på varför det hade sån konstig färg...när jag smakade insåg jag, att jag glömt hälla på kaffet....nybryggt vatten är inte lika gott thumbdown.gif
Myosotis
Kom ut från bion med en kompis en gång - cyklarna var borta! Vi stod helt chockade. Hon hade dessutom lånat min mammas, så det kändes extra jobbigt för henne. Vi hade låst fast dem i trädet och i varandra, de kunde inte ha flyttats bara. Efter en låång stund råkade nån av oss titta mot nästa träd... hoppsan, var det DÄR vi ställde dem?
Magdis
Jag har råkat öppna toalocket och slänga ner smutsiga strumpor istället för i tvättkorgen. rolleyes.gif Ofta är jag så tankspridd så jag kan glömma om jag just tagit medicinen eller skulle ta den.
Myosotis
Idag skulle jag ta fram en ny soppåse. Öppnade lådan med diskhanddukar och disktrasor istället. Stirrade läänge på dem och funderade vad det var jag skulle ha.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 08-02-2008, 23:06) *
Idag skulle jag ta fram en ny soppåse. Öppnade lådan med diskhanddukar och disktrasor istället. Stirrade läänge på dem och funderade vad det var jag skulle ha.

Tror du att du kan hålla reda på vinflaskan som du fått av din snälle granne? giggle.gif
Miamamma
En morron vaknade jag med huvudvärk. Jag ville inte ta någon tablett på fastande mage så jag hällde upp mitt te och ett glas vatten. Sen var jag i skåpet och hämtade en treo och la i temuggen. Sen stod jag ett tag och fungerade vad jag hade gjort för teet svämmade över så konstigt.

Tankspridd eller inte vid medvetande?
zissi
CITAT (Myosotis @ 01-02-2008, 08:12) *
Ibland när jag ringer till folk hinner jag glömma vem det är jag ringer till innan de svarat! Så det blir en överraskning att höra vem som svarar...

Detta händer mig också ibland..............lite kusligt faktiskt..........

Så ska det se ut med citatet ja.....nu har jag lärt mig det också.
Myosotis
CITAT (aq42 @ 08-02-2008, 23:14) *
Tror du att du kan hålla reda på vinflaskan som du fått av din snälle granne? giggle.gif

den hittar jag säkert nästa gång jag behöver en soppåse...
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 08-02-2008, 23:30) *
den hittar jag säkert nästa gång jag behöver en soppåse...

rotfl.gif rotfl.gif
ylvahi
tankspridd...jag??? inte då...
det närmaste var, när jag bryggde kaffe och hälde upp kaffet men funderade på varför det hade sån konstig färg...när jag smakade insåg jag, att jag glömt hälla på kaffet....nybryggt vatten är inte lika gott

Jag som trodde jag var ensam om det biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon