Full version: Vårtecken
Sidor: 1, 2, 3
Irene_L
shy.gif inte hos mig!!!
AnnammA
Clematis med blomsterknopp.
Clkn.JPG

(Skåne zon 1-2)
Lotta i södra Skåne
I södra Skåne hos grannen finns scilla, tusensköna och krokus
joulanta
Oj va jag blir sotis på allt som redan blommar. Jag bor uppe i norr här är det säkert en meter snö.
Men snart exploderar det svårt att tänka sej att på mindre än 2 månader är nog snö och is borta och det går leta vårtecken i rabatten
Irene_L
[attachment=14674:vide._blogg.JPG]
Nu har "kissekatterna" kommit på min hängvide.
Lady Hamilton
Typiskt vår väder hos mig är det i dag

[attachment=14679:PICT9534.JPG]

[attachment=14680:PICT9536_kopiera.jpg]

Men här inne mår Penseérna bara bra

[attachment=14681:PICT9535.JPG]
Anki V
Även om det i Sundsvall ser ut som hos Lady Hamilton idag no.gif ...... så är det i alla fall vår under lysrören yes.gif .

[attachment=14683:vår_Medium_.jpg]

/Anki
stennie

Rabarber !!!!
stennie
Var tvungen att springa ut igen och fota !

Violer !!!!!

Och vad dom nu heter?

wolkenkrabber
idag har jag sett lite allt möjligt blomma, var riktigt trevlig medans solen sken, tuseskönor, blåsippor, någon slags iris, fullt av krokusar och vintergäck, sen att knopparna på alla prunusar och syrener har svällt rejält är väl ett annat trevligt tecken
Boxer
Mina jättestäppliljor har kommit upp några centimeter.

Morgonstjärnorna blommar.

skogstroll
nää skärpning nu man får inte lägga in gamla bilder giggle.gif
Bettis
CITAT (skogstroll @ 08-03-2008, 17:19) *
nää skärpning nu man får inte lägga in gamla bilder giggle.gif

rotfl.gif rotfl.gif
Lotta i södra Skåne
och idag har jag sett påskliljor och hyacinter när jag och sonen var ute och sålde kvällsposten.
fruberglund
Mellan Gränna och Jönköping har vi:
-fullt med Tussilago i jordgubbslandet
-rabarber på väg
-Krokus & Balkansippor blommar
-fåglarna sjunger för full hals
-stora knoppar på rosor, syren m.m.
-STORA knoppar på 2 av mina senblommande klematis
m.m.

Våren är tidig i år men vågar inte lita på att kylan inte kommer sent så löven får ligga kvar i rabatterna ett tag till och vårbruket får vänta minst 2 veckor till innan jag ens vågar ge mig på att klippa ner gamla perenner osv.
AnnammA
I går såg jag två fjärilar fladdra förbi...(Skåne zon 1-2)
Den tidiga lila nunneörten blommar i rabatten. (Gillar att fröså sig.)
nun2.JPG

Magdis
Jag blir sååååååååå avundsjuk på er som hittar en massa vårtecken redan! Här ligger det en meter snö ovanpå allting å innan den hunnit smälta bort är det väl höst! sad.gif
stennie
CITAT (Magdis @ 11-03-2008, 11:53) *
Jag blir sååååååååå avundsjuk på er som hittar en massa vårtecken redan! Här ligger det en meter snö ovanpå allting å innan den hunnit smälta bort är det väl höst! sad.gif

trostar.gif Såja...Våren kommer till er också...så småningom!
Precis som den brukar!
Magdis
CITAT (stennie @ 11-03-2008, 12:01) *
trostar.gif Såja...Våren kommer till er också...så småningom!
Precis som den brukar!

Men jag vill att det ska bli vår NUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!!!!! ranting.gif
Elinpelin86
Jag såg en något förvirrad geting för ett par veckor sedan när jag höll på att beskära äppelträd.
Krolliljan
CITAT (AnnammA @ 11-03-2008, 10:08) *
I går såg jag två fjärilar fladdra förbi...(Skåne zon 1-2)
Den tidiga lila nunneörten blommar i rabatten. (Gillar att fröså sig.)
nun2.JPG

Men så söt den var. wub.gif
EKLO
6 blommande vitsippor och 3 blåsippor i södra bohuslän i helgen - det måste väl ändå vara nåt slags rekord?

wolkenkrabber
för ca en halvtimmasedan gick jag förbi en rabatt på lillan (vid kungsholmen, stockholm) där tete a tete blommade.. söta små rackare, kanske några stora påskliljor hinner slå ut till påsk?
Lilla Birka
Den 28 feb hade jag fyra klosterliljor, idag är de 13! Många blommande krokusar, tibasten blommar,bofinken har kommit (förra året var den kvar hela vintern, en i alla fall), vintergäck blommar liksom snödroparna fortfarande. Idag fick jag se flera tussilago som blommade på och invid tomten, narcisserna är på väg upp............ nu kommer våren även hit!
ingmet
Irisen har blommat över för i år.. vintergäck och snödroppar har blommat i några veckor nu.. krokus, narcissor, vårhyacinter, pärlhyacinter och vildtulpaner är på gång. Idag såg jag att kejsarkronorna har tittat över jordkanten med 3 cm.. och gräslöken är snart dags att skörda för första gången i år. Rabarbern är också på gång..stora röda knölar lyser i solen..

Annars är väl det största vårtecknet att ALLA tulpaner nu är uppätna av rådjuren.. suck.. dom har t.o.m brutit sig igenom mina flätade pinnar som jag gjort som skydd.. -cry-.gif Rådjuren har faktiskt i år även gett sig på vildtulpanerna .. dock inte alla men här och där har de nafsat.. men dom smakade nog inget vidare.. hihihi devil.gif
AnnammA
Blandad mix från Skåne, zon 1-2.
Före:
bls2.JPG

iris2.JPG

iris4.JPG

och efter snövädret...

kejs2.JPG

iris5.JPG

bls4.JPG

PS! Irisarna hittade jag i en liten trädgårds/plantbutik i Kivik/Vitemölle förra sensommaren. Det var dyra lökar, men visst blev de tjusiga!!!DS.
Krolliljan
Ja så söta irisar wub.gif
Mariaberg
Det här hittade jag,
Snöklocka.jpg

anima
Södra Norrlands Kustland har två dm nysnö idag!
Vi har haft snöfritt hela vintern, bara is.
Aqvakul
Bredvid min gata i stan (Lund) så finns en annan gata som heter Plommonvägen. Den kantas av plommonträd. Nu har träden börjat blomma, även om snöfallet fick dem att hejda sig en aning.
yahoo.gif

[attachment=15337:mars08_015K.jpg][attachment=15335:mars08_007K.jpg]
Aqvakul
Nu står en Magnolia i full blom vid stationen i Lund!
DragonLady
Jag lyckades fånga fjärilen på bild yahoo.gif
tyvärr är det ju med min urdåliga mobil..
fjärilen älskade mitt lilla blåa smörgåsbord o jag bjuder såå gärna..
zaaritha
Gulsippor i trädgården.
Röda tulpaner.
En hungrig igelkott, fått kattmat!
stennie
Vilken underbar helg.....Sambon klippte gräset för första gången. bravo.gif
jag var i trädgården och röjde och planterade i 6-7 timmar både Lördag och söndag, på söndagen i bara linnet, så varmt var det!!! yahoo.gif
Åt även lunch ute på söndagen! tummenupp.gif

Tror ni jag kommer att ha ont i kroppen idag? wacko.gif tongue.gif
AnnammA
Det var min jobbehelg, men jag hann i allafall klippa färdigt rosorna och gödsla dem, och ta lite foton, förstås...(Såg förresten att persikoträdet var på gång att börja blomma...Bra att jag också såg humlor då.)
Här några tulpanporträtt från zon 1-2:

Tulp2.JPG

Tulp3.JPG

Tulp.JPG

Anki V
Äntligen är det vår i Sundsvall också yahoo.gif

Mina botaniska krokusar börjar blomma
[attachment=17112:krokus__Large_.jpg]
Blåsippor också!
[attachment=17113:sippa_Large_.jpg]

/Anki
stennie
wub.gif Blåsippor måste jag skaffa...dom är ju så söta!
Aqvakul
Lund. Gott om Japanskt körsbär i full blom
Krolliljan
Nu händer det mycket

Kungsängsliljor

Fänrikshjärtan

Tosan
Ni andra har ju lite bråttom, men dessa fotade jag idag.
[attachment=17210:100_0590__Large_.JPG]
[attachment=17211:100_0592__Large_.JPG]
AnnammA
Var i Skånes djurpark i helgen bland vitsippsbackar...

Vitsippa3.JPG
med sovande fjällrävar:

Fjräv.JPG

Och hemma i trädgården hade persikoblommorna på Anna-Helena slagit ut:

pers.JPG

skogstroll
wub.gif vad fint. idag såg jag att björken fått musöron o perennerna i rabatten ploppar upp (vilken är vilken? lapparna har ju farit all väg). Hur som helst är det så skönt smile.gif
Aqvakul
Lund: Flera Praktmagnolier står i blom. Detsamma gäller även en och annan Rhododendron Cunningham White.
skogstroll
å vad fint, tycker det är sällan man ser magnolior!
Aqvakul
Lund: Nu går det fort. Är våren snart slut? Äpple, Japanskt körsbär och Rhododendron har vi haft blommande ett tag. Nu är det SYRENERNA och KASTANJERNA som BLOMMAR överdådigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon