laluna
Netto (mataffären) sålde änglatrumpets pinnar förra året här. Fick syn på det när dom reade ut dom köpte en för 10 kr tror jag det var utan att veta vad det var jag hade köpt smile.gif Gick hem och planterade den och den rotade sig fint planterade om den i ganska så stor kruka hade fortfarande inga större förhoppningar om att denna pinne skulle kunna förvandlas till något underbart. Sommaren gick och den växte men blev aldrig stor och helt plötsligt började den blomma i augusti! Då först tog jag den till mitt hjärta och blev över kär och bestämde där och då att jag skulle ha en trädgård fylld av änglatrumpeter smile.gif (därav mitt förra inlägg)
Men nått har hänt med min ängel under vintern den ser inge vidare ut! Skall försöka förklara hur den ser ut.. Nu är den ett Y den hade två små grenar till men dom var tvär döda så dom tog jag bort sen känns det som att barken (eller vad jag skall kalla det för) har släppt från stammen. Stammen känns hård och när jag skrapade bort bark så var det grönt under men klämmer man på den så är det som att det ligger 1 mm luft mellan barken och stammen.
Svårt att förklara.. Någon som har varit med om detta? Är den ett hopplöst fall? Vad kan jag göra för att rädda den? Just nu står den på vardagsrumsgolvet och ser ful ut.

Karolina
skogstroll
då ska du se min... giggle.gif de ser för bedrövliga ut på vintern helt enkelt. Den kanske kan behöva en liten skvätt vatten till.

Här är en länk till Odlas skötseltips! http://www.odla.nu/artiklar/trumpeter.shtml
kerstin z5-6
Har du vattnat den ? i rumstemp får den inte torka ut -men utan extraljus ser de bedrövliga ut ändå-den reder sig i vår om den inte är heltorr ..
laluna
Jag har vattnat den. Men behöver den extra ljus nu? Tänkte att den inte behövde nått ljus förens (om det nu händer) den får lite ´blad. Det är ju bara en gren nu. Eller menar du att den ser illa ut för att den inte har fått ljus under vintern?
Behöver den ljus nu så får jag ila ner i källaren och hämta lysrör dom ligger ju där och väntar på att några frön skall gro och behöva dom smile.gif
marjan
Försök i alla fall att ha kvar Y et. Det är över där som blommorna vill komma. Ta helst inte sticklingar under Y et , då dröjer det längre innan den blommar.
evni
Hej !

Jag har sparat på Änglatrumpeter i flera år.
Jag klipper ner mina på hösten och klipper ca.15 cm bitar av stammarna.
Bitarna sätter jag i vatten så att dom rotar sig. Där får dom stå
tills Mars-April. Då planterar jag dom i krukor. Det kan ju bli alldeles
för många bara men har inte mage att kasta någon.
Nu till ditt problem. Jag har också haft samma problem som dig i år.
Bitarna har liksom ruttnat upp. Jag har nog kastat mer än 20 st.
Någon sa att det kan vara att dom har blivit frostskadade. I mitt fall
kan jag nog tänka mig det. Jag tog nog in dom för sent.
Modersplantorna ser ok ut.
Kan det vara så i ditt fall också ? Frostskadad ?

laluna
Jo kan vara frostskada... missade ju första frost natten i höstas. Är det bara att kasta då?
Gillan
Hej!

Jag råkade ut för detsamma hösten -06 att de råkade bli frostskadade. De överlevde och tog sig ganska okej, men blomningen blev bra mycket senare än den brukar. De dog i alla fall inte.

I höstas hade jag helt enkelt inte ork eller lust att släpa in 11 st Änglar i storlek mellan 1 1/2- dryga 2meter höga. Jag placerade i stället en massa is i magen och klippte av de finaste och grövsta Y-en på de största. Planterade dem direkt i krukor med vanlig jord. Ställde dem i mitt odlingsrum, som har lysrör, och väntade. Endast en av åtta klarade sig inte och det var "Sanguinea" som förut visat sig extra kinkig tycker jag. De andra är nu otroligt fina och växer så det knakar. Så det var ett experiment som jag alldeles säkert gör om. Observera att jag skrev att jag har tillgång till extralyse. Annars hade det nog inte gått lika bra.
laluna
Ok då finns det hopp då! Gör inte så mycket om den blommar sent bara den lever smile.gif Tror du att den vill ha ljus nu eller går det bra utan? Den står på golvet i vardagsrummet och jag har inte gjort nått med den. Skall den ha näring, ny jord eller annat?
Gillan
Jag kan bara svara på hur jag själv gör och jag brukar som regel plantera om mina nu. Det gjorde jag även innan lysrörens tid. Innan jag planterar om dem så har jag sedan en vecka eller lite mer börjat vattna dem igen.

Jag gör som så att jag tar upp dem ur krukan och (svimma inte nu!) tar en förskärare och sågar bort en hel del av rötterna runt omkring, ner med den igen och fyller upp med jord. Väldigt gärna påskossa (kogödsel på påse heter det), sen vattnar jag ordentligt. Innan lysrörens tid så hade jag dem i ett rum med stort fönster utan gardiner och det gick riktigt bra, men det går utan tvivel mycket bättre om man har extralyse. Så har du möjlighet till det , använd dig av det tummenupp.gif

Mina brukar börja blomma redan i juni och fortsätter tills det är dags att gå och lägga sig igen. Denna blommar nu

[attachment=12579:2008_01_...05_odla1.JPG]
MariaS
CITAT (laluna @ 31-01-2008, 13:36) *
Ok då finns det hopp då! Gör inte så mycket om den blommar sent bara den lever smile.gif Tror du att den vill ha ljus nu eller går det bra utan? Den står på golvet i vardagsrummet och jag har inte gjort nått med den. Skall den ha näring, ny jord eller annat?

Klipp inget nu, bara vattna försiktigt. Den får inte bli blöt. När den har börjat komma igång ordentligt, kan du plantera om den och klippa/skära bort sånt som är dött.
De "mjuka" stammarna behöver du inte heller oroa dig för. Det visar sig vad som har överlevt. Om det inte kommer något från stammarna, kommer det med all säkerhet skott från rötterna, så ge inte upp än.
evni
Nääe, mina har klarat sig bra på att stå på ett likadant ställe
som din/dina. Alltså inget extraljus och ganska långt från
fönster, på golvet i vardagsrummet.
Plantera om dom i mitten-slutet på mars.
Ta sedan ut dom när det inte är risk för frost.
Täck dom med täckväv på nätterna om det är risk för frost.
Avhärda dom.
Vad har du för färg på din ängel ?
Jag bara undrar om vi skulle kunna byta en varsin pinne eller två.
Min är rosa.
Gillan
CITAT (evni @ 31-01-2008, 18:58) *
Nääe, mina har klarat sig bra på att stå på ett likadant ställe
som din/dina. Alltså inget extraljus och ganska långt från
fönster, på golvet i vardagsrummet.
Plantera om dom i mitten-slutet på mars.
Ta sedan ut dom när det inte är risk för frost.
Täck dom med täckväv på nätterna om det är risk för frost.
Avhärda dom.
Vad har du för färg på din ängel ?
Jag bara undrar om vi skulle kunna byta en varsin pinne eller två.
Min är rosa.

Hej Evni!

Om du talar om vem av oss du pratar med så kan den personen svara dig biggrin.gif
evni
Jag har svarat laluna.

Det var ju hon som skrev att dom står på golvet i vardagsrummet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon