|
CITAT (Ralf @ 02-02-2008, 07:14)  Alltså jag tycker nog att denna kritik mot Göran Persson e lite larvig.
Ni som är emot detta beslut och inte tänker använda er av denna tjänst, var ni emot skattesäkningar oxå? Betalar ni in skatt enligt dom gamla tabellerna? Håller med, och jag tycker din fråga är värd ett ärligt svar. Det vore korkat tycker jag att inte utnyttja de avdrag som finns.
mamamaggan
03-02-2008, 02:08
CITAT (Ralf @ 02-02-2008, 07:14)  Alltså jag tycker nog att denna kritik mot Göran Persson e lite larvig.
Ni som är emot detta beslut och inte tänker använda er av denna tjänst, var ni emot skattesäkningar oxå? Betalar ni in skatt enligt dom gamla tabellerna? Du har rätt att tycka vad du vill , det har vi alla. Angående skatten så finns det ju de , jag och min man t ex , som inte har något annat val än att betala högre skatt än andra. Varför? Jag är sjukpensionär och min man är sjukskriven. Han har ett jobb men p g a att han är sjukskriven får han inget jobbavdrag. Min sjukpensionering beror på en arbetsskada , alltså har jag också haft ett jobb.
rahmat2
03-02-2008, 09:36
Tobb! Du går på människors utseende mitt i ett samtal. Det har funnits andra som går på mitt utseende och kallar mig för Svatrtskalle. Vad har hu om det att säga? Ser du nån skillnad på det du säger och det dem säger.
Rahmat
Gunilla T
03-02-2008, 10:16
Alltså - jag har inget behov av att försvara Persson, det klarar han nog själv och jag är inte någon av hans supportrar. Det är själva företeelsen när drevet går som jag tycker alltför lättvindigt blir osaklig och blir till personangrepp. Detta gäller oavsett vem som är måltavla.
Det blir så lätt spekulationer som snabbt blir sanningar. I dethär fallet t.ex. vet vi ju inte om det är en fönsterfirma som putsat fönstren på gården eller någon trädgårdsfirma som klippt gräset.
Jag gillar inte mediadrev - människor far illa som utsetts för detta. Har någon begått brott skall detta naturligtvis granskas men jag önskar vi skulle vara lite mer ödmjuka och inte så snabba att fälla omdömen.
Det är min åsikt.
rahmat2
03-02-2008, 10:39
CITAT (Gunilla T @ 03-02-2008, 10:16)  Alltså - jag har inget behov av att försvara Persson, det klarar han nog själv och jag är inte någon av hans supportrar. Det är själva företeelsen när drevet går som jag tycker alltför lättvindigt blir osaklig och blir till personangrepp. Detta gäller oavsett vem som är måltavla.
Det blir så lätt spekulationer som snabbt blir sanningar. I dethär fallet t.ex. vet vi ju inte om det är en fönsterfirma som putsat fönstren på gården eller någon trädgårdsfirma som klippt gräset.
Jag gillar inte mediadrev - människor far illa som utsetts för detta. Har någon begått brott skall detta naturligtvis granskas men jag önskar vi skulle vara lite mer ödmjuka och inte så snabba att fälla omdömen.
Det är min åsikt. Håller med dig till 100% om detta. Rahmat
CITAT (torvan @ 01-02-2008, 11:56)  Man slutar aldrig att förvånas över Perssons dubbelmoral. Jag kan inte förstå att han fortfarande får förtroenden. Men gubbarna håller väl varandra om ryggen.  Typisk gubbar? Freiwalds och bostadsrättter då! Tycker det är mera typiskt socialdemokrater, svårt att leva som man lär. Gita
CITAT (Gita @ 03-02-2008, 11:39)  Typisk gubbar? Freiwalds och bostadsrättter då! Tycker det är mera typiskt socialdemokrater, svårt att leva som man lär. Gita Så alla politikerna i de andra partierna sköter sig?? Typiskt miljöparti att köra med dubbelmoral, "värnar" om miljön men kör allt annat än miljövänligt själva. Typiskt moderater att skattefuska och ha svart arbetskraft och strunta i TV-licensen. Mina exempel är precis lika stora generaliseringar som din. -------------------------- Alla borde nog rösta på vänsterpartiet om man ska se till moralen. Var det inte en vänsterpartist som vägrade ta emot rikstadspensionen för han tyckte den var orättvis och omoralisk, eller hur det nu var, någon får gärna friska upp mitt minne!
Gunilla T
03-02-2008, 12:05
CITAT (Anma @ 03-02-2008, 11:58)  Så alla politikerna i de andra partierna sköter sig?? Typiskt miljöparti att köra med dubbelmoral, "värnar" om miljön men kör allt annat än miljövänligt själva. Typiskt moderater att skattefuska och ha svart arbetskraft och strunta i TV-licensen.
Mina exempel är precis lika stora generaliseringar som din. -------------------------- Alla borde nog rösta på vänsterpartiet om man ska se till moralen. Var det inte en vänsterpartist som vägrade ta emot rikstadspensionen för han tyckte den var orättvis och omoralisk, eller hur det nu var, någon får gärna friska upp mitt minne! Det var Gustav Fridolin från miljöpartiet. Kanske finns det fler...
CITAT (Gunilla T @ 03-02-2008, 12:05)  Det var Gustav Fridolin från miljöpartiet. Kanske finns det fler... Jag vet att en vänsterpartist gjorde det, men minns inte om det var höjning eller ett tillägg eller pension, har för mig att det var Lars Ohly nu när jag tänker efter?? Var det inte någonslags traktamente eller vad det nu var... Har för mig att han inte ick avstå och gav då pengarna till välgörenhet som en markering, eller pratar jag i nattmössan? Men det är bara bra att fler gjort detta!
CITAT (Anma @ 03-02-2008, 11:58)  Alla borde nog rösta på vänsterpartiet om man ska se till moralen. Var det inte en vänsterpartist som vägrade ta emot rikstadspensionen för han tyckte den var orättvis och omoralisk, eller hur det nu var, någon får gärna friska upp mitt minne! Nåja, tror inte vänstern heller lever riktigt som man lär. Man är ju t.ex starkt emot privata skolor, likväl satte partiets f.d högsta företrädare sin son i en fin privatskola. Dessutom försökte ju samma ledande vänsterpartist få sitt femtioårskalas finansierat av skattemedel. Eller t.ex Sahlin som tyckte det var coolt att betala skatt, medan dagisavgifter och p-böter var något man kan strunta i att betala. Det är dubbelmoralen jag vänder mig emot, dvs förespråka ett förhållningssätt och själv leva på ett helt annat sätt, och där tror jag att socialdemokraterna har rekord. Om vi sen talar om hemnära tjänster så är det något jag utnyttjar själv, men så har jag heller inte nedlåtande kallat städtjänster " att ta hand om andras skit" Gita
Dubbelmoral? Tja, nämn den människa som klarar att leva som man lär fullt ut. Jag själv kommer ju att utnyttja sänkt fastighetsskattereformen trots att jag inte tyckte att man skulle genomföra det innan man har ett vettigt sätt att finansiera det så att inte låginkomsttagarna får stå för kalaset. Vad har just du för dubbelmoral på ditt samvete?? Tackar du som tjoar om bidragsverige nej till barnbidraget trots att du inte behövt plocka ut ett öre för att klara dina barns försörjning utan låtit det gå rakt in på ett sparkonto. Nej, vi får nog sopa rent framför egna dörren innan vi dömer för hårt. Att det just skulle vara GP som gör något sådant är väl tyvärr inte något som förvånar en precis. Han har väl som många andra som börjar tjäna för mycket pengar tappat markkontakten under fötterna och lättat av sin egen uppblåsthet. Men han har ju som tur är lämnat politiken och låt honom vila i frid bland alla andra högdjur. Han är en skitstövel som tydligen hade väldigt bråttom att svärta ner sitt f.d parti. Någon äkta sosse kan manväl i alla fall inte kalla honom längre.... Men men, tur att vi inte har personval i Sverige, det är ju partipolitiken man röstar på.
CITAT (Gita @ 03-02-2008, 12:27)  Det är dubbelmoralen jag vänder mig emot, dvs förespråka ett förhållningssätt och själv leva på ett helt annat sätt, och där tror jag att socialdemokraterna har rekord. Om vi sen talar om hemnära tjänster så är det något jag utnyttjar själv, men så har jag heller inte nedlåtande kallat städtjänster " att ta hand om andras skit" Gita Jag är övertygad om att sossarna inte har något rekord i det avseendet, men de har självklart bilvit mest granskade i detta landet, då de har haft makten längst. Det är nog i såfall moderaterna som har något slags rekord med tanke på höstens händelser. Flest rötägg avsatta på kortast tid. Hushållsnära tjänster är inte alls dumt, har inte själv utnyttjat det men har en nära anhörig som startade firma i samma veva lagen började gälla, och h*n börjar tjäna bra med pengar nu.
Anki på Öland
03-02-2008, 14:53
CITAT (Anma @ 03-02-2008, 13:50)  Jag är övertygad om att sossarna inte har något rekord i det avseendet, men de har självklart bilvit mest granskade i detta landet, då de har haft makten längst. Det är nog i såfall moderaterna som har något slags rekord med tanke på höstens händelser. Flest rötägg avsatta på kortast tid............................................... Oavsett partitillhörighet tycker jag det är ganska stor skillnad på att utnyttja sin position till att tillskansa sig fördelar eller göra dubiösda affärer medan man sitter vid makten mot att ha haft "svart" barnflicka eller inte betalat TV-licens åratal innan man kom till makten eller blev politiker............ Anki
Gunilla T
03-02-2008, 16:50
CITAT (Anki på Öland @ 03-02-2008, 14:53)  Oavsett partitillhörighet tycker jag det är ganska stor skillnad på att utnyttja sin position till att tillskansa sig fördelar eller göra dubiösda affärer medan man sitter vid makten mot att ha haft "svart" barnflicka eller inte betalat TV-licens åratal innan man kom till makten eller blev politiker............ Anki Håller nog med dig där, att utnyttja sin position för att tillskansa sig fördelar kan ibland vara brottsligt men alltid omoraliskt. Däremot tycker jag det finns en avsevärd skillnad när det gäller "svart" barnflicka och att inte betala TV licens. Alla som hade barn på 70-talet vet att tillgången till kommunal barnomsorg var bristfällig. Det var faktiskt så att man i kommunerna hänvisade till privat barnomsorg när de inte kunde erbjuda det som efterfrågades. Ingen reagerade på att det var svart arbetskraft och det fördes ingen som helst debatt om detta. Den kom senare när barnomsorgen var utbyggd. Däremot - att inte betala TV licens är en annan sak. Att vi skall betala licensen är beslutat av riksdagen i demokratisk anda. Att man inte gillar detta och därmed låter bli att betala är att sätta sig över demokratiskt fattade beslut. En person som sätter sig över regelverket på detta sätt kanske inte är lämplig att sitta i den lagstiftande församlingen.
Barnomsorgen var bra utbyggd på nittiotalet och det fördes debatt om svart arbetskraft...
Gunilla T
03-02-2008, 18:03
CITAT (Anma @ 03-02-2008, 17:27)  Barnomsorgen var bra utbyggd på nittiotalet och det fördes debatt om svart arbetskraft... Ja, det är sant!
CITAT (Cacki @ 03-02-2008, 13:12)  Dubbelmoral? Tja, nämn den människa som klarar att leva som man lär fullt ut. Jag själv kommer ju att utnyttja sänkt fastighetsskattereformen trots att jag inte tyckte att man skulle genomföra det innan man har ett vettigt sätt att finansiera det så att inte låginkomsttagarna får stå för kalaset. Vad har just du för dubbelmoral på ditt samvete?? Tackar du som tjoar om bidragsverige nej till barnbidraget trots att du inte behövt plocka ut ett öre för att klara dina barns försörjning utan låtit det gå rakt in på ett sparkonto. Nej, vi får nog sopa rent framför egna dörren innan vi dömer för hårt. Håller med dig, tycker det var klokt skrivet.
Jan Lindgren
03-02-2008, 20:47
Hej! Det stör mig inte att folk skattefuskar eller använder svart arbetskraft. Det är ibland enda sättet att klara sig ekonomiskt. Det som är störande är folk som först talar om hur andra ska vara och att bidragen är fel och sedan utnyttjar systemet till max. Det är självklart lagligt men definitivt omoraliskt. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 03-02-2008, 20:47)  Hej! Det stör mig inte att folk skattefuskar eller använder svart arbetskraft. Det är ibland enda sättet att klara sig ekonomiskt. Det som är störande är folk som först talar om hur andra ska vara och att bidragen är fel och sedan utnyttjar systemet till max. Det är självklart lagligt men definitivt omoraliskt. MVH Jan Lindgren Precis, att som makthavare gå ut och nedlåtande tala om pigavdrag för en välbeställd överklass och sedan glatt utnyttja dessa, det är en dubbelmoral som stör mig också. Gita
CITAT (rahmat2 @ 03-02-2008, 09:36)  Tobb! Du går på människors utseende mitt i ett samtal. Det har funnits andra som går på mitt utseende och kallar mig för Svatrtskalle. Vad har hu om det att säga? Ser du nån skillnad på det du säger och det dem säger.
Rahmat För det första är han en offentlig person och det skiljer sig lite mot vanliga svennson. Dessutom jag har jag själv varit tjock och ser inte att kalla honom som tjock för något problem... En av mina bästa tjejkompisar kommer från iran och jag ser inte riktigt kopplingen till Persson och att man ska riskera bli diskriminerad bara för att man är född i ett visst land. Dock å andra sidan så känner man inte igen Uffe Larsson längre. Och visst är fetma en sjukdom. Och socker är en av de mest beroendeframkallande lagliga drogerna. Visserligen hittade jag detta när jag googlade "Sockerberoende är faktiskt bara påhitt. Det har ingen medicinsk vetenskaplig grund. Ordet ’sockerberoende’ sprids på Internet, i tidningar och i böcker av personer som vill vara intressanta och tjäna pengar. Människor som väger för mycket och har dåligt samvete för att de äter för mycket godis kan känna lättnad över att de får den här låtsasdiagnosen. Det är nog därför den har blivit omtyckt.”
Lilla Birka
06-02-2008, 00:22
CITAT (Tobb @ 06-02-2008, 00:03)  För det första är han en offentlig person och det skiljer sig lite mot vanliga svennson. Dessutom jag har jag själv varit tjock och ser inte att kalla honom som tjock för något problem... En av mina bästa tjejkompisar kommer från iran och jag ser inte riktigt kopplingen till Persson och att man ska riskera bli diskriminerad bara för att man är född i ett visst land.
Dock å andra sidan så känner man inte igen Uffe Larsson längre.
Och visst är fetma en sjukdom.
Och socker är en av de mest beroendeframkallande lagliga drogerna.
Visserligen hittade jag detta när jag googlade "Sockerberoende är faktiskt bara påhitt. Det har ingen medicinsk vetenskaplig grund. Ordet ’sockerberoende’ sprids på Internet, i tidningar och i böcker av personer som vill vara intressanta och tjäna pengar. Människor som väger för mycket och har dåligt samvete för att de äter för mycket godis kan känna lättnad över att de får den här låtsasdiagnosen. Det är nog därför den har blivit omtyckt.” Ja, man kan hitta mycket på Google, men det gäller att vara källkritisk, för vem som helst kan i bloggens tidevarv skriva vad skit som helst och det blir inte mer sant för det.
CITAT (Lilla Birka @ 06-02-2008, 00:22)  Ja, man kan hitta mycket på Google, men det gäller att vara källkritisk, för vem som helst kan i bloggens tidevarv skriva vad skit som helst och det blir inte mer sant för det. Du har så rätt
rahmat2
08-02-2008, 18:54
CITAT (Tobb @ 06-02-2008, 00:03)  För det första är han en offentlig person och det skiljer sig lite mot vanliga svennson. Dessutom jag har jag själv varit tjock och ser inte att kalla honom som tjock för något problem... Hej, Tobb! Vet inte varför missade jag detta inlägg från dig. 1) Ditt inlägg som jag reagerade mot var bara på en mening och det handlade om den personens kroppsvikt. Du vet ju att de tio åren som han varit statsminister är nästan 3650 dagar. Det har hänt massa under den tiden och det borde finnas massa vettiga saker att påpeka på ett forum än på någons vikt, särskilt med tanke på att du är inte kompis med Göran Persson. Eller? 2) Det är mycket viktigt att vi fördjupar och förmänskligar den lilla rättstat som vi har än att rasera den genom kritik som vänder bort fokus från de viktiga aspekterna. Hälsningar Rahmat
Hannele
08-02-2008, 19:24
CITAT (torvan @ 01-02-2008, 11:56)  Man slutar aldrig att förvånas över Perssons dubbelmoral. Tacka vet jag en stadsminister som lever som han lär och nattvandrar för sina barn.
*Stintan*
08-02-2008, 19:25
CITAT (Cacki @ 03-02-2008, 13:12)  Dubbelmoral? Tja, nämn den människa som klarar att leva som man lär fullt ut. Jag själv kommer ju att utnyttja sänkt fastighetsskattereformen trots att jag inte tyckte att man skulle genomföra det innan man har ett vettigt sätt att finansiera det så att inte låginkomsttagarna får stå för kalaset. Vad har just du för dubbelmoral på ditt samvete?? Tackar du som tjoar om bidragsverige nej till barnbidraget trots att du inte behövt plocka ut ett öre för att klara dina barns försörjning utan låtit det gå rakt in på ett sparkonto. Nej, vi får nog sopa rent framför egna dörren innan vi dömer för hårt. Att det just skulle vara GP som gör något sådant är väl tyvärr inte något som förvånar en precis. Han har väl som många andra som börjar tjäna för mycket pengar tappat markkontakten under fötterna och lättat av sin egen uppblåsthet. Men han har ju som tur är lämnat politiken och låt honom vila i frid bland alla andra högdjur. Han är en skitstövel som tydligen hade väldigt bråttom att svärta ner sitt f.d parti. Någon äkta sosse kan manväl i alla fall inte kalla honom längre.... Men men, tur att vi inte har personval i Sverige, det är ju partipolitiken man röstar på. Bra skrivet. Jag håller med.
rahmat2
08-02-2008, 21:00
CITAT (Hannele @ 08-02-2008, 19:24)  Tacka vet jag en stadsminister som lever som han lär och nattvandrar för sina barn. I facit i hand vet jag hur det skulle gå för de barn som i sin framtid blir arbetslösa och/eller sjukskrivna. Alla de barn han möter blir inte miljonärer som kan få del av hans ekonomiska politik. Arbetslöshet och att vara sjukskriven är inget som människan väljer. För om man väljer att bli arbetslös får man ingen ersättning från A-kassorna. Och att vara sjuk är inget folk skryter med. Mins sagt var det mycket omänskligt av regeringen som varken befann sig i ett kris eller krigsläge som krävde besparingar. De arbetslösa jag känner har bara blivit fattigare vid matbordet med det som regeringen gjorde. Rahmat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|