Christoffer
Varje gång jag äter uppvärmda jordgubbar, tex sådana som varit i micron, så är de kraftigt laxerande.
Äter jag de färska eller naturligt upptinade av rumstemperaturen, så uppstår inga sådana problem.
Är det någon som erfarit liknande verkan, eller åtminstone vet vad som egentligen händer med jordgubbens
innehåll vid uppvärmning?

Trädgårdsmästarn
Hej!
Vet bara att vissa personer har väldiga problem av jordgubbens röda färg, äter de vita jordgubbar så mår magen bra. Kanske det röda färgämnet förstärks efter upphettning, bara en teori.

/Mikael
Eva i Västerås
Färgämnet i tomater har starkare effekt efter uppvärmning.
Kan det vara samma med jordgubbar?
I så fall är du kanske lite överkänslig mot jordgubbar. Det är tydligen ganska vanligt.
Christoffer
Ja, det ni skriver tycks låta vettigt. Något ämne i jordgubbarna kanske tas upp bättre när de är upphettade. Jag måste nog vara känslig då.

Det får mig också att tänka på uppvärmda blåbär, speciellt blåbärskakor som får en, för mig oätlig smak.
Annars älskar jag blåbär och kan äta hur mycket som helst, eller tills ekonomin säger stopp.
Trädgårdsmästarn
Nu börjar vi närma oss svaret, Du får hetta upp vita jordgubbar, är de laxerade hade vi fel, mår Du bra hade vi rätt.

/Mikael
lilla mamma
I vår kan du få plant på både vita jordgubbar och smultron. Men jag tycker faktiskt att de är mer gula!
Elisabeth G
Någonting "konstigt" med jordgubbar är det. Äter jag dem råa får jag utslag över hela kroppen men är de det allra minsta tillagade tål jag dem utan problem. Nästan rakt motsatt ditt bekymmer.
Trädgårdsmästarn
Jag har samma sak men med äpplen, kan bara äta tillagade. Tror (vet) att det är fibrerna som gör mig dålig i magen, men det är inga fibrer i jordgubbar.
/Mikael
Elisabeth G
CITAT (Trädgårdsmästarn @ 11-02-2008, 19:14) *
Jag har samma sak men med äpplen, kan bara äta tillagade. Tror (vet) att det är fibrerna som gör mig dålig i magen, men det är inga fibrer i jordgubbar.
/Mikael

Har hört att det något (färgämnet?) som jordgubben har gemensamt med rödbetan. Jag reagerar likadant på rå rödbeta men tål inlagd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon