Full version: Hela huset skakade
Sidor: 1, 2
Netha
CITAT (caprifol @ 04-02-2008, 15:42) *
Antar att du frågar mig, caprifol?! Nej, jag var inte i Lompis utan på Hj Lbvägen - en bit upp mot Matto från sta'n räknat. Själv upplevde jag inte skalvet så kraftigt. Det kändes som när tunnebanetåget passerar under fötterna på en på vissa ställen här i sta'n. Men min bror reagerade omedelbart med att något var på tok och kastade sig på telefonen. Det är så hemskt tragiskt!!

Får skylla på trötthet att jag skrev fel namn. smile.gif

Grannens brorsa bor på Matojärvigatan och där skalv det tydligen ganska rejält.
Tror att mycket beror på var ådrorna går. Här vaknar vi ibland av sprängning vid haltvå.
Man känner hur sängen "darrar till".
Tragiskt att det behövde hända igen, trots att arbetarna varnat så många ggr och bett om extra åtgärder
för att förhindra. sad.gif
Netha
CITAT (netaave @ 04-02-2008, 14:18) *
Reagerade också över hur han uttalat sig i någon tidning, minns inte vilken.

"Visst är olyckor tragiska när dom inträffar men dom blir iaf färre"
Va bra då men.... Ska inte en persom i hans ställning sträva efter 0-tolerans
Inte en rad där heller av empati mort dom drabbade.

Läste också att dom anställda märkt av förändringar i berget och påtalat detta utan resultat....
Tycker VD borde avgå....

VD har bara denna månad kvar i sin anställning, stafettpinnen är redan överlämnad till efterträdaren.
Nej inte ett ord av empati heller i lokala nyheterna i radio och tv, bara en massa prat om siffror
och så tyckte han att detta är ju inte bra för företagets image.
Herreje! prata om image när en 21-åring hamnat under ras och mist livet, en mor och far och systrar som mist
son/bror. thumbdown.gif

Men... det går ingen nöd på herr Ivert nu när han som strax fyllda 60 går i pension.
80 miljoner kronor kostade det LKAB att ha honom anställd i 6 år! ohmy.gif

Klipp från sr.se

Björn Sprängare, styrelseordförande i LKAB medger att avtalet är orimligt.

– Jag skulle aldrig ha tecknat det här avtalet idag. Vi satt inte och räknade ut en totalsumma, man gjorde inte det då. Hade vi gjort det idag så kunde vi säga: att har du sex år på dig så sätter vi upp en totalsumma så fördelar vi den över åren, så får du hantera det som du vill, det är ett sätt att göra det på men det gjorde vi inte då.

Hur ser du tillbaka på de tankegångarna idag?

– Jag skulle aldrig teckna ett sådant här avtal idag. Det är en orimlig ersättning för en relativt kort period, det kan jag hålla med om. Det är besvärligt att ha i den här situationen. Men vi har valt att ligga kvar i det här avtalet istället för att säga upp det för det är också en signal som gentemot Martin Ivert skulle vara mycket märklig, säger Björn Sprängare.
ängsvädd
För djävligt angry.gif De pengarna kunde de ha lagt på bergförstärkning mfl arbetsmiljöförbättringar.
Netha
Så dags att börja fundera på förändringar, och lova att lyssna mer på arbetarna
nu när ännu en människa fått sätta livet till. sad.gif
Se och hör när chefen för bergmekanik erkänner att de inte har grepp om riskerna.
... HÄR

ALLTID när det handlar om "vanliga" arbetare, så dras kostnader upp ...
ALDRIG när det rör chefslöner/förmåner. sad.gif mad.gif
Anma
Nytt ras i gruvan.

Litet men ändock...
rahmat2
CITAT (Anma @ 06-02-2008, 16:15) *
Nytt ras i gruvan.

Litet men ändock...

Nu igen!?
Önskar mig en minnesstund på YouTube för 21 åringen som avled i Lördags. Det kunde ha börjat med att be om en minuts tystnad som är följd av en skön och mjuk musik. Allt detta självklart med 21 åringens nära och käras tillåtelse .
Hannele
(kan bli missförstånd)
Netha
CITAT (Anma @ 06-02-2008, 16:15) *
Nytt ras i gruvan.

Litet men ändock...

Väggklockan visade 09.41 när jag (låg på soffan i teverummet) hörde och kände dovt muller ... nästan som åska.
Frågade maken som var i köket vad det var som lät ... han märkte inget ... inte så konstigt för han stod vid spisen och fläkten var igång
gick till balkongdörren och precis när jag skulle öppna dörren, slutade mullret.
Sa att det nog var nytt ras, men inget om det på LKAB sida, inte förrän flera timmar senare.

Inte konstigt att det kändes, det var dubbelt så "starkt" som normala nattsprängningar.
Här kan du se och höra chauffören som fick sten på bilen men klarade sig helskinnad. nordnytt
pialotta
ja, det är ju läbbigt.
och att ni känner nattsprängningarna varje natt, obehagligt.
Vad tycker du om planerna på att ta med kyrkan och bygga ett nytt kiruna på ett ställe där skalven inte märks? Fast självklart att LKAB först måste se till säkerheten hos de som jobbar därnere, de borde inte låta ngn vara där berget rör sig...
Netha
CITAT (pialotta @ 06-02-2008, 22:30) *
ja, det är ju läbbigt.
och att ni känner nattsprängningarna varje natt, obehagligt.
Vad tycker du om planerna på att ta med kyrkan och bygga ett nytt kiruna på ett ställe där skalven inte märks? Fast självklart att LKAB först måste se till säkerheten hos de som jobbar därnere, de borde inte låta ngn vara där berget rör sig...

Planerna på ett nytt Kiruna inkluderat kyrkan .
Ja om det flyttas mot Nordost så är jag med.
Annars INTE

LKAB = Helstatligt bolag tar inget större ansvar för vad de förorsakar.
Ett litet exempek från 2006 ... Kommunen fick kosta på sig ca 325.000 kr för att göra ny skoterled...
den förra stängdes av pga rasrisk i LKAB gruvan.
LKAB vägrade stå för kostnaden. thumbdown.gif
Netha
Ja så var det bekräftat på LKAB hemsida. Det var ett ras igen.
Bergras som de fortfarande väljer att kalla " En seismisk händelse" ... Länk till LKAB hemsida

Kl 21.09 ikväll kände och hörde vi .. och förstod direkt ... inte lika kraftigt som förra gången men ändock.
Dotter som bor några kvarter härifrån frågade om vi hört smällen. Hon tyckte också att det börjar bli lite obehagligt
och så tänker man ju alltid på dem som jobbar under jord.
Måtte det inte vara några personskador/förluster ikväll.
MariaS
Fy katten för att bo där! Ni vet ju aldrig vad som kan hända! I våra trakter är det mestadels bara lite jordskred då ock då, men gruvras... w00t.gif
Eva i Skåne
Fy så oroligt! Det är bara ett par veckor sedan och borde ju inte förekomma alls! rtfm.gif
Netha
Så här skriver de nu på hemsidan:

En seimisk händelse inträffade i Kirunagruvan på tisdag kväll, cirka kl 21.09. Den inträffade i block 16 i norra delen av gruvan, kring 1000 meters nivån i liggväggen. Magnituden var 1,2.
Som en försiktighetsåtgärd har tillredningen på nivå 964 och 935 samt produktionslastningen på 907 avbrutitis. Inga uppgifter om personskador finns. Bergmekaniker är ute och besiktar området.
Mer information lämnas senare.
mamamaggan
Men va håller de på med! Ras hela tiden ju! Usch så obehagligt för er och för de som jobbar därnere.
Wilmer
Jag kan inte tänka mig ett värre jobb. Dykare kanske. HU!
Myosotis
Jag jobbade som städare i en gruva ett tag, ryser fortfarande när jag tänker på det. Nu skulle jag nog inte ens vilja gå ner. Stackars de som jobbar där. Innan den här tråden visste jag inte att det var så många ras där och att man känner det ovan jord, fy vad otäckt.
ängsvädd
Hörde på nyheterna att en entreprenör slarvat med bergförstärkning. Det var bultar som skulle ha gjutits in i betong i berget tror jag, men det hade de slarvat med.
Tosan
CITAT (MimmiH @ 22-02-2008, 14:04) *
Hörde på nyheterna att en entreprenör slarvat med bergförstärkning. Det var bultar som skulle ha gjutits in i betong i berget tror jag, men det hade de slarvat med.

En del av problemet är att de har väldigt bra berg i Kiruna, så därför bergförstärker man väldigt lite, och om då nån dessutom fuskat...
Grejjen är ju den att det behövs väldigt lite i den schweizerosten innan det börjar röra på sig, och då orkar inte bultningen hålla emot.
Alba
CITAT (MimmiH @ 22-02-2008, 14:04) *

Jag hörde det också på nyheterna idag. Det är ju skrämmande att fuska så och sätta människoliv på spel.
Om något hade hänt och fusket upptäckts då hade det ju kostat åtskilligt för den fuskande firman.....att de vågar.
Men det är väl så.....som på så många andra ställen att tid är pengar och då fuskas det där det går.....tyvärr.

Netha
Så korkat att fuska med så viktigt arbete, bara för att tjäna några extra kronor.
Sätta människoliv på spel. thumbdown.gif no.gif
Iaf så hörde jag högsta hönset för det företaget säga att de absolut inte tolererade fusk
och att det inte var sanktionerat från dem. De hade vad jag förstod, polisanmält den som beordrat fusket.

Tydligen har entreprenören haft hand om stora områden i gruvan, det sa en fackrepresentant.
Han sa att det rörde sig om 4 - 5.000 bultar som måste kontrolleras.

Stackars dem som jobbar under jord. Tror inte att någon av dem känner sig riktigt trygg där.

Idag kl 17.46 hördes ett litet dån, nästan som åska... varade bara några sekunder.
Tror att det var en sättning i berget.

Tur iaf att vi bor så till att vi inte hamnar i sprickzonen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon